fbpx
More Bananas Zostań naszym klientem

Femvertising, czyli marketing po kobiecemu

7 stycznia 2019 |

Femvertising rośnie w siłę! Jeżeli do tej pory nie spotkałeś się z tym pojęciem, pora nadrobić zaległości, bowiem reklama jest… kobietą!

Rozwój cywilizacyjny, wzrost świadomości i zmiany społeczne przyczyniają się do tego, że inaczej postrzegamy świat. Wpływa to na każdą dziedzinę naszego życia i z pewnością nie omija działań marketingowych.

W dzisiejszych czasach kobiety są wykształcone, niezależne finansowo, a ich rola w społeczeństwie zmienia się i… rośnie. Jesteśmy właśnie świadkami tych przemian, które dzieją się tu i teraz.

Kobiety na celowniku

Femvertising to nurt podkreślający siłę kobiet i ich zmieniającą się rolę w społeczeństwie. Odpowiada na potrzeby płci pięknej, walczy ze stereotypami i dodaje pewności siebie. Można powiedzieć, że to przeniesienie założeń feminizmu do branży reklamowej.

Już dawno minęły czasy, kiedy kobietę można było spotkać wyłącznie w reklamach proszków do prania, płynów do mycia naczyń czy kulinarnych specyfików. Teraz kobiety stają się głównymi bohaterkami spotów marek samochodowych czy banków, i co więcej, są ich grupą docelową.

Z jednej strony są marki, które produkty kierują typowo do kobiet (kosmetyki, higiena osobista), z drugiej zaś brandy, które z komunikatem do tej pory trafiały jedynie do mężczyzn, jak choćby wspomniana wcześniej branża samochodowa.

Przykładów jest wiele, bez względu na to, czy jest to zwykła reklama produktowa czy większa kampania opowiadająca historię. Od 2014 roku organizowana jest również konferencja Femvertising (SheKnows Media), która wręcza nagrody dla brandów, stawiającym wyzwania normom płci, dzięki niej w sieci króluje hashtag #girlpower.

Dygresja, ale w temacie: Tu możesz obejrzeć krótkie podsumowanie zwycięzców nagrody #Femverstising z 2017 roku:

Na stronie głównej projektu można znaleźć listę tegorocznych nagrodzonych. Wszystko w nurcie pro-kobiecym. Wśród wyróżnionych znalazły się takie marki jak: Barbie, Oreo, Coca-Cola czy Nissan.

Przejęcie sterów

Jedną z najsłynniejszych i najlepszych kampanii podkreślających kobiecą siłę z pewnością była ta przygotowana dla Always “#Likeagirl”. Niezwykle pouczająca i wpływająca na postrzeganie figury kobiety. Głównym wątkiem jest tu sformułowanie “biegasz jak dziewczyna/rzucasz jak dziewczyna”, które utarło się w społeczeństwie i z jakiegoś powodu jest nacechowane negatywnie. W spocie widzimy ogromny kontrast między dorosłymi, a dziećmi w ich rozumieniu tych słów.

Dove z kolei od lat tworzy piękne kampanie podkreślające nie tylko różnorodność wśród kobiet, ale także ich piękno i pewność siebie, co ma na celu podwyższenie ich samooceny.

“Wybierz piękno” czy “Szkice prawdziwego piękna” to tylko niektóre, niezwykle poruszające kreacje.

Organic Valley dwa lata temu wyemitowała spot, który owszem promował produkt, ale przede wszystkim pięknie przedstawił prawdziwe życie wielu kobiet.  Spotkał się on z wielkim uznaniem wśród odbiorców. Spot jest humorystyczny, ale bazuje na realnych zdarzeniach z życia i potępia stereotypowe ukazywanie kobiet w przekazach reklamowych.

Nie tak dawno Barbie ogłosiła globalny projekt Dream Gap (PL “Możesz Być Kim Chcesz”). Cała historia jest bardzo przejmująca i trafia w sedno problemu, natomiast odbiór nie do końca był pozytywny. Głównie z powodu samego brandu. To przecież Barbie przez lata wykreowała wizerunek pięknej lalki o nierealnych kształtach. Nie można jednak odmówić marce zaangażowania w sprawy społeczne czy promowania wykształcenia i różnorodności wśród kobiet.

Samochód w kobiecym świecie

Kiedy we wrześniu 2017 roku Arabia Saudyjska podjęła historyczną decyzję, że od czerwca 2018 kobiety będą mogły wsiąść za kierownicę samochodu, Nissan pięknie wykorzystał tę okazję. Przeprowadzono kampanię pt. „#SheDrives”. Zapytano kobiety, co sądzą o nowym prawie i jak zareagowali bliscy im mężczyźni na tę wieść, ponieważ wielu z nich nie było zbyt optymistycznie nastawionych. W konsekwencji kobiety straciły pewność siebie i nie chciały uczyć się jeździć. Marka natomiast postanowiła im w tym pomóc i zorganizowała lekcję jazdy z wyjątkowym instruktorem. Jak potoczyła się ta historia, zobaczyć możesz tutaj:

Podobną problematykę pozycji kobiety w społeczeństwie poruszył bank BGŻ BNP Paribas. Zapytał: “Dlaczego nie ma kobiet na banknotach?”, i o ile pomysł był świetny, gorzej wyszło z realizacją i sztucznymi wypowiedziami, które ewidentnie były z góry zaplanowane i wyreżyserowane. Plus za szczere chęci – początki zawsze są trudne 😉

Bank jednak wspiera wiele ważnych inicjatyw, których celem jest m.in. pomoc przedsiębiorczym kobietom w rozwinięciu kariery, zwiększeniu motywacji zawodowej, czy odzyskaniu pewności siebie.

Nie brakuje również kampanii społecznych, poruszających problem przedmiotowego traktowania kobiet.

“We are #WomenNotObjects”, to akcja, która wzięła na celownik problem, jakim jest uprzedmiotowianie i seksualizacja kobiet w przekazach reklamowych.

A takie zachowania wciąż mają miejsce. Nie szukając daleko, chociażby posty marki Devil na Facebooku.

A jako bonus, pewna ciekawostka. Zuzia Kozerska-Girard, założycielka Playeress, zaprojektowała na podobieństwo gry “Zgadnij kto?” wersję ze znanymi i zasłużonymi kobietami z historii, które rozpoznaje się nie na podstawie ich wyglądu, ale osiągnięć oraz życiowych perypetii.

Femvertising rośnie w siłę i to na różnych polach. Czy są to kampanie reklamowe, społeczne czy zwykły przekaz marketingowy, kobiety na tym rynku znaczą coraz więcej. Taka tendencja wcale nie dziwi, bo patrząc choćby w statystyki Facebooka czy Instagrama, to właśnie tu królują dziewczyny i to do nich musi być dobrany odpowiedni komunikat.

INNE ARTYKUŁY W KATEGORII: Inspiracje

Jakie zdjęcia umieszczać na Instagramie? Trendy, którymi może...

08 maja 2019 Inspiracje

Wiata przystankowa ma potencjał… marketingowy!

20 marca 2019 Inspiracje
No tags.

7 powodów, przez które ludzie nie chcą oglądać Waszego insta...

11 marca 2019 Inspiracje

Jak rozpocząć przygodę
z Instagramem, czyli podstawy podsta...

28 stycznia 2019 Inspiracje

“Gdzie się podziały tamte fora, gdzie Ci admini, gdzie tamten...

18 stycznia 2019 Inspiracje

Nowy rok – nowe trendy! Co będzie na topie w 2019?

27 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: marketing

18 grudnia 2018 Inspiracje

Podsumowanie roku 2018: social media

10 grudnia 2018 Inspiracje

8 trendów w content marketingu na 2019 rok

29 listopada 2018 Inspiracje

Easter Eggs, czyli marketingowe złoto dla wtajemniczonych

15 listopada 2018 Inspiracje

Fenomen Instagrama

19 października 2018 Inspiracje

4 darmowe narzędzia, które pozwolą urozmaicić Insta Stories

24 września 2018 Inspiracje

Reserved: faux pas naszych czasów czy zwykłe niedopowiedzenie? ...

21 września 2018 Inspiracje

Przestrzeń from Facebook, czyli jak Facebook wspiera społeczno...

18 września 2018 Inspiracje

6 rzeczy, które już nie działają
na Instagramie

31 sierpnia 2018 Inspiracje
MAŁO Bananów? Kliknij aby załadować więcej!