Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
mamy a prawo

Memy a prawo autorskie

Czy naruszamy prawo autorskie tworząc memy? Jakie przepisy chronią użyte w nich grafiki i zdjęcia? Jak legalnie tworzyć i publikować memy? Na te i wiele innych  pytań Agnieszki Zwolan odpowiedział mecenas Tomasz Palak, specjalista od “wspierania prawa przez technologię” oraz – jak sam o sobie pisze – “influencer i człowiek od promocji i technologii w organach radców prawnych”.

Tomasz Palak

Czy polskie prawo daje ramy do legalnego tworzenia memów i nadąża za rozwojem tego typu komunikacji?

Polskie prawo zwykle nie nadąża za Internetem, ale wiele z istniejących nawet przed jego powstaniem przepisów ze względu na swoją dobrze rozumianą ogólność może być “podpięta” także pod dużo bardziej współczesne sytuacje. Używanie cudzych zdjęć czy wizerunku przecież po prostu zyskało dodatkową płaszczyznę.

Jak tworzyć memy, aby nie łamać praw autorskich?

Pamiętając przy stosowanym tekście – jeśli nie jest nasz – o prawach jego twórcy. A przy zdjęciu o prawach osób po obu stronach aparatu – wizerunku osoby przedstawionej na zdjęciu oraz fotografa.

Przeczytaj także: Jak wykorzystać memy w komunikacji Twojej marki?

Na co zwrócić szczególną uwagę, wykorzystując fun content w ramach komunikacji marki?

Na to, by nie był krzywdzący. Bardzo prosto jest znaleźć czyjeś niekorzystne zdjęcie lub umieścić kogoś w niekorzystnym kontekście i nie pamiętać, że jest za nim prawdziwy człowiek i jego uczucia. Istnieją historie osób, których kariery czy życie rodzinne zostały przez niechcianą popularność zniszczone – a wystarczyłoby tylko chwilę się zastanowić przed publikacją.

Czy wykorzystanie do mema grafik lub zdjęć, których autorów nie jesteśmy w stanie ustalić, wiążą się z jakimiś konsekwencjami? Jeśli tak, to jakie mogą być te konsekwencje?

Tak – może się okazać, że autor się “ujawni” i wówczas będzie dążył do realizacji jego praw, wynikających z art. 78 i 79 prawa autorskiego. To nie tylko podpisanie czy przeprosiny, ale również rekompensaty finansowe.

Czy wykorzystanie do mema zdjęć, na których jest wizerunek konkretnej osoby, wiążą się z jakimiś konsekwencjami? Jeśli tak, to jakie mogą być te konsekwencje? Czy różnią się one w przypadku wykorzystania wizerunku tzw. osoby publicznej?

Konsekwencje mogą być zbliżone do tych w poprzednim pytaniu – ale to prawda, że osoby publiczne muszą trochę bardziej liczyć się z używaniem ich twarzy w różnych kontekstach i w razie czego, będzie można próbować bronić się ich popularnością.

Jakie procedury warto stosować na wypadek kryzysu marki związanego z publikowaniem fun contentu?

Odradzałbym przede wszystkim komunikację agresywną i udowadnianie, że “tak można było”. Najprawdopodobniej jeśli ktoś zwraca nam uwagę w zakresie praw autorskich, to nie wymyślił sobie całej tej historii na siłę i faktycznie usiłuje reprezentować czyjeś naruszone interesy. Zorientujmy się, czy nie ma racji i jeśli tak jest – zacznijmy od przeprosin i próby dogadania się. Agresywna strategia może skończyć się pismami od prawników, których przy woli porozumienia od początku dałoby się uniknąć.

Dziękuję za rozmowę!

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
designer.pl
designer.pl
29 dni temu

Ciekawy artykuł jak zawsze 🙂 Temat jak najbardziej a topie.

< Poprzedni wpis Następny wpis >
WP_Post Object ( [ID] => 13995 [post_author] => 2924 [post_date] => 2022-04-19 13:34:37 [post_date_gmt] => 2022-04-19 11:34:37 [post_content] => Jeśli masz konkretne wymagania i chcesz by ktoś je spełniał, warto je jasno komunikować. Nie inaczej sprawa ma się ze współpracą z influencerem.

Opis działania

Jeśli masz dokładne wymaganie względem twórcy, napisz mu to. Jeśli liczysz na jego inwencję, to pamiętaj o dobrym briefie, w którym zawrzesz takie informacje, jak:
  • czym jest Twój produkt/usługa
  • jaka jest misja Twojej marki
  • jaka jest rola marki w życiu jej odbiorców
  • kim jest Twoja grupa odbiorcza (wiek, demografia, zainteresowania)
  • jaki jest cel Waszej współpracy
  • co odbiorcy influencera mają czuć po zetknięciu się z jego komunikatem
  • jakie niezbędne informacje powinien przekazać.

Wszystkie ważne daty

Ustal z influencerem nie tylko datę publikacji, ale pamiętaj też o uzgodnieniu z nim, do kiedy powinien wysłać Ci materiał do akceptacji, jaki ma czas na wprowadzenie ewentualnych poprawek oraz do kiedy powinien dostarczyć Ci statystyki z działań będących częścią współpracy. Być może zaciekawi Cię również 5 najpopularniejszych rodzajów działań z influencerami

Forma rozliczenia

Choć wielu influencerów prowadzi działalność gospodarczą, to jednak nie wszyscy tak robią. Warto więc przy ustalaniu stawek ustalić też formę rozliczenia. Zwłaszcza że dostając wycenę „netto”, co innego będzie miał na myśli twórca, który wystawia faktury, a co innego ten, który rozlicza się w formie umowy cywilno-prawnej.

Punkty styku

Coś, co sprawiło, że odzywasz się właśnie do tego influencera. Może to być tematyka jego kanału, ale może to też być specyficzne poczucie humoru, pasujące do Twojej marki. Co by to nie było, daj twórcy znać, bo może mu to bardzo pomóc w przygotowaniu dla Ciebie idealnej promocji.

Określenie lokalizacji publikacji

Często influencer prowadzi więcej niż jeden kanał w mediach społecznościowych, warto więc warto zaznaczyć miejsce na publikacje Twoich treści. Pamiętaj też, że często jeden kanał społecznościowy daje więcej niż jeden format. Na Instagramie twórca może opublikować post, Stories, czy Reels. Często każdy format ma inne plusy i minusy, ale też różną pracochłonność i będzie w inny sposób wyceniany przez twórcę. Przeczytaj także: Autentyczność na wagę złota w influencer marketingu

Liczba publikowanych materiałów

Wiesz już „co”, czas na „ile”. To znaczy ile w ramach tych działań ma pojawić się kafelków w Stories, jak długo ma trwać promowanie produktu na YouTube, czy ile postów na Facebooku ma opublikować twórca. Pamiętaj jednak, by nie ograniczać twórcy zbyt mocno. Jeśli influencer generalnie publikuje Stories na 2-3 kafelki i jego odbiorcy są przyzwyczajeni do takiej formy, to zmiana niekoniecznie musi mieć sens. Może się okazać, że krótszy materiał, da Ci lepszy efekt.

Brak innych brandów w promowanym materiale

Jeśli influencer miał promować buty Nike, a na promocyjnym zdjęciu wrzuca swoją stylizację z torbą Adidas i bluzą Puma, to nie jest najlepsze połączenie. Co więcej, brandy te nawet nie muszą być konkurencyjne. Gdy influencer na zdjęciu będącym materiałem promocyjnym umieści logo fast foodu, to nawet jeśli Twoja marka nie jest związana gastronomią czy zdrowym stylem życia, Twoi odbiorcy mogą potraktować to jak promocję niezdrowych zachowań. Zainteresuje Cię również: 5 powodów, przez które influencer marketing "nie działa"

Utrzymanie widoczności materiału

Warto ustalić jak długo materiał ma być widoczny na kanale twórcy. Bez tego może się okazać, że influencer nawet już po kilku dniach ten materiał usunie. Pamiętaj, że nie o wszystkich tych rzeczach musisz mówić w pierwszym kontakcie. Co więcej, nawet nie powinieneś, bo tak wielka lista na starcie może być przytłaczająca. Wystarczy, że część tych informacji przekażesz w umowie. Jednak ważne by obie strony miały co do tego jasność przed podjęciem współpracy. Autorka: Ania Boczar, specjalistka ds. influencer marketingu [post_title] => 8 rzeczy, które warto ustalić przed współpracą z influencerem [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => 8-rzeczy-ktore-warto-ustalic-przed-wspolpraca-z-influencerem [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-04-22 12:00:55 [post_modified_gmt] => 2022-04-22 10:00:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=13995 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 1 [filter] => raw ) WP_Post Object ( [ID] => 14339 [post_author] => 3304 [post_date] => 2022-05-10 10:34:07 [post_date_gmt] => 2022-05-10 08:34:07 [post_content] => Chcesz zacząć prowadzić działania marketingowe na Pintereście, ale nie wiesz, co publikować? Zobacz, jak robią to inni i jakie są dobre praktyki. Przeanalizowaliśmy działania marek i podkreśliliśmy najważniejsze wnioski. Sprawdź je! Pinterest od lat plasuje się w czołówce najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce. Dzięki zainteresowaniu użytkowników portal systematycznie rozwija swoje możliwości i wprowadza usprawnienia. Ostatnio mocno bierze na tapet działania e-commerce dla marek. Nic dziwnego, że coraz więcej brandów decyduje się rozpocząć działania marketingowe na Pintereście.

Marketing na Pintereście - dobre praktyki

Przeanalizowaliśmy działania marek, które są obecne na Pintereście i wybraliśmy 5 przykładów, które opisujemy i podkreślamy najważniejsze rzeczy. Jednak kluczem jest testowanie i analiza prowadzonych działań. Inspiruj się trendami oraz działaniami innych, zawsze jednak pamiętaj, co jest celem działań Twojej firmy na Pintereście.

Pinterest dla e-commerce

Westwing Polska

https://pl.pinterest.com/westwingpl pin_westwing Działasz w e-commerce? Masz sklep internetowy? Wykorzystaj to! Westwing Polska jest na bieżąco z nowościami na Pintereście i wie, że ostatnio prężnie rozwija on możliwości zakupowe na platformie. Na profilu znajdziecie zakładkę shop, w której podlinkowane są produkty z katalogu i prowadzą prosto do sklepu. W każdym pinie możesz uzupełnić informacje o cenie produktu i aktualnej promocji. Ścieżka zakupowa jest skrócona w tym przypadku do minimum. Przeczytaj także: Prowadzenie komunikacji na Facebooku dla kilku rynków

Skuteczne formaty pinów

Castorama Polska

https://pl.pinterest.com/castoramapolska pin_castorama Na Pintereście możesz publikować kilka formatów pinów. Są to zdjęcia, video, karuzele, kolaże, a także, ostatnio, również „Piny z pomysłem”. Są one odpowiednikiem shortów na YouTubie czy znanych nam wszystkim relacji na Instagramie. Castorama postanowiła wypróbować nową możliwość i z powodzeniem rozwija tę sekcję. Także wspomniany powyżej Westwing bardzo dobrze sobie radzi z tego typu pinami, publikując video z krótkimi, acz ciekawymi inspiracjami wnętrzarskimi. To świetne rozwiązanie, żeby pokazać więcej inspiracji w konkretnym temacie. Z pomocą przychodzi również kreator Pinteresta, w którym łatwo dodasz napisy czy logo marki. Być może zainteresuje Cię również 5 najpopularniejszych rodzajów działań z influencerami

Inspiracje i wpływ na decyzje zakupowe

Philips

https://pl.pinterest.com/philipsglobal pin_phillips Z Pinterestem przede wszystkim kojarzymy inspiracje, dlatego najczęściej wybieranym formatem treści są tutaj infografiki. Mogą to być zarówno treści edukacyjne, ale też inspiracyjne. Takie właśnie działania marketingowe na Pintereście podejmuje marka Philips. Znajdziesz tutaj infografiki opisujące dany produkt czy konkretne działania marki. Drugim interesującym pomysłem na publikowane piny są archiwalne kampanie marki. Znajdziesz tu plakaty z lat 80. czy 60. dzięki czemu możemy zobaczyć, jak zmieniała i rozwijała się firma. To dobre rozwiązanie, żeby pokazać projekty, które odbiły się szerokim echem i zapadły w pamięć odbiorcom.

Piny, które kierują na witrynę

Kanlux Polska

https://pl.pinterest.com/kanluxmore pin_kanlux Polska marka oświetleniowa wykorzystuje Pinteresta na kilka sposobów. Oprócz infografik, o których pisaliśmy w kontekście Philipsa, znalazła ciekawe rozwiązanie, które przyciągnęło użytkowników. Publikuje piny, które zachęcają do lektury artykułów na blogu. W opisie pojawia się zajawka i obietnica rozwinięcia danego tematu we wpisie na stronie. To treści, które użytkownicy zapisują sobie na później, aby do nich wrócić w dogodnym momencie. Dzięki takim działaniom łatwo przekierujesz użytkowników na swoją stronę www. Warto przeczytać także: Święty Graal mediów społecznościowych, czyli o pomiarze zaangażowania

Inspiracje i protipy w marketingu

Yankee Candle

https://pl.pinterest.com/theyankeecandle pin_yankee Yankee Candle to przede wszystkim to, co Pinterest lubi najbardziej. Estetyczne zdjęcia zmienione w przyciągające wzrok grafiki. Znajdziesz tu porady (“5 sposobów na pozytywną energię w domu”), składy konkretnych świeczek, kolekcje produktów i wiele inspiracji. To flagowy przykład, jak powinien wyglądać profil biznesowy na Pintereście. Przykuwa wzrok i oferuje użytkownikowi inspiracje oraz daje wiedzę.

Czy Pinterest jest dla mojego biznesu?

Pinterest to wyszukiwarka wizualna pomysłów, takich jak przepisy, pomysły do domu, inspiracje modowe i inne. Znajdują się tu miliardy pomysłów, ale pamiętaj, że platforma rozwija również działania skupiające się na e-commerce. Polscy Pinnersi szukają na platformie inspiracji prawie z każdej dziedziny życia, ale najbardziej lubią treści dotyczące mody, urody, wnętrz oraz kulinariów. Jeżeli to Twoje obszary to pora przejść do działania! Natomiast jeśli Twoja marka jest związana z tematyką podróży, ogrodów, sztuki czy rękodzieła, to też znajdziesz tu dla niej przestrzeń. W innych przypadkach, pamiętaj, testuj w miarę możliwości różne opcje, wtedy zdobędziesz najlepsze dane i zobaczysz, co przyciąga użytkowników. Autorka: Natalia Sikora, Head of Marketing, More Bananas [post_title] => Pinterest dla Twojego biznesu. Zainspiruj się działaniami 5 marek [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => pinterest-dla-twojego-biznesu-zainspiruj-sie-dzialaniami-5-marek [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-05-10 10:34:07 [post_modified_gmt] => 2022-05-10 08:34:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://morebananas.pl/?p=14339 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 1 [filter] => raw )