fbpx
uśmiechnięci ludzie

Brief jako przewodnik po kampanii z influencerami

Od kilku lat influencer marketing jest już osobną, prężnie działającą gałęzią strategii niejednej firmy, na którą przeznacza się specjalnie wydzielony budżet, podczas planowania działań promocyjnych. W jaki sposób przeprowadzić kampanię tak, by marka na niej zyskała – dosłownie i w przenośni?

Zacznij od stworzenia briefu, czyli przejrzystego dokumentu, w którym znajdą się wszelkie potrzebne informacje o kampanii. Ma być pewnego rodzaju przewodnikiem dla influencera. Ta właśnie metafora posłużyła mi do stworzenia tego artykułu. 

CELE 

Zanim jednak o zawartości przewodnika, zacznijmy od samej potrzeby jego zakupu. Kupujesz go w konkretnym celu. Ma Ci pomóc w odnalezieniu się w nowym miejscu. Tak samo brief – ma być odpowiedzią na nowe – dla influencera. 

W briefie powinny znaleźć się cele, jakie chcesz zrealizować dzięki kampanii: wizerunkowe, bądź sprzedażowe.Twórca musi wiedzieć, co ma robić, co może zaoferować swojej społeczności. Jeśli twoim celem jest sprzedaż, mierz efekty – na przykład przejścia na stronę sklepu za pomocą spersonalizowanego linku czy kodu dla obserwatorów osoby, z którą zdecydujesz się współpracować.

NAZWA KAMPANII 

Co znajduje się na okładce przewodnika? Bingo! Nazwa miejsca, do którego chcesz podróżować. Tak samo na początku napisz… nazwę marki, jak i samej kampanii, którą planujesz. Może być robocza, opisowa, jednak najlepiej jeśli będzie już finalną nazwą realizowanego projektu. Jeśli jesteś marką oferującą kosmetyki do włosów i planujesz promować swoje odżywki od września, możesz stworzyć kampanię o nazwie: “Akcja-regeneracja! Włosy po wakacjach”.

Będzie to znak dla twórcy, że cenisz sobie kreatywność i oczekujesz od niego pomysłowości w przedstawieniu produktu. Dodatkowo podpowiadasz mu, jak działać. Może wykorzystać zdjęcie z wakacji, czy zaproponować swoim followersom konkurs tematyczny. 

AUTOR

Zgadza się, ten kto napisał przewodnik jest często pomijany, jednak w przypadku briefa niesłychanie ważne jest, by znalazły się tam informacje o Twojej marce: jej misji, wartościach.

Przedstaw się! Niech twórca wie, z kim będzie współpracować. Najlepiej jeśli będzie podzielał Twoje wartości, wtedy przekaz kampanii będzie autentyczny, a na tym powinno zależeć Ci najbardziej. 

ZAKRES DZIAŁAŃ

W briefie możesz zawrzeć swój gotowy pomysł na przebieg kampanii, sposób, w jaki widzisz wykonane przez influencera zadanie, pomysł na konkurs i inne. Jednak zastanów się, czy nie lepiej zostawić więcej swobody twórcy? Zapozna się z Twoim briefem, wyśle to co wykonał do akceptacji, więc nic nie zostanie opublikowane bez Twojej zgody, a przekaz który stworzy będzie w stu procentach autentyczny. To on zna najlepiej swoją społeczność, wie w jaki sposób przedstawić produkt, by był dla nich użyteczny, bez ściemy. Dodatkowo zyskasz w oczach influencera, zostawiając mu pole do popisu i chętnie weźmie udział w kampanii. Wbrew pozorom, wartościowi influencerzy skrupulatnie wybierają firmy, z którymi współpracują, ponieważ bardzo zależy im na budowanej przez siebie społeczności, ich zaufaniu. 

Ty chyba też ostatecznie cenisz sobie to, że nic co w przewodniku nie jest Ci narzucane jako obligatoryjne? 😉 

MIEJSCA 

To główne składowe przewodnika. Ty również musisz określić miejsca, gdzie odbywać się będzie kampania. Na Instagramie, YouTubie, a może chcesz zaangażować blogerów. Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Pierwsze z wymienionych mediów charakteryzuje się pięknymi zdjęciami, więc zaangażuj Instagramerki, jeśli chcesz wypromować nową kolekcję swojego sklepu z ubraniami. Jest cała rzesza YouTuberek, które mogą godzinami opowiadać o kosmetykach. Masz taką markę? Wiesz, gdzie celować!

Zależy Ci na rzeczowych tekstach? Wybierz odpowiednich blogerów, którzy w odpowiedni sposób pokażą i opiszą właśnie Twój produkt tak, by w sposób autentyczny dotrzeć do Twojej grupy docelowej.

KIM SĄ TWOI KLIENCI

Tak jak w przewodniku nie brakuje informacji o mentalności mieszkańców kraju, do którego zmierzasz, tak musisz poinformować twórcę internetowego, kim jest Twoja grupa docelowa. Ten etap również Tobie pomoże wybrać właściwych influencerów. Sprzedajesz ubrania dla dzieci? Postaw na twórców parentingowych. Są to ciuchy dla dzieci w wieku do 5 lat? Pamiętaj, by prześwietlić osoby, z którymi chcesz współpracować! Popularna mama pierwszoklasisty nie będzie dobrym wyborem. Twoje ubrania cechuje wysoka jakość, a co za tym idzie wysoka cena? Sprawdź, czy wybrane przez Ciebie osoby polecają produkty luksusowe i jak reaguje na to ich społeczność.

POKAŻ TO!

Co to za przewodnik bez zdjęć?! Przed podróżą chcemy poczuć przedsmak tego, co nas czeka i co możemy zobaczyć. W briefie zamieść wszelkie materiały wizualne, które mogą się przydać: jak wygląd produktu, zdjęcia z sesji itp. Ewentualnie dodaj linki: do strony www, do fanpejdża na Facebooka. Przydatna będzie oczywiście nazwa konta na Instagramie czy kanału na Youtubie. 

CENY

W briefie możesz zawrzeć planowany budżet na kampanię i poprosić, by twórca internetowy zaproponował, co w jego ramach jest w stanie zrobić lub po prostu zapytać o standardową wycenę jego działań. 

Jeśli ustalisz na samym początku, ile chcesz przeznaczyć na kampanię z influencerami i zdecydujesz się zlecić jej przeprowadzenie agencji, to w jej gestii będzie pozyskanie wycen od odpowiednich twórców.

Powodzenia! I pamiętaj: im więcej informacji w briefie tym lepiej, jednak postaw na jego skondensowaną formę: niech zdania będą krótkie, rzeczowe, wystrzegaj się pisania elaboratów na temat Twojej marki. Jeśli ifnluencer będzie zainteresowany na poważnie współpracą, sam wejdzie głębiej w temat. Dodatkowo, najzwyczajniej nie ma on czasu, lub nie chce go tracić na czytanie ściany tekstu, co może okazać się dla niego bezzasadne. Niech będzie krótko i na temat, z najważniejszymi sprawami i datami. 

Autor:

Karolina Kumor
Social media manager

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest