Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Trendy marketingowe na rok 2024

Redakcja

Redakcja

    Czy da się przewidzieć, co będzie na topie w 2024 roku? Eksperci i ekspertki od marketingu co roku przewidują trendy, które mogą dla wielu firm okazać się cenną wskazówką do zaplanowania działań komunikacji marki. Sprawdź, o czym będzie głośno w 2024 roku.

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    Rok 2024 będzie kontynuował dominację treści wideo w działaniach marketingowych,  szczególnie tych krótkich i pionowych.  Ale trend, a raczej powracającą modę (zatoczyliśmy koło) upatruję w różnorodności contentu, a nade wszystko w pełnej jego dywersyfikacji w zależności od preferencji grupy docelowej. Na pewno o powracającej popularności statyków (contentu statycznego) świadczą chociażby nowe rozwiązania Tik Toka w tym względzie, platforma Threads, komunikacja tekstowa na coraz popularniejszym Discord. 

    Jesteśmy zmęczeni, przebodźcowani, zalewani treściami. Rozwiązaniem na to jest ekspertyza (dłuższe treści – ponownie!) czy edutainment. 

    AI zmienia sposób tworzenia treści, oferując narzędzia do generowania angażujących postów w mediach społecznościowych, personalizowanych wideo oraz obrazów. Jednak ważne jest zachowanie balansu między wykorzystaniem AI a zachowaniem autentyczności i kreatywności marki. Chyba o tym zapomnieliśmy. Mam nadzieję, że rok 2024 o tym przypomni. Dodatkowo generatywne AI, które teraz wykorzystujemy jest maksymalnie przehajpowane, dopiero znajdziemy sensowne sposoby jego wykorzystania. 

    Autentyczność treści jest kluczowa. UGC, czyli treści generowane przez użytkowników, nabierają na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście decyzji zakupowych młodszych pokoleń. Dodatkowo dochodzi tutaj IGC (Influencer Generated Content). Ponownie – zataczamy koło. To raczej powracająca moda. 

    Digital Support! Obsługa klienta w środowisku cyfrowym staje się kluczowym elementem ścieżki zakupowej. Zadowolenie klienta i szybkość reakcji na jego potrzeby są niezwykle ważne. Żyjemy w czasach zupki chińskiej, czyli instant. 

    Szkolenie, które może Cię zainteresować: Trendy w marketingu&AI

    Konsumentów coraz bardziej interesują marki dbające o zrównoważony rozwój, inkluzywność  i wykazujące odpowiedzialność społeczną. Transparentność działań w tych obszarach będzie miała duży wpływ na lojalność klientów, a finalnie wyniki firm. 

    Na pewno warto również wspomnieć tutaj o Pokoleniu 50+, czyli najszybciej rosnącej grupie docelowej, szczególnie w Polsce. To właśnie na te osoby będziemy musieli zwrócić uwagę i położyć nacisk w 2024 roku. 

    Dodatkowo warto również zwrócić tutaj uwagę na coraz częstsze wyszukiwanie WSZYSTKIEGO przez użytkowników w platformach społecznościowych. SEO w obrębie Social Media (nie mylić z tradycyjnym) będzie miało coraz większe znaczenie. Na pewno również musimy spodziewać się coraz większego rozproszenia użytkowników w coraz większej ilości bardziej niszowych platform. “Media społecznościowe się rozpadają. I to jest świetna wiadomość.  Ludzie opuszczają duże platformy na rzecz mniejszych kręgów online. To początek nowej, zdrowszej ery mediów społecznościowych”

     

    Gabriela Gil
    Marketing Manager w AtomStore
    Project Leader w Pozitive Technologies

    Kończący się rok upłynął zdecydowanie pod hasłem AI (sztucznej inteligencji) jako frazy odmienianej przez wszystkie możliwe przypadki i dodawanej we wszystkich możliwych miejscach. Można to pochwalać, można się obawiać, ale na pewno nie należy ignorować. AI weszło do pracy marketingowców na każdym szczeblu. Powstał nawet specjalny numer magazynu Sprawny Marketing wygenerowany we współpracy ze sztuczną inteligencją, jak pisze redaktor naczelna. Można? Można! Na wielu konferencjach prelegenci prześcigali się, kto w swojej prezentacji wykorzystał więcej AI, dawali wskazówki, co można uprościć i co oddać sztucznej inteligencji. Świat znał te technologie już wcześniej, ale nie na taką skalę.

    AI pomaga w optymalizacji i automatyzacji, a więc oszczędza czas i ułatwia wiele zadań. Korzystamy z nowych technologii do pisania, tworzenia grafik, szukania inspiracji, weryfikowania planów, analityki i wielu innych działań. A skoro już o analityce mowa — to według mnie kolejny trend, który przy wdrożeniu GA4 kazał o sobie przypomnieć i zwrócić większą uwagę na dane, na podstawie których wyciągamy wnioski i przygotowujemy strategie. W dzisiejszych czasach nie polegamy już na intuicji i na szczęście nie musimy, ale mamy konkretne liczby i fakty umożliwiające nam podejmowanie efektywnych decyzji. Personalizacja nabiera dużo głębszego znaczenia niż dodanie imienia w wiadomości czy odwołanie się do ostatnich zakupów. Jako konsumenci dostajemy dokładnie to, czego potrzebujemy, a jako usługodawcy wciąż walczymy o tę uwagę na różne sposoby, bo jest coraz trudniej. A z drugiej strony nigdy nie było tak łatwo!

    Aleksandra Połetek-Pszonak
    Senior New Business Manager
    DevaGroup

    Wydłużone cykle sprzedaży, natłok informacji i niepewna gospodarka – jednego można być pewnym: 2024 przyniesie różnego rodzaju zmiany. Jak przygotować się do tego z marketingowego punktu widzenia? Oto lista tendencji na które warto zwrócić uwagę w 2024 roku.

    • Większy nacisk na Customer Success:
      W erze konkurencji i rosnącej świadomości klientów, zapewnienie doskonałego doświadczenia klienta stanie się kluczowym elementem strategii marketingowej. Skoncentrowane działania na Customer Success nie tylko zabezpieczą istniejące relacje biznesowe, ale także będą katalizatorem lojalności klientów, co przyczyni się do długofalowego sukcesu.
    • Partnerstwa jako element strategii wzrostu:
      W dynamicznym środowisku biznesowym, partnerstwa staną się kluczowym narzędziem do osiągnięcia sukcesu. Współpraca z innymi firmami umożliwi rozszerzenie zasięgu, zaoferowanie klientom bardziej kompleksowych rozwiązań i stworzenie synergii, co przyspieszy wzrost i innowacje.
    • Wykorzystanie AI w codziennej pracy:
      Sztuczna inteligencja stanie się integralną częścią codziennej pracy marketingowca. Automatyzacja procesów, personalizacja komunikacji, analiza danych oraz prognozowanie trendów będą możliwe dzięki zaawansowanym rozwiązaniom opartym na sztucznej inteligencji, co zwiększy efektywność działań marketingowych.
    • Analiza danych i większa dojrzałość analityczna organizacji:
      W 2024 roku, organizacje skupią się na rozwinięciu zdolności analitycznych, aby lepiej zrozumieć zachowania klientów i rynkowe tendencje. Wzmożona analiza danych pozwoli podejmować bardziej świadome decyzje, zoptymalizować strategie marketingowe i dostosować ofertę do zmieniających się potrzeb rynku.

    Karolina Małysz – Czyż
    Junior Social Media Specialist
    Happy Parrots

    • Wzrost popularności influencerów niszowych
      W tym roku zauważalna jest zmiana w dominujących branżach internetowych. Pomimo utrzymania popularności influencerów w dziedzinach kosmetyki i mody, kategorie niszowe zaczynają zyskiwać na znaczeniu. Treści generowane przez ludzi z branży wprowadzają pozytywne zmiany w życiu odbiorców i poszerzają ich wiedzę. Rośnie zainteresowanie influencerami z obszarów finansów, zdrowia, żywności i farmacji. Ci eksperci będą dalej się szkolić i publikować porady, co sprawi, że staną się pierwszym wyborem dla marek. Zyskują oni na swojej autentyczności i fachowej wiedzy.
    • Influencer marketing a AI
      Algorytmy uczenia maszynowego będą analizować ogromne zbiory danych, aby dopasować marki do najbardziej odpowiednich influencerów, zapewniając, że kampanie będą ściśle ukierunkowane i oparte na danych. Wiele agencji influencer marketingowych korzysta już ze sztucznej inteligencji w celu ułatwienia wyszukiwania odpowiednio dobranych twórców.Ostatnio wzrosła także liczba wirtualnych influencerów. Są to cyfrowe postacie stworzone w całości komputerowo, którym nadawana jest osobowość. Tacy “influencerzy” działają na platformach mediów społecznościowych tak, jakby byli prawdziwymi ludźmi.
    • Wzrost popularności platform niszowych
      Niszowe platformy społecznościowe, jak np. Discord czy Twitch będą zyskiwały na znaczeniu, umożliwiając markom nawiązywanie kontaktu z bardzo zaangażowanymi odbiorcami. Platformy te wspierają społeczności skupione wokół wspólnych interesów, zapewniając podatny grunt dla ukierunkowanego marketingu, a także oferują ekskluzywność i wyjątkowe możliwości współpracy. Takie media umożliwiają dostosowywanie przekazu tak, aby odpowiadał unikalnym interesom i wartościom każdej społeczności.
    • Stałe współprace zamiast jednorazowych projektów
      W 2024 roku marki będą coraz częściej rezygnowały z jednorazowych projektów na rzecz długoterminowych współprac z influencerami. Prowadzenie długoterminowej kampanii marketingowej z konkretnym influencerem będzie w wielu przypadkach skuteczniejsze niż krótka kampania marketingowa. Ponadto twórcy, którzy stale polecają jedną markę, budują wiarygodność. Firmy natomiast są coraz bardziej zainteresowane budowaniem silniejszych relacji z wpływowymi osobami. Popularny staje się wybór ambasadora marki.
    • Zwiększone zainteresowanie kampaniami na TikToku
      Chociaż filmiki nie są już aż tak ważnym elementem komunikacji, jak to było w poprzednich latach, to nie możemy ignorować i tak ogromnego wpływu, jaki mają krótkie treści video na krajobraz społecznościowy. Pomimo, że były obawy o delegalizację TikToka w Polsce, trend nie traci na popularności i ma się bardzo dobrze. Nie ma wątpliwości, że popularność TikToka będzie nadal rosła przez cały 2024 rok, zarówno wśród influencerów, jak i marek. Chociaż w roku 2023 TikTok nie zdetronizował Instagrama jako króla influencer marketingu, to już 2024 rok wygląda pod tym względem obiecująco.

    Katarzyna Pietras
    Młodszy specjalista ds. Rozwoju Marek Własnych
    Kontigo sp. z o.o. (Eurocash S.A.)

    • AR + Wirtualna Przymierzalnia
      Technologia wirtualnej przymierzalni wykorzystująca AR umożliwia konsumentom dopasowanie produktów do swoich potrzeb, karnacji, czy skóry. Raporty McKinsey pokazują, że większość badanych charakteryzuje się większą chęcią powielania zakupu i polecenia sklepu innym, gdy doświadczenie zakupowe jest bardziej spersonalizowane. Co więcej, również chatboty są wykorzystywane jako wirtualni asystenci kosmetyczni pomagający w doborze idealnego kosmetyku.
    • Zakupy na platformach społecznościowych
      Pokolenia Y, Z tzw. Digital Natives oraz Alfa najczęściej dokonują zakupów właśnie poprzez media społecznościowe, a kosmetyki to jedna z najczęściej kupowanych przez nich kategorii produktowych zaraz po odzieży. TikTok i Instagram to niezwykle popularne aplikacje dla marek kosmetycznych, które wyjątkowo napędzają zaangażowanie wśród odbiorców.
    • Promocja zróżnicowanych standardów piękna
      Inkluzywność to drugie imię generacji Z, która prężnie się rozwija w social mediach, ale nie tylko jej. Warto zwrócić uwagę choćby na markę YourKaya, dla której nie ma tematów tabu… i to się ceni!
    • Insighty konsumenckie w social mediach
      Media społecznościowe takie jak Tiktok, Instagram, czy Facebook będą stanowić zagrożenie dla tradycyjnych wyszukiwarek. Wyniki badań PwC z 2023 roku wyraźnie wskazują, że Gen-Z przed podjęciem decyzji o zakupie produktu, szuka o nim informacji zaraz po wyszukiwarkach (48% badanych), właśnie w Social Mediach (44%). Zauważalny jest też trend wzrostowy w poszukiwaniu informacji na TikToku jeśli chodzi o inne pokolenia – X, czy Y.
    • Holistyczne podejście do konsumenta
      Oferowanie klientom treści, w tym edukacyjnych, opartych o biohacking, czyli usprawnianie działania organizmu, poprawę zdrowia, a tym samym również samopoczucia. W świecie ciągłego stresu, pośpiechu nasz konsument może mieć problem z właściwym zadbaniem o prawidłowy dobór produktów, stąd właściwy sposób komunikacji obejmujący najważniejsze aspekty organizmu potrzebne mu do funkcjonowania mogą przykuć jego uwagę. Podsumowując, marki w swoich działaniach marketingowych będą starały się oferować odbiorcom kompleksowe podejście do piękna, poprawy wyglądu zewnętrznego, jak też dobrostanu psychicznego i emocjonalnego, uwydatnionych poprzez integrację technologii, komunikację dwustronną, inkluzywność i personalizację.

    Angelika Garczyk
    Junior PR & Marketing Specialist
    OmniPro

    Azjaci od dawna wyróżniają się swoją marketingową innowacyjnością oraz skutecznością. Jednym z najbardziej widocznych przykładów tego trendu jest globalny fenomen k-popu, którego ekspansja cały czas nabiera tempa. K-pop za sprawą południowokoreańskich marketerów stał się nie tylko muzyką, lecz także stylem życia. Dzięki temu k-popowi artyści są trendsetterami, którzy mają realny wpływ m.in. na światową modę, popularne kosmetyki, a także viralowe treści w Internecie.

    Prezesi koreańskich wytwórni nie chcą jednak na tym poprzestać i z coraz większą śmiałością penetrują zachodnie rynki. Świadczą o tym słowa, „ojca sukcesu” BTS, Bang Si Hyuka, według którego jedyną drogą dla dalszego rozwoju k-popu jest pozbycie się „k” i wprowadzenie zespołów oraz solistów do mainstreamowego popu. Nowo obrany kierunek potwierdza jedna z najświeższych inicjatyw HYBE oraz JYP, jaką jest utworzenie międzynarodowych girlsbandów, których członkinie zostały wyłonione w survivalowych programach [„The Debut: Dream Academy”, „A2K (America2Korea)”].

    Sprawdź też: Threads nowa platforma social media już w Polsce

    Z założenia twory te mają być zarządzane wedle południowokoreańskich standardów, które znacznie odbiegają od praktyk znanych nam wśród polskich czy amerykańskich gwiazd. Dlatego, jeśli dołożymy do tego rozszerzenie angielskich aktywności dotychczasowych k-popowych artystów, możemy spodziewać się marketingowej dominacji specjalistów z Korei Południowej w 2024 roku. Będą oni nie tylko wyznaczać trendy w marketingu, lecz także upowszechniać swoje praktyki. Zachodnim marketerom nie pozostanie nic innego jak podążać za nimi, gdyż w przeciwnym razie nie będą w stanie utrzymać konkurencyjności, szczególnie wśród pokolenia Z i Alfa.

    Ze względu na utrzymujące się zaangażowanie fanów w social mediach, nawiązania do k-popu będą coraz częstsze i firmy nie będą się już tego wstydzić – widać już to po kampanii Kauflandu oraz RTM-ach Flixbusa i Duolingo.

    @flixbus EXCUSE ME 👁️🫦👁️ #FlixBus #Sackboy #Kpop #Straykids ♬ lalala – 물만두 ❣️

    @duolingo heeseung we’ll finally be together in newark, nj🤭🤭 that’s right engenes, lily and i will be at the FATE enhypen world tour in newark on october 18th, come by and say hi to support #HeeDuo if ur a real one #enhypen #engene #heeseung ♬ оригинальный звук – exp3songs

    Nie opuści nas również nostalgia w marketingu, o czym świadczy szybkie osiągnięcie ogromnej popularność przez NewJeans, których cała koncepcja inspirowana jest latami 90. i 2000., co pomaga im znaleźć odbiorców w każdym wieku.

    Zachód nauczy się wreszcie, jak wywoływać oczekiwanie i zainteresowanie. Działania związane z nowościami nie będą już tylko opierać się na odliczaniu do premiery na social mediach. Zamiast tego będą przeprowadzane zgodnie z opublikowanym harmonogramem (przykład jednego z przygotowanych przez BTS):


    W ramach niego będą, np. pojawiać się tajemnicze teasery, zdjęcia z sesji, a także ukryte wskazówki. Pomoże to nam wprowadzać elementy tajemniczości i zagadkowości

    Znaczenia nabiorą transmisje na żywo – nie w formie rozrywkowego Q&A, lecz ekskluzywnych „fancalls”, pozwalających fanom na bezpośrednią interakcję ze swoimi ulubieńcami. Popularność mogą zyskać również formaty typu „talk shows” na YouTube, mające na celu lepsze zapoznanie odbiorców z nowym albumem / produktem:

    Coraz więcej południowokoreańskich artystów z globalnym zasięgiem będzie zapraszanych do wzięcia udziału w kampaniach o podłożu charytatywnym, tak aby zaangażować młodych do walki z ogólnoświatowymi problemami (dobrym przykładem jest współpraca Seventeen z UNESCO w 2023 roku.

    W związku z ciągłymi zmianami Elona Muska, przewiduję również wymarcie fandomowej części X. Fani skierują swoją aktywność na dedykowane aplikacje, takie jak Weverse, która została stworzona przez HYBE do bliskiej komunikacji fanów z idolami.

    Pop-up stores dla fanów będą pojawiać się w największych miastach za sprawą rosnącego popytu na interaktywne doświadczenia, oferujące dostęp do ekskluzywnych produktów i treści. Jest to idealny sposób na większe przywiązanie odbiorców, z którymi dzieli nas odległość geograficzna.

    Płyty CD kurzące się na półce przejdą do lamusa. Zamiast tego kupowanie ich stanie się doświadczeniem, jak w przypadku k-popowych albumów, które są pełne dodatkowych gadżetów. Ku uciesze fanów zastosowała to już Taylor Swift:

    @tlffles i somehow got this for the original price brand new 🥹 #taylorswift #swifttok #erastour #lovertaylorswift ♬ Lover – Taylor Swift

    Natalia Sikora
    Head of Marketing
    More Bananas

    Jeżeli chodzi o trendy na kolejny rok, to myślę że nie będę oryginalna, ale to głównie rozwój AI w marketingu. Narzędzi, które usprawniają pracę, które pozwalają na coraz lepsze rozwiązania. Zarówno jeżeli chodzi o najbardziej znane platformy społecznościowe czy narzędzia typu Open AI. Za tym jednak powinna iść edukacja, aby podkreślać, jak AI może nam pomóc, a nie przestrzegać, że zabierze pracę. 

    Podejrzewam, że również kwestie bezpieczeństwa danych czy szeroko pojętej prywatności będą coraz częściej na świeczniku. Dużo ostatnio się w tym kontekście mówi, wprowadzane są nowe regulacje. Wszystko to każe sądzić, że na pewno wiele w tym temacie jeszcze będzie poruszane. 

    Agnieszka Gałczyńska
    Marketing Managerka
    More Bananas

    • AI
      Trend, który wcale nie jest nowy, ale ostatni rok zdecydowanie do niego należał. Tak też będzie w 2024 roku. Będziemy automatyzować pisanie treści, tworzenie grafik, research czy analizę danych. Czas, który uda nam się zaoszczędzić wykorzystamy na działania kreatywne. Nie należy zapominać, że sztuczna inteligencja powinna iść w parze z ludzką inteligencją, żeby w pełni wykorzystać jej potencjał.
    • Hiperpersonalizacja
      Dostarczanie odbiorcom treści w odpowiednim czasie przez odpowiednią platformę to klucz do większego zaangażowania. Konsumenci oczekują spersonalizowanego content marketingu, który rozwiązuje ich problemy, zna ich na wylot i pomaga im zrealizować własne cele.
    • Customer care
      W 2024 roku jeszcze większe znaczenie będzie miał customer care (opieka nad klientem). Wysoki poziom obsługi, szybka reakcja na wiadomości, komunikacja w wybranym przez klienta kanale (również social media), docenianie zaangażowanych użytkowników wydaje się być fundamentem pod budowanie relacji z użytkownikiem. Nie bez znaczenia będzie również social listening, czyli wsłuchiwanie się w głos konsumentów, ich opinie, rekomendacje, komentarze i reagowanie na nie w czasie rzeczywistym. Lepsze poznanie klienta i dostosowanie produktów czy usług pod jego oczekiwania pozwoli tworzyć efektywne działania marketingowe i zwiększać sprzedaż.

    Asia Bitowt
    Marketing Managerka
    More Bananas

    Czego możemy się spodziewać w 2024 roku? Na pewno dokładki dynamicznych zmian w świecie marketingu (i kolejnych bugów Mety). 

    Myślę, że treści wideo nadal będą na topie, a marki skoncentrują się na tworzeniu bardziej angażujących, kreatywnych i interaktywnych materiałów w tym formacie. Kluczową rolę będzie też odgrywać społeczność online, zarówno jako źródło opinii, jak i obszar budowy lojalności klienta. Warto więc docenić moc social mediów!

    Personalizacja doświadczeń i optymalizacja pracy wejdą na jeszcze wyższy level. Analiza danych, wspierana przez sztuczną inteligencję, pomoże zrozumieć zachowania klientów i przewidywać trendy rynkowe. W efekcie działania będą bardziej dopasowane do konkretnych odbiorców, a sama praca – szybsza i przyjemniejsza.

    Kwestie zrównoważonego rozwoju i etyki w marketingu nie stracą na znaczeniu. Klienci coraz częściej oczekują, że marki będą działać zgodnie z zielonymi wartościami.

    Jakby nie było, jedno jest pewne: marketing w 2024 roku będzie fascynującą podróżą w kierunku jeszcze bardziej innowacyjnych rozwiązań. 🙂

    Wojtek Żywolt
    Social Media Specialist
    trener i wykładowca

    Ponad 67% użytkowniczek i użytkowników w Polsce poszukuje informacji o markach za pomocą mediów społecznościowych. Firmy powinny w swoich działaniach stawiać na autentyczność i transparentność oraz budować długotrwałe relacje z konsumentami. Użytkowniczki i użytkownicy to nie tylko liczby, a osoby mające swoje zainteresowania i różne potrzeby. Ważna jest umiejętność pokazywania ludzkiego oblicza w komunikacji czy przekazywania emocji.

    W 2024 roku powinniśmy postawić na video i short video, szczególnie na TikToku, który zajmuje 5 miejsce na liście najczęściej wykorzystywanych social mediów w Polsce. Nagrania powinny mieć pionowy format, dzięki czemu będą zajmować cały ekran, oraz zrozumiałe napisy. Coraz więcej platform społecznościowych posiada wbudowane narzędzia do montażu filmów (m.in. Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube) oraz oferuje muzykę dostępną w podręcznej bibliotece utworów, dzięki czemu przygotowanie filmów  jest proste.

    Firmy od dawna wykorzystują media społecznościowe do sprzedaży swoich usług i produktów. Już teraz możemy zaobserwować wyraźny rozwój social commerce (m.in. Live Commerce, czyli prowadzenie sprzedaży za pomocą transmisji na żywo). Pinterest udoskonala kampanie sprzedaży katalogowej, a w TikTok Ads znajdziemy zintegrowane rozwiązania do sprzedaży produktów online. Obecnie możemy tworzyć reklamy zakupowe w filmach oraz reklamy z zakupami LIVE.

    5 miejsce

    Dagmara Adamczyk
    Social Media Specjalistka
    More Bananas

    Jesteśmy przebodźcowani nadmiarem złych wieści o wojnach, zamachach, aferach, kryzysie gospodarczym. Po kampanii wyborczej mamy dość propagandy, mowy nienawiści, oskarżeń i narracji pełnej strachu. Codziennie zmusza się nas do uczenia się nowych opcji w programach i narzędziach, korzystania z nowych funkcji w aplikacjach.

    Myślę, że nie mamy siły, by ten przesyt trwał długo. Coraz częściej kupujemy online albo odpoczywamy bez Internetu. Higiena cyfrowa to ważna sprawa, o której zbyt rzadko mówi się w erze social mediów. Chciałabym, żeby w 2024 media zalały: pozytywne wieści, adoptowane pieski, uratowane staruszki, globalne sukcesy i sprawiedliwość. Wiem, nie żyjemy w Utopii, ale czy chociaż część podawanych nam newsów może być pozytywna? 

    Porażką roku są losy Twittera. Zmiana na x.com i wszystkie decyzje Elona Muska sprawiły, że użytkownicy masowo usuwają konta, a firmy wycofują swoje profile. W momencie, gdy piszę te słowa ogromne marki: Apple, Disney, Warner Bros., IBM, Paramount, Lionsgate czy Komisja Europejska wstrzymały swoje środki reklamowe na wieść o antysemickich komentarzach właściciela serwisu. Czy okaże się, że bogaczom jednak nie wolno wszystkiego? Stabilność finansowa “superaplikacji” już jest zagrożona. 

    Myślę, że w 2024 roku marki powinny postawić na oddanie w ręce klientów możliwie jak największej liczby decyzji i wykorzystanie AI w codziennej pracy. Coraz częściej traktujemy media społecznościowe jako platformy zakupowe. Marki, które jeszcze nie przeszkoliły administratorów z customer care w mediach społecznościowych mają na to ostatni moment. 

    Nie dajmy się zwariować i znajdźmy zdrowy balans w korzystaniu ze sztucznej inteligencji. Postęp ma nam służyć, ale nie nami zawładnąć. Stwórzmy przepisy dotyczące praw autorskich i ochrony danych, zautomatyzujmy mądrze co się da, ale przewidźmy dokąd może pracować automat, a gdzie są potrzebne kompetencje miękkie. AI nas nie opuści, dlatego musimy stworzyć świat, w którym przyszłe pokolenia będą w stanie odróżnić rzeczywistość od… kreacji.

    AI

    Anna Boenish
    Copywriterka
    More Bananas

    • Treści interaktywne 

    Treści interaktywne są kluczowe, żeby podnieść zaangażowanie odbiorców_czyń. Nie chcemy już po prostu przyswajać informacji, ale uczestniczyć w działaniach marki. Gry, quizy czy ankiety bez wątpienia będą trendować w 2024 roku. 

    • User generated content 

    Jako odbiorcy_czynie mamy coraz mniejsze zaufanie do marek. Potrzebujemy jasnej i transparentnej komunikacji oraz potwierdzenia, że dana firma pasuje do nas nie tylko pod względem produktów, ale również wartości. Aby podnieść konwersję, warto zainteresować się UGC. Świetnym potwierdzeniem jakości będą opinie klientów_ek, zdjęcia na ich profilach w mediach społecznościowych, recenzje, polecenia. To uwiarygodni markę i zwiększy zaangażowanie w mediach społecznościowych. 

    • Analiza danych 

    Niezależnie od tego, jaką firmę prowadzimy, umiejętne korzystanie z danych pozwala na efektywniejsze podejmowanie decyzji biznesowych. Dzieje się tak również w marketingu. Warto postawić na automatyzację procesów, zainteresować się tematem sztucznej inteligencji i postawić na dogłębną analizę – zarówno informacji dotyczących naszych klientów_ek, jak i tych wynikających z działań marketingowych. 

    Adriana Jureczko
    Junior Social Media Specialist
    More Bananas

    Rok 2023 upłynął pod znakiem sztucznej inteligencji i mamy twarde podstawy, by uważać, że w 2024 roku ta tendencja się jedynie umocni. Mimo początkowych obaw przed AI, większość z nas zdążyła się już zakochać w sztucznej inteligencji i możliwościach, jakie oferuje. Zachwyca nas to, że praca, która dotychczas wymagała obecności człowieka, może zrobić się sama – wystarczy zostawić kilka wskazówek i instrukcji, by zautomatyzować proces i zaoszczędzić sporą ilość czasu. Rok 2024 zapowiada się być dalszym ciągiem drogi do oswojenia się z AI i nauki rozsądnego korzystania z niej, a wreszcie implementowania jej do niemalże wszystkich obszarów codziennego życia, pamiętając przy tym, że to sztuczna inteligencja jest dla nas, a nie my dla niej.

    Przeczytaj również: Jak budować markę za pomocą wpisów blogowych? 

    Wraz z rozwojem AI i mnożeniem benefitów, które od niej otrzymujemy, musimy być gotowi na poszerzenie występowania zjawiska deep fake. Możemy przypuszczać, że stanie się ono naszą bolączką, jeśli nie wykształcimy w sobie umiejętności głębokiej weryfikacji informacji rozprzestrzenianych w mediach społecznościowych, która stanie się dla nas kluczowa w codziennym funkcjonowaniu w sieci, także w kontekście fake newsów i wszelkich innych fałszywych treści.

    Wszystko wskazuje też na to, że w nadchodzącym roku marki mocno wezmą sobie do serca analitykę i zaczną na szerszą skalę stosować data-driven marketing. W świecie, gdzie treści, produktów i marek jest pełno, jeszcze bardziej istotna stanie się personalizacja i jak najbardziej dokładne celowanie w potrzeby odbiorców. To właśnie treści spersonalizowane, “skrojone na miarę” staną się najskuteczniejszą receptą na sukces.

    Zapewne czeka nas też sporo zmian, jeśli chodzi o funkcjonowanie mediów społecznościowych. Umocni się preferencja do wykorzystywania social mediów jako przeglądarek internetowych, celem wyszukania interesujących nas treści – w tym kontekście szczególnie ważne stanie się zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie treści, które zamieszczamy w SoMe. Z innych zmian w naszych ulubionych serwisach, możemy spodziewać się stopniowego przystosowania platform pod social commerce, czy też pojawienia się funkcji, które pomogą nam zadbać o higienę cyfrową  oraz zdrowie zdrowie psychiczne i ograniczenie zjawiska przebodźcowania – śladem wprowadzonego do Instagrama “trybu cichego”.

    Jakie według Was trendy w 2024 roku będą królowały w marketingu? Podzielcie się nimi w komentarzu pod artykułem.

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    1 Komentarz
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Katarzyna
    Katarzyna
    10 miesięcy temu

    Super, dzięki za ten przegląd!

    Inne artykuły w tej kategorii