Wprowadzenie nowej marki na rynek jest zawsze nie lada wyzwaniem. Z jednej strony trzeba trzymać się przyjętej strategii, z drugiej – bacznie obserwować rzeczywistość, analizować wyniki i nie bać się zmian. Szczególnie wtedy, kiedy planowany start działań trafia na sam początek pandemii, a aplikacja śledzi zmiany w polskim prawie…
Słowem wstępu – co w polskim prawie piszczy
Pomysł na stworzenie serwisu Allex.info wziął się z twardych danych. Jak wynika z obliczeń Grant Thornton, to właśnie Polska ma obecnie najbardziej zmienne prawo ze wszystkich państw Unii Europejskiej. Tylko w latach 2012-2014 produkowała średnio w roku prawie:
– 56-krotnie więcej przepisów niż Szwecja,
– 11-krotnie więcej niż Litwa,
– 2-krotnie więcej niż Węgry.
I co kluczowe w kontekście samego pomysłu na Allexa – największą część tych zmian stanowią nowe przepisy dotyczące życia gospodarczego. Czyli zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, firm wielkości More Bananas, jak i największych spółek, holdingów.
Firma Grant Thorton oszacowała, że w samym 2019 r. przedsiębiorca, który chciałby przeczytać wszystkie nowo wprowadzane przepisy, musiałby poświęcić na to ponad 3 godziny dziennie (sic!).
Czy polscy przedsiębiorcy są w stanie nadążyć za tymi zmianami? Czy jest realna szansa, żeby byli na bieżąco ze wszystkimi istotnymi zmianami dla swoich biznesów?
Otóż nie. I tutaj wchodzi Allex – ‘zaspokajacz’ tej jakże realnej potrzeby, pomocnik wszystkich polskich przedsiębiorców – cały na niebiesko.
Początek współpracy – początek pandemii
Zaczęło się od przesłania przez klienta briefu, potem był debriefing i przygotowanie oferty uwzględniającej strategię komunikacji marki.
W strategii postawiliśmy na personifikację Allexa i stworzenie brand hero marki.
Postanowiliśmy się nie ograniczać i stworzyć brand hero w różnych wariacjach, które będą reprezentowały poszczególne branże (pod targetowanie poszczególnych cykli postów, kampanie CPC etc.).
W końcu jedną z najważniejszych funkcjonalności aplikacji jest profilowanie użytkowników, aby otrzymywali alerty tylko o zmianach prawnych istotnych dla swoich branży.
I tak powstał m.in. “Allex budowniczy”:
A nawet “Allex rolnik”:
Wybraliśmy kanały komunikacji, rozpisaliśmy strategię i wysłaliśmy ofertę.
I przyszła pandemia…i przyszedł lockdown.
Jedyną stałą jest zmienna – komunikacja covidowa
Większość przyjętych wcześniej założeń mogliśmy dosłownie wyrzucić do kosza. Musieliśmy zrewidować strategię i dostosować ją do nowej rzeczywistości.
Wiedzieliśmy i dostaliśmy jasną informację od klienta, że najbliższe miesiące upłyną pod znakiem przepisów antykryzysowych, o których będziemy bezpośrednio informowali przez dedykowaną stronę – błyskawicznie postawioną na platformie Prowly.
Premiera aplikacji przewidziana była na czerwiec, dlatego naszym głównym celem przez ten pre-launchowy okres było:
– generowanie jak największego ruchu na stronie tarczaantykryzysowa.allex.info,
– budowanie społeczności i moderowanie dyskusji w mediach społecznościowych marki (Facebook, LinkedIn) – we współpracy z kancelarią Bogdan Chudoba Adwokaci Doradcy Podatkowi,
– przygotowanie się do launchu aplikacji i kampanii skupionej na rejestracji nowych użytkowników – z wykorzystaniem bazy remarketingowej zdobytej podczas pierwszego etapu.
Start aplikacji – płynne przejście z komunikacji kryzysowej na produktową
Po przygotowaniach do startu aplikacji ruszyliśmy z komunikacją USP produktu i kierując ruch na stronę – zachęcaliśmy do rejestracji w serwisie Allex.info. Głównie poprzez Facebook Ads wspierane LinkedIn Ads.
Aby komunikacja przebiegała w sposób płynny założyliśmy stopniowe wprowadzanie treści typowo produktowych – nie odcięliśmy się nagle od sposobu wcześniej prowadzonych działań.
Kluczowym produktem i wyróżnikiem całego projektu są sprofilowane pod zarejestrowanego przedsiębiorcę alerty prawne – pisane przez pracowników kancelarii Bogdan Chudoba Adwokaci i Doradcy Podatkowi. To właśnie one stanowiły podstawę naszych działań z zakresu PPC.
Strategia marketing automation – praca na zgromadzonej bazie klientów
Równolegle do procesu powstawania bazy – razem z dedykowanym specjalistą – przygotowaliśmy podstawowe ścieżki onboardingowe nowych użytkowników, czyli zaplanowane serie wiadomości, wysyłane przez skonfigurowane narzędzie SALESmanago.
We współpracy ze specjalistą ds. marketing automation przygotowujemy strategię generowania nowych leadów i procesy komunikacji z ciągle powiększającą się bazą.
Model współpracy z klientem
Model współpracy z klientem znacznie wykraczał poza przyjęte schematy prowadzenia projektów. Ze względu na dynamikę i ciągłe zmiany – postanowiliśmy zaczerpnąć z metody Agile i wprowadzić tzw. daily do codziennej komunikacji.
Uważamy, że tego typu rozwiązanie było kluczem do dobrej i efektywnej współpracy. Na codziennych podsumowaniach z klientem poruszaliśmy m.in. tematy:
– nowych aktów prawnych, które są już w opracowaniu,
– nowych funkcjonalności aplikacji,
– aktualnych wyników i potrzebnych optymalizacji prowadzonych działań.
W końcu wprowadzaliśmy nowy produkt na rynek, więc współpraca z klientem musiała przebiegać w modelu planowanie – testowanie – feedback. Proces trwał do momentu osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów.
Z pozoru regularne ‘calle’ to mała rzecz, a po spojrzeniu na całość z szerszej perspektywy – kluczowa do nadążania za tempem publikowanych zmian prawnych (i zmian w aplikacji!) w tym początkowym okresie.
Podsumowanie
Jesteśmy po podsumowaniu, pewnego rodzaju ewaluacji pierwszych 6 miesięcy współpracy, a wyciągnięte wnioski oraz najlepsze praktyki wpłynęły na zmiany w samej aplikacji i korektę przyjętej wcześniej strategii.
Bo jedyną stałą jest zmienna – tym bardziej w temacie pracy nad innowacyjnymi produktami. Zwłaszcza nad tymi, które mają rzetelnie informować o zmianach w polskim prawie.
Zespół projektowy:
Jacek Szczepan – marketing specialist
Paulina Janowiec – graphic designer
Agnieszka Gałczyńska – content manager