telefon z aplikacją instagram

Jak sprawdzić statystyki na Instagramie i czego możesz się z nich dowiedzieć?

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform social media. Jak podaje witryna NapoleonCat (w zaprezentowanym raporcie z lutego 2021 roku), aż 59% kobiet i 40% mężczyzn z Polski korzysta z tego medium. 

Najwięcej użytkowników ma od 18 do 35 lat – są to osoby z pokolenia Y i Z, którzy chętnie korzystają z możliwości, jakie niesie ze sobą udostępnianie zdjęć, tworzenie relacji, a także dokonywanie zakupów. 

instagram

Statystyki na Instagramie – do czego ich potrzebujesz?

Jeżeli jesteś marketerem, influencerem lub prowadzisz konto biznesowe – swoje/klientów, musisz pamiętać o monitorowaniu statystyk na Instagramie. Dostęp do nich mają tylko osoby, które zmieniły ustawienia swojego profilu na firmowy.  

Zobacz też: 4 darmowe narzędzia, które pozwolą urozmaicić Insta Stories

Jak to zrobić? W bardzo prosty sposób – wystarczy wejść w Ustawienia, następnie kliknąć Konto, i tam wybrać  opcję “Przejdź na konto profesjonalne”. Następnie będziesz musiał wybrać kategorię, która w najlepszy sposób opisze to, czym się zajmujesz. Kiedy wykonasz wszystkie kroki, uzyskasz dostęp do statystyk. Jeżeli zmieniłeś w Ustawieniach tryb konta na profesjonalny, a chcesz znów przejść na prywatny – możesz to zrobić w każdym momencie. Procedura jest taka sama, wystarczy tylko kliknąć w: Przełącz na konto osobiste.

instagram

instagram

 

Statystyki to informacje, źródło wiedzy na temat Twoich followersów. Możesz z nich dowiedzieć się, ile mają lat, jakiej są płci, z jakiej miejscowości pochodzą, o której porze wykazują największą aktywność, w jakim czasie przebywają na Twoim profilu, w jakich dniach są najaktywniejsi, jakie zdjęcia lubią. Dodatkowo możesz również przeanalizować statystyki bardziej szczegółowe, które są dostępne dla każdego wpisu, czy stories.

 

Gdzie sprawdzić statystyki konta – Android i iOS

Gdzie znaleźć statystyki na Instagramie? W prosty sposób znajdziesz zarówno w systemie operacyjnym Android i iOS, ale nie będziesz mieć do nich dostępu z komputera. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ głównym, docelowym miejscem do korzystania z aplikacji były tylko smartfony, przez to, również statystyki dostępne są tylko z poziomu smartfonów. Jak się sprawdza statystyki na Instagramie? Wystarczy zalogować się do konta, kliknąć w menu, a następnie w Statystyki. Prawda, że proste? Jeżeli już wiesz, gdzie znaleźć statystyki na Instagramie, dowiedz się jak je analizować.

Analiza statystyk

Dzięki statystykom możesz lepiej zrozumieć swoich nowych i oddanych obserwujących, sprawdzać, które treści ich interesują, a także, które stories w danym momencie najchętniej wyświetlili. Określ swoje cele biznesowe i zdecyduj, które wskaźniki wybierzesz. Możesz przeanalizować post / stories, który miał największy zasięg lub który był najczęściej wyświetlany przez followersów i zastanowić się, dlaczego odniósł sukces? Co przyciągnęło uwagę klientów? Co zrobili na koncie? Jak brzmiała treść w copy? Czy grafika przyciągnęła uwagę? Które hashtagi zostały użyte? Masz możliwość również wybrać przedział czasowy: 7 lub 30 dni. Na przykładzie naszego posta, sprawdź, jak można analizować poszczególne wyniki.

Kiedy już wybierzesz interesujące Cię wskaźniki, wyświetlą Ci się same dane. Czego z nich będziesz mógł się dowiedzieć? Zacznijmy od Wyświetleń – liczba ukazana przy każdym wpisie informuje o tym, ile razy dany post został wyświetlony. W sumę wlicza się każdorazowe wyświetlenie, niezależnie od tego, czy post kilkakrotnie wyświetlała ta sama osoba i czy jest zalogowanym użytkownikiem. 

Jeżeli chcesz poznać bardziej szczegółowe informacje, warto przyjrzeć się wskaźnikowi, jakim jest Zasięg. Wskazuje on szacunkową liczbę unikalnych użytkowników, którzy weszli w interakcję z postem. W odróżnieniu od liczby wyświetleń zasięg informuje, do ilu osób dotarła dana treść. Każdy użytkownik (nieważne, ile razy wyświetlił treść) będzie liczony jako jeden odbiorca. Dzięki temu możesz sprawdzić, ile razy dana publikacja została wyświetlona tylko przez jednego obserwatora.

Oprócz wyświetleń i zasięgu masz kilka innych wskaźników, które możesz zbadać. Są to:

  • dotknięcia adresu witryny –  liczba przejść do Twojego profilu,
  • dotknięcia w przycisk: wskazówki dojazdu,  połączenia, wiadomości SMS,  wiadomości e-mail, produktu – liczba przejść do miejsca kierowanego,
  • interakcje z postem – liczba użytkowników, którzy podjęli jakieś działanie z poziomu posta,
  • komentarze – liczba komentarzy pod danym postem,
  • obserwujący – liczba nowych obserwujących z danego posta,
  • liczba polubień – liczba polubień pod danym postem,
  • wizyty w profilu – liczba przejść z posta na profil,
  • wyświetlone filmy – liczba wyświetleń danego filmu,
  • wyświetlenia stron produktu – liczba wyświetleń oznaczonego produktu,
  • zapisania – liczba osób, które zapisały post.

Regularnie sprawdzaj swoje statystyki, porównuj treści, mierz zasięgi, badaj, czy Twoje posty są zapisywane, udostępniane, komentowane. Poprzez takie analizy dowiesz się, co działa na osoby odwiedzające profil, a to pomoże Ci w tworzeniu lepszych publikacji w przyszłości. 

Jeżeli chcesz poznać szczegółowe statystyki tylko jednego posta, możesz to zrobić poprzez wybranie go. Poniżej przykład jednego z naszych wpisów.

Jak widać, jest tu duża liczba danych. Zaczynając od tego, ile wpis zdobył polubień, komentarzy, ile razy został przesłany i zapisany w kolekcji.  Możesz również zbadać interakcje, a dokładniej liczbę działań podjętych z poziomu tego posta, z rozróżnieniem na wizytę w profilu i przekierowanie do witryny. Kolejna możliwość to sprawdzenie liczby odbiorców, a także ścieżki ich dotarcia do wpisu – czyli skąd pochodzili. Na powyższym przykładzie można zaobserwować, że najwięcej osób dotarło do posta ze strony głównej, następnie z profilu i hasztagów (dlatego istotne jest zamieszczanie treści właśnie z użyciem # :)).

Sprawdź też: Spójność na Instagramie. Jak sprawić, żeby profil wizualnie przyciągał?

Statystyki dotyczą nie tylko postów, można również sprawdzić je dla stories! To bardzo ważna sprawa, ponieważ te krótkie nagrania często bardziej od postów publikowanych na feedzie angażują odbiorców. Same relacje, które opublikowałeś, znajdują się w Archiwum. Jak do niego dotrzeć? Wejdź w menu, kliknij Zarchiwizuj – tutaj będziesz mieć do niego dostęp. Instagram umożliwia podgląd w kalendarzu, a także na mapie świata.

Same statystyki relacji znajdują się w tym samym miejscu co statystyki postów. 

Tak, jak w przypadku statystyk do postów, w ustawieniach możesz wybrać czas, a także wskaźnik. 

W tym przypadku masz do wyboru trochę inne dane:

  • wstecz – liczba dotknięć z przejściem do poprzedniej relacji,
  • dotknięcia przycisku: połączenia, wiadomość e-mail, wskazówki dojazdu, wiadomości SMS – liczba przejść do miejsca kierowanego,
  • wyjście – liczba wyjść z relacji,
  • obserwujący – liczba nowych obserwujących z danej relacji,
  • następna relacja – liczba przejść do kolejnej relacji,
  • wyświetlenia – liczba wyświetleń danej relacji,
  • kliknięcia linku – liczba przejść do oznaczonego linku,
  • dalej – liczba dotknięć w kolejną relację,
  • wizyty w profilu – liczba przejść z relacji do profilu,
  • zasięg – liczba unikalnych odbiorców, do których dotarła relacja,
  • dotknięcia adresu witryny – liczba dotknięć w adres witryny.

Tak, jak w przypadku statystyk postów, tutaj również masz ogromną liczbę danych. Nie ograniczaj się tylko do analizy postów, interpretuj także wyniki swoich stories. Sprawdzaj, które z nich były chętniej oglądane, ile osób przeszło do kolejnej planszy, a ile wyszło, czy weszli w interakcję, zaczęli obserwować Twój profil. Możliwości masz naprawdę dużo! Wykorzystaj je mądrze, to na pewno pomoże Ci zrozumieć swoich odbiorców!

Poznaj swoich odbiorców

Zbudowanie silnej społeczności na Instagramie to nie jest prosta sprawa. Aby osiągnąć wyniki, musisz poznać swoich odbiorców i tworzyć content dopasowany do nich – bo to oni są najważniejsi, w końcu to są lub mogą  być Twoi klienci. Tak, jak już wspomnieliśmy – analizuj, sprawdzaj, dopasowuj, publikuj w czasie, gdy Twoi obserwujący są aktywni – aż osiągniesz satysfakcjonujące Ciebie, Twój zespół, klientów wynik i działania, odpowiadające określonemu celowi. Statystyki i korzystanie z firmowego profilu dają o wiele więcej możliwości. Dzięki nim masz stały dostęp do narzędzi, umożliwiających monitorowanie ruchu, śledzenie użytkowników, sprawdzanie przejść, zasięgu, wyświetleń, wskaźników i wyników itd. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Instagrama, jego możliwości, analizy statystyk, danych – napisz do nas wiadomość, komentarz, przyjdziemy z pomocą i dostarczymy więcej sprawdzonych informacji. 

Autor:
Gosia Wątor
Junior Marketing Specialist

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest