Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Podsumowanie roku 2023: social media

Redakcja

Redakcja

  W tym roku w social mediach naprawdę dużo się działo. Wydarzenia społeczne, polityczne, kulturalne – to one w dużej mierze wpłynęły na to, jak wyglądała dziś komunikacja marek.  Jak mijający rok podsumowują pracownicy i przyjaciele More Bananas? Przeczytaj.

Anna Ledwoń-Blacha
Creative Owner
More Bananas 

Ciężko jednoznacznie ocenić mi sukcesy czy porażki w obrębie Social Media. Zawsze powtarzam, że Social Media są jak nóż, można odciąć palca, można sobie zrobić kanapkę. Podobnie było z wieloma zjawiskami w świecie Social Media w tym roku.

Wzrost znaczenia TikToka: TikTok kontynuował swoją dominację jako platforma społecznościowa, która definiuje trendy. Stał się nie tylko miejscem rozrywki, ale także ważną platformą dla marketingu, edukacji i dzielenia się informacjami. I jedną z najpopularniejszych platform w Polsce, na której spędzamy najwięcej czasu. Z drugiej strony jednocześnie jest jedną z najmniej etycznie zaprojektowanych platform, doprowadzając do zjawiska TikTok Brain.  Aplikacja ta charakteryzuje się krótkimi, szybkimi i często stymulującymi treściami, co może wpływać (i wpływa) na zdolność użytkowników do koncentracji i skupienia się na dłuższych, bardziej złożonych zadaniach.

Integracja AI w mediach społecznościowych: Coraz więcej platform mediów społecznościowych zaczęło używać sztucznej inteligencji do personalizowania treści, moderowania i tworzenia nowych doświadczeń dla użytkowników. Z drugiej strony: nieumiejętne korzystanie z AI doprowadza do coraz większej ilości “takich samych treści”, treści “śmieci” czy bezrefleksyjności.

Przyjęcie regulacji dotyczących prywatności: W odpowiedzi na rosnące obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa danych, wiele krajów wprowadziło nowe przepisy, które miały wpływ na działanie mediów społecznościowych, zmuszając je do dostosowania swoich praktyk. Jak i w Polsce m.in. regulacje związane z influencer marketingiem czy zwiększona publiczna rozmowa o promowaniu alkoholu przez influencerów.

Rozwój technologii AR i VR: Rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR) zaczęły odgrywać większą rolę w mediach społecznościowych, tworząc bardziej immersyjne i interaktywne doświadczenia dla użytkowników.

Zwiększenie roli influencerów: Influencerzy nadal mieli duże znaczenie, a ich wpływ na decyzje zakupowe i opinie społeczne rósł. Marki coraz częściej korzystały z influencerów do promocji swoich produktów i usług, w szczególności mocno widoczny był trend na mikro influencerów.  Z drugiej strony obecny rok, to roku kryzysów i upadku autorytetów oraz gwiazd “z dzieciństwa”: Pandora Gate, Gonciarz, Mama Ginekolog, Martyna Kaczmarek czy Gargamel.

Walka z dezinformacją: Platformy mediów społecznościowych podjęły bardziej zdecydowane kroki w walce z dezinformacją i fałszywymi wiadomościami, szczególnie w kontekście globalnych wydarzeń politycznych i zdrowotnych. Z drugiej strony niestety AI dokłada cegiełkę do dezinformacji, chociażby w postaci prostszego generowanie fake newsów czy tworzenia deepfaków. Cieszy rosnąca debata o bezpieczeństwie w sieci i wykorzystywaniu danych z drugiej strony łańcuszek na temat Facebooka z końcówki roku i wiara w wiadomości wysyłane przez oszustów podszywających się pod Facebooka pokazuje, że jeszcze daleka przed nami droga.

Zwiększony nacisk na zdrowie psychiczne: Platformy zaczęły wprowadzać więcej narzędzi i zasobów mających na celu wspieranie zdrowia psychicznego użytkowników, reagując na krytykę dotyczącą wpływu mediów społecznościowych na samopoczucie. Z drugiej strony stale rosnące obawy dotyczące wpływu mediów społecznościowych, w tym TikToka, na zdrowie psychiczne, szczególnie wśród młodych ludzi nie napawają optymizmem,  a to co robią platformy można nazwać “wybielaniem się”. Obniżenie samooceny, nadmierna porównywalność z innymi lub uczucie przeciążenia informacyjnego, to tylko niektóre zjawiska, które się nasiliły.

SEO w mediach społecznościowych: Coraz więcej marek i twórców treści zaczęło wykorzystywać techniki SEO w swoich działaniach na platformach społecznościowych. Zwracali uwagę na optymalizację słów kluczowych w postach, opisach i hashtagach, aby zwiększyć widoczność i zasięg swoich treści. Algorytmy platform społecznościowych były coraz bardziej zaawansowane w analizowaniu i promowaniu treści, które są optymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Wszystkie pokolenia coraz częściej korzystają również z SM jak z wyszukiwarki.

Agata Kowalczyk
Social Media & Content Specialist
DevaGroup

Największy sukces

Social media nieustannie się zmieniają. W 2023 przeżyliśmy dużo zmian, a niektóre z nich zdecydowanie wydłużyły czas spędzony na platformach społecznościowych. Uważam, że jednym z sukcesów w 2023 roku jest wprowadzenie kanałów nadawczych na Instagramie. Jest to zarówno plus dla twórców, jak i dla odbiorców. To tam twórcy zrzeszają grono największych fanów, którzy są ciekawi ich przemyśleń, a dzięki temu mogą oferować treści bardziej spontaniczne i pokazać siebie jeszcze bardziej “ludzkiego” i dostępnego. Bieżący rok zbił troszkę tę szybę nienaturalności. We współpracy z influencerem już nie chodzi tylko o to, aby zatrudnić topowego twórcę, w celu reklamowania konkretnego produktu, a osobę, która będzie autentyczna, posiada odpowiednią wiedzę lub renomę i rzeczywiście go sprzeda swoją wiedzą, a nie tylko nazwiskiem. 

Największa porażka

Moim zdaniem największą porażką są preferencje reklamowe na platformach Mety. Uważam, że niewiele osób zdecyduje się na system subskrypcyjny, a jeśli nawet to zrobią, a nie zapoznają się z regulaminem, to doprowadzi do tego, że nie będą mogli tworzyć reklam. Jest to bardzo duże utrudnienie dla reklamodawców. Trzeba upewnić się, czy na każdej platformie odpowiednio zostały zaznaczone preferencje, a następnie kontrolować czy te reklamy się pojawią w każdym umiejscowieniu. Co więcej, termin zmian też był niefortunny. Przecież zostało to wprowadzone niedługo przed Black Friday, czyli największym świętem zakupowym, gdzie firmy wykupują najwięcej reklam. 

Najlepsza kampania

Dla mnie osobiście najlepszą kampanią, która wywołuje emocje, jest kampania reklamowa firmy Amazon. Nawiązuje ona do zmian, jakie zostały wywołane okresem pandemii i pokazuje konsekwencje z jej oczywistej strony. W spocie reklamowym widzimy szczęśliwą rodzinę, która spędza bardzo dużo czasu w domu. Cały ten czas towarzyszy im pies. Widać, że są zżyci ze sobą, a czworonóg dopełnia to szczęście. Okres zamknięcia się kończy i wszyscy wracają do swoich obowiązków, a pies zostaje sam. Budzi się w nim lęk separacyjny i niszczy wszystko wokoło. Właściciele nie reagują na to gniewem, czy złością. Postanawiają mu pomóc, wesprzeć go, aby nie czuł się samotny. Decydują się na kolejnego zwierzaka, który rozwiązuje problem samotności i podwaja szczęście rodziny.

Amazon porusza realny popandemiczny problem. Kto ma psa, z którym przeżył pandemię w domu, pewnie wciąż zmaga się z lękiem separacyjnym. Mnóstwo osób niestety oddało czworonogi, ponieważ nie dało rady rozwiązać tego zaburzenia. Osobiście nie jestem przekonana, czy aby nowy zwierzak jest idealnym rozwiązaniem, ale dla przedstawionej rodziny – tak i to wystarcza. Kampania wywołała u mnie emocje, wzruszyłam się i kibicowałam im, dlatego ode mnie ogromny plus za poruszenie życiowego problemu.

Saving Sawyer | Amazon’s Big Game Ad

Angelika Dąbek
Head of content
Niebieski Lis

Największy sukces

Tu zdecydowanie warto pochylić się nad Instagramem – na początku 2023 roku Adam Mosseri przyznał, że platforma przez jakiś czas zbyt mocno koncentrowała się na treściach video. Pora oddać miejsce również zdjęciom statycznym. Ale czy tylko? 

Instagram wprowadził w ostatnich miesiącach szereg zmian – od wprowadzanych nowych naklejek czy funkcji, możliwości publikacji kilku linków w bio, udostępniania contentu tylko bliskim znajomym, dodawania trzech współtwórców do rolki etc, po kompletnie nowe elementy takie jak notatki w skrzynce odbiorczej (wciąż czekam na możliwość nagrywania notatek głosowych), grupy czy kanały nadawcze…z pewnością coś pominęłam, ale jak widać – można opowiadać i opowiadać. Tymczasem w planach już kolejne nowości – oczywiście z udziałem AI. Czekam na to!

Po serii tych zmian Instagram oferuje o wiele szersze i bardziej różnorodne możliwości w kwestii tworzenia contentu, docierania do społeczności, nawiązywania dialogu i angażowania. Serwis z pięknymi obrazkami? Ta historia już za nami. 🙂

Największa porażka

Model subskrypcyjny w Meta i związane z tym zamieszanie.

Najlepsza kampania

Barbieheimer + generalnie promocja Barbie. Pierwszy raz w historii mieliśmy do czynienia z digitalowymi działaniami promocyjnymi filmu na taką skalę. Śledziłam i zachwycałam się na bieżąco.

Wyborem subiektywnym – akcja “Kobieta musi być do wyboru” marki YES. Biżuteryjny brand konsekwentnie i spójnie, już od dwóch lub trzech lat, prowadzi nas przez różne oblicza oraz wyzwania związane z kobiecością. Tu mamy piękny spot “ubrany” w wiersz Wisławy Szymborskiej – napisany 50 lat temu, jakże wciąż aktualny. 🙂 

Szczególne miejsce warto oczywiście oddać  kampanii profrekwencyjnej organizacji WSCHÓD, ze spotem “Cicho już byłyśmy” na czele. Przekaz w punkt, 14 mln odtworzeń i ponad 60 tysięcy udostępnień:

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez WSCHÓD 🌄 (@wschod_)

Katarzyna Gajlewicz
Marketing Manager

Największy sukces 2023: 

Tegoroczne lato to czas niezapomnianej rywalizacji Barbie vs. Oppenheimer. Dedykowane kultowej lalce kolekcje w sklepach odzieżowych (i nie tylko), nietuzinkowe ambienty w wielu krajach na świecie i liczne kampanie w social media odwołujące się do premiery filmu “Barbie”, to zdecydowanie jak dotąd największy sukces promocji filmu. Przełożyła się ona na 1 mld zarobku i ogłoszenie “Barbie” pierwszym kasowym filmem wyreżyserowanym przez kobietę. 🙂 

Największa porażka 2023: 

Zdecydowaną porażkę w 2023 odniosła żabka promująca “Ucztę z Sanah”. Doskonale prezentujące się produkty w spocie reklamowym nie zdały testu pierwszego wrażenia, co odzwierciedlały prześmiewcze materiały publikowane przez ciekawych nowej oferty w serwisie TikTok. 

@ksiazulo

uczta Sanah w 🐸

♬ dźwięk oryginalny – książulo

Najlepsza kampania 2023: 

Olbrzymi sukces 2023 odniosła kampania organizacji @wschod_, zachęcająca kobiety do wzięcia udziału w wyborach. Klip na instagramie zyskał niemalże 154K polubień i wywołał niemałe poruszenie w social media. 

Zobacz też: Statystyki w influencer marketing, czyli o tym jak sprawdzać influencerów

Karolina Mrowiec
Senior Social Media Specjalistka
More Bananas

2023 jako kolejny rok z rzędu przyniósł nam garść zmian, na które musieliśmy się przygotować, nawet jeśli nie byliśmy do końca na nie gotowi. Końcówka to już fiesta pełna nowości – choćby drobnych “naprawek” w aplikacjach i mini-udogodnień dla np. procesów postowania. Od wyboru grupy, dla której chcemy publikować na Instagramie lub wyrzucenia katalogów, kanałów nadawczych, notatek na messengerze i w DM Instagrama, subskrypcji na Facebooku czy weryfikacji konta, wspólne odtwarzanie muzyki na Spotify i komentarze pod odcinkami podcastów. A to tylko garstka nowości na wybranych platformach. Twórcy aplikacji każą nam się nie nudzić i nie przyzwyczajać. Być może im lepiej się dostosujemy, tym prościej będzie nam doścignąć zmiany technologiczne w dużo szerszej skali.

A co w samych treściach piszczało?

Wideo miało się wciąż świetnie, choć fenomen szablonów, które możemy dowolnie edytować i modyfikować pod nasze tematy, momentami mnie przerażał. Zdarzało się nieraz, że memiczne kotki przejmowały cały feed w mojej sekcji odkrywania na Instagramie. Składały się z wiązanek życzeń ala “słodkiej kawusi” w wersji ruchomej, które w ostatnim miesiącu przeżywały swój renesans, przygrubego kociaka pytającego “huh?”, czarnego ze zblazowaną minką, który zaraz przyłoży drugiemu łapką po główce, albo skaczącego do piosenki “Happy Happy Happy”. Czy tak spora popularność nie świadczy o tym, że stajemy się (jak odbiorcy) coraz bardziej infantylni? Pytanie pod rozwagę. 

Przypomnijmy sobie też wszędobylskie memy związane z Barbienhaimerem, które zdominowały liczbą każde inne RTM-y online, ale i offline (specjalne wydania normalnych produktów w wersji różowej i czarnej – dla każdego coś miłego). Na koniec zostawiam graficzne przedstawienie firm jak z filmów Disneya lub nasze twarze przypominające fotografie z tableau z lat 90-tych. Wszystkie wygenerowane przez AI, które dają nam znać o tym, że sztuczna inteligencja zagościła się w życiu bezpowrotnie. Grafiki, copywriting, ale i same fotografie stworzone bez udziału np. realnych modeli i fotografów w kampaniach i na socialach największych marek to codzienność. Scrollujemy media społecznościowe, oglądając treści, które proponuje nam algorytm (już nie tylko sponsorowane i obserwowane, ale i polecane) i często nie wiemy, które z nich zostały faktycznie “stworzone” od 0, a które “wykreowane” przy pomocy technologii. Nie musimy jej krytykować, ale używać mądrze i racjonalnie. A z pewnością wraz z rozwojem pomoże przyspieszyć i ułatwić naszą pracę i prowadzenie social mediów dla różnych branż.

Dagmara Adamczyk
Social Media Specjalistka
More Bananas

W tym roku na pewno zapamiętamy szum medialny i wiele ciekawych kreacji związanych z fenomenem “Barbieheimera” – na sukces obu filmów wpłynęło wiele czynników, jeśli jednak memy i RTMy mogą być wyznacznikiem popularności, te dwa tytuły zdysfkwalifikowały konkurencję w sierpniu 2023 – nie było chyba osoby, która ma dostęp do Internetu i nie słyszałaby o obu premierach. 

Do najgorszej zrealizowanej kampanii nominuję świąteczną akcję dobroczynną Tyskiego z udziałem Dowborów. Po raz kolejny przekonujemy się, jak ważny jest dobór słów i szata graficzna kreacji. Intencje były przecież dobre, dlaczego nie wybrzmiały? Może gdyby pokazać dobroczynność i pomoc zamiast Wigilii z alkoholem uniknęlibyśmy kryzysu?


Co ciekawe, nie oberwało się marce Tyskie, ani zaangażowanym marketerom, ale właśnie Dowborom – “twarzom” kampanii. Czy Internet zapomni? Z pewnością, dajmy sobie tydzień.

Wojtek Żywolt
Social Media Specialist
trener i wykładowca

Największe sukcesy

  • Bycie prawdziwym i autentycznym w social mediach (i Internecie), chociażby za pomocą francuskiej aplikacji BeReal, z której korzysta ponad 20 milionów użytkowników dziennie.
  • Demagog połączył siły z TikTokiem! W ramach globalnego programu fact-checkingowego, będzie weryfikować polskojęzyczne treści pojawiające się na platformie, aby walczyć z szerzącą się dezinformacją.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez BeReal. (@bereal)

Najlepsza kampania

Najlepszą kampanią społeczną, która zalała social media i nie tylko, jest „W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem”! Województwo Podlaskie wraz z White Bits Agency postawiło na kreatywne gry słowne, które w humorystyczny sposób przekonywały do jazdy na rowerze w kasku. W kreacjach wykorzystano zwierzęcych ambasadorów, którzy zostali wygenerowani za pomocą sztucznej inteligencji (Midjourney oraz Adobe FireFly). W akcji wykorzystywano także hashtag #wPodlaskiemjeżdżęzkaskiem.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Podlaskie (@podlaskie.zasilane.natura)

Niewątpliwie to jedna z kampanii, która podbiła serca Internautów (dotarcie do ponad 1 miliona odbiorców w social mediach). Morał? Pamiętaj „Njeleń się, włóż kask”!

Największa porażka

to nieustanne zmiany na Twitterze (X). O ile nie przeszkadza mi rebranding Twittera w x-com, tak wycofywanie wielu funkcji bywa uciążliwe. Serwis uniemożliwia tworzenie kampanii reklamowych, z których można pozyskiwać obserwujących. Od sierpnia 2023 otrzymujemy fragmentaryczne informacje o statystykach profili (m.in. nie wiemy, ilu użytkowników wspominało w swoich wpisach o marce czy odwiedziło dany profil w ciągu miesiąca). Częstym problemem podczas publikacji postów z linkami jest brak zaciągania podglądu na stronę internetową. Co przyniesie 2024? Tego nikt nie wie, lecz warto przytoczyć słowa CEO Twittera, Lindy Yaccarino: „X jest przyszłym stanem nieograniczonej interaktywności – skoncentrowanej na audio, wideo, wiadomościach, płatnościach/bankowości – tworzącej globalny rynek pomysłów, towarów, usług i możliwości”.

To może cię zainteresować: Jak wykorzystać memy w komunikacji Twojej marki?

Anna Boenish
Copywriterka
More Bananas 

Najlepsza kampania 

Nie będę oryginalna, gdy powiem, że w 2024 roku na uwagę na pewno zasługują działania związane z filmem Barbie i Oppenhaimerem. Tak dwa odległe od siebie pozycje, które miały premierę prawie w tym samym czasie, stały się polem do działań marek w social mediach. Liczba RTM, kreacji i nawiązań jest moim zdecydowanym numerem 1. 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez ZARA Official (@zara)

Najgorsza kampania

Wpadek i kryzysów było dużo. W pamięci została mi szczególnie świąteczna kampania Tyskie. “Jesteśmy na TY przy wigilijnym stole” to kreacja, która nie miała szansy się udać. Nawiązywanie do picia alkoholu z okazji świąt wywołało dużą burzę – szczególnie, że była połączona z akcją charytatywną. 

Najbardziej wzruszająca kampania 

Ta “dziwna” kategoria musiała się tu znaleźć z powodu kampanii “YesxSzymborska”. Wideo reklamujące biżuterie, w którym marka dedykuje wiersz “Portret kobiecy” współczesnym kobietom chwyta za serce. Świetnie nagrane, zmontowane, subtelne, delikatne i wzruszające. Zdecydowanie na tak. 

Adriana Jureczko
Junior Social Media Specialist
More Bananas

W 2023 roku w social mediach prym wiodła utrzymująca się tendencja i nacisk na budowanie społeczności – dowodem na to są kanały nadawcze w Instagramie, Messengerze i WhatsAppie, czaty dla członków grup Facebookowych, profile grupowe na Instagramie, wzrastająca popularność Discorda – ludzie chcą móc ze sobą dyskutować i mieć do tego przestrzeń, ważne jest dla nich nawiązywanie relacji, lgną do bezpośrednich interakcji między sobą. Ale oprócz tego, że chcą rozmawiać, chcą robić to w sposób bezpieczny, z zachowaniem dbałości o swoją prywatność – w odpowiedzi na tę potrzebę, w Messengerze pojawiła się wyczekiwana od wielu lat obecność domyślnego szyfrowania end-to-end. Inną nowością, która narobiła sporo szumu na social mediowym podwórku, są statusy w Messengerze i Instagramie – dla jednych z nas są miłym wspomnieniem z czasów, gdy główną platformą społecznościową było Gadu-Gadu, dla innych z kolei bywają mocnym bodźcem do zastanowienia się, w którą stronę będzie chciał podążać Mark Zuckerberg jeśli chodzi o rozwój platform Meta i jakie ma plany – i czy w ogóle jakieś ma?

 

Masz swoje marketingowe hity i kity roku 2023? Podziel się nimi w komentarzu pod artykułem!

Redakcja

Redakcja

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Katarzyna
Katarzyna
11 miesięcy temu

Dzięki za ciekawe i inspirujące podsumowanie. Moje refleksje są podobne, kampania Yes zwróciła moją uwagę, właśnie za sprawą poezji Szymborskiej, świetnie wplecioną w kobiece sprawy i atrybuty. Optymistyczne dla mnie zwykłego jeszcze użytkownika, może niedługo twórcy jest to, że prawda staje się wartością i gdzieś pośród tego “ścieku” płynie czyste źródło💎

Inne artykuły w tej kategorii