Rozwijająca się technologia, pozwala nam na automatyzację działań, związanych z prowadzeniem biznesu. Wykorzystanie potęgi Facebooka i botów w Messengerze, do komunikacji z klientami, zyskuje coraz większą popularność. Najnowsze dane wskazują, że z aplikacji Messenger w Polsce korzysta już 76,5% użytkowników mediów społecznościowych. Warto zatem zapoznać się z tym narzędziem.
Bot na Messengerze – co to jest i jak działa?
Chatbot to aplikacja, która odpowiada na wiadomości klientów, w czasie, w którym Ty zajmujesz się swoją firmą. Odpowiednio zaprogramowany bot, pozwala na prowadzenie rozbudowanej konwersacji z użytkownikiem.
Załóżmy, że prowadzisz sprzedaż spersonalizowanych produktów lub usług, chatbot pomoże Ci w obsłudze klientów, udzielając możliwie najlepszych wskazówek. Kiedy użytkownik zada pytanie, odpowiednio skonfigurowany bot, dostarczy odpowiedź lub rozwiązanie problemu.
Do czego możesz wykorzystać bota na Messengerze w zależności od branży?
Możliwości jest wiele, pamiętaj, że boty powinny spełniać różne funkcje, w odniesieniu do biznesu, jaki prowadzisz. W zależności od przeznaczenia i branży, działanie bota umożliwia stały kontakt z Twoimi odbiorcami. Przyjrzyjmy się teraz, jak wygląda wykorzystanie różnych funkcji, w zależności od profilu działalności.
Przeczytaj także: Aplikacje, które powinien znać każdy marketer.
Informowanie użytkownika o usługach.
Takie rozwiązanie, sprawdza się, jeśli chcemy przedstawić klientowi ofertę firmy i przekazać najważniejsze informacje.
Przedstawianie produktów.
Wykorzystywane w sprzedaży internetowej, dzięki temu możesz poinformować odbiorcę o najnowszych promocjach, czy zebrać informacje, na temat jego preferencji zakupowych.
Pomoc w dokonywaniu wyborów.
Klient udziela botowi odpowiedzi, na zadawane pytania, co pozwala na profilowanie użytkownika.
Odpowiadanie na pytania i wiadomości.
To funkcja często wykorzystywana przez firmy. Kiedy masz wiedzę, o co najczęściej pytają Twoi klienci, w prosty sposób możesz zaimplementować odpowiedzi.
Ustalanie terminów rezerwacji oraz wizyt.
Jest to funkcja najchętniej wykorzystywana przez salony fryzjerskie czy kosmetyczne.
W tym przypadku klient w wygodny sposób umawia się na wizytę.
Funkcje niestandardowe.
Istnieje możliwość segmentacji oraz wysyłki wiadomości po wybranych tagach. Warto zastosować tutaj test A/B i zaplanować wysyłkę zróżnicowanych wiadomości, do różnych grup odbiorców, by sprawdzić, jaki kontent skuteczniej zadziała.
Innym interesującym rozwiązaniem, jest opcja wysłania wiadomości do użytkownika, po napisaniu komentarza pod postem. W takim komunikacie można na przykład wysłać kod rabatowy.
Być może zainteresuje Cię także: Jak chronić prywatność na Facebooku? Ustawienia, o których możesz nie wiedzieć
Twój pierwszy bot – od czego zacząć konfigurację?
Na początek ustal cele, jakie ma spełniać twój chatbot. Warto rozpisać wszystkie scenariusze i ścieżki, na podstawie doświadczeń z klientami, które już posiadasz.
Podczas tworzenia bota, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:
- określ swoją grupę docelową,
- wypisz możliwości i ograniczenia,
- zrób research wśród swoich znajomych i skonfrontuj swoje wnioski,
- sprawdź chatboty twojej konkurencji,
- zacznij od prostego bota i przetestuj najpierw takie rozwiązanie, a dodatkowe funkcje i rozszerzenia możesz dodać później,
- wybierz odpowiednie narzędzie.
Na rynku dostępnych jest kilka botów, które są bardzo intuicyjne i pomogą zaoszczędzić ci mnóstwo czasu, a co ważne, dostęp do nich jest darmowy.
Najbardziej popularne narzędzia to Chatfuel i ManyChat
Ustawienia i optymalizacja bota krok po kroku.
Pierwszego bota, stworzysz już w kilka minut.
Krok 1.
Załóż konto w wybranym przez siebie narzędziu lub – jeśli chcesz – zaloguj się przez Facebooka. Połącz go ze swoją stroną na Facebooku.
Krok 2.
Wybierz odpowiedni szablon w zależności od potrzeb.
Krok 3.
W podstawowej konfiguracji stwórz wiadomość powitalną oraz odpowiedzi na pytania, które się najczęściej pojawiają.
Krok 4.
Do każdej odpowiedzi bota możesz dodać tzw. karty, przykładowo buttony, które użytkownik wybierze, by zachować ciągłość rozmowy.
Krok 5.
Zaimplementuj odpowiedzi na kilka najważniejszych fraz, które mogą pojawić się w pytaniach od klientów.
Gotowe! Ciesz się teraz swoim własnym botem :).
Autor:
Olek Czerniewicz
Marketing Manager