Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak stworzyć swojego pierwszego bota na Messengerze?

Olek Czerniewicz

Olek Czerniewicz

Rozwijająca się technologia, pozwala nam na automatyzację działań, związanych z prowadzeniem biznesu. Wykorzystanie potęgi Facebooka i botów w Messengerze, do komunikacji z klientami, zyskuje coraz większą popularność. Najnowsze dane wskazują, że z aplikacji Messenger w Polsce korzysta już 76,5% użytkowników mediów społecznościowych. Warto zatem zapoznać się z tym narzędziem. 

Bot na Messengerze – co to jest i jak działa?

Chatbot to aplikacja, która odpowiada na wiadomości klientów, w czasie, w którym Ty zajmujesz się swoją firmą. Odpowiednio zaprogramowany bot, pozwala na prowadzenie rozbudowanej konwersacji z użytkownikiem. 

Załóżmy, że prowadzisz sprzedaż spersonalizowanych produktów lub usług, chatbot pomoże Ci w obsłudze klientów, udzielając możliwie najlepszych wskazówek. Kiedy użytkownik zada pytanie, odpowiednio skonfigurowany bot, dostarczy odpowiedź lub rozwiązanie problemu.  

Do czego możesz wykorzystać bota na Messengerze w zależności od branży?

Możliwości jest wiele, pamiętaj, że boty powinny spełniać różne funkcje, w odniesieniu do biznesu, jaki prowadzisz. W zależności od przeznaczenia i branży, działanie bota umożliwia stały kontakt z Twoimi odbiorcami. Przyjrzyjmy się teraz, jak wygląda wykorzystanie różnych funkcji, w zależności od profilu działalności.  

Przeczytaj także: Aplikacje, które powinien znać każdy marketer.

Informowanie użytkownika o usługach. 

Takie rozwiązanie, sprawdza się, jeśli chcemy przedstawić klientowi ofertę firmy i przekazać najważniejsze informacje. 

screen bota Informowanie uzytkownika o uslugach

Przedstawianie produktów. 

Wykorzystywane w sprzedaży internetowej, dzięki temu możesz poinformować odbiorcę o najnowszych promocjach, czy zebrać informacje, na temat jego preferencji zakupowych. 

screen bota przedstawianie produktów

Pomoc w dokonywaniu wyborów. 

Klient udziela botowi odpowiedzi, na zadawane pytania, co pozwala na profilowanie użytkownika.

screen bota pomoc w dokonywaniu wyborów

Odpowiadanie na pytania i wiadomości. 

To funkcja często wykorzystywana przez firmy. Kiedy masz wiedzę, o co najczęściej pytają Twoi klienci, w prosty sposób możesz zaimplementować odpowiedzi.

screen bota odpowiadanie na pytania i wiadomości

Ustalanie terminów rezerwacji oraz wizyt. 

Jest to funkcja najchętniej wykorzystywana przez salony fryzjerskie czy kosmetyczne. 

W tym przypadku klient w wygodny sposób umawia się na wizytę. 

screen bota: Ustalanie terminów rezerwacji oraz wizyt

Funkcje niestandardowe. 

Istnieje możliwość segmentacji oraz wysyłki wiadomości po wybranych tagach. Warto zastosować tutaj test A/B i zaplanować wysyłkę zróżnicowanych wiadomości, do różnych grup odbiorców, by sprawdzić, jaki kontent skuteczniej zadziała. 

Innym interesującym rozwiązaniem, jest opcja wysłania wiadomości do użytkownika, po napisaniu komentarza pod postem. W takim komunikacie można na przykład wysłać kod rabatowy.  

Być może zainteresuje Cię także: Jak chronić prywatność na Facebooku? Ustawienia, o których możesz nie wiedzieć 

Twój pierwszy bot – od czego zacząć konfigurację? 

Na początek ustal cele, jakie ma spełniać twój chatbot. Warto rozpisać wszystkie scenariusze i ścieżki, na podstawie doświadczeń z klientami, które już posiadasz. 

Podczas tworzenia bota, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:  

  • określ swoją grupę docelową,
  • wypisz możliwości i ograniczenia, 
  • zrób research wśród swoich znajomych i skonfrontuj swoje wnioski, 
  • sprawdź chatboty twojej konkurencji, 
  • zacznij od prostego bota i przetestuj najpierw takie rozwiązanie, a dodatkowe funkcje i rozszerzenia możesz dodać później, 
  • wybierz odpowiednie narzędzie. 

Na rynku dostępnych jest kilka botów, które są bardzo intuicyjne i pomogą zaoszczędzić ci mnóstwo czasu, a co ważne, dostęp do nich jest darmowy. 

Najbardziej popularne narzędzia to ChatfuelManyChat

Ustawienia i optymalizacja bota krok po kroku.

Pierwszego bota, stworzysz już w kilka minut. 

Krok 1. 

Załóż konto w wybranym przez siebie narzędziu lub – jeśli chcesz – zaloguj się przez Facebooka. Połącz go ze swoją stroną na Facebooku. 

Tworzenie bota

Krok 2. 

Wybierz odpowiedni szablon w zależności od potrzeb. 

wybór szablonu bota

Krok 3. 

W podstawowej konfiguracji stwórz wiadomość powitalną oraz odpowiedzi na pytania, które się najczęściej pojawiają. 

screen 8 boty wiadomość powitalna

Krok 4. 

Do każdej odpowiedzi bota możesz dodać tzw. karty, przykładowo buttony, które użytkownik wybierze, by zachować ciągłość rozmowy. 

buttony bota

Krok 5. 

Zaimplementuj odpowiedzi na kilka najważniejszych fraz, które mogą pojawić się w pytaniach od klientów. 

screen 10 boty odpowiedzi na kilka najważniejszych fraz

Gotowe! Ciesz się teraz swoim własnym botem :). 

Autor:

Olek Czerniewicz

Marketing Manager

Olek Czerniewicz

Olek Czerniewicz

Zajmuję się organizacją działań reklamowych w digitalu. Tworzę treści, strategie komunikacji, koncepcje obecności marek w sieci. Analizuję dane i optymalizuję działania. Planuję budżety, rozpisuję mediaplany, a oprócz tego pm-uję niektóre projekty. Zarządzam Działem Marketingu z dwiema świetnymi Juniorkami na pokładzie. Z marketingiem jestem związany od blisko dekady, wcześniej jako: specjalista promocji, następnie manager zespołów projektowych i marketingowych, a także rzecznik prasowy w służbie publicznej.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii