Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

5 reguł efektywnego influencer marketingu

Anna Boczar

Anna Boczar

Influencer marketing, zdaniem jednych się kończy, zdaniem innych cały czas rozkwita, wszyscy jednak są zgodni co do tego, że stale się zmienia. Mimo tych zmian można wyodrębnić 5 reguł efektywnego influencer marketingu, które pozostają niezmienne.

1. Wybieraj takich twórców, którzy trafiają do Twoich odbiorców

Nadrzędnym celem influencer marketingu jest dotarcie do odbiorcy docelowego. Oczywiście cel powinien być lepiej określony, tak by jasno wynikało z niego, jakiego efektu oczekujemy po współpracy. Najczęściej jest to sprzedaż produktu lub usługi, ale może to być też na przykład cel wizerunkowy lub pozyskanie większej liczby obserwatorów w wybranym kanale społecznościowym.

Bez względu jednak na to, jak szczegółowo określimy ten cel, wszystko sprowadza się do jednego – by współpraca, którą podejmujemy z twórcą miała sens, musimy dotrzeć nią do naszego odbiorcy docelowego. To w końcu takie osoby kupią nasz produkt lub będą miały ochotę obserwować nas w social mediach. Zatem zawsze przed podjęciem współpracy warto dokładnie przeanalizować ten aspekt.

Koniecznie przeczytaj: Rekomendacje UOKiK dla influencerów! [PODSUMOWANIE]

Wydaje Ci się, że influencer, z którym chcesz współpracować, jest teraz na topie, ale tak naprawdę jest on popularny w Twojej grupie wiekowej, a grupa docelowa Twojego produktu jest znacznie młodsza? Lepiej poszukaj innego influencera do współpracy.

2. Współpracuj z twórcami z zaangażowaną społecznością

Gdy mamy już pewność, że wśród odbiorców influencera, z którym planujemy podjąć współpracę, są również nasi odbiorcy, czas by sprawdzić, jak bardzo angażują się oni w komunikację wybranego twórcy. Pamiętaj, że globalnie spadające zasięgi to rzecz normalna. Wielu twórców mierzy się z problemem malejących zasięgów swoich treści. Trafiają do dużo węższego grona odbiorców niż gdy obserwowało ich znacznie mniej osób.

Jednak jeśli twórca może pochwalić się 60 tysiącami followersów, a jego ostatnie zdjęcia polubiło średnio po 100 osób, to raczej trudno mówić tu o zaangażowanej grupie. Przy takich wskaźnikach, z dużym prawdopodobieństwem, podczas tej współpracy efekt nie będzie satysfakcjonujący.

3. Zaufaj wybranym influencerom

Odpowiedni twórca jest już wybrany? Doskonale wiesz, dlaczego chcesz z nim współpracować? Znasz jego statystyki? Wszystko (intuicja i liczby) sugeruje Ci, że jesteś na dobrej drodze, by dzięki tej współpracy dotrzeć do potencjalnych klientów? Można by pomyśleć „sytuacja idealna”, prawda? „Teraz wszystko musi się udać!” No właśnie niekoniecznie, bo właśnie na tym etapie wiele marek traci szansę na efektywne działanie. Wszystko to za sprawą zaufania, a w zasadzie jego braku.

Zainteresują Cię również: Dobre praktyki przy współpracach z influencerami

Czasem może się wydawać, że twórcy proponują rzeczy, które z Twojego punktu widzenia nie mają sensu. A może propozycja twórcy jest niezgodna z tym czego uczono Cię na studiach marketingowych? Stawiając takie tezy nagle zapominasz, dlaczego zaproponował_ś współpracę właśnie danej osobie. I właśnie w tym momencie czas na zaufanie, że wybrany influencer zna swoją społeczność najlepiej. Komunikuje się z nią codziennie i wie, jak to robić. Jeśli marka włoży mu w usta swoje słowa, może okazać się, że współpraca odniesie odwrotny efekt, bo zostanie uznana za niewiarygodną.

Oczywiście nie dotyczy to błędów merytorycznych, łamania norm społecznych, czy poprawności opisu marki. Jednak procedura akceptacji materiału przed publikacją, powinna się sprowadzać przede wszystkim do tych kwestii, a nie ingerować w formę, jaką stosuje na co dzień twórca. Tak naprawdę w ten sposób ufasz nie tylko jemu, ale też i sobie. W końcu z coś sprawiło, że zdecydował_ś się na współpracę z danym influencerem. A jeśli tak jest i osiągane wyniki, widoczne w statystykach, są przekonujące, warto zaufać też temu, jak twórca to osiągnął i uwierzyć, że wie najlepiej, jak to robić.

4. Realne zainteresowanie influencerów Twoim produktem zwiększa szansę na sukces

Najlepsze polecenia to zawsze te szczere polecenia. Jeśli więc wśród klientów używających Twoich produktów uda nam się znaleźć ambasadorów marki z dużymi zasięgami, to jest to bardzo pożądana sytuacja, która zbliża Cię do sukcesu. Tego typu współprace zawsze są bardziej naturalne, autentyczne, a co za tym idzie – mają większe szanse na wartościowe konwersje.

Warto śledzić osoby fotografujące się w mediach społecznościowych z Twoim produktem. A jeśli wśród nich znajdziesz twórców z potencjałem, wiadomość w sprawie współpracy jest naturalnym następstwem i bardzo dobrym krokiem w kierunku efektywnego działania w influencer marketingu.

5. Współpracuj z twórcami, którym ufasz również prywatnie 

Ta rada nie zawsze musi być skuteczna, bo nie zawsze Ty sam_ jesteś w grupie docelowej. Jednak warto popatrzeć na twórcę bardziej holistycznie i zastanowić się, czy wzbudza on zaufanie. Jeśli masz przed oczami kogoś, kto codziennie wrzuca inny post sponsorowany, można mieć spore wątpliwości i powątpiewać w efektywne działania z wybranym twórcą lub twórczynią. Jeśli jednak widzisz  fajnego człowieka, z którym chętnie spędził_byś czas i uważasz go za wiarygodną osobę, zdecydowanie jest to dobry znak.

Przeczytaj także: 8 rzeczy, które warto ustalić przed współpracą z influencerem

Te 5 podstawowych reguł influencer marketingu, to stosunkowo niewielka lista rzeczy do zrobienia. Jednak praktyka pokazuje, że trzymając się tych kilku podstawowych zasad, jesteś na bardzo dobrej drodze do tego, by działania z twórcami internetowymi, przynosiły efekty, na których Ci zależy. Warto więc niezmiennie o nich pamiętać.

Masz pytania? Chętnie odpowiem: halo@morebananas.pl

Autorka: Ania Boczar, Specjalistka ds. influencer marketingu

Anna Boczar

Anna Boczar

Specjalistka do spraw influencer marketingu w More Bananas. Swoją pracę łączy z podróżowaniem. W ciągu 2 ostatnich lat miała okazję pracować zdalnie z 5 różnych kontynentów. Współautorka bloga Takeyourway oraz książki "Z biletem w jedną stronę.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii