Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

5 rzeczy, o których musisz pamiętać, tworząc podcast

Artur Ragan

Artur Ragan

Podcast, czyli audycja radiowa online dla Twojej firmy? Z pewnością warto. Dzielenie się wiedzą i emocjami, zaklętymi w dźwięku przeżywa prawdziwą eksplozję popularności. Co podcast może dać Twojej firmie? Przeczytaj!

Chcesz docierać do potencjalnych klientów najbardziej naturalnym kanałem komunikacji? Dobry pomysł. Przeczytaj, o czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz.

Strategia rozwoju podcastu

Masz pasję, wiedzę, którą chcesz się dzielić? Świetnie – czas na strategię rozwoju podcastu. Zasady tworzenia strategii są niezmienne, zatem na początku odpowiedz sobie na dobrze Ci znane pytania:

– do kogo chcę dotrzeć (persony!) i w jakim celu? 

– jak zamierzam ten cel osiągnąć (taktyki!)

– co będzie wyróżnikiem mojego podcastu? (USP!)

– skąd będę czerpać inspiracje (prowadzisz blog? Połowa roboty za Tobą!)

– które formy dźwiękowe zamierzam wykorzystywać (wywiady z gośćmi? audycje muzyczne? reportaże? sesje AMA?)

– jak zadbam o interakcję z odbiorcami? 

– jak wypromuję swój podcast?

– jak będzie współgrał z innymi moimi mediami; stroną, profilami w mediach społecznościowych, kanałem na YT?

Przeczytaj także: Podcast marketingowy to brzmi dumnie

Taktyki promocji podcastu

Prawda nie jest miła – podcast nikomu nie jest niezbędny do życia. Jest WYGODNYm sposobem przyswajania informacji. 

I dlatego musisz włożyć troche wysiłku i zasobów w dotarcie do odbiorców. 

Organicznie? Wiadomo. Twoja wiedza, osobowość i autoekspresja są najważniejsze w zjednywaniu sobie słuchaczy.

Ads-y? Oczywiście! Zwłaszcza że mając dopracowane persony swoich odbiorców, skonfigurujesz swoje kampanie z większą precyzją niż ktokolwiek.

Guest publishing? Koniecznie! Jeśli w środowisku masz już ugruntowaną pozycję eksperta w swojej dziedzinie, będą Cię zapraszać (i oznaczać). Na początku jednak musisz zadbać o to, by w Twoim podcaście gościli ludzie mający coś do powiedzenia i generujący duże zasięgi. 

Podcast to stały związek, a nie romans

Wiedz, że kilka razy znienawidzisz swój podcast, zanim liczba słuchaczy przekroczy setkę. Trzeba cyklicznie nagrywać, obrabiać, publikować, sprawdzać statystyki, robić researche tematyczne, zapraszać gości, promować go w socialach i ciągle głowić się “o czym by tu” w następnym odcinku. Konsekwencja jest wszystkim. Produkuj na zapas i zawsze miej w odwodzie co najmniej dwie części, w tym jedną gotową do publikacji. Wykorzystuj każdą okazję, żeby nawiązać kontakt z potencjalnymi gośćmi swojego podcastu. Przygotuj listę tych, których chcesz zaprosić i pamiętaj: sieć sprawiła, że  ‘sky is the limit’. Od twarzy z telewizji śniadaniowych najprawdopodobniej dzielą Cię tylko trzy lub cztery kliknięcia.  

Mów „poręcznie” dla słuchacza

Najczęstszą przypadłością podcastów jest narcyzm autorów. Zasłuchani w brzmienie swoich głosów przestają dbać o komfort słuchacza. Stojące w miejscu liczby subów rzadko skłaniają ich do zastanowienia się, czy „wygodnie” się ich słucha. 

A wystarczy pamiętać, aby:

  • budować wypowiedzi ze zdań pojedynczych rozwiniętych. 
  • dbać o naturalną (prawidłową?) intonację,
  • unikać „jęków namysłu” lub bardziej elegancko „wokalizacji pauz”,
  • używając specjalistycznych terminów, krótko wyjaśniać ich znaczenie,
  • cytując, oznaczać autora (a w opisie umieścić odesłania do źródeł)!

To oczywiste, że nie jesteś profesjonalnym/ą mówcą_mówczynią. Nikt tego nie oczekuje. Będąc sobą, zachowaj szacunek do słuchaczy i wyraź go, dbając o formę wypowiedzi.

Może Cię zainteresować: Nowa aplikacja społecznościowa – Clubhouse. Wszystko, co musisz wiedzieć

BHP podcastera

Na koniec pora na najgorsze – musisz prowadzić zdrowy tryb życia. Makabra, prawda? Alkohol, papierosy, słodycze, a nawet wiele ostrych przypraw są Twoimi wrogami, bo upośledzają pracę strun głosowych i całego aparatu mowy.

Dbaj o naturalne tempo mówienia i nie dopuszczaj do „zdarcia” głosu. Wprawdzie brzmienie w typie Gary’ego Vaynerchuka może na początku zauroczyć Twoich słuchaczy, ale z czasem męczy i zniechęca pomimo świetnego  contentu. Ważne: nie mów na resztkach wydechu – pogotowie może nie zdążyć.

I na koniec lista miejsc w sieci, w których możesz udostępniać swój podcast:

  • na swoim blogu 
  • w Spotify
  • w Google Podcasts
  • w iTunes
  • na Youtube
  • w serwisie Spreaker 
  • w serwisie Stitcher 
  • poprzez aplikację do słuchania podcastów na Androida, np. Podcast Addict, Podcasts Go, Google Podcasts, The Podcast App
  • poprzez aplikację do słuchania podcastów na iPhone, np. Overcast, Pocket Casts, Castro, The Podcast App
  • poprzez RSS.

Autor:

Artur Ragan

Content Marketing Manager

Artur Ragan

Artur Ragan

Wymyślam ludziom, przebierając w słowach i sieję ferment. A poważniej - używając języka korzyści, tworzę treści, które angażują, pomagają pozyskiwać klientów, zapoznają ich z produktami i prezentują usługi. Słowem - pomagają maksymalizować zyski.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii