Tworzysz content, powiadasz? Twoje palce codziennie przebiegają maratony po klawiaturze? Nagłówki przyciągają kursory, jak rakieta Igi Świątek piłki, a mimo to dopada Cię zwątpienie? „A jeśli wszystko, co piszę, nikogo nie obchodzi”? „A może trzeba było ten temat ująć inaczej”? Dość pytań, czas na odpowiedzi. I narzędzia, które ich udzielają.
Newspoint
Bez nasłuchu, researchu i analizy nie ma dobrego contentu. Monitoring pozwala ustalić, co ostatnio napisano na interesujące odbiorców tematy i na tej podstawie ustalić, jakie treści wzbudzą zainteresowanie. Sęk w tym, że śledzenie publikacji na dany temat to proces, który powinien trwać bez przerwy, a ich archiwum powinno sięgać kilku lat wstecz. Warto więc w tym celu posługiwać się narzędziem, które w jednym miejscu zbierze wiele ciekawych publikacji, stanowiących źródła wiedzy i inspiracji oraz daje wgląd w historię wybranych tematów.
Newspoint oferuje możliwość śledzenia ich w szeregu odrębnych projektów, grupujących wzmianki na podstawie wybranych fraz. Najważniejsza robota polega na wyborze tych fraz i opcjonalnych wykluczeń. Na tej podstawie system będzie na bieżąco tworzył wykazy publikacji na interesujące Cię tematy. Raporty z monitoringu na zadane frazy mogą do Ciebie spływać na bieżąco lub w wybranych interwałach czasowych. Nie wyobrażam sobie pracy nad contentem bez tego narzędzia.
Google Trends
Narzędzie, które pozwoli Ci określić temat materiału oraz dobrać najczęściej wyszukiwane frazy (i nie tylko). Google Trends udostępnia informacje na temat liczby, czasu i regionu zapytań użytkowników wyszukiwarki Google. Umożliwia przeglądanie informacji, których popularność w sieci rośnie. Pozwala także na porównywanie częstotliwości zapytań w formie wykresu, a także sortować informacje pod względem kategorii albo lokalizacji.
Nie wiesz, czy częściej wyszukiwana jest fraza „zasłonka pod prysznic” czy „zasłonka prysznicowa”? Właśnie dzięki Trendsom szybko znajdziesz odpowiedź. Oprócz tego warto zerkać na ranking wyszukiwań zyskujących popularność. Dzięki temu, któregoś dnia możesz pławić się w chwale jak ci, co pisali o chruście, nim stał się modny.
Przeczytaj także: Content marketing – co to jest i dlaczego warto? Podstawy content marketingu
Buzzsumo
Zależy Ci na rzetelnym źródle wiedzy, co najlepiej aktualnie „żre” w social mediach? Sprawdź Buzzsumo, czyli narzędzie do analizy treści w mediach społecznościowych. Podpowie, jakie treści najbardziej interesują dane grupy odbiorców oraz branże, a także które wywierają na nie największy wpływ. Polowanie na budzące zaangażowanie tematy jeszcze nigdy nie było tak proste. Zresztą nie tylko to. Buzzsumo pozwala także między innymi na zbadanie danego źródła albo porównywanie ich pod kątem liczb udostępnień.
Google Analytics
Klątwa wiedzy i inne błędy poznawcze mogą faktycznie sprowadzić Cię na manowce pisania „o siedmiu zbójach”. Dlatego tworząc content zawsze warto sprawdzać popularność i skuteczność miejsca publikacji, jak również samych publikacji. I tu wkracza on – Google Analytics, cały napakowany ogromem danych. Są wśród nich np. odpowiedzi na pytania, kto odwiedził Twoją stronę, skąd pochodzą odbiorcy treści i na jakich urządzeniach się z nią zapoznali. Powie Ci także, ile wyświetleń ma wskazana podstrona i ile czasu na niej spędzono. A to zaledwie początek przygody z… zakładką Analiza treści. Jedną z kilkunastu.
Pewnie zainteresuje Cię też: Copywriting etyczny, czyli jak pisać inkluzywnie i sprzedażowo?
Facebook Audience Insight
Tak, kolejne narzędzie do poznawania swoich odbiorców, . Tylko tyle i aż tyle. Wiek, płeć, zainteresowania i kilka innych danych, według których wyświetlane są treści w newsfeedach użytkowników. Dla tworzących content na Facebooka nie ma lepszego źródła informacji i ich „klientach”. Jeśli uważnie śledzisz i analizujesz statystyki grup odbiorców (szczególnie zakładkę „Zawartość”), możesz coraz precyzyjniej dopasowywać swój content do ich oczekiwań, a ponadto zyskujesz cenne inspiracje.
Tyle na temat źródeł inspiracji, researchu i weryfikowania tematów. W drugiej części – optymalizacja contentu i proces twórczy. A jakie narzędzia contentowe TY uważasz za swój „niezbędnik”? Chętnie poznam i przetestuję.
Autor: Artur Ragan, Content Marketing Manager