Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

3 proste zasady konkursu na Facebooku

Natalia Sikora

Natalia Sikora

Prowadzisz stronę na Facebooku, chcesz zaangażować społeczność, więc postanawiasz zorganizować konkurs z nagrodami. Publikujesz post, prosisz o polubienia i udostępnienia, a zwycięzcę wybierzesz drogą losowania, bo tak najprościej. Czy gdzieś popełniłeś błąd? Owszem, wszędzie.

Zastanawiasz się więc, skoro takich konkursów jest cała masa na Facebooku, to dlaczego z Twoim jest coś nie tak. Śpieszymy z wyjaśnieniem – konkurs typu “polub i udostępnij” jest niezgodny z polityką Facebooka, którą nie każdy, jak widać, zna. Dodatkowo, sposób wyłaniania zwycięzcy łamie polskie prawo, ponieważ każda gra losowa powinna zostać zgłoszona i musi zostać wydane na nią pozwolenie. W każdym innym przypadku grozi Ci kara grzywny i to dość wysokiej.

Niezła promocja

Reklama w mediach społecznościowych to każde Twoje podjęte tam działanie. Promocja produktu czy usługi za pomocą ciekawego konkursu na Facebooku może okazać się strzałem w dziesiątkę, dlatego radzimy, jak go przeprowadzić, aby nie okazał się strzałem… w stopę.

Zobacz też: Rozmiary reklam social media [Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok]

Każdy, kto zajmuje się obsługą mediów społecznościowych powinien wiedzieć o 3 prostych zasadach, które sprawią, że Twój konkurs facebookowy nie straci na atrakcyjności, a będzie w pełni zgodny z prawem.

Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ kary są realne, coraz więcej osób ma świadomość łamania zasad i postanawia zgłaszać nielegalne konkursy.

Te zmiany nie utrudnią Ci organizowania konkursu na Facebooku, ale ochronią Cię przed ewentualnymi konsekwencjami działań niezgodnych z prawem.

Nie zmuszaj do oznaczania i udostępnień

Prowadząc działania marketingowe w mediach społecznościowych często zapominamy, że wszystkie portale posiadają swój regulamin. Regulamin Facebooka jasno określa, co należy zrobić, żeby móc przeprowadzić konkurs na tym portalu społecznościowym. Niedozwolone jest stosowanie jako warunku wzięcia udziału w konkursie – udostępniania posta konkursowego.

Jeżeli jednak zależy Ci na zasięgu, możesz poprosić o polubienia, share’y i oznaczenie znajomych. Nigdy do tego nie zmuszaj. Dokładne zapisy możesz znaleźć w pkt 3. Zasad dotyczących stron, grup i wydarzeń. (https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events)

Nie losuj zwycięzcy…

…chyba że masz pozwolenie. Zgodnie z polskim prawem, każda gra losowa powinna być zgłoszona do izby administracji skarbowej, a do tego będziesz potrzebował masy dokumentów. Rozwiązanie jest proste – wybierz drugą opcję rozstrzygnięcia konkursu na Facebooku.

Wymyśl zadanie kreatywne, które ocenisz wedle przyjętych kryteriów (pamiętaj, żeby je jasno wypisać). Może to być zdjęcie, film czy odpowiedź na pytanie wraz z prostym uzasadnieniem. Wybierasz najciekawsze, a za kryterium przyjmujesz kreatywność.

Przygotuj krótki regulamin

Regulamin uporządkuje Twój konkurs. Wystarczy kilka zapisów, które będą Cię chronić.

Na pewno musisz wskazać organizatora konkursu, a także osoby wykluczone z konkursu (najczęściej będą to pracownicy organizatora konkursu) i zawrzeć informacje o administratorze danych osobowych, czyli podstawowe klauzule informacyjne z art. 13 RODO.

Przydadzą się także szczegółowe warunki konkursu, m.in. czas trwania, opis zadania, nagrody, a także zasady wyłaniania zwycięzców i sposób ogłoszenia konkursu (w poście na stronie na Facebooku/warto dodać link do profilu).

Jeżeli organizujesz konkurs, w którym uczestnik ma coś wykonać (zdjęcie, rysunek czy tekst promocyjny), co będziesz chciał wykorzystać, zadbaj o przepisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych do tych utworów lub udzielenia do nich licencji.

Warto też dodać opis postępowania reklamacyjnego (możesz krótko opisać, że zgłoszenia przyjmujesz mailowo do “x” dnia od podania wyników) i postanowienia końcowe (miejsce udostępnienia regulaminu – możesz go np. opublikować w notatce na Facebooku) oraz datę wejścia w życie regulaminu.

Organizacja konkursu bez Regulaminu wprost narusza zasady Facebooka, w dodatku w wielu miejscach odsyła on do lokalnego prawa. Przez to uwzględnić trzeba też między innymi losowanie, podatki czy RODO.  Jednocześnie w Regulaminie można przewidzieć sytuacje konfliktowe i im zapobiec. Na przykład dopilnować, żeby zgłaszane prace nie naruszały czyichś praw autorskich i móc bronić się przed ewentualnymi pretensjami autorów. Albo zwrócić uwagę na to, w jakim trybie informujemy o zwycięstwie i nagrodzie i jak ją dostarczamy – z mojej praktyki wynika, że wiele nieporozumień wynika z różnego rozumienia tych tematów. Organizowanie konkursu w nieprzemyślany prawnie sposób może powodować nie tylko ryzyko wizyty urzędników, ale po prostu zmarnowania pieniędzy na kampanię, gdy konkurs zostanie zdjęty. Ogarnięcie tematu warto potraktować jak inwestycję w brak większych strat w przyszłości i spokój – komentuje Tomasz Palak, radca prawny i autor bloga Prawnik. 

Nie zapominaj o zapisach, których wymaga regulamin Facebooka. Podaj w regulaminie:

  • pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
  • informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Gotowe!

Pierwsze stworzenie regulaminu może być pracochłonne i najlepiej, jeśli skonsultujesz go z prawnikiem, tak dla pewności. Natomiast pamiętaj, że raz przygotowany regulamin konkursu na Facebooku posłuży Ci przy każdej kolejnej akcji i będzie Cię za każdym razem chronił.

Wykorzystując te 3 proste zasady przeprowadzisz ciekawy konkurs na Facebooku i zadbasz o to, żeby był zorganizowany zgodnie z prawem. Będziesz też propagował prawidłowe zachowania i edukował, w jaki sposób powinno się organizować konkursy.

BONUS!

Pobierz szablon regulaminu TUTAJ (Kliknij w przycisk Pay With A Tweet. Aby pobrać, musisz udostępnić ten wpis).

 

 

Natalia Sikora

Natalia Sikora

Pozytywne doświadczenia, zaskakujące kreacje, dzielenie się emocjami i ich wywoływanie to główne założenia przy tworzeniu. Ogarniam nie tylko cudowny zespół profesjonalistów i profesjonalistek, ale także kompleksową obsługę klientów w agencji.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii