Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Zawód handlowczyni: kompetencje, które przydadzą się w sprzedaży

Partner More Bananas

    Globalnie kobiety stanowią tylko 29% przedstawicieli handlowych i zaledwie 26% kierowników sprzedaży, zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez firmę Xactly. Ten brak reprezentacji można przypisać wielu czynnikom takim jak: negatywne stereotypy, seksizm, źle dobrane metody rekrutacji i różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, w przypadku których kobiety otrzymują niższe pensje niż ich koledzy.

    Szczególnie teraz, kiedy dyrektorzy ds. sprzedaży (ang. CSO – Chief Sales Officers) stoją w obliczu kryzysu talentów, organizacje coraz częściej widzą większe korzyści z obecności kobiet w zespołach sprzedażowych. Wiąże się to z bieżącą sytuacją rynkową – recesją naznaczoną historyczną inflacją i wyzwaniami związanymi z brakami w łańcuchach dostaw. Zgodnie z badaniem firmy Gartner „CSO Priorities Survey 2022” pozyskanie i zarządzanie talentami w firmach jest najważniejszym wyzwaniem zewnętrznym, przed którym stoi aż 67% dyrektorów ds. sprzedaży. Bieżąca sytuacja rynkowa wywołuje wiele zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwach, a CSO muszą przekonać swoje organizacje do podjęcia innowacyjnych metod przyciągania, zatrudniania i rozwijania sprzedawców – zgodnie z wnioskami specjalistów Gartner.

    Źródło: Gartner Predictions for 2023: Talent Shifts in B2B Sales

    Rola kobiet w sprzedaży zwiększa się i będzie się zwiększać. W związku z tym nasuwają się pytania: jakie cechy powinny mieć nowoczesne handlowczynie (i nowocześni handlowcy)? i jakie kompetencje będą kluczowe do osiągnięcia sukcesu w działach sprzedaży?

    Dobry sprzedawca to osoba, która nie tylko wyjaśnia wartość produktów i usług. Ci, którzy osiągają największe sukcesy, to entuzjastyczni i empatyczni przedstawiciele danej firmy. Poświęcają oni czas na rozwijanie relacji z potencjalnym konsumentem i starają się zrozumieć potrzeby  klientów. Budują karierę sprzedażową na 3 filarach: umiejętnościach miękkich, umiejętnościach sprzedażowych oraz analizie i wyciąganiu odpowiednich wniosków. Połączenie powyższych pozwala na efektywną realizację celów sprzedażowych.

    W sprzedaży istnieje duża różnica między umiejętnościami twardymi a miękkimi. Umiejętności twarde to wiedza i kompetencje, często nabywane z biegiem czasu. Zaliczymy do nich wiedzę o produkcie oraz umiejętność robienia researchu czy zarządzania (sobą w czasie lub członkami zespołu sprzedażowego). Kompetencje, którymi odznacza się dobry sprzedawca, to również:

    • poszukiwanie możliwości sprzedażowych,

    • kwalifikacja leadów,

    • tworzenie atrakcyjnych ofert,

    • prezentowanie oferty,

    • negocjacje,

    • briefing.

    Kompetencje miękkie są nieco trudniejsze do określenia (i zmierzenia). Wiążą się z umiejętnościami interpersonalnymi, empatią i podejściem do drugiej osoby. Obejmują one:

    • umiejętności klarownej komunikacji,

    • umiejętność aktywnego słuchania,

    • budowanie długofalowych relacji,

    • dostosowanie stylu sprzedaży do potencjalnego klienta,

    • rozwiązywanie konfliktów.

    Kobiety mają tendencję do wyróżniania się obszarach szczególnie związanych z umiejętnościami miękkimi, dlatego często one oraz ich zespoły osiągają lepsze wyniki w sprzedaży niż mężczyźni i zespoły składające się tylko z mężczyzn. Badania pokazują, że kobiety wykazują lepsze umiejętności aktywnego słuchania i wyższą inteligencję emocjonalną – cechy, które przyciągają klientów. Według Forbesa 74% klientów jest bardziej skłonnych do zakupu, jeśli czują, że zostali wysłuchani. Dodatkowo zrozumienie i zarządzanie emocjami ułatwia budowanie relacji, które pomagają stworzyć bazę lojalnych klientów.

    Nauka umiejętności miękkich i ich ćwiczenie mogą przynieść korzyści we wszystkich obszarach sprzedaży: od inicjowania rozmów z potencjalnymi klientami, przez przejście przez cały lejek sprzedażowy, aż po zamykanie transakcji i obsługę posprzedażową.

    Korzyści płynące z doskonalenia miękkich to m.in.:

    • wyższa produktywność,

    • większa pewność siebie,

    • lepsza komunikacja w zespole,

    • poprawa relacji z klientami,

    • wyższe wskaźniki lojalności i utrzymania klientów,

    • poprawa zdolności dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych.

    Źródło: https://mailshake.com/

    Praca nad umiejętnościami sprzedażowymi to nieustający proces. Jednak to właśnie ciągła nauka pozwala na śmiałe mierzenie się z nowymi wyzwaniami i rozwój kariery sprzedażowej. Wpływa też na wypracowanie własnego stylu i zbudowanie mocnych więzi z klientami.

    Autorka:
    Aleksandra Połetek-Pszonak
    Senior New Business Manager w DevaGroup. Magister marketingu. W DevaGroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

    Źródła:
    Xactly, 2019 State of Gender Equality in Sales
    Gartner.com, Why sales must hire more women
    Gartner.com, Gartner Predictions for 2023: Talent Shifts in B2B Sales
    Forbes, 3 Definitive Advantages of Having Women in Sales
    Harvard Business Review, Why Women Are the Future of B2B Sales

    Partner More Bananas

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Inne artykuły w tej kategorii