WP_Post Object
(
[ID] => 9873
[post_author] => 3
[post_date] => 2021-10-26 12:38:11
[post_date_gmt] => 2021-10-26 10:38:11
[post_content] =>
YouTube to druga największa wyszukiwarka na świecie. Każdego dnia użytkownicy tego serwisu oglądają miliard godzin filmów. Jak optymalizować wideo, aby słupki oglądalności poszybowały w górę? Przed Tobą praktyczny poradnik działań na YouTubie.
Mikrocontent
Pomyśl o wideo jeszcze przed wgraniem go na platformę. Nazwij go zgodnie z zawartością. Zamiast używać cyfr czy nic nieznaczących skrótów – podpisz wideo frazą kluczową związaną z tematem filmu. Algorytm YouTuba bierze to pod uwagę, więc poświęć kilka sekund na dobrą nazwę.
Tytuł
Tytuł Twojego filmu powinien być zgodny z prawdą. Nie obiecuj odbiorcom rzeczy, których nie dostaną po obejrzeniu wideo. Nikt nie lubi przykrych rozczarowań. Stracisz zaufanie odbiorcy i potencjalnego widza dla Twojego kanału. W tytule zawrzyj słowa kluczowe, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, szukając filmów powiązanych z daną tematyką. Tytuł powinien być krótki i precyzyjny. Dodaj do niego nazwę swojej
marki.
Opis
Opis na YouTubie powinien w dwóch zdaniach opisywać to, o czym jest dany film. Postaraj się streścić zawartość wideo i zachęcić użytkownika do obejrzenia materiału. W opisie umieść CTA (Call To Action). Skłoń użytkownika do interakcji z Twoją marką. Zawrzyj w opisie linki do strony www lub Twoich social mediów. Nie zapomnij też zachęcić użytkowników do subskrybowania kanału.
Tagi
Przy optymalizacji wideo – nie zapomnij o tagach. Powinny one zawierać słowa kluczowe, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, kiedy chce znaleźć Twój film.
Używaj tagów precyzyjnych (nazwa marki, produktu, osób, które występują w wideo), tagów opisowych (pytania jak coś zrobić np. jak dodać film na YouTube), tagów opisujących format wideo (ranking, wywiad, rozmowa). Warto również dodać nazwy (np. marki, produktu) bez polskich znaków, a trudne wyrazy zapisać ze słuchu lub z najczęściej pojawiającymi się w nich błędami.
Zobacz też: Jak dodać lub usunąć managerów YouTube? [PORADNIK]
Miniatura
Twoje wideo powinno posiadać zaprojektowaną miniaturę. Grafika ma przyciągać wzrok na tyle, aby odbiorca spośród kilkunastu różnych filmów wybrał właśnie Twój. Jak o to zadbać? Najlepszym sposobem będzie umieszczenie na niej twarzy lub wyróżniających się kolorów czy fontu. Tekst, który umieścisz na grafice powinien być zapisany dużym rozmiarem czcionki, aby był dobrze widoczny na urządzeniach mobilnych. Musi być też kontekstowo powiązany z tematyką wideo. Zdjęcie użyte na grafice powinno mieć duży kontrast i głębie ostrości. Pamiętaj też, aby grafika miała dobrą jakość (1280x720 px) i było umieszczone na niej logo.
Ekran końcowy
Podczas optymalizacji wideo zadbaj o ekran końcowy, czyli zajawkę innych filmów znajdujących się na kanale lub całych playlist. Przypomnij widzom, że mogą zasubskrybować Twój kanał, aby być na bieżąco. To okazja, aby utrzymać uwagę widza i skłonić go do interakcji, więc jej nie przegap.
Karty
Skorzystaj też z opcji kart. W pierwszych kilkunastu sekundach dodaj zajawkę innego filmu, playlisty lub (jeśli Twój kanał osiągnął poziom 1000 subskrybentów) link do strony www. W jednym wideo możesz dodać kilka kart, ale nie przesadzaj z ich liczbą. Trzy w zupełności wystarczą, aby zachęcić widzów do interakcji z marką.
Pamiętaj!
Algorytm YouTube’a bierze pod uwagę m.in.
- nazwę pliku,
- jakość materiału i dźwięku,
- tytuł, opis, tagi, miniaturę, linki,
- liczbę subskrypcji,
- czas wyświetlania filmów,
- zaangażowanie użytkowników.
Zależność jest prosta. Jeśli odbiorcy lubią oglądać Twoje filmy – YouTube poleci je też innym użytkownikom.
Dostosowanie kanału marki
Oprócz optymalizacji wideo, na YouTubie możesz także optymalizować cały kanał. Co kryje się pod tym pojęciem? Zadbaj o spersonalizowany awatar i cover photo. Powinno być ono dopasowane do różnych rozdzielczości (1546x423 px – obszar bezpieczny), zawierać claim (hasło) marki (jeśli istnieje), zachęcenie do subskrybowania, linki social media.
Cover photo postaraj się powiązać z marką lub tematyką kanału. Możesz je zmieniać co sezon lub raz na rok.
Informacje o kanale to miejsce, w którym możesz się zareklamować. Krótko opisz, co użytkownik znajdzie na kanale, jakich typów treści i kiedy może się spodziewać (jeśli masz harmonogram treści). Umieść tu też link do strony www, dane kontaktowe i linki do kanałów w social media.
Budowanie społeczności
Content na YouTubie to nie tylko treści, ale również budowanie zaangażowanej społeczności. Nie jest to łatwe, ale przy odpowiednich zasobach czasu i energii na pewno możliwe. Odpowiadaj na bieżąco na posty użytkowników, przypinaj najważniejsze dla marki komentarze i używaj funkcji „like” (serduszka).
Staraj się skłaniać fanów do interakcji i aktywności również w filmach. Jak to zrobić? Zwracaj się do użytkowników podczas nagrań wideo. Pytaj o to, które filmy podobają im się najbardziej, jakie tematy powinny zostać przez Ciebie poruszone.

Zaznacz, że jeśli ktoś ma pytanie – może zadać je w komentarzu pod wideo, a Ty na pewno na nie odpowiesz. Korzystaj również z kategorii społeczność, aby aktywizować subskrybentów.
Dyskusja pod filmami powinna mieć charakter pozytywny i związany z tematyką wideo. Dlatego usuwaj spam i wyklucz słowa, których użytkownicy nie mogą używać na kanale (np. przekleństwa).
Te proste rady pomogą Ci zoptymalizować wideo, jak i sam kanał marki na YouTubie. Pamiętaj, że na tej platformie miernikiem sukcesu jest przede wszystkim czas oglądania (watch time). Dlatego twórz po prostu dobry content.
Autor:
Agnieszka Gałczyńska
Content Manager
[post_title] => Jak optymalizować wideo na YouTubie?
[post_excerpt] =>
[post_status] => publish
[comment_status] => open
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => jak-optymalizowac-wideo-na-youtubie
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2021-10-26 15:25:37
[post_modified_gmt] => 2021-10-26 13:25:37
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => https://morebananas.pl/?p=9873
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
WP_Post Object
(
[ID] => 10897
[post_author] => 3421
[post_date] => 2021-11-09 09:53:33
[post_date_gmt] => 2021-11-09 08:53:33
[post_content] =>
Uwielbiamy czytać, zatem witamy w raju, czyli na bookstagramie! Jest to miejsce, gdzie digital przenika się z tradycją. Książki wciąż pozostają ogromną siłą, a wykorzystanie promocji online pomaga dotrzeć do większej liczby odbiorców. Połączenie klasycznej formy rozrywki, jaką jest czytanie, z kreatywnością i możliwościami Instagrama zagrało idealnie. Dlatego ulubionym miejscem do szukania inspiracji dla każdej jesieniary powinien być właśnie bookstagram.
Zapraszamy na szybką podróż do magicznego świata książek na polskim Instagramie!
*UWAGA treści mogą spowodować nieodpartą chęć zakupu kolejnego tytułu*
Gdzie leży największa siła bookstagrama?
Lubisz to uczucie, gdy chwytasz do ręki nowy egzemplarz książki i przewracasz z namaszczeniem każdą ze stron? Och, ja również!
Jak wykazują nowe badania, w Polsce z Instagrama korzysta blisko 9,2 mln osób. Natomiast według Biblioteki Narodowej poziom czytelnictwa wciąż wzrasta. Polacy najchętniej sięgają po literaturę sensacyjno-kryminalną (24%), popularną (20%) oraz biografie (19%). Wydawnictwa, jak i recenzenci w pełni wykorzystują możliwości Instagrama, bazując na ciekawych, kreatywnych i oryginalnych pomysłach pokazania konkretnego tytułu. Można mówić o symbiozie rynku wydawniczego i Instagrama, pozwalającego na atrakcyjną prezentację tytułu. Dlaczego tak chętnie oglądamy profile z książkami? Bookstagram wykorzystuje wszystko, co najlepsze: przyciąga estetyką, ale również recenzjami, zapowiedziami, tematyka postów jest wszechstronna i dociera do bardzo szerokiej grupy odbiorców.
A może zainteresuje Cię: Jak ciekawie i angażująco prowadzić firmowego Instagrama?
Rynek wydawniczy, a bookstagram - jak to działa?
Bookstagramerzy to influencerzy zajmujący się recenzowaniem i prezentowaniem nowych tytułów książkowych. Mogą współpracować z wydawnictwami oraz autorami, dzięki czemu mają stały dostęp do nowych tytułów, często jeszcze przed ich premierą.
To od opinii czytelników zależy sukces tytułu oraz w dużej części jego promocja. Niektóre tytuły oparte są w większości na akcjach związanych z bookstagramerami. Działy promocji aktywnie współpracują z recenzentami, a publikacje na Instagramie są jedną z głównych dróg dotarcia do czytelników. Książki posiadają swoje własne hasztagi, a atrakcyjne zdjęcia przykuwają uwagę! Dobrze zorganizowana akcja promocyjna z bookstagramerami może przynieść naprawdę świetne wyniki sprzedaży, ponieważ wielu z nich ma duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Dodatkowo zdjęcia tworzone przez recenzentów mogą być, oczywiście za ich zgodą, gotowym materiałem do wykorzystania w dalszej promocji książki!
Oto słowniczek, który przybliży pojęcia związane z rynkiem wydawniczym:
Blurb — jest to rekomendacja lub streszczenie tytułu, znajdujące się na tyle książki. Często to właśnie na jego podstawie czytelnik decyduje się na zakup, dlatego powinien przede wszystkich przyciągnąć jego uwagę i zaciekawić. Do tworzenia blurbów zapraszani są inni autorzy, znane osoby, ale coraz częściej także bookstagramerzy.
Recenzja — opinia na temat książki, która zamieszczona jest na portalach takich jak Lubimy czytać, Instagramie, blogach lub jest początkową wskazówką dla wydawnictwa na temat jakości tytułu i potencjalnych dróg promocji.
Sampling — w wydawnictwach wykorzystywane jest wysyłanie dużej ilości książek do osób zainteresowanych tematyką (np. czytających kryminały). Znajduje się je najczęściej za pomocą grup na Facebooku lub Instagrama. Nie muszą mieć one dużych zasięgów, a wysyłanie książek ma wpłynąć na budowanie rozpoznawalności tytułu i spływanie organicznych recenzji wśród zainteresowanych odbiorców.
Szczotki — jest to potoczna nazwa pierwszych, próbnych wydruków książki. Dzięki niej można sprawdzić poprawność materiału lub wysłać treść do recenzentów jeszcze przed samą premierą tytułu. |
Subiektywne zestawienie ciekawych profili
Na bookstagramie zdecydowanie każdy znajdzie coś dla siebie! Niektóre profile poświęcone są tylko konkretnym gatunkom literackim, a inne wszystkimi nowościami wydawniczymi. Przedstawiam subiektywne zestawienie kilku profili, które przyciągnęły moją uwagę:
Bookstagram to nie tylko recenzenci! Wiele wydawnictw prowadzi estetyczne i inspirujące profile. Oto kilka z nich:
Wielu autorów buduje także swoje profile społecznościowe właśnie na Instagramie, m.in.: Jakub Żulczyk, Anna Ciarkowska czy Mariusz Szczygieł.
Być może zainteresuje Cię: Te książki o marketingu warto przeczytać
Książki, pomimo pojawiających się nowych form rozrywki, wciąż pozostają dla wielu osób niezastąpione. Zachęcam Was do śledzenia profili bookstagramerów i wydawnictw. To nie tylko uczta dla oka, ale także wsparcie podczas szukania lektury idealnej na jesienne i zimowe wieczory.
A teraz czas wybrać się do księgarni...
Autorka:
Paulina Gawęda
Social Media Specialist
[post_title] => Siła bookstagrama
[post_excerpt] =>
[post_status] => publish
[comment_status] => open
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => sila-bookstagrama
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2021-11-09 09:53:33
[post_modified_gmt] => 2021-11-09 08:53:33
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => https://morebananas.pl/?p=10897
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)