Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

14 błędów najczęściej popełnianych w social media marketingu. Część 2.

Dagmara Adamczyk

Dagmara Adamczyk

To druga część artykułu na temat błędów popełnianych w social media marketingu. Pierwszą część już za Tobą? Świetnie. Przenieśmy się tam, gdzie skończyliśmy ostatnio. O czym jeszcze, jako marketerzy, zapominamy?

8. Brak konsekwencji

Nie uda Ci się zbudować zaangażowanej społeczności w social mediach, jeśli nie będziesz konsekwentnie realizować założonego planu. Postanowił_ś publikować posty systematycznie, co kilka dni? Zastanów się z wyprzedzeniem, o czym będą, żeby nie pisać ich naprędce. Możesz przygotować sobie cały harmonogram publikacji. Algorytmy portali społecznościowych lubią systematyczność. A przede wszystkim, jeśli będziesz regularnie tworzył treści, utrzymasz uwagę swoich odbiorców.

Coś dla praktyków social media marketingu? 25 wskazówek, jak robić reelsy, żeby zdobywały maksymalną popularność

Przemyśl pomysły przed wprowadzeniem w życie i dotrzymuj słowa. Postanawiasz rozpocząć na swojej stronie na Facebooku cykl i od teraz, co piątek publikujesz podcast? Trzymaj się tego. Przyzwyczaj odbiorców, spraw, by nie mogli się doczekać. Możesz kilka dni przed podcastem publikować posty nawiązujące do tematyki albo zapowiedzieć udział gościa. Nie zawiedź słuchaczy. Jeśli akurat miał_ś koszmarny tydzień i nie nagrał_ś niczego nowego, przypomnij stary odcinek. Po prostu bądź systematyczn_. Przy okazji zadbaj o spójną stronę wizualną takich postów (na co zwracaliśmy uwagę w pierwszej części tego artykułu) i stwórz jakiś unikalny hashtag, który łatwo będzie znaleźć. 

9. Brak interakcji

Na niej opierają się przecież media, nomen omen, społecznościowe. Walczysz o uwagę klientów. Jeśli zwracają się do Ciebie, a Ty się nimi nie zaopiekujesz (nie odpowiesz na wiadomość, nie zareagujesz na komentarz) – odejdą. Marketing na Facebooku to także praca nad zaangażowaniem odbiorców.

Pociągnij dyskusję, zastanów się, o co neutralnego możesz zapytać w kontekście otrzymanego komentarza. Jeśli to pochwała – podziękuj. Jeśli krytyka – również podziękuj i daj znać, że się tym zajmiesz. W zależności od charakteru marki możesz odpowiedzieć zabawnym memem lub gifem. Komentarze to też świetne miejsce, by odsyłać obserwujących do innych treści, na przykład do artykułu, koniecznie z linkiem.

przykłady interakcji marki Pracuj.pl z odbiorcami

przykład interakcji

10. Kryzysy, nie tylko w weekendy

Skoro już jesteśmy przy interakcji – drugą stroną tego medalu mogą być trudne sytuacje na forum np. z niezadowolonymi klientami. 

Na głos Twojej marki składają się wszystkie komunikaty, jakie publikujesz i wysyłasz – te ważne i te, które wydają Ci się błahe. Stwórz pracownikom „savoir-vivre marki”, w którym zawrzesz najważniejsze zasady, dzięki niemu tone of voice do klientów i kontrahentów będzie spójny. 

A jeśli zdarzy się kryzys, pamiętaj, że usuwanie postów i wrzucanie ich na nowo, ukrywanie komentarzy, blokowanie niewygodnych odbiorców lub przepychanki słowne są niedozwolone. Wyłącz emocje, ochłoń i pamiętaj, że wypowiadasz się w imieniu firmy. Swoje zdanie i opinie polityczne zachowaj na prywatne rozmowy. Zawsze przeproś za powstałą niedogodność i zaproponuj rozwiązanie (na przykład: skontaktujemy się z Panią w wiadomości prywatnej, żeby wyjaśnić sprawę). Przyznawaj się do błędów – od pójścia w zaparte zdecydowanie lepsze są autentyczność i szczerość intencji. 

Jedynymi wyjątkami, kiedy ukrywamy komentarze są: spam, wulgaryzmy i „trolle”. Z użytkownikami, którzy krytykują dla samej krytyki i wyżywają się w Internecie, nie wchodź w dyskusję. 

Zajmujesz się social mediami? Pewnie zainteresuje Cię: Parametry wideo na Instagramie 2022 – małpia ściągawka słusznych rozmiarów

11. Błędy i literówki 

Budujesz autorytet marki, tu nie ma miejsca na literówki, źle odmienione końcówki, małe litery w zaimkach i zapomniane przecinki. Wszystkim zdarzają się błędy, ale żeby było ich jak najmniej, zawsze pozwól się tekstom „odleżeć”. Sprawdzaj je przed opublikowaniem, żeby obserwujący nie wytykali Ci błędów językowych. Zwracaj uwagę na wydźwięk informacji, czasem łatwo coś przeinaczyć. Pamiętaj, że odbiorcy nie mają takiej samej wiedzy, jak Ty. 

12. Brak umiaru kontra zbyt mała liczba postów

Pomyśl przez chwilę, jak źle wygląda strona na Facebooku, na którym trzy posty dodano w odstępie dziesięciu minut, a po nich następuje miesiąc ciszy? Albo w drugą stronę – żaden z postów nie zebrał polubień, bo codziennie jest ich tak dużo, że odbiorcy są zmęczeni?

Działania w social mediach muszą być stałe i konsekwentne. Nie wolno przesadzić w żadną stronę. 

Publikowanie co wtorek i czwartek o 10:30 to też gotowy przepis na porażkę. Algorytmy nie lubią przesadnej systematyczności. Nie wiesz, jak często masz publikować, żeby dogodzić fanom strony? Wygeneruj raport lub poproś specjalistów o audyt.

Polecamy także: Audyty komunikacji w Social Mediach? A po co to komu?

13. Bazowanie tylko na zasięgu organicznym

To nic złego, nie każda firma posiada budżet na posty sponsorowane, ale zastanów się, jak parę razy w roku – może w okresach „sezonu” w Twojej firmie – sprawdzi się skuteczna reklama na Facebooku. Przemyśl, czy nie warto zainwestować w atrakcyjną kampanię płatną.

Najlepiej oczywiście przeznaczyć określoną kwotę na regularne promowanie treści, a w gorących okresach ją zwiększać. Jak miał powiedzieć Tomas Jefferson: 

„Zaprzestać reklamy, by oszczędzić pieniądze, to jak zepsuć zegar, by zatrzymać czas”

14. Brak ewolucji strategii

Pamiętasz strategię komunikacji, o której była mowa w pierwszej części artykułu? To nie powinna być sztywna instrukcja. Strategia, podobnie jak Twoja firma, musi się rozwijać. Sprawdzaj różne rozwiązania, testuj, ulepszaj, wyciągaj wnioski. Aktualizuj swoje cele. Inwestuj czas w to, co przynosi efekty. 

Obsługa mediów społecznościowych nie może być przypadkowa. Myślenie „inne/wszystkie firmy tam się reklamują, to i my założymy profil” nie wróży niczego dobrego. Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom Twoje działania będą efektywniejsze, społeczności bardziej zaangażowane, a marka bardziej rozpoznawalna.  

Autorka: Dagmara Adamczyk, Social Media Specialist

Dagmara Adamczyk

Dagmara Adamczyk

W More Bananas… jestem Social Media Specjalistką i zajmuję się komunikacją marek w mediach społecznościowych. Piszę, planuję, wdrażam, monitoruję, moderuję, reaguję, realizuję kampanie, raportuję i dużo się śmieję.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii