Branding to budowanie świadomości marki i tworzenie jej tożsamości, która pozwoli utrzymać i pozyskiwać klientów. Początkiem tego procesu jest stworzenie strategii marki. Aby ta mogła powstać, musisz znać podstawowe założenia jej funkcjonowania, a także wiedzieć, jakie mają być pierwsze skojarzenia z nią oraz jakich elementów należy użyć, aby wywołać w klientach określone emocje. To one są najważniejsze…
Żadna decyzja zakupowa nie jest dziełem przypadku, ale w znacznym stopniu efektem pracy specjalistów od strategii, contentu i identyfikacji wizualnej. Dobry branding zapewni Twojej marce długotrwałą obecność w umysłach konsumentów, umożliwi jej stały rozwój i generowanie regularnych zysków.
Celem brandingu jest zbudowanie rozpoznawalnego wizerunku marki, ale by wyróżniała się ona na rynku, musi posiadać unikalne cechy i wartości, z którymi będą mogli identyfikować się odbiorcy. Wszystkie, już na samym początku procesu planowania, powinny zostać zapisane w kluczowym dokumencie, jakim jest strategia marki. Opisuje ona, czym marka jest teraz i jaka powinna być w przyszłości, a także określa kierunki jej rozwoju. Zawiera również odpowiedzi na pytania:
„Na co zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia systemu identyfikacji wizualnej”?
oraz
„Kto, gdzie, po co i w jaki sposób będzie wdrażać i stosować identyfikację wizualną”?
Na tym etapie trzeba także ustalić, czy części systemu mają powstać od zera (np. dla nowej marki), czy dla już istniejącej. W pierwszym przypadku grafik ma szerokie pole do popisu. Może każdy element zaprojektować tak, aby uzupełniał się z innymi składowymi. W drugim przypadku następuje rebranding. Przy użyciu różnorodnych narzędzi ujednolica się powstałe do tej pory materiały graficzne oraz dodaje nowe, tworząc spójny i efektowny przekaz wizualny.
Co możemy stworzyć dla Twojej firmy?
- nazwę, logo i slogan, czyli oznaczenie marki;
- księgę znaku, zawierającą wszystkie potrzebne materiały i parametry identyfikacji graficznej;
- zestaw barw (np. materiałów, oznaczeń, siedziby, itp.);
- elementy dekoracyjne;
- kroje pisma (tak, wiemy, niektórzy nadal piszą „kroje czcionki”);
- pieczątki firmowe (tak, nadal są w użyciu);
- materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki);
- design i aranżację siedziby firmy oraz jej otoczenia;
- projekty stoisk targowych i witryn sklepowych;
- wygląd opakowań, sposobu i miejsc ekspozycji produktów;
- stronę internetową i design profili w social mediach;
- … a nawet dress code dla pracowników.
Kiedy zakończymy prace, otrzymasz gotowy do wdrożenia system elementów, które stanowią o rozpoznawalności Twojej marki. Zapewne za jakiś czas trzeba będzie nadać mu bardziej nowoczesnego wyrazu, zgodnego z aktualnymi kierunkami. Pamiętaj, że on też podlega ewolucji, a trendy w designie zmieniają się szybciej niż upodobania konsumentów.
Co jest potrzebne, żeby stworzyć system identyfikacji wizualnej?
Zobacz, jak wyglądają poszczególne etapy projektu brandingowego, realizowanego z More Bananas:
- Briefowanie, poznanie założeń, celów biznesowych klienta.
- Research branży i konkurencji.
- Praca koncepcyjna – szkice, pierwsze propozycje, pomysły.
- Przygotowanie koncepcji brandingu – założenia projektowe, dobranie kolorystyki, typografii.
- Prezentacja koncepcji – przedstawienie założeń, argumentacja, pokazanie przykładów egzekucji (funkcjonowania znaku) np. na kubkach lub w innych materiałach promocyjnych.
- Konsultacje z klientem, ewentualne poprawki/modyfikacje/feedback.
- Po akceptacji przygotowanie księgi znaku z podstawowym opisem brandu, kolorystyki, typografii, moodboardów i przykładów egzekucji znaku (np. na koszulkach, materiałach reklamowych).
Wiemy, że współpraca przy brandingu wymaga od obu stron całkowitej szczerości, świetnej komunikacji i atmosfery zaufania. Potrafimy o to zadbać. Nasi graficy nie mogą się Ciebie doczekać.
Identyfikacja wizualna firmy – dlaczego jest tak ważna?
Fundamentalna zasada marketingu głosi: „wyróżniaj się albo giń”. I właśnie o to wyróżnienie chodzi przede wszystkim. Identyfikacja graficzna firmy, zwana też identyfikacją wizualną, tworzy tożsamość marki. To ustalony zespół cech i pomysłów, który da jej w efekcie rozpoznawalność. A ta pozwala, między innymi:
- szybko odnaleźć produkt na sklepowej półce;
- błyskawicznie wyszukać w e-sklepie interesujący nas artykuł;
- w jednej chwili wybrać firmę ubezpieczeniową, rozpoznawaną jako rzetelna (czy słusznie, to osobna kwestia);
- wyróżnić w komunikacji lokalną restaurację na tle sieciowej konkurencji;
- szybciej i taniej wprowadzać kolejne produkty danej marki do dystrybucji;
- …i uzyskać wiele innych wymiernych korzyści.
Najważniejsze elementy brandingu
Najważniejszym etapem brandingu jest wybranie nazwy marki, stworzenie claimu (sloganu) i zaprojektowanie logo. Uważa się te elementy za najważniejsze, ponieważ stale powtarzają się w komunikacji i najlepiej zapadają w pamięć odbiorcom.
Kolejny etap tworzenia wizerunku marki to system identyfikacji wizualnej, a więc dobór elementów, regularnie powracających w rozmaitych materiałach i kanałach komunikacji. Mowa tu o drukach akcydensowych jak np. wizytówki, listowniki czy szablony zaproszeń, ale także o katalogach i pozostałych materiałach wsparcia sprzedaży. W następnej kolejności projektuje się materiały wizerunkowe, formaty reklam i gadżety. Po zamknięciu tego procesu powinno nastąpić zaprojektowanie komunikacji marki w digitalu, czyli m.in. wyglądu strony internetowej, profili w social mediach oraz mailingów i newsletterów.
Dokument, w którym zebrane są efekty powyższych etapów, to brandbook.
Muszą się w nim znaleźć:
- znak i jego zastosowanie;
- kolorystyka firmowa;
- siatka modułowa;
- pole ochronne znaku;
- niedozwolone wersje znaku;
- najmniejszy dopuszczalny rozmiar znaku;
- typografia;
- ikony i ilustracje;
- reguły i przykłady stosowania elementów identyfikacji wizualnej w postach w mediach społecznościowych, w prezentacjach, na papierze firmowym, wizytówkach, w druku oraz na innych materiałach i gadżetach firmowych.
Promuj swoją markę
Przekonaliśmy Cię, że warto powierzyć nam branding Twojej marki?
Inwestycja w identyfikację wizualną firmy przynosi szybki zwrot. Również dlatego, że rozpoznawalna marka pozwala kształtować ceny na znacznie wyższym poziomie.
Rozpoznawalna marka to:
- większe zyski;
- łatwiejsze wprowadzanie na rynek nowych wzorów i produktów;
- lepsze relacje z partnerami handlowymi;
- wyższa odporność w sytuacjach kryzysowych.
Cele brandingu to:
- kształtowanie marki w świadomości odbiorców;
- tworzenie jej pozytywnego wizerunku;
- wzbudzenie pozytywnych skojarzeń z marką;
- wyróżnienie marki na tle konkurencji.
Jak widzisz, spójny i konsekwentnie wdrażany system identyfikacji wizualnej to potężne narzędzie marketingowe. Może ono pomóc Twojej firmie pozyskiwać nowych klientów i lokalizować dotychczasowych. Paleta zastosowań elementów tego systemu jest imponująca i pozwala docierać do odbiorców w wielu różnych miejscach i sytuacjach.
Dzięki stałemu i konsekwentnemu stosowaniu zwiększa się rozpoznawalność i zapamiętywalność marki. A to bezpośrednio przekłada się na przychody firmy.
I jak? Przekonaliśmy Cię? Napisz na halo@morebananas.pl, jak możemy pomóc Twojej firmie. 🙂