Podcast, czyli audycja radiowa online dla Twojej firmy? Z pewnością warto. Dzielenie się wiedzą i emocjami, zaklętymi w dźwięku przeżywa prawdziwą eksplozję popularności. Co podcast może dać Twojej firmie? Przeczytaj!
Chcesz docierać do potencjalnych klientów najbardziej naturalnym kanałem komunikacji? Dobry pomysł. Przeczytaj, o czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz.
Strategia rozwoju podcastu
Masz pasję, wiedzę, którą chcesz się dzielić? Świetnie – czas na strategię rozwoju podcastu. Zasady tworzenia strategii są niezmienne, zatem na początku odpowiedz sobie na dobrze Ci znane pytania:
– do kogo chcę dotrzeć (persony!) i w jakim celu?
– jak zamierzam ten cel osiągnąć (taktyki!)
– co będzie wyróżnikiem mojego podcastu? (USP!)
– skąd będę czerpać inspiracje (prowadzisz blog? Połowa roboty za Tobą!)
– które formy dźwiękowe zamierzam wykorzystywać (wywiady z gośćmi? audycje muzyczne? reportaże? sesje AMA?)
– jak zadbam o interakcję z odbiorcami?
– jak wypromuję swój podcast?
– jak będzie współgrał z innymi moimi mediami; stroną, profilami w mediach społecznościowych, kanałem na YT?
Przeczytaj także: Podcast marketingowy to brzmi dumnie
Taktyki promocji podcastu
Prawda nie jest miła – podcast nikomu nie jest niezbędny do życia. Jest WYGODNYm sposobem przyswajania informacji.
I dlatego musisz włożyć troche wysiłku i zasobów w dotarcie do odbiorców.
Organicznie? Wiadomo. Twoja wiedza, osobowość i autoekspresja są najważniejsze w zjednywaniu sobie słuchaczy.
Ads-y? Oczywiście! Zwłaszcza że mając dopracowane persony swoich odbiorców, skonfigurujesz swoje kampanie z większą precyzją niż ktokolwiek.
Guest publishing? Koniecznie! Jeśli w środowisku masz już ugruntowaną pozycję eksperta w swojej dziedzinie, będą Cię zapraszać (i oznaczać). Na początku jednak musisz zadbać o to, by w Twoim podcaście gościli ludzie mający coś do powiedzenia i generujący duże zasięgi.
Podcast to stały związek, a nie romans
Wiedz, że kilka razy znienawidzisz swój podcast, zanim liczba słuchaczy przekroczy setkę. Trzeba cyklicznie nagrywać, obrabiać, publikować, sprawdzać statystyki, robić researche tematyczne, zapraszać gości, promować go w socialach i ciągle głowić się “o czym by tu” w następnym odcinku. Konsekwencja jest wszystkim. Produkuj na zapas i zawsze miej w odwodzie co najmniej dwie części, w tym jedną gotową do publikacji. Wykorzystuj każdą okazję, żeby nawiązać kontakt z potencjalnymi gośćmi swojego podcastu. Przygotuj listę tych, których chcesz zaprosić i pamiętaj: sieć sprawiła, że ‘sky is the limit’. Od twarzy z telewizji śniadaniowych najprawdopodobniej dzielą Cię tylko trzy lub cztery kliknięcia.
Mów „poręcznie” dla słuchacza
Najczęstszą przypadłością podcastów jest narcyzm autorów. Zasłuchani w brzmienie swoich głosów przestają dbać o komfort słuchacza. Stojące w miejscu liczby subów rzadko skłaniają ich do zastanowienia się, czy „wygodnie” się ich słucha.
A wystarczy pamiętać, aby:
- budować wypowiedzi ze zdań pojedynczych rozwiniętych.
- dbać o naturalną (prawidłową?) intonację,
- unikać „jęków namysłu” lub bardziej elegancko „wokalizacji pauz”,
- używając specjalistycznych terminów, krótko wyjaśniać ich znaczenie,
- cytując, oznaczać autora (a w opisie umieścić odesłania do źródeł)!
To oczywiste, że nie jesteś profesjonalnym/ą mówcą_mówczynią. Nikt tego nie oczekuje. Będąc sobą, zachowaj szacunek do słuchaczy i wyraź go, dbając o formę wypowiedzi.
Może Cię zainteresować: Nowa aplikacja społecznościowa – Clubhouse. Wszystko, co musisz wiedzieć
BHP podcastera
Na koniec pora na najgorsze – musisz prowadzić zdrowy tryb życia. Makabra, prawda? Alkohol, papierosy, słodycze, a nawet wiele ostrych przypraw są Twoimi wrogami, bo upośledzają pracę strun głosowych i całego aparatu mowy.
Dbaj o naturalne tempo mówienia i nie dopuszczaj do „zdarcia” głosu. Wprawdzie brzmienie w typie Gary’ego Vaynerchuka może na początku zauroczyć Twoich słuchaczy, ale z czasem męczy i zniechęca pomimo świetnego contentu. Ważne: nie mów na resztkach wydechu – pogotowie może nie zdążyć.
I na koniec lista miejsc w sieci, w których możesz udostępniać swój podcast:
- na swoim blogu
- w Spotify
- w Google Podcasts
- w iTunes
- na Youtube
- w serwisie Spreaker
- w serwisie Stitcher
- poprzez aplikację do słuchania podcastów na Androida, np. Podcast Addict, Podcasts Go, Google Podcasts, The Podcast App
- poprzez aplikację do słuchania podcastów na iPhone, np. Overcast, Pocket Casts, Castro, The Podcast App
- poprzez RSS.
Autor:
Artur Ragan
Content Marketing Manager