Czy inbound marketing to zupełnie nowe zjawisko? A może korzystasz z niego już od dawna, tylko nie wiesz, że właśnie tak się nazywa? Jakie działania wpisują się w ideę inbound marketingu i jak wykorzystać go w swoim biznesie? Przeczytaj.
Inbound marketing jest stosunkowo nowym zjawiskiem. W Polsce wyrażenie przetłumaczono jako “aktywny marketing przychodzący”. Ten niecodzienny sposób podejścia do sprzedaży ma około 9 lat. Jego główne założenie opiera się na wabieniu klienta, czyli praktykowaniu takich działań, które przyciągają odbiorców do marki. To też odpowiadanie na potrzeby, pytania i problemy klientów, a przy okazji pokazanie marki. To odwrotność tradycyjnego marketingu, który trochę “na siłę” dostarcza użytkownikom treści, których nie chcą albo agresywnie “atakuje” klientów bilbordami, pop-upami i spotami reklamowymi.
Wszyscy mamy dosyć reklam
Współcześnie marketerzy mierzą się coraz częściej ze ślepotą banerową – czyli umiejętnością skanowania treści bez zwracania uwagi na tradycyjne reklamy, przez co te są mniej skuteczne – inbound marketing odpowiada na to przemyślaną strategią opartą na wykorzystaniu contentu.
Krzykliwe artykuły sponsorowane coraz częściej zamiast działać odstraszają i zniechęcają (zwłaszcza Milenialsów i młodszych). To, co przyciąga to unikalne, wartościowe treści, wiedza i autentyczność.
Pozwól się znaleźć
Dlatego inwestuj w treści, które pokażą, że znasz odpowiedzi na pytania i rozwiązujesz problemy Twoich odbiorców. Stwórz “ścieżkę użytkownika” – zastanów się – jak za pomocą swoich zasobów możesz zatrzymać na dłużej odbiorcę, który przeczytał artykuł na blogu? Na dole strony udostępnij związane z zagadnieniem inne wpisy albo okno zapisu do newslettera.
Dlaczego warto?
Celem takiego marketingu jest zbudowanie z odbiorcą dialogu i długotrwałej zaangażowanej relacji. To jednocześnie działania nieinwazyjne: z założenia marketingu przychodzącego klient zachwycony kreacją reklamową albo zaciekawiony danymi treściami sam szuka, która firma odpowiada za te działania. Indbound marketing to zarzucanie sieci i czekanie, aż wpadną w nią klienci.
Najważniejsze techniki:
- obecność w mediach społecznościowych (webinary, transmisje, czat ze specjalistą, dawkowanie wiedzy, Q&A),
- strona www z wysokiej jakości treściami, strukturą i designem przyjaznymi dla użytkownika,
- prowadzenie bloga,
- optymalizacja SEO pod wyszukiwarki,
- newsletter,
- content marketing (artykuły na portalach branżowych, newsletter, e-booki, webinaria, podcasty, filmy),
- oferty (np. webinar, darmowy kurs, mini audyt),
- chatboty,
- marketing automation.
Zarzuć sieć na swoich klientów
Powyższe działania bez kontekstu przypominają zwyczajny marketing, dlatego najważniejsze jest powiązanie między nimi. Klient szukając odpowiedzi na nurtujące go pytanie w Google powinien dzięki optymalizacji SEO trafić na Twój artykuł, po przeczytaniu zaciekawiony tematem – zapisać się do newslettera albo od razu polubić stronę na Facebooku, gdzie znajdzie jeszcze np. nagranie ciekawego wywiadu.
Inbound marketing to analizowanie zachowań użytkowników, personalizowanie komunikatów i aktywizowanie klientów, wchodzenie w dialog i promowanie wartościowych treści.
Podsumowanie
Krzykliwa kampania bannerowa “kup nasz produkt” – NIE
Estetyczna kampania bannerowa “przypominamy o naszym webinarze” – TAK
“Inbound marketing daje potężne możliwości przyciągania nowych klientów za pomocą trafnych treści, które odpowiadają na pytania w odpowiednim momencie podróży kupującego.”
Pozwól się znaleźć klientowi. Poznaj go i podsuń mu rozwiązania. Zbuduj pozycję eksperta, zadbaj o relację – pisz, udzielaj się, bądź w kontakcie. Personalizuj komunikat. Spraw by klient ewoluował w przyjaciela Twojej marki, by z czasem mógł być jej ambasadorem albo wręcz promotorem.