TikTok staje się małą rewolucją, jeśli chodzi o social media. Chociaż bardziej chce się utożsamiać z określeniem platformy rozrywkowej niż social media, to często wymieniamy go obok innych kanałów. Nawet jeśli nie korzystasz z dobrodziejstw, jakie ze sobą niesie, to zapewne Twój znajomy/a podsyła Ci ciekawe TikToki. Wtedy siłą woli chcesz zobaczyć “o co ten cały szum”.
Sekretów na szybką popularność tej platformy oraz wysokie zaangażowanie użytkowników może być kilka:
Unikalne algorytmy, które sprawiają, że treść dopasowuje się do Ciebie w ekspresowym tempie
Pewnie Twoi znajomi lub Ty sam skarżysz się, że widzisz na tablicy tylko “durnowate” filmiki. Gdzie ta cała legendarna wartość, o której niektórzy wspominają?
Już podczas rejestracji dostajesz serię pytań o nasze zainteresowania. Naprawdę warto poświęcić chwilę, aby się do nich odnieść.
Na samym początku postaraj się spędzić trochę czasu na platformie i wyszukać tylko to, co Cię interesuje. Jeśli nie wiesz, jak precyzyjnie znaleźć treści o konkretnych upodobaniach, zachęcam do odwiedzenia narzędzia Creative Center (piszę o nim szerzej w dalszej części artykułu).
Jest to platforma szybkiego wideo
Użytkownik ma tak naprawdę kilka sekund na to, aby zadecydować, czy chce przewijać dalej. Materiały ogląda na pełnym ekranie, więc jest maksymalnie skupiony.
Jest to ważny kanał budowania zaangażowania i tworzenia contentu organicznego. Docelowo widz, może mocniej skupić się na contencie reklamowym, wyrazić większe zainteresowanie produktami, czy usługą oraz docelowo stać się „followersem”.
źródło: https://www.tiktok.com/business/en/apps/tiktok
Sposób budowy aplikacji
Możesz scrollować TikToki w górę i w dół. Taka konstrukcja powoduje, że ciężko oderwać się od oglądanych materiałów. Ogromną zaletą jest również fakt, że treści są „świeże”. Przy każdym uruchomieniu aplikacji widzisz zupełnie nowe filmy, które są dopasowane na podstawie algorytmu.
Jeśli natomiast zmęczymy się przeglądaniem i będziemy chcieli opuścić aplikację, TikTok odświeży ponownie widok i zaproponuje nowe treści, tak aby jak najdłużej zatrzymać nas w aplikacji.
W odwrotności do Facebooka czy Instagrama, tutaj masz mniejszą możliwość dotarcia do wcześniej widzianych treści. Polubione filmy da się również odtworzyć w specjalnej zakładce. Jest to tzw. niekończący się stream treści, dzięki któremu użytkownik chce zobaczyć, co będzie po następnym przewinięciu.
źródło: https://www.tiktok.com/business
Viralowość treści
Konto o małych zasięgach może szybko zgarnąć setki, tysiące czy miliony odsłon i reakcji. W innych portalach, jak np. Instagram przeważnie trzeba mieć solidnie rozbudowane konto, aby móc się „wybić”.
Możesz więc wydać duże pieniądze na stworzenie najlepszego materiału, a okaże się, że ten kręcony na szybko, pod wpływem impulsu, zdobędzie serca fanów.
Liczy się w dużej mierze kreatywność i prawdziwość
Nasze przyzwyczajenia, jeśli chodzi o produkcję treści powinny ulec zmianie – w porównaniu do innych portali. Tutaj znacząco podkreślone jest hasło: „Don’t Make Ads. Make TikTok videos”.
Często nie wystarczy przedstawienie produktu czy usługi i puszczenie reklamy z nadzieją, że coś się sprzeda. Zadbaj o kreatywność, różnorodność, a przede wszystkim naturalność. Głównym zadaniem jest zachęcanie przyszłych klientów do pozostania z nami na dłużej i docelowo skorzystania z oferty. Poprzez pokazywanie tej „prawdziwej” twarzy biznesu możesz z czasem wykreować własnych ambasadorów marki i wiernych fanów.
źródło: https://www.tiktok.com/business/en-US
Co z firmami, które dopiero startują?
Zanim przejdziesz do tworzenia reklam, zacznij od samych podstaw i rozbuduj konto.
Bardzo ważnym etapem jest wybór odpowiedniego rodzaju kategorii konta dostosowanego do naszych potrzeb. Wybierając konto biznesowe, zyskujemy dodatkowe korzyści w postaci dostępu do Kreatywnego Centrum Biznesowego, możliwość dodania strony internetowej do profilu czy widok nowych funkcji np. dodawania dłuższych filmów niż standardowe.
Niektórzy użytkownicy mają możliwość wyboru konta twórcy. Zawiera ono takie korzyści jak: dodatkowy dostęp do danych analitycznych, funkcji Q&A z możliwością zadawania pytań przez widzów, dostęp do Centrum i Studio Live (transmisje na żywo) czy najnowszych funkcji i narzędzi.
Oczywiście, możemy rozpocząć przygodę ze standardowym kontem osobistym, które nie posiada tak rozbudowanych narzędzi analitycznych czy narzędzi dla twórców, ale w każdym momencie będziemy mogli je przekształcić.
Ważnym krokiem jest także zadbanie o prawidłowe uzupełnienie i aktualizowanie profilu, gdyż staje się on naszą wizytówką. Zadbajmy o takie elementy jak: odpowiednia nazwa profilu (najlepiej taka, aby łatwo nas było wyszukać np. dietetyk), nazwa użytkownika, dodanie www/adresu e-mail, zdjęcia profilowego, podpięcie konta YouTube, Instagram czy uzupełnienie bibliografii opisującej, dlaczego ktoś mógłby “chcieć” z nami zostać.
Kiedy zadbamy o te istotne elementy możemy przejść do tworzenia TikToków. Ważne jest sprawdzenie, czy w Twojej organizacji jest przestrzeń na cykliczne tworzenie nowych treści. Razem z praktyką przyjdą też pomysły na budowanie contentu i angażowanie kolejnych osób. Poprzez różne eksperymenty z treściami sprawdzisz, co działa i które serię filmów należy kontynuować.
Powstają niezliczone materiały i poradniki, w jaki sposób to robić, skąd czerpać inspirację, a może, kogo na w pierwszym etapie naśladować.
Creative Center
Creative Center to nieocenione narzędzie, które posiada niezliczoną ilość materiałów, raportów i informacji o tym, jak odnaleźć się na platformie.
źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/
Znajdziesz w nim m.in. popularne #hashtags. Dodawanie ich do materiałów pozwoli lepiej stargetować treści w działaniach organicznych i płatnych.
źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/inspiration/popular/hashtag/pc/en
Możesz również sprawdzić, jakie materiały powstają z określonymi hashtagami i dzięki temu znajdować pomysły na własne wideo.
źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/
źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/
Showcases
Sprawdź również zakładkę Showcases, aby znaleźć więcej inspiracji.
https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/inspiration/bestcase/pc/en?rid=3jroftew0zb
Wyszukiwarka najlepszych reklam
W celach inspiracji możesz również sprawdzić, jakie reklamy powstają w konkretnej branży czy produkcie.
źródło: https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/inspiration/topads/pc/en?region=PL
Case studies
TikTok również chętnie dzieli się historiami sukcesu dużych marek. W tej sekcji przeczytasz, w czym pomogła im aplikacja oraz jaką strategię marketingową wdrożyli.
źródło: https://www.tiktok.com/business/pl-PL/inspiration?region=Poland
Influencerzy
Chcesz, aby TikToki dla Twojej firmy tworzyli profesjonaliści? Portal umożliwia autoryzowanie treści innych twórców. Influencer stworzy materiał, a Ty wykorzystasz go w płatnych kampaniach reklamowych.
Organic + Paid = Always Engaged
Badania pokazują, że klienci wolą marki, które rozumieją, jak tworzyć treści. Z tego powodu ważne jest, abyś zrozumiał, jak działa platforma.
źródło: https://www.tiktok.com/business/en-US/blog/supercharge-your-tiktok-strategy-with-an-always-engaged-approach.
Po stworzeniu własnego profilu i sprawdzeniu, które treści są najchętniej oglądane, możesz przejść do budowania strategii promowania postów organicznych za pomocą płatnych kampanii.
Strategia Always Engaged
Ta strategia wykorzystuje bezpłatne i płatne treści z profilu, aby pomóc markom osiągnąć unikalne cele biznesowe w szybszym czasie. Połączenie treści płatnych i organicznych sprawia, że reklamy są postrzegane jako mniej uciążliwe, a dodatkowo docieramy do nowych użytkowników, używając określonego targetowania. Dlatego też strategia Always Engaged pozwala utrzymać dynamikę wzrostu społeczności, co jest dość trudne przy samej strategii postów organicznych.
źródło:https://www.tiktok.com/business/en/blog/supercharge-your-tiktok-strategy-with-an-always-engaged-approach
źródło:https://www.tiktok.com/business/en/blog/supercharge-your-tiktok-strategy-with-an-always-engaged-approach
W tej strategii możemy wyróżnić kilka etapów:
- Posty organiczne
- Sprawdzenie, które treści zdobywają najlepsze rezultaty
- Użycie najlepszych postów w płatnych kampaniach
- Docieranie do nowej widowni
- Optymalizacja i doprecyzowanie strategii
https://www.tiktok.com/business/en/blog/small-business-marketing-tiktok-ultimate-guide?redirected=1
Analityka treści organicznych pomoże Ci zrozumieć, co podoba się odbiorcom i na co najchętniej reagują. Możesz to wykorzystać, aby stworzyć odpowiednią strategię płatnych kampanii. Takie działania dostarczają firmom dogłębnych danych, a to istotne w drodze do osiągnięcia celu.
Z tego powodu przekształcenie postów organicznych na reklamy Spark Ads jest lepszym rozwiązaniem, niż puszczenie płatnych reklam bez własnego profilu na platformie.
Stopniowo, w kolejnych regionach pojawia się rozwiązanie TikTok Shopping, które pozwala twórcom promować i sprzedawać produkty w formie katalogu z produktami (zakładka z zakupami pojawia się na profilu). Obecnie ta możliwość występuje dla sprzedawców Shopify posiadających konto biznesowe oraz w określonych krajach: UK, USA, Kanadzie.
Sklep, na którym klienci mogą dokonywać zakupów dodany do konta @kyliecosmetics
źródło:https://chainstoreage.com/shopify-takes-tiktok-shopping-new-level-kylie-jenner-boar
Płatne kampanie
W przypadku niektórych małych i średnich firm nie chodzi tylko o zasięg, ale także o dotarcie do właściwych odbiorców. Narzędzia TikToka pozwalają Ci je lepiej kierować.
W panelu do dyspozycji mamy wiele opcji targetowania. Są to m.in.:
- dane demograficzne
- lokalizacja
- zainteresowania
- hashtagi
- opcję dodania zachowań użytkownika, które nas interesują
- określenie sieci i ceny urządzenia
Reklamy
Oczywiście w kolejnym etapie strategii możesz przetestować kampanie z własnymi reklamami z profilu lub z postami innych twórców za pomocą reklam Spark Ads. Pozwoli to na szybszy wzrost profilu oraz dotarcie do odpowiednich osób z grupy docelowej.
Poprzez taką strategię Organic + Paid = Always Engaged z własnymi TikTokami w postaci reklam i użyciem płatnych kampanii reklamowych, dotrzesz do odpowiednich osób i stworzysz zwycięską formułę na pozyskiwanie zawsze zaangażowanych, nowych klientów.
źródło: https://www.tiktok.com/business/en/apps/tiktok
Autorka:
Aleksandra Pizoń-Liwocha
SEM Specialist w DevaGroup
Certyfikowana Specjalistka Google Ads oraz uczestniczka programu Digital Champions Program. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami w Google Ads i Facebook Ads. Uwielbia patrzeć jak przychody klientów rosną i z zafascynowaniem poszerza horyzonty w marketingu internetowym.