Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Kolaboracja z markami w świecie gier komputerowych

Redakcja

Redakcja

Gry komputerowe stały się nieodzownym elementem nowoczesnej kultury. Można je spotkać niemalże wszędzie. Ich obecność w codziennym życiu nie jest niczym zaskakującym, zwłaszcza w internecie. Ze względu na rosnące zainteresowanie nimi – wydają się być idealnym miejscem dla product placementu, powstałego w wyniku kolaboracji ze znanymi brandami. Przeczytaj artykuł, w którym znajdziesz przykłady kolaboracji.

Jak wygląda rynek rozrywkowy?

Rynek gier komputerowych rośnie jak na drożdżach. Już od 2019 roku jego wartość była większa niż rynek filmowy i muzyki razem wzięte. A tendencja ta wcale nie jest w odwrocie. Szacuje się, że liczba osób grających z roku na rok, będzie rosnąć a już teraz graczami można nazwać 38% populacji!

gaming-industry-vs-music-and-movie

źródło: @bruhagan

Dlaczego gry komputerowe?

Gry komputerowe zyskały wielu sympatyków już w momencie pojawienia się na rynku. Jednak przez początkowo trudną dostępność mało kto miał możliwość grania. Na przestrzeni lat poza łatwością dostępu zmieniło się również ich postrzeganie przez społeczeństwo –  kiedyś były uważane jako marnowanie czasu, a teraz są powszechnie akceptowane i traktowane jako medium rozrywki. 

Jeśli chodzi o potencjalną formę rekreacji dla użytkownika głównym czynnikiem, który wyróżnia gry nad muzyką jest to, że są bardziej angażujące. Podczas słuchania muzyki człowiek z reguły korzysta tylko z jednego zmysłu – słuchu, w trakcie oglądania filmu wykorzystuje dwa zmysły – słuch oraz wzrok. Natomiast podczas grania poza nimi dochodzi także aspekt ruchu/dotyku. Sterując postacią w grze bierzesz czynny udział w rozgrywce, która w większości przypadków wymaga od Ciebie myślenia i szybkiej reakcji, przez co jest bardziej angażująca.

Korzyści wynikające z kolaboracji z grami komputerowymi

Wielkie firmy są świadome aktualnych trendów i zdają sobie sprawę z tego, że gry to teraz świetne medium do promocji. Istnieje jednak kilka problemów – gracze najczęściej ograniczają się tylko do grania w najbardziej popularne gry, co sprawia, że możliwość dotarcia do nich tą drogą jest praktycznie niemożliwa, chyba, że masz ogromny budżet albo przedstawiciele tej gry sami się do Ciebie odezwą, ale to tylko jeśli posiadasz wystarczająco mocną i znaną markę. 

Dodatkowo nie wszystko jesteś w stanie dobrze zareklamować w grze. Częstszą praktyką jest promowanie gry na produkcie w rzeczywistym świecie niż na odwrót. Ale to powoli się zmienia. Korporacje zdają sobie sprawę z możliwości, jakie stają przed nimi w ramach współpracy przez chociażby product placement w świecie wirtualnym gry, a są to między innymi:

  • większa widoczność marki – logo firmy pojawia się w nowym środowisku co sprawia, że możliwe jest dotarcie do potencjalnych odbiorców,
  • nowa grupa odbiorców – jest to otwarcie na nowy rynek, a nowy rynek oznacza nowych klientów. Graczami często są młode osoby, więc to idealne medium by do nich dotrzeć,
  • tworzenie pozytywnego wizerunku – współpraca może ocieplić wizerunek firmy wśród neutralnych wcześniej środowisk, co może doprowadzić do częstszego wyboru produktów tej marki względem konkurencji,
  • rozgłos – taki typ współpracy nie jest jeszcze powszechny, więc w sytuacji, gdy duża marka połączy siły z popularną grą – echa współpracy docierają wszędzie, również w środowiska tym tematem niezainteresowane.

Przykłady znanych kolaboracji

Fortnite – koncert Travisa Scott’a

Było to z pewnością przełomowe wydarzenie w historii gier komputerowych. Podczas eventu “TRAVIS SCOTT’S ASTRONOMICAL” w grze odbyło się łącznie 5 koncertów artysty. Wszystko między 23 a 25 kwietnia 2020 roku. Łącznie koncert został obejrzany przez ponad 45 milionów graczy, a jego oficjalna transmisja na Twitchu przekroczyła 2 miliony oglądających. Poza samym koncertem w ramach współpracy Travisa z Epic Games gracze mogli wykupić skin’a artysty za wirtualna walutę w grze. Oficjalne nagranie z koncertu na jego kanale ma obecnie ponad 200 mln wyświetleń.

Fortnite – przykład kolaboracji z.. każdym?

Fortnite posiada współpracę z wieloma markami i postaciami z kompletnie różnych środowisk. Najczęściej są to wizerunki postaci z danego uniwersum, bądź po prostu wizerunek danej osoby dostępny jako skin postaci w grze, który za drobną opłatą, bądź za wykonanie kilku misji w grze gracz może pozyskać i pograć kim chce.

Poza standardowymi postaciami stworzonymi na potrzeby gry – gracz może wcielić się w postaci z następujących uniwersów:

  • filmów pełnometrażowych (Transformers, Star Wars, John Wick),
  • animacji dla dorosłych (Futurama, Rick & Morty),
  • komiksowych (Marvel, DC – rzadkością jest dostępność obu tych marek w jednym miejscu, ze względu na to, że silnie ze sobą rywalizują),
  • anime (Dragon Ball, Naruto, Atak Tytanów),
  • innych gier komputerowych (Wiedźmin 3, Assassin’s Creed, God of War).

skiny-fortnite-z-kolaboracji

źródło: fortnite.gg

Do wyboru jest także wielu idoli z realnego świata m. in:

  • piłkarze: Neymar Jr, Marco Reus, Harry Kane,
  • koszykarze: Giannis Antetokounmpo, LeBron James,
  • youtuberzy: MrBeast, Ninja,
  • muzycy: Travis Scott, Marshmello, Ariana Grande.

przyklad-kolaboracji-fortnite

źródło: fortnite.gg

Roblox x Nike

Roblox jest popularna grą, zwłaszcza wśród dzieci. W ramach współpracy z Nike w grze pojawiła się specjalna przestrzeń tzw. Nikeland, w której gracze mogą zwiedzać wirtualna przestrzeń wzorowaną na rzeczywistą siedzibę Nike. Ponadto mogą zwiedzać salony, w których dostępne są produkty Nike, a także przymierzać i zdobywać je dla swoich wirtualnych avatarów. Dodatkowo w grze pojawiają się różne eventy sportowe, których gracze mogą przystąpić do rywalizacji między sobą.

Rocket League x Hot Wheels

Roc­ket League to gra wzo­ro­wana na piłkę nożną z taką róż­nicą, że zamiast pił­ka­rzami grasz w nie­j…sa­mo­cho­dami. Kola­bo­ra­cja, z którą marką dla takiej gry wydaje się być ide­alna? Ist­nieje jeden główny kan­dy­dat na to sta­no­wi­sko – Hot Whe­els. Firma pro­du­ku­jące minia­tu­rowe modele samo­cho­dów uwiel­biana przez dzieci jak i kolek­cjo­ne­rów. Pomysł takiej współ­pracy wydaje się strza­łem w dzie­siątkę. W jej ramach dodano kilka samo­cho­dzi­ków zna­nych z real­nego świata do świata gry, a także kilka ele­men­tów, takich jak okle­iny na auta.

Czy to się opłaca?

Taka kola­bo­ra­cja przy­nosi obu­stronne korzy­ści. Gra­cze mogą poznać nowe marki, bądź też zmie­nić sto­su­nek do zna­nej wcze­śniej im marki – co może pozy­tyw­nie wpły­nąć na sprze­daż pro­duk­tów. Nato­miast gra może zyskać grono nowych gra­czy, któ­rzy o niej usły­szą wsku­tek medial­nego szumu wywo­ła­nego nie­ocze­ki­waną współ­pracą. Innymi słowy wydaje się to być sytu­acją win-win, ale należy pamię­tać o odpo­wied­nim dobo­rze pro­duct
pla­ce­mentu.

Perspektywy na przyszłość

Wraz z rozwojem rynku gier komputerowych podobnych kolaboracji będzie coraz więcej. Rynek ten ciągle rośnie i prawdopodobnie nic nie jest w stanie go zatrzymać. Pozostaje tylko pytanie jakie marki i w jaki sposób będą chciały podjąć taką współpracę, no i oczywiście z kim. Ważne jest aby były to innowacyjne pomysły, ponieważ gracze ciągle oczekują czegoś nowego i uwielbiają być zaskakiwani.

Autor:

Adrian Gryzło
Praktykant More Bananas

Redakcja

Redakcja

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii