Praca w agencji

Identyfikacja wizualna marki – jak ją zrobić?

Identyfikacja wizualna – co tak naprawdę kryję się pod tą nazwą? Czy każda firma powinna posiadać taki dokument? Jeżeli tak, co powinien on zawierać? Na te i inne pytania poznacie odpowiedź w najnowszym artykule.

Co to jest identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna marki to zbiór różnego rodzaju elementów (graficznych, typograficznych oraz o innym charakterze), które są stosowane przez firmę, aby zwiększyć rozpoznawalność marki.

Nazwa, kolorystyka, typografia, logo i inne elementy, tworzą kreację wizerunkową przedsiębiorstwa.

Dobrze zaprojektowana i stworzona identyfikacja wizualna marki może wpłynąć na jej zaistnienie w świadomości odbiorców, a to przyczyni się do spopularyzowania firmy. Osoby, które zamierzają stworzyć spójną i wyróżniającą się identyfikację wizualną swojej firmy,  zastanawiają się, które elementy są istotne i na które należy zwrócić uwagę – tak, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zauważonym przez konsumentów.

Od czego zacząć

Przed rozpoczęciem pracy nad tworzeniem dokumentu z identyfikacją wizualną należy zadać sobie kluczowe pytania:

  • Na które elementy należy zwrócić uwagę podczas projektowania identyfikacji wizualnej?
  • Kto, gdzie i w jakim celu będzie stosować identyfikację wizualną?

Ja na te pytania odpowiedziałabym tak:

Ad 1. Na wszystkie, które są symbolem firmy, a w szczególności na te, które chcemy, aby stały się wyróżnikiem marki na tle konkurencji. Może być to:

  • logotyp;
  • nazwa firmy;
  • kolorystyka przedsiębiorstwa;
  • używany font;
  • wszystkie dodatkowe elementy, które marka chce zastosować w swojej wizualnej odsłonie.

Ad 2.  Tutaj każda osoba musi się zastanowić, kto będzie używał firmowej identyfikacji wizualnej. Czy to będą pracownicy firmy, wyznaczona osoba do tego, czy może agencja marketingowa? Na jakim nośniku będą wykorzystywane materiały? Czy na plikach drukowanych, multimedialnych, a może takich i takich?

Ważne jest aby zaznaczyć, jak wykorzystywać pliki do druku, a jak do publikacji w internecie.

Zadanie sobie tych dwóch istotnych pytań to mały krok do sukcesu!

Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki

Następnie trzeba określić, czy elementy składające się na identyfikację mają powstać od zera (np. dla nowej firmy), czy dla istniejącego już przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku zadanie jest ułatwione – grafik ma pole do popisu, może każdy element przygotować w taki sposób, aby harmonijnie uzupełniał się z innymi składowymi. W drugim przypadku warto zrobić delikatny rebranding i ujednolicić powstałe do tej pory graficzne materiały.

Jeśli zainteresowało Was, czym różni się kolorystyka plików do druku, od tych udostępnianych w Internecie – przeczytajcie o tym artykuł.

A poniżej znajdziecie wybrane elementy graficzne naszej identyfikacji wizualnej:

logo More Bananas

Logo

kolorystyka More Bananas

Kolorystyka

naklejka

naklejka

Bananowe naklejki

 

Co wolno, a czego nie wolno?

Dokument z identyfikacją wizualną powinien być jak najprostszy i dzielić się na dwie części: co wolno stosować, a czego nie. Należy jasno określić, jakie warianty zastosowania elementów powinny składać się na identyfikację wizualną (i jak je można stosować), a które są niedopuszczalne. W podstawowej księdze identyfikacji wizualnej powinny znaleźć się elementy, takie jak:

  • znak i jego zastosowanie;
  • siatka modułowa;
  • pole ochronne znaku;
  • kolorystyka firmowa;
  • zabronione wersje znaku;
  • minimalny rozmiar znaku;
  • typografia;
  • ikony / ilustracje;
  • możliwość zastosowania elementów składających się na identyfikację wizualną w postach na Facebooku, Instagramie, Linkedinie, Youtubie, w prezentacjach, na papierze firmowym, wizytówkach, w druku lub na innych materiałach i gadżetach firmowych.

Księga musi jasno i klarownie wyznaczać zalecenia, w jaki sposób poprawnie wykorzystywać elementy, które składają się na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa.

Chcesz, aby Twoja firma posiadała dobrze zaprojektowaną identyfikację wizualną, ale nie wiesz od czego zacząć? Skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci w rozwoju Twojej marki.

Autor:
Gosia Wątor
Junior Marketing Specialist

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest