Wpisz sw贸j adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za po艣rednictwem adresu e-mail. Informacje b臋d膮 wysy艂ane w formie newslettera zawieraj膮cego wy艂膮cznie warto艣ciowe tre艣ci.

Potwierdzam, 偶e jestem 艣wiadomy, 偶e administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzib膮 w Krakowie i 偶e administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapozna艂em si臋 z informacj膮 o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatno艣ci.

#KARMIMYWIEDZ膭

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pe艂en niespodzianek

Ka偶dego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawd藕!
x

Marketing sportowy w Polsce i na 艣wiecie

Redakcja

Redakcja

Na ka偶dym kroku widzisz banery reklamowe promuj膮ce aktywno艣膰 fizyczn膮 lub plakaty zapowiadaj膮ce mecz Twojego ulubionego zawodnika? Obecno艣膰 znanych sportowc贸w jest powszechnie wykorzystywana w marketingu sportowym oraz w materia艂ach promocyjnych. Przeczytaj artyku艂 i sprawd藕, czym jest marketing sportowy i co wp艂ywa na jego efektywno艣膰.聽

Czym jest marketing sportowy?

Marketing sportowy to dzia艂ania marketingowe skierowane na promocj臋 produkt贸w i us艂ug聽 w celu znalezienia klient贸w, kt贸rych pasj膮 jest sport. Dzieli si臋 on na: marketing poprzez sport, w kt贸rym do promocji produkt贸w wykorzystuje si臋 wydarzenia sportowe czy sportowc贸w, kt贸rzy maj膮 spo艂eczno艣膰 fan贸w i obserwuj膮cych w mediach spo艂eczno艣ciowych oraz marketing sportu, czyli organizacj臋 zawod贸w sportowych.聽聽

Jego popularno艣膰 to zas艂uga technologii, kt贸ra sprawia, 偶e dost臋p do 艣wiata sportu przez transmisje telewizyjne lub Internet staje si臋 艂atwiejszy. Ten ostatni 艣rodek komunikacji jest powszechnie wykorzystywany przez sportowc贸w do tworzenia personal brandingu i budowania spo艂eczno艣ci. Dla przyk艂adu, aby skr贸ci膰 dystans mi臋dzy organizatorem sportowego eventu a potencjalnym odbiorc膮 b臋d膮 mu oferowane mo偶liwo艣ci darmowego obejrzenia transmisji lub zakupu subskrypcji z dost臋pem do wydarzenia na kanale czy zakup pay-per-view. R贸wnie偶 sklepy stacjonarne oferuj膮 akcesoria lub ubrania z logiem ulubionego zespo艂u albo mo偶liwo艣膰 kupna biletu na wydarzenie sportowe.

W gr臋 wchodzi r贸wnie偶 aspekt psychologiczny – kiedy zaczynasz si臋 zastanawia膰, czy okazja zobaczenia meczu na 偶ywo z biletem na promocji pr臋dko si臋 powt贸rzy. Wtedy istnieje du偶a szansa, 偶e dasz si臋 nam贸wi膰 i skorzystasz z oferty. Wa偶ny jest te偶 aspekt przywi膮zania cz艂owieka do s艂awnej gwiazdy. Kiedy widzisz reklam臋, w kt贸rej udzia艂 bierze znany pi艂karz, stwierdzasz, 偶e marka jest wiarygodna i jeste艣 bardziej sk艂onny skorzysta膰 z promowanej us艂ugi.

 

Marketing sportowy w praktyce

Marketing sportowy nie ma jasno sprecyzowanych granic. Promowane firmy przez sportowc贸w niekoniecznie musz膮 mie膰 co艣 wsp贸lnego z aktywno艣ci膮 fizyczn膮. Idealnym przyk艂adem takiej reklamy jest wsp贸艂praca Ikera Casillasa z polsk膮 platform膮 inwestycyjn膮, XTB. Strategia marketingowa firmy opiera si臋 na wsp贸艂pracy ze znanymi osobowo艣ciami sportu, dzi臋ki czemu skutecznie zaznaczaj膮 swoj膮 obecno艣膰 w 艣wiecie inwestycyjnym.

 

Sportowcy wykorzystuj膮 mark臋 osobist膮 do promocji produkt贸w powi膮zanych z uprawian膮 przez nich dyscyplin膮 np. Otyli臋 J臋drzejczak, kt贸ra jako ambasadorka, wsp贸lnie z fundacj膮 jej imienia, promuje produkty marki AquaWave przeznaczone dla adept贸w p艂ywania.聽

 

Marketing imprez sportowych w praktyce

Przyk艂adem pozytywnego wykorzystania wizerunku do zorganizowania imprezy sportowej jest memoria艂 Kamili Skolimowskiej na Stadionie 艢l膮skim. Jest to impreza za艂o偶ona na cze艣膰 tragicznie zmar艂ej m艂ociarki Kamili Skolimowskiej, najm艂odszej polskiej mistrzyni olimpijskiej. Jej pocz膮tki si臋gaj膮 2009 roku, wraz z up艂ywem lat dodawano kolejne konkurencje lekkoatletyczne, a impreza sta艂a si臋 miejscem start贸w najwi臋kszych gwiazd lekkiej atletyki, m.in. Usaina Bolta czy Armanda Duplantisa.

Co roku przyci膮ga kibic贸w. W ubieg艂ym roku memoria艂 sta艂 si臋 pierwszym mityngiem Diamentowej Ligi rozgrywanym w Polsce. W rezultacie impreza sta艂a si臋 kluczowym przystankiem na lekkoatletycznej mapie 艣wiata. Jednym z pomys艂贸w organizator贸w na promocj臋 tegorocznego memoria艂u by艂o przeprowadzenie spotka艅 z gwiazdami lekkoatletyki, co stworzy艂o okazj臋 dla m艂odych i starszych mi艂o艣nik贸w sportu na spotkanie z idolami.

Kolejnym przyk艂adem jest zako艅czony w Gda艅sku siatkarski turniej Ligi Narod贸w. Na sukces tej imprezy z艂o偶y艂o si臋 kilka czynnik贸w: po pierwsze popularno艣膰 tego sportu. Wzros艂a ona w ci膮gu kilkunastu lat wskutek sukces贸w polskiej reprezentacji na arenie mi臋dzynarodowej: mistrzostwo 艣wiata (2014, 2018), wicemistrzostwo w 2022 roku, zwyci臋stwo w Lidze Narod贸w (2012, 2023) i medale zdobyte w kluczowych imprezach siatkarskiego sezonu – statystyki m贸wi膮 same za siebie.聽Po drugie – Polacy byli gospodarzami turnieju. Jest to specyficzna sytuacja, poniewa偶 w mniejszym stopniu odczuwasz dystans udzia艂u w wydarzeniu sportowym czy to wzgl臋du na lokalizacj臋, czy na stref臋 czasow膮. Po trzecie – popularno艣膰 polskich siatkarzy. Sportowcy to element budowy przywi膮zania do dyscypliny sportu. Aktywnie udzielaj膮c si臋 w social mediach, maj膮 okazj臋 zbudowa膰 spo艂eczno艣膰 r贸wnie偶 poza granicami kraju. W mainstreamie przyj臋艂a si臋 nazwa 鈥淕ang 艁ysego鈥 – co jest nawi膮zaniem do kapitana polskiej dru偶yny, Bartosza Kurka. Pozwala to budowa膰 blisk膮 interakcj臋 z kibicami i ociepli膰 wizerunek cz艂onk贸w dru偶yny.

 

Wy艣wietl ten post na Instagramie

 

Post udost臋pniony przez ERGO ARENA (@ergoarena)

Antyprzyk艂adem wykorzystania marketingu sportowego w kontek艣cie organizacji event贸w jest tegoroczny turniej tenisowy Italian Open, kt贸ry niechlubnie mo偶e poszczyci膰 si臋 mianem jednej z najgorzej zorganizowanych imprez w ostatnim czasie. Przyczyn膮 takiego obrotu spraw by艂y zmiany organizacyjne wprowadzone podczas tegorocznej edycji. Zdecydowano si臋 przed艂u偶enie turnieju do 10 dni z nadziej膮 na wi臋ksz膮 sprzeda偶 bilet贸w oraz wprowadzenie sesji wieczornych w celu zbudowania presti偶u zawod贸w. Wskutek zmian ca艂o艣膰 organizacja zebra艂a negatywne opinie, a dope艂nieniem kl臋ski okaza艂 si臋 fina艂 turnieju pa艅 – z nisk膮 frekwencj膮 i niezadowoleniem publiczno艣ci na ceremonii wr臋czenia nagr贸d.

Podsumowanie

W marketingu sportowym liczy si臋 kreatywno艣膰, emocjonalno艣膰 przekazu i pomys艂 na przykucie uwagi odbiorcy. Je艣li odpowiednio przemy艣lisz i zaplanujesz te aspekty – masz spore szanse na sukces.

Autor:

Marek Golba
Praktykant More Bananas

Redakcja

Redakcja

Udost臋pnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artyku艂y w tej kategorii