Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Femvertising, czyli marketing po kobiecemu

Natalia Sikora

Natalia Sikora

Femvertising rośnie w siłę! Jeżeli do tej pory nie spotkał_ś się z tym pojęciem, pora nadrobić zaległości, bowiem reklama jest… kobietą!

Rozwój cywilizacyjny, wzrost świadomości i zmiany społeczne przyczyniają się do tego, że inaczej postrzegamy świat. Wpływa to na każdą dziedzinę naszego życia i z pewnością nie omija działań marketingowych.

W dzisiejszych czasach kobiety są wykształcone, niezależne finansowo, a ich rola w społeczeństwie zmienia się i… rośnie. Jesteśmy właśnie świadkami tych przemian, które dzieją się tu i teraz.

Kobiety na celowniku

Femvertising to nurt podkreślający siłę kobiet i ich zmieniającą się rolę w społeczeństwie. Odpowiada na potrzeby płci pięknej, walczy ze stereotypami i dodaje pewności siebie. Można powiedzieć, że to przeniesienie założeń feminizmu do branży reklamowej.

Już dawno minęły czasy, kiedy kobietę można było spotkać wyłącznie w reklamach proszków do prania, płynów do mycia naczyń czy kulinarnych specyfików. Teraz kobiety stają się głównymi bohaterkami spotów marek samochodowych czy banków i, co więcej, są ich grupą docelową.

Z jednej strony są marki, które produkty kierują typowo do kobiet (kosmetyki, higiena osobista), z drugiej zaś brandy, które z komunikatem do tej pory trafiały jedynie do mężczyzn, jak choćby wspomniana wcześniej branża samochodowa.

Przykładów jest wiele, bez względu na to, czy jest to zwykła reklama produktowa, czy większa kampania opowiadająca historię. Od 2014 roku organizowana jest również konferencja Femvertising (SheKnows Media), która wręcza nagrody brandom stawiającym wyzwania normom płci. Dzięki niej w sieci króluje hashtag #girlpower.

Przejęcie sterów

Jedną z najsłynniejszych i najlepszych kampanii podkreślających kobiecą siłę z pewnością była ta przygotowana dla Always “#Likeagirl. Niezwykle pouczająca i wpływająca na postrzeganie figury kobiety. Głównym wątkiem jest tu sformułowanie „biegasz jak dziewczyna/rzucasz jak dziewczyna”, które utarło się w społeczeństwie i z jakiegoś powodu jest nacechowane negatywnie. W spocie widzimy ogromny kontrast między dorosłymi a dziećmi, w ich rozumieniu tych słów.

Dove z kolei od lat tworzy piękne kampanie podkreślające nie tylko różnorodność wśród kobiet, ale także ich piękno i pewność siebie, co ma na celu podwyższenie ich samooceny.

„Wybierz piękno” czy „Szkice prawdziwego piękna” to tylko niektóre, niezwykle poruszające kreacje.

Organic Valley dwa lata temu wyemitowała spot, który owszem promował produkt, ale przede wszystkim pięknie przedstawił prawdziwe życie wielu kobiet.  Spotkał się on z wielkim uznaniem wśród odbiorców. Spot jest humorystyczny, ale bazuje na realnych zdarzeniach z życia i potępia stereotypowe ukazywanie kobiet w przekazach reklamowych.

Nie tak dawno Barbie ogłosiła globalny projekt Dream Gap (PL „Możesz Być Kim Chcesz”). Cała historia jest bardzo przejmująca i trafia w sedno problemu, natomiast odbiór nie do końca był pozytywny. Głównie z powodu samego brandu. To przecież Barbie przez lata wykreowała wizerunek pięknej lalki o nierealnych kształtach. Nie można jednak odmówić marce zaangażowania w sprawy społeczne czy promowania wykształcenia i różnorodności wśród kobiet.

Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

Samochód w kobiecym świecie

Kiedy we wrześniu 2017 roku Arabia Saudyjska podjęła historyczną decyzję, że od czerwca 2018 kobiety będą mogły wsiąść za kierownicę samochodu, Nissan pięknie wykorzystał tę okazję. Przeprowadzono kampanię pt. “#SheDrives”. Zapytano kobiety, co sądzą o nowym prawie i jak zareagowali bliscy im mężczyźni na tę wieść, ponieważ wielu z nich nie było zbyt optymistycznie nastawionych. W konsekwencji kobiety straciły pewność siebie i nie chciały uczyć się jeździć. Marka natomiast postanowiła im w tym pomóc i zorganizowała lekcję jazdy z wyjątkowym instruktorem. Jak potoczyła się ta historia, zobaczyć możesz tutaj:

Podobną problematykę pozycji kobiety w społeczeństwie poruszył bank BGŻ BNP Paribas. Zapytał: „Dlaczego nie ma kobiet na banknotach”, i o ile pomysł był świetny, gorzej wyszło z realizacją i sztucznymi wypowiedziami, które ewidentnie były z góry zaplanowane i wyreżyserowane. Plus za szczere chęci – początki zawsze są trudne. 😉

Bank jednak wspiera wiele ważnych inicjatyw, których celem jest m.in. pomoc przedsiębiorczym kobietom w rozwinięciu kariery, zwiększeniu motywacji zawodowej, czy odzyskaniu pewności siebie.

Nie brakuje również kampanii społecznych, poruszających problem przedmiotowego traktowania kobiet.

‘We are #WomenNotObjects’, to akcja, która wzięła na celownik problem, jakim jest uprzedmiotowianie i seksualizacja kobiet w przekazach reklamowych.

A takie zachowania wciąż mają miejsce. Nie szukając daleko, chociażby posty marki Devil na Facebooku.

A jako bonus, pewna ciekawostka. Zuzia Kozerska-Girard, założycielka Playeress, zaprojektowała na podobieństwo gry „Zgadnij kto?” wersję ze znanymi i zasłużonymi kobietami z historii, które rozpoznaje się nie na podstawie ich wyglądu, ale osiągnięć oraz życiowych perypetii.

Femvertising rośnie w siłę i to na różnych polach. Czy są to kampanie reklamowe, społeczne czy zwykły przekaz marketingowy, kobiety na tym rynku znaczą coraz więcej. Taka tendencja wcale nie dziwi, bo patrząc choćby w statystyki Facebooka czy Instagrama, to właśnie tu królują dziewczyny i to do nich musi być dobrany odpowiedni komunikat.

Natalia Sikora

Natalia Sikora

Pozytywne doświadczenia, zaskakujące kreacje, dzielenie się emocjami i ich wywoływanie to główne założenia przy tworzeniu. Ogarniam nie tylko cudowny zespół profesjonalistów i profesjonalistek, ale także kompleksową obsługę klientów w agencji.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii