Klienci lubią kupować, jednak nie lubią kiedy coś im się sprzedaje. Dlatego coraz częściej metody pozyskiwania klientów poprzez coldmailing czy coldcalling nie są efektywne. Poza bezpośrednim kontaktem z potencjalnym klientem z propozycją zakupu czy zaprezentowaniem swojego produktu, warto skupić się na zainteresowaniu go Twoją ofertą. Niech sam do Ciebie przyjdzie!
Nie jest to oczywiście proste zadanie, jednak w osiągnięciu celu pomoże przygotowanie strategii inbound marketingowej. Inbound to strategia, polegająca na podejmowaniu odpowiednich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie Twojej firmy. Działania inboundowe wpłyną pozytywnie na liczbę wpływających leadów.
Czym jest inbound marketing?
Na początek krótka definicja – termin inbound marketing czyli „marketing przychodzący” powstał w 2006 roku. Został określony w ten sposób przez Hubspot. Na stronie tej firmy możemy przeczytać, że “inbound marketing to metodologia biznesowa, która przyciąga klientów poprzez tworzenie wartościowych treści dostosowanych do nich (do klientów).”
Metoda inboundowa wspiera rozwój organizacji poprzez budowanie trwałych relacji z konsumentami czy potencjalnymi klientami.Metoda podzielona została na 3 równoważne etapy:
- Przyciągnij
- Zaangażuj
- Oczaruj/Usatysfakcjonuj
Źródło: Hubspot, schemat strategii inbound marketingowej
Jakie działania powinny zostać wykonane na poszczególnym etapie?
Po pierwsze, przyciągaj klientów wartościowymi treściami, zachęcaj ich do dzielenia się swoimi wątpliwościami i wystąp w roli doradcy. Dzieląc się swoją wiedzą, pomagasz rozwiązać wyzwania, z jakimi mierzy się Twój klient. W ten sposób zdobędziesz zaufanie potencjalnych klientów.
Po drugie, zaprezentuj wnioski, spostrzeżenia i rozwiązania, które są zgodne z wyzwaniami czy problemami, przed którymi stoją Twoi potencjalni klienci. Dziel i rządź, dostosuj treści pod poszczególne grupy odbiorców. Angażuj odbiorców prosząc ich o feedback czy zachęcając do kontaktu.
Na końcu, zapewnij wsparcie aby Twoi klienci mogli osiągnąć swoje cele. Tyczy się to również okresów po dokonanej sprzedaży. Zadbaj o pełne zaopiekowanie się klientem, wspólnie opracujcie case study z wykonanych działań. Dzięki temu klienci będą bardziej skłonni podzielić się pozytywną opinią o Twojej firmie lub udostępnić przygotowanie przez Ciebie materiały – pozwoli to na zwiększenie zasięgów.
Przeczytaj także: 6 sposobów wykorzystania storytellingu na stronie internetowej
Jakie narzędzia wykorzystać?
Strategie inbound marketingu można realizować za pośrednictwem różnorodnych narzędzi, jednak jak to często bywa w marketingu, warto stawiać na dywersyfikację – korzystać z różnorodnych możliwości, aby jak najefektywniej realizować cele biznesowe.
Poniżej kilka przykładów narzędzi powszechnie wykorzystywanych przez firmy B2B oraz B2 do realizacji strategii inbound marketingu:
Strategia SEO
Działania związane z pozycjonowaniem stron i optymalizacją ich pod wyszukiwarki pozwolą na budowanie widoczności w sieci. Dzięki temu treści publikowane na stronie znajdą większe grono odbiorców. Publikowane artykuły np. na blogu będą przyciągały odbiorców ciekawymi treściami, pozwolą także na budowanie relacji z potencjalnymi klientami czy partnerami biznesowymi. Odpowiednio przygotowane teksty z wyodrębnionymi nagłówkami, nasycone słowami kluczowymi oraz linkujące do innych powiązanych treści pomogą osiągnąć wyższe wyniki w wyszukiwarce Google.
Działania w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to potężne narzędzie do zwiększenia skuteczności marketingu przychodzącego. Możesz korzystać z platform mediów społecznościowych, aby przyciągnąć uwagę odbiorców docelowych, tworząc kreatywne, angażujące treści. Możesz wybrać spośród wielu dostępnych platform i budować zaangażowanie tam, gdzie przebywa Twoja grupa odbiorców. Media społecznościowe to świetny sposób również na lepsze zrozumienie grupy docelowej. Ludzie angażują się w treści, które im się podobają i które są dla nich cenne. Chętnie je udostępniają i polecają innym.
Być może zainteresuje Cię również: Copywriting etyczny, czyli jak pisać inkluzywnie i sprzedażowo?
Raporty, e-booki, infografiki
Obraz jest wart tysiąca słów, infografiki w przystępny sposób pozwolą na zaprezentowanie danych czy schematów. Są również łatwe do udostępnienia, co pozwoli na zwiększenie zasięgów. Branżowe raporty czy ebooki to rozwiązanie jeśli grupa docelowa jest żądną danych i większej dawki wiedzy. Takie publikacje mogą być także wykorzystane do stworzenia krótszych publikacji, recyklingu treści czy realizacji strategii PRowej firmy.
Źródło: https://morebananas.pl/sklep/ebook/analiza-zachowan-klientow-online-od-podstaw
Wydarzenia, Webinary, Kursy
Webinary to sposób na dzielenie się wiedzą, poznanie swoich potencjalnych klientów i zaangażowanie ich do rozmowy (np. w formie sesji pytań i odpowiedzi). Szczególnie dzisiaj, kiedy większa część wydarzeń dostępna jest online lub w formie hybrydowej – dla odbiorców to łatwy sposób na zdobycie wiedzy bez ponoszenia kosztów związanych np. z dojazdem.
Źródło: https://www.devagroup.pl/nie-ksiazkowe-rozmowy
Dzisiejsi klienci są bardziej wymagający i oczekują, że to czego szukają znajdą online. Dlatego inbound marketing nabiera tak dużego znaczenia. Strategia ta pozwala na pozycjonowanie firmy jako eksperta w oczach obecnych i przyszłych klientów oraz przekłada się na większe zaufanie do marki. Dzięki mnogości narzędzi pozwala na dobranie odpowiednich metod przyciągania i angażowania klientów do Twoich preferencji i możliwości. Ponieważ nie jest kojarzony z bezpośrednią sprzedażą czy reklamą – nie budzi negatywnych skojarzeń. Pozwala na pozyskanie ciepłych leadów, kontaktów od klientów zainteresowanych właśnie Twoją ofertę 🙂
Autorka:
Aleksandra Połetek-Pszonak – Senior New Business Manager w DevaGroup. Magister marketingu. Zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.