Media społecznościowe stały się już nieodłącznym elementem życia i funkcjonowania w Internecie. Jest coraz mniej osób, które nie posiadają chociaż jednego konta w którymś z mediów.
W Polsce z Internetu korzysta 31,97 mln osób, a 25,90 mln jest użytkownikami mediów społecznościowych.
Ale po co media społecznościowe firmom? Czy obecność w nich marek ma sens? Czy każda branża znajdzie tam miejsce dla siebie? Jak najbardziej tak, o ile są tam potencjalni klienci.
Źródło: https://datareportal.com/
Najpopularniejsze kanały social media pod względem liczby użytkowników
W Polsce największą popularnością cieszy się YouTube (92,8% – tyle użytkowników przynajmniej raz w miesiącu korzystało z tej platformy), Facebook (89,2%) oraz Instagram (60,6%). Jednak to nie jedyne media, którymi warto się zainteresować! Inne platformy, z którymi mogłeś się spotkać to: Twitter, LinkedIn, WhatsApp, Pinterest lub TikTok (jeśli interesujesz się tym kanałem, mogłeś słyszeć też o konkurencyjnej aplikacji – Kuaishou). Każda z tych platform daje inne możliwości i często skupia odmienne od siebie osoby.
Źródło: https://datareportal.com/
Nie bez powodu, gdy mówi się o mediach społecznościowych, jako pierwszy na myśl nasuwa się właśnie ten serwis. To już nie tylko miejsce, gdzie zbierasz kontakty, publikujesz posty, ale… na przykład sprzedajesz produkty. Facebook jest odrębnym bytem, „ekosystemem”, który łączy w sobie serwis społecznościowy, system reklamowy, sklep internetowy, wyszukiwarkę (coraz częściej używasz wyszukiwarki Facebooka, w taki sposób jak Google), gry czy forum. Oczywiście, że Twoja marka nie musi korzystać z każdej z tych rzeczy, ale warto, aby miała chociaż stronę na Facebooku.
Jest duże prawdopodobieństwo, że klient szukając marki, nie wpisze jej nazwy w Google lecz w wyszukiwarkę Facebooka. Często Facebook to pierwsza droga kontaktu klienta z marką.
Mając stronę na Facebooku możesz:
- otrzymywać opinie od klientów (recenzje), które będą widoczne dla innych,
- publikować treści nie tylko tekstowe, ale graficzne i video,
- wchodzić w interakcje z fanami, poprzez komentowanie,
- promować zamieszczane posty i tworzyć reklamy, które będą kierować nie tylko na Twoją stronę na Facebooku, ale www,
- korzystać z Facebook Messenger, który daje możliwość wysyłania prywatnych wiadomości (klienci często wolą taki kontakt – jest szybszy i mniej formalny, zmniejsza również dystans między marką a klientem),
- tworzyć relacje na żywo – live,
- mieć sklep online,
- stworzyć grupę dla swoich fanów/klientów.
YouTube
Ta platforma idealnie sprawdzi się dla firm, produkujących content filmowy lub chcących zacząć go tworzyć. YouTube może posłużyć Ci w celu prezentacji produktu, usługi, przedstawienia załogi czy zamieszczenia prezentacji ze szkolenia. Niektóre marki idą o krok dalej i tworzą content dedykowany specjalnie pod to medium. Jednym z takich przykładów jest firma Kanlux, która produkuje towary z sektora oświetleniowego. Na swoim kanale YouTube zamieszcza treści poradnikowe i edukacyjne, na przykład: jak wybrać żarówkę LED lub barwę światła.
Na YouTube możesz:
- publikować filmy i tworzyć playlisty,
- komentować i wchodzić w interakcje z oglądającymi,
- tworzyć live,
- dodawać treści tekstowe oraz graficzne w sekcji “społeczność”,
- umieszczać krótkie filmy, relacje w YouTube Shorts (beta).
Instagram to platforma typowo wizualna. Najważniejsze w niej są atrakcyjne fotografie, które będą przyciągać wzrok. Serwis należy do Facebooka, dzięki czemu masz możliwość połączenia kont. Umożliwia to repostowanie treści z Instagrama na Facebooku. Na tej platformie najlepiej odnajdą się marki, które są w stanie dostarczać częsty i zatrzymujący content wizualny – grafiki, zdjęcia lub krótkie formy video. Na Instagramie spotkasz najwięcej marek z branży kreatywnej, beauty, gastronomicznej, odzieżowej, home decor czy fitness. Pamiętaj jednak, że “the sky is not the limit” i wszystko kończy się tam, gdzie wyobraźnia.
Co można robić na Instagramie?
- publikować zdjęcia lub video wraz z treścią (możesz oznaczyć na swoich fotografiach inne profile/osoby lub wskazać lokalizację, w której zostało zrobione zdjęcie, np: miejsce, gdzie znajduje się Twoja firma, lokal),
- tworzyć relacje na żywo – live na Instastories,
- odpowiadać na komentarze,
- publikować relacje na Instastories (które mają w sobie wiele angażujących opcji – quizy, ankiety, pytania otwarte, odliczanie),
- publikować filmy na IGTV (IGTV to powiązana z Instagramem aplikacja wideo. Daje ona możliwość publikacji pionowych filmów, dłuższych od tych, które możemy umieścić na naszym Instagramowym feedzie).
Na pewno kojarzysz tę nazwę i gdzieś, kiedyś ptaszki o niej ćwierkały. 🙂
Kanał, w którym najszybciej podzielisz się informacjami… i najszybciej się o czymś dowiesz. Twitter wyróżnia się tym, że komunikacja odbywa się tam głównie za pomocą tekstu… i to całkiem krótkiego. Na tym serwisie masz możliwość umieszczenia krótkich notek, które nie przekraczają 280 znaków. Twitter to też siedlisko i wylęgarnia RTM-ów, więc jeśli słyszałeś o real-time marketingu i chcesz się z nim zmierzyć, możesz spróbować swoich sił właśnie tam. Kto odnajdzie się na Twitterze? Każdy, kto ma na niego pomysł! W Polsce portal jest najpopularniejszy wśród polityków, sportowców, ale nietrudno znaleźć tam marki.
Kolejny portal, który bazuje na estetyce. Serwis służy do gromadzenia zdjęć, rzadziej video. Można tworzyć tam tablice, które będą katalogowały zamieszczone przez nas materiały. Na Pintereście nie ujrzymy packshotowych zdjęć produktów, raczej będą to fotografie, które pokazują towar w konkretnej aranżacji lub podczas użytkowania. To pozwala na atrakcyjniejszą i całkiem inną prezentację niż przykładowo na stronie www. Ważną i przydatną funkcją Pinteresta jest to, że gdy klikniemy na zdjęcie, zostaniemy przeniesieni do miejsca, które wskazał autor – może to być strona www, sklep czy blog.
Dlaczego warto zamieszczać tam content? Pinterest służy najczęściej do wyszukiwania i zbierania pomysłów.
Remontujemy coś? Pinterest.
Szukamy stylizacji na ważne wyjście? Pinterest.
Gotujemy coś, co ma zrobić wrażenie na gościach? Pinterest.
Umieszczając content na Pintereście, zwiększasz szanse na dotarcie do potencjalnych klientów.
TikTok
Przez pewien czas TikTok kojarzony był z platformą dla młodszych odbiorców. Nie da się ukryć, że są tam osoby w wieku 13-16 lat (młodsze również, ale jest to niezgodne z regulaminem). Największą grupą jest jednak pokolenie Z, czyli osoby, które właśnie wkraczają na rynek pracy i dysponują już swoim budżetem.
Ale dlaczego warto zainteresować się tą platformą? Popularność TikToka stale rośnie, pojawiają się na nim osoby nie tylko młode, ale w wieku średnim. TikTok zdecydowanie przyciąga nowe osoby, którym potem ciężko z niego zrezygnować – osoby posiadające konto na tej platformie, doskonale wiedzą o czym mówię.
TikTok daje nam możliwość tworzenia krótkich i chwytliwych video wraz z popularnym w danym momencie podkładem dźwiękowym – najczęściej są to obecne hity, powracające klasyki lub zabawne, autorskie nagrania.
Zobacz też: Fenomen TikToka: czy warto na nim zaistnieć?
Aplikacja posiada wiele efektów, które mogą uatrakcyjnić video – wbudowane narzędzie do szybkiego montażu, efekty AR czy filtry. Jesteś w stanie stworzyć ciekawy film bez korzystania z mnóstwa innych aplikacji, ale to nie główna zaleta TikToka.
Na TikToku najwięcej jest osób prywatnych, ale coraz więcej pojawia się tam firm. Sam TikTok zaczął sporo mówić o biznesowym podejściu do tej platformy (seria webinarów, konkurs, w którym brały udział marki lub uruchomienie systemu reklamowego).
Marki mogą tworzyć filmy, pokazujące “kulisy” firmy lub powstawania produktu, mogą edukować lub bawić, dołączając do popularnych trendów. Możliwości jest naprawdę wiele, wszystko zależy od kreatywności i… chęci.
Na LinkedInie możesz nawiązywać kontakty zawodowe i budować markę osobistą. Profil będzie wizytówką (wirtualnym CV). Kompletnie uzupełniony profil nie tylko poprawi wizerunek właściciela konta, ale również i firmy, w której pracuje. Dlatego warto namawiać pracowników do profesjonalnego przygotowania konta. LinkedIn to portal, w którym profil może mieć również firma.
Mile widziane są tam wszystkie merytoryczne treści, które dotyczą biznesu, rozwoju firmy, pracowników i innych tematów, związanych z pracą. To nie znaczy jednak, że na LinkedInie jest miejsce tylko dla agencji HR!
Sprawdź też: Personalizacja URL na LinkedInie krok po kroku
LinkedIn idealnie sprawdzi się do działań z zakresu employer brandingu dla większości branży. Jako firma możesz publikować sukcesy pracowników, case studies działalności lub zmiany, które zachodzą w firmie (np: odświeżony branding, nowi pracownicy, aktualizacja oferty, innowacyjne rozwiązania, które wprowadzasz, nagrody, które otrzymujesz, edukować w zakresie branży, w której działasz).
Na LinkedInie istnieje również system reklamowy – LinkedIn Ads. Emitowanie reklam na tym serwisie jest droższe niż w innych systemach (Facebook lub Google), w zamian jednak oferuje precyzyjne możliwości targetowania.
Gdzie i jak szukać swoich klientów?
Warto wiedzieć, jacy użytkownicy korzystają z danych kanałów social media. Nie powinniśmy się jednak trzymać tego kurczowo, bo są wyjątki od reguły. To, że na TikToku przeważają młode osoby, nie znaczy, że wśród nich nie znajdą się użytkownicy +50. Musisz jednak oszacować czy warto pojawiać się na danym medium dla garstki ludzi? Twoim pierwszym krokiem powinno być określenie grupy docelowej Twojego produktu lub usługi.
Jeśli wiesz, komu chcesz sprzedawać, warto wziąć pod uwagę, jaka jest grupa docelowa danych platform. To pozwoli wybrać medium odpowiednie do potrzeb.
Grupy docelowe poszczególnych kanałów:
- Facebook – wszyscy dorośli (młodzi coraz częściej przenoszą się na inne platformy). Jeden z głównych portali, który ułatwia kontakt ze znajomymi, rodziną i pozwala śledzić interesujące nas firmy, użytkownicy najczęściej korzystają z Facebooka na smartfonach,
- Instagram – młodzi ludzie oraz młodzi dorośli (większość stanowią kobiety). Z tej platformy często korzystają klienci sklepów online lub influencerzy,
- YouTube – młodzi ludzie (stanowią większość) i dorośli,
- Twitter – dorośli, zainteresowani aktualnościami (na tej platformie zdecydowanie więcej jest mężczyzn),
- LinkedIn – dorośli aktywni zawodowo lub poszukujący pracy, przedsiębiorcy, eksperci branżowi,
- Pinterest – głównie kobiety, poszukujące inspiracji w różnych kategoriach,
- TikTok – młodzi ludzie oraz młodzi dorośli.
Teraz już wiesz, że gdy sprzedajesz produkty, przeznaczone dla osób 13-17, warto wybrać TikToka, a jeśli odbiorcami są osoby, które zarządzają firmami, zastanów się nad LinkedInem.
Medium odpowiednio dostosowane do Twojego biznesu
Dopasowując medium do biznesu, powinieneś wziąć pod uwagę następujące aspekty:
- możliwości (techniczne) danej platformy – oszacuj, czego oczekujesz od danego portalu – np: gdy content jest głównie filmowy, a treści postów zwykle są długie, na pewno nie wybierzesz Twittera, jeśli uwielbiasz angażować ludzi poprzez quizy czy ankiety, dobrym wyborem może być Instagram i Instastories, w którym znajdziemy takie funkcje;
- odbiorcy/grupa docelowa – to również ważny aspekt, który powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze medium – czy potencjalni klienci są na danej platformie? Jeśli produkty są przeznaczone dla osób +60, które przykładowo nie przepadają za nowinkami technologicznymi i nie używają często smartfonów, to raczej nie ma sensu pojawiać się na TikToku (chyba, że jest szansa, że córki, synowie lub inne młode osoby, będą zainteresowane zakupem danego produktu dla osoby, dla której jest stworzony dany produkt);
- pomysł , strategia – bez tego nic nie zdziałasz. Pojawiając się na jakimś medium musisz mieć plan na działanie. Musisz wiedzieć, co będziesz tam zamieszczać, jakie tematy poruszać;
- cel – czyli co chcesz osiągnąć przez obecność na danym kanale, czy będzie to budowanie świadomości marki, czy może generowanie sprzedaży?
- czas – lepiej prowadzić dwa kanały dobrze, systematycznie i z dbałością o wartościowe treści, niż kilkanaście byle jak!
Statystyki social media – sprawdzaj twarde dane
Poświęcając czas na tworzenie treści na media społecznościowe, warto sprawdzać czy to, co produkujesz podoba się odbiorcom, kiedy najchętniej to oglądają lub jak długo. Wszystkie te dane dostarczą statystyki, które znajdziesz na platformach, na których jesteś. Są narzędzia zewnętrzne, które pozwalają śledzić te wszystkie dane takie jak NapoleonCat, SentiOne czy Sotrender. Jeśli jednak zaczynasz swoją przygodę z social media, wbudowane statystyki z pewnością Ci wystarczą!
Gdzie szukać tych danych? Na wszystkich tych kanałach kryją się one pod zakładkami: statystyki lub analityka, dane analityczne. Pamiętaj jednak, że na niektórych portalach musisz mieć konto firmowe, twórcy lub biznesowe, aby mieć dostęp do statystyk.
Tutaj zobaczysz jak sprawdzić statystyki na TikToku, a tutaj jak zrobisz to na Instagramie.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci w doborze medium, w którym mogłaby poruszać się Twoja marka. Jeśli masz jakieś wątpliwości lub pytania – napisz do nas wiadomość. Pamiętaj też o śledzeniu naszych profili w mediach społecznościowych, często organizujemy różne wydarzenia, które dostarczą Ci jeszcze więcej wiedzy!
Jeśli chcesz poznać więcej kanałów Social Media, obejrzyj webinar naszej CEO, Anny Ledwoń-Blacha: W świecie “niestandardowych” Social Media.
Autor:
Daria Bokowy
Social Media Specialist