Skuteczna komunikacja wewnętrzna w firmie to fundament, na którym buduje się efektywną pracę zespołową. W tym artykule przeczytasz o kilku sprawdzonych praktykach, które pomogą poprawić efektywność i atmosferę w zespole, a także zbudować pozytywną kulturę firmy.
Dziel się kudosami
Docenianie pracy innych jest kluczowym elementem budowania pozytywnej atmosfery w zespole. W trakcie codziennej rutyny często zapominamy o takich drobnych rzeczach, które motywują do działania. Kudos to doskonały sposób na wyrażanie uznania i podziękowania współpracownikom za wykonane zadania, nawet te najprostsze. Możesz wysłać go w wiadomości prywatnej, na zespołowym komunikatorze albo po prostu przekazać w bezpośredniej rozmowie. Mały gest, a wywołuje uśmiech na twarzy pracownika i dodaje dużo energii do działania.
Organizuj stand-upy
Organizowanie krótkich spotkań może znacząco poprawić komunikację w zespole. Pracownicy mają okazję podzielić się ważnymi informacjami o postępach, aktualizacjach zadań, bądź napotkanych problemach, co pomoże w zwiększeniu efektywności pracy zespołu. Stand-upy mogą odbywać się codziennie albo raz w tygodniu w zależności od potrzeb. Ważne, aby stały się regularnym elementem harmonogramu.
Utwórz kanały do luźnej konwersacji
Wprowadzenie wspólnych kanałów do luźnej konwersacji na platformach komunikacyjnych może pomóc w budowaniu więzi społecznych w zespole. Wspólna konwersacja poza zadaniami zawodowymi tworzy koleżeństwo i otwiera drzwi do nowych pomysłów oraz synergii zespołu.
Przeprowadzaj ankiety satysfakcji
Czasem łatwiej mówić o pewnych rzeczach anonimowo. Ankiety satysfakcji to narzędzie do zbierania informacji zwrotnych. Pozwalają na wyrażenie opinii i potrzeb. Możliwość wyrażania swojego zdania sprawia, że pracownicy czują, że są słuchani i że ich opinie są ważne, co wpływa pozytywnie na środowisko pracy.
Integruj zespół
Wspólne wyjścia i wyjazdy poza miejsce pracy to doskonały sposób na zintegrowanie zespołu. Poza biurem można naładować akumulatory i zbudować silniejsze relacje między pracownikami. To także momenty, podczas których pracownicy mogą dowiedzieć się o sobie nawzajem nieco więcej, co może wpłynąć na lepsze zrozumienie i współpracę. Wyjazdy mogą mieć charakter czysto rozrywkowy, jak i mogą być połączone z ciekawymi warsztatami czy kreatywną pracą w innych warunkach.
Świętuj okazje
Organizacja tematycznych dni w firmie, np. dzień sportu lub zdrowia sprzyjają tworzeniu pozytywnej atmosfery w zespole. Wspólny udział w biegu charytatywnym, spotkanie z dietetykiem czy promowanie proekologicznych postaw z okazji dnia bez samochodu – to działania, które będą angażować i integrować pracowników, a także pomogą budować obraz firmy w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu.
Dziel się feedbackiem
Dawanie informacji zwrotnej jest kluczowe zarówno w kontekście komunikacji wewnętrznej, jak i rozwoju zawodowego. Zachęcaj pracowników do udzielania konstruktywnych opinii na temat działań i procesów w firmie. Nie ograniczaj się jedynie do oceniania, ale również stawiaj propozycje rozwiązań i sugestii na przyszłość. To nie tylko sprzyja analizie działań, ale także wpływa na poprawę efektywności pracy.
Organizuj wewnętrzne szkolenia
Wewnętrzne szkolenia to doskonały sposób na rozwijanie kompetencji w zespole. Zauważyłeś ciekawy trend, poznałeś nowe narzędzie – podziel się tą wiedzą z innymi członkami zespołu. Zachęcaj też innych pracowników do przeprowadzania takich szkoleń z zakresu, w którym mają większe doświadczenie. Dzięki takiej inicjatywie firma staje się miejscem, w którym pracownicy aktywnie wspierają się nawzajem, a udostępniana wiedza przekłada się na lepsze wyniki.
Pielęgnuj wiedzę
Stwórz bazę wiedzy, która umożliwi Twoim pracownikom szybki dostęp do informacji, narzędzi i materiałów, które są niezbędne do wykonywania ich obowiązków. Dobrą praktyką w podnoszeniu kompetencji pracowników, będzie też zakup specjalistycznej literatury, prenumerowanie magazynów branżowych, finansowanie kursów szkoleniowych czy przygotowywanie skillmatrixów wypełnianych przez pracownika i przełożonego, które pomogą w aktualizowaniu wymaganej wiedzy.
Wprowadzenie opisanych praktyk w zakresie komunikacji wewnętrznej stanowi kluczowy element do bardziej efektywnego zarządzania zespołem. To nie tylko pomoc w tworzeniu pozytywnej atmosfery w firmie, ale także wpływ na polepszenie wyników biznesowych, zwiększenie zadowolenia z pracy czy wzmocnienie relacji wewnątrz zespołu. A to z kolei prowadzi do zbudowania pozytywnego wizerunku pracodawcy (employer brandingu) w oczach pracowników.
Autor:
Mikołaj Nawalny
Stażysta