Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Jak używać hasztagów w social mediach?

Asia Bitowt

Asia Bitowt

W ciągu ostatnich lat hasztagi stały się nieodłączną częścią naszej codzienności, wypełniając niemalże każdy obszar świata online: od social mediów po kampanie marketingowe. Wirtualne etykiety, które początkowo zdobyły popularność na X (Twitterze), szybko wdarły się na inne platformy społecznościowe: od Instagrama, przez Facebooka, aż po TikToka. Ale czy wiesz, do czego naprawdę służą i jak używać ich zgodnie ze sztuką, czyli skutecznie?

Trochę historii

Za początek ery hasztagów uznaje się 2007 rok. To właśnie wtedy Amerykanin, były pracownik Google – Chris Messina – zaproponował w poście rewolucyjną koncepcję grupowania tematów za pomocą znaku “#”.  Rozwiązanie na dobre zmieniło sposób rozmowy online i stało się ważnym narzędziem komunikacji w social mediach.

Pierwszy tweet z użyciem hasztaga brzmiał: „How do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?„.Pierwszy tweet z użyciem hasztagaŹródło: https://globalnews.ca/news/5806913/1st-hashtag-12-years-twitter-canada/

Po co są hasztagi?

Jest takie stare powiedzenie marketingowe: „Klient nie chce kupić młotka, on chce wbić gwóźdź”. A czy Ty, dodając hasztagi pod postem, wiesz, co chcesz dzięki temu osiągnąć?

Hasztagi to nie tylko ozdobniki. Poprawnie użyte stają się potężnym narzędziem komunikacji. Odzwierciedlają zmieniające się trendy społeczne, polityczne oraz kulturowe i – jak już wiesz – pomagają w kategoryzacji contentu. Funkcja informacyjna hasztagów umożliwia wyróżnienie i grupowanie postów związanych z konkretnym tematem, ułatwiając tworzenie spójnych serii treści. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ hasztagów na zasięg publikowanych materiałów. Dzięki nim użytkownicy łatwiej znajdują interesujące ich posty oraz uczestniczą w popularnych trendach czy wyzwaniach społecznościowych. Hasztagi mogą też wspierać w promocji konkretnych kampanii czy wydarzeń. Często są powiązane z ideą kreatywną (hasłem) danej akcji. Dodatkowo analiza statystyk związanych z hasztagami umożliwia śledzenie popularności tematów w danym okresie, co może być kluczowe dla skutecznej strategii komunikacji w mediach społecznościowych.

Hasztagi organizują, promują i angażują odbiorców w bogactwo treści dostępnych w sieci. Aby spełniały cele, muszą być odpowiednio dobrane. Jak to zrobić?

Zobacz też: Jak prowadzić skuteczne działania w social mediach?

Jak używać hasztagów? Poprawnie!

Dziś skuteczne korzystanie z hashtagów staje się sztuką, która wymaga zrozumienia specyfiki poszczególnych platform społecznościowych. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak maksymalnie wykorzystać ich potencjał na poszczególnych kanałach.

X (Twitter)

X (Twitter), czyli kolebka hashtagów. Na tej platformie liczy się szybkość reakcji i aktualność. Używaj #, żeby dołączyć do rozmów na konkretne tematy, ale ogranicz się do maksymalnie 2-3 na jednego tweeta. Ich większa liczba obniży czytelność Twojego wpisu. Dopasuj hasztagi do treści, ograniczając się do kilku kluczowych.

Facebook 

Zasada esencjalistów, czyli “mniej znaczy lepiej, sprawdza się na Facebooku najlepiej! Unikaj więc używania nadmiernej liczby hashtagów. Na tym kanale wystarczą dosłownie 2-3 per post. Oczywiście wszystkie, które dodajesz, powinny być zgodne z treścią wpisu.

Hasztagiem możesz też wyróżnić konkretne cykle postów, co ułatwi odbiorcom skoncentrowanie uwagi na konkretnej tematyce (przykład: #CSR) czy kampanii (przykład: #TyTuRządzisz). Z kolei stosowanie brandowego hasztaga (przykład: #IKEA) w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie rozpoznawalności marki. Umożliwi też użytkownikom sprawne wyszukanie opublikowanych przez Ciebie materiałów lub postów, w których została zamieszczona taka sama hasztagowa wzmianka.

Sprawdź:14 błędów, najczęściej popełnianych w social media marketingu. Część 1.

Instagram

Instagram to istny raj dla miłośników hashtagów! Na tej platformie śmiało korzystaj z maksymalnego limitu 30 na jedno zdjęcie lub wideo. Dobrą praktyką jest dodawanie części hasztagów w opisie, a reszty – w komentarzu do posta. Takie rozwiązanie potencjalnie zwiększa zasięg.

Od szczegółu do… szczegółu! Unikaj zbyt ogólnych hasztagów, które cieszą się dużą popularnością (przykład: #love #photooftheday #dog). Ich użycie zaszywa Twoje treści w ogromnej liczbie postów, przez co trudniej je znaleźć. Wybieraj więc hasztagi bardziej zróżnicowane i związane bezpośrednio z tematem. Skup się na tych, które są popularne wśród Twojej grupy docelowej. Dzięki temu zwiększysz szansę na dotarcie do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoim contentem.

Czego jeszcze unikać? Dodawania tych samych hasztagów w każdym poście. Przez takie powielanie ryzykujesz ograniczeniem zasięgu. Regularnie odświeżaj zatem swoje zestawy hasztagów i dostosowuj je indywidualnie do poszczególnych materiałów.

Co warto? Monitorować aktualne trendy w social mediach i sprawdzać hasztagi, które są na topie. Uzupełnienie posta o kilka tego typów hasztagów jest dobre, o ile używamy ich z umiarem. Pozwala zwiększyć widoczność.

Sprawdź: Planowanie postów na Instagramie; przydatne narzędzia i aplikacje

LinkedIn

LinkedIn to platforma biznesowa, używaj więc hashtagów roztropnie i umiarkowanie – od 3 do 5 w jednym poście wystarczy. Możesz je wpleść w treść lub dodać w komentarzu. Wybieraj te związane z Twoją branżą i trendami biznesowymi, dzięki czemu dotrzesz do osób zainteresowanych istotną dla Ciebie tematyką. Podobnie jak na Facebooku możesz zastosować brandowy hasztag, żeby zwiększyć widoczność i ułatwić odnalezienie Twoich treści. Co jeszcze? Tak jak na innych platformach, postaw na różnorodność i testuj różne zestawy hasztagów.

TikTok

Podążaj za trendami, używaj zarówno popularnych, jak i unikalnych. Wykorzystaj maksymalną przestrzeń w opisie wideo (do 100 znaków). Ogranicz jednak liczbę hasztagów do 2-3 na filmik, skupiając się na tych, które najlepiej opisują treść. Dołącz do wyzwań albo twórz własne hasztagi. Wówczas kreatywne i łatwe do zapamiętania nazwy są kluczowe dla ich skuteczności, m.in. budowania zaangażowania.

W świecie mediów społecznościowych, hasztagi stanowią nieodłączny element skutecznej komunikacji. Są nie tylko narzędziem do kategoryzacji treści, lecz także mostem łączącym marki z ich społecznościami. Prawidłowe wykorzystanie hasztagów na poszczególnych platformach social media przekłada się na zasięg, widoczność treści oraz zaangażowanie. Zastosuj się do naszych wskazówek, a z pewnością zauważysz różnicę! Bądź świadomy mocy hasztagów i traktuj je jak drogowskazy w dżungli social mediów.

 

Asia Bitowt

Asia Bitowt

Od kilku lat zajmuję się tworzeniem kompleksowej komunikacji marketingowej marek z różnych branż – od FMCG, przez home & garden, aż po IT. Specjalizuję się w tworzeniu strategii, prowadzeniu profili w social mediach oraz płatnych kampanii search & social.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii