Jednym z najczęściej powtarzanych trendów na 2023 rok była naturalność i autentyczność w mediach społecznościowych. Wielu marketerów przewidywało sukces nowej aplikacji BeReal. Czym ona jest i czym różni się od Instagrama? Sprawdź.
Czym jest BeReal?
Możesz pomyśleć, że BeReal to nowość na rynku aplikacji społecznościowych, która pojawiła się końcem 2022 roku. W rzeczywistości, aplikacja zadebiutowała już w 2020 roku, a za jej stworzenie odpowiadają Francuzi – Alexis Barreyat i Kévin Perreau. BeReal to platforma społecznościowa, która swoje działania opiera na autentyczności i naturalności. Nie ma tam dostępnych żadnych filtrów, naklejek, itp. Nie można też dodać zdjęcia z galerii telefonu. Użytkownik ma raczej niewielką możliwość ingerencji w dodawane zdjęcie.
Aplikację BeReal w czasie 2 lat od daty premiery pobrano ponad 50 milionów razy, natomiast dane z sierpnia 2022 roku pokazywały, że aktywni użytkownicy to zaledwie 1/5 z tego. Jak widzisz na poniższych wykresach, dopiero w ostatnich miesiącach 2022 roku BeReal przeżywał prawdziwy renesans.
Jak działa aplikacja BeReal?
BeReal to aplikacja, której użytkownicy raz dziennie, po otrzymaniu powiadomienia, wstawiają zdjęcie zawierające obraz z przedniej i tylnej kamery. Czas na wrzucenie zdjęcia to 2 minuty. Jeśli udostępnisz je później – opóźnienie będzie widoczne pod zdjęciem. Co ważne, jeśli nie wstawisz zdjęcia, to nie możesz też zobaczyć zdjęć swoich znajomych.
Zobacz też: Jak ciekawie i angażująco prowadzić firmowego Instagrama?
Jedyne opcje dla Ciebie, jako użytkownika, to możliwość wstawienia opisu do zdjęcia oraz skomentowania go, natomiast Twoi znajomi, którzy widzą dodane przez Ciebie zdjęcie w zakładce “My Friends”, oprócz skomentowania, mogą też na nie zareagować. Inne osoby, które znalazły Cię w zakładce “Discovery” (o ile zezwolił_ś na wyświetlanie tam Twoich zdjęć), mają możliwość reakcji, ale nie mogą go skomentować.
W chwili obecnej do wyboru jest 5 standardowych reakcji: 👍, 😃, 😮, 😍, 😂 oraz jedna niestandardowa: ⚡. Aby zareagować na zdjęcie znajomego, po kliknięciu w wybrane emoji, musisz zrobić sobie zdjęcie, które w przypadku pierwszych pięciu zostanie już zapisane przy danej reakcji (możesz je później zmienić), a dla reakcji niestandardowej będzie użyte jednorazowo.
Warto też wiedzieć, że podobnie jak na Snapchacie, w BeReal możesz zobaczyć, kto zrobił screenshota Twojego zdjęcia. Aplikacja wymaga wtedy udostępnienia go w innej platformie społecznościowej, ale możesz ten krok łatwo ominąć – po przejściu do innej platformy, wracasz do BeReal nic nie publikując. Możesz też wysłać zdjęcie sam do siebie na Messengerze. Dzięki temu uzyskasz podgląd osób, bez udostępniania treści poza BeRealem.
BeReal i Instagram – podobieństwa i różnice
Zasadniczą różnicą między tymi dwiema aplikacjami jest to, że na BeRealu nie możesz dodawać postów, karuzeli, rolek, itp. Aplikacja opiera się o treści, które po określonym czasie znikają i są dostępne tylko dla autora w zakładce “Memories”.
Największe podobieństwo możesz dostrzec, jeśli chodzi o Instastories. W obu aplikacjach użytkownik dodaje zdjęcie, które po upływie czasu znika, natomiast w przypadku BeReala, na zdjęcie z tylnej kamery nałożone jest zdjęcie z przedniej, które można przesunąć podczas wyświetlania, a w Instastories robisz zdjęcie przednią lub tylną kamerą, możesz też zaimportować je z galerii i urozmaicić przez różnego rodzaju narzędzia dostępne bezpośrednio w aplikacji Instagram.
Przeczytaj również: Marketingowe trendy na 2023 rok
Dziwne byłoby, gdyby BeReal upodabniał się do Instagrama, ponieważ jest wybierany przez dużą część użytkowników dlatego, że jest jego przeciwieństwem, jeśli chodzi o naturalność i autentyczność. Platforma należąca do Meta kojarzona jest raczej z pozowanymi zdjęciami, filtrami, a czasem nawet przerabianiem zdjęć w Photoshopie, od czego stroni BeReal.
Testy Instagram Candid Stories
Pomimo że aplikacji BeReal daleko do popularności Instagrama, pracownicy Meta dostrzegli chyba potencjał nowego gracza na rynku i ewentualne zagrożenie w przyszłości. 13 grudnia 2022 roku Instagram opublikował artykuł na temat nowości, gdzie opisana została funkcja Candid Stories, która jest w fazie testów:
“Testujemy nowe funkcje w Stories, aby ułatwić ludziom dzielenie się treściami w spontaniczny, zabawny sposób, aby pomóc w tworzeniu jeszcze silniejszych więzi ze znajomymi.”
Zasada działania nowej funkcji Instagrama łudząco przypomina to, co znamy z BeReal – powiadomienia o losowej porze dnia, 2 minuty na dodanie zdjęcia, zdjęcia z przedniej i tylnej kamery, brak możliwości korzystania z filtrów.
Funkcja na razie nie jest jeszcze dostępna, a rzeczniczka Meta – Christine Pai, potwierdziła wewnętrzne testy, natomiast stanowczo zaprzeczyła o jakichkolwiek testach zewnętrznych.
Instagram i BeReal, choć na pierwszy rzut oka podobne – mają sporo różnic. BeReal jest prosty, ma ograniczone funkcje i kładzie duży nacisk na naturalność. Instagram z kolei jest na ten moment dużo bardziej popularny i oferuje znacznie więcej rodzajów treści, jakie możesz publikować. Najbardziej zbliżonym do tego z BeReala jest Instagram Stories, choć, jak mogł_ś przeczytać, Instagram dostrzegł potencjał formy publikacji treści na BeRealu i pracuje już nad podobnym rozwiązaniem. Kiedy będzie dostępne? Czy użytkownicy BeReala porzucą aplikację na rzecz Candid Stories? O tym przekonamy się w najbliższej przyszłości.
Jeśli pomimo rosnącej popularności BeReala nadal pozostajesz wiernym fanem Instagrama i chcesz tam budować zaangażowanie i lojalność wśród fanów Twojej marki – odezwij się do nas! Nasi specjaliści chętnie wesprą Twoje działania i stworzą dla Ciebie strategię, dzięki której zwiększysz zaangażowanie, zbudujesz świadomość i zrealizujesz postawione cele.