Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Święty Graal mediów społecznościowych, czyli o pomiarze zaangażowania

Artur Ragan

Artur Ragan

Prowadząc komunikację w mediach społecznościowych, chcesz śledzić i analizować zmiany wskaźników pozwalających oceniać jej skuteczność. Metoda pomiaru zaangażowania zależy od platformy, ale zawsze najbardziej interesujące są sposoby, w jakie użytkownicy mediów społecznościowych (czyli Twoi potencjalni klienci) wchodzą w interakcję z treściami.

Właśnie dlatego też kluczową kwestią jest stopień zaangażowania odbiorców w treści publikowane w mediach społecznościowych. Typowe wskaźniki stosowane do pomiaru zaangażowania to: polubienia, komentarze, udostępnienia społecznościowe, zapisane elementy, kliknięcia czy retweety. Jak monitorować je wszystkie jednocześnie i analizować całościowo? Z pomocą przychodzą parametry Sotrendera: Interactivity Index i Relative Interactivity Index. 

Czym są Interactivity Index i Relative Interactivity Index

Interactivity Index to zagregowany wskaźnik zaangażowania na profilu, uwzględniający każdą aktywność użytkowników: reakcje, komentarze, oraz udostępnienia i nadający im różne wagi. To decyduje o jego przewadze nad analizą wskaźników z osobna. Pomiar z użyciem Sotrendera, poza Interactivity Index (INI), obejmuje bowiem także Relative Interactivity Index (Rel INI). Pozwalają one analizować nie tylko przyrosty obserwujących netto, ale też ich wchodzenie w dialog i w relacje z publikowanym contentem. Relative Interactivity Index (wskaźnik aktywności w przeliczeniu na liczbę fanów) pozwala porównywać kanały o zróżnicowanej liczbie fanów pod kątem zaangażowania. Daje więc informacje o jakości relacji z fanami i ich zaangażowaniu w komunikację marki. 

Zainteresuje Cię również: Jak ciekawie i angażująco prowadzić firmowego Instagrama?

Interactivity Index to jeden z kluczowych wskaźników dla naszych klientów w zakresie celów związanych z zaangażowaniem w Social Media. Pomaga nam również w ocenie obiektywnej tego, jakie treści rzeczywiście budziły największe zaangażowanie. Za wyjątkiem kwestii związanych z generowaniem ruchu na www, tutaj oczywiście sięgamy już po Google Analytics – mówi Ania Ledwoń-Blacha, creative owner agencji More Bananas.

Korzyści z monitorowania wskaźników zaangażowania

Najważniejszym efektem korzystania z Sotrendera w monitorowaniu zaangażowania, jest kreowanie świadomej polityki contentowej, między innymi  za pomocą benchmarkingu. Dla jednego z klientów, producenta napojów gazowanych, prowadziliśmy działania od czerwca 2020 do maja 2021. Za pomocą Sotrendera:

  • na bieżąco monitorowaliśmy reakcje na treści i zainteresowanie konkretnymi tematami,
  • stale obserwowaliśmy aktywność konkurencji, 
  • analizowaliśmy efektywność działań konkurentów w porównaniu z własnymi,
  • monitorowaliśmy postępy na kanałach klienta.

Porównując na bieżąco reakcje na posty o różnorodnej tematyce oraz dane demograficzne widoczne w tym narzędziu, wiedzieliśmy, do kogo trafia komunikacja, a także, co budzi najżywsze reakcje. Te informacje pozwoliły na wybór KPI, skorygowanie polityki contentowej oraz animowanie dyskusji i optymalny dobór tematów.  Dzięki analizie danych, dostarczonych przez Sotrendera oraz sformułowanym na jej podstawie rekomendacjom: 

  1. z contentu publikowanego w kanale klienta zniknęły treści stricte „prosprzedażowe”,
  2. zrezygnowaliśmy z form i tematów z najniższymi liczbami reakcji i udostępnień oraz komentarzy,
  3. zmniejszyła się objętość tekstów we wpisach, a ich język został uproszczony i zbliżony do potocznego,
  4. dobór tematyki dostosowaliśmy do preferencji fanów,
  5. nowa polityka contentowa koncentrowała się na komunikowaniu praktycznych, doraźnych korzyści z produktów klienta w życiu przeciętnego konsumenta,
  6. w contencie częściej pojawiały się tematy, których nie poruszali konkurenci,
  7. poprawiły się jakość dialogu z odbiorcami i reaktywność.

Efekty działań

W rezultacie wzrósł udział ocen pozytywnych (o 218,64% z poziomu 28,89%) i komentarzy (o 108,56% z poziomu 2,22%), a klient mocno zbliżył się do pozycji lidera w swoim segmencie. W analizowanym okresie wartość Interactivity Index wyniosła 13 972, czyli o 13 471 więcej w porównaniu z poprzednim analogicznym okresem. Interactivity Index fanów wyniósł 12 495 (o 11 994 więcej), zaś Interactivity Index prowadzącego 1 477 (o 1 477 więcej). 

Interactivity Index

W analizowanym okresie wartość Relatywnego Interactivity Index wyniosła 13 972, czyli o 71 więcej w porównaniu z poprzednim analogicznym okresem.

Relatywny Interactivity Index

Tymczasem content w kanałach konkurentów nadal miał głównie charakter autopromocyjny, bazował głównie na postach ze zdjęciami i był niemal pozbawiony elementów aktywizujących, takich jak pytania, rebusy czy wezwania do działania.

Podsumowując: dzięki długofalowemu monitoringowi i analizie danych, można było ustalić, które obszary tematyczne nie zostały zagospodarowane przez konkurentów, jakich błędów unikać i jak poprawić jakość contentu, a tym samym, zwiększyć zaangażowanie fanów. Udało się wprowadzić markę na pozycję vicelidera pod względem zaangażowania fanów, a efektywność komunikacji prowadzonej w mediach społecznościowych istotnie wzrosła, co przełożyło się na wyniki. W analizowanym okresie zaangażowano 3 607 użytkowników, czyli 2,14% wszystkich fanów profilu. Było to o 3 603 więcej w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu.

Autor: Artur Ragan

Content Marketing Manager

More Bananas

Artur Ragan

Artur Ragan

Wymyślam ludziom, przebierając w słowach i sieję ferment. A poważniej - używając języka korzyści, tworzę treści, które angażują, pomagają pozyskiwać klientów, zapoznają ich z produktami i prezentują usługi. Słowem - pomagają maksymalizować zyski.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii