Millenialsi to osoby urodzone w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, które były wychowane na “boomie” technologicznym. Czy wiesz, jak prowadzić z nimi biznes? Mamy dla Ciebie kilka sprawdzonych porad.
Należę do pokolenia Millenialsów, które doskonale pamięta czasy budek telefonicznych, telefonu stacjonarnego, zabaw przy domofonie i totalnej nowości dla nas – Internetu, który, co prawda, był bardzo ograniczony i jeszcze bardziej finansowo obciążeniowy. Ale kto nie pamięta poczucia ekscytacji, włączając Gadu-Gadu? 🙂 Nowe technologie zaczynały wyrastać jak grzyby po deszczu i telefon komórkowy nie był już dobrem luksusowym oglądanym na ekranach telewizorów kineskopowych. To my odkrywaliśmy czaty internetowe, komunikatory i docenialiśmy prędkość wymiany informacji za pomocą smsów. Raczkowaliśmy, dochodząc do etapu dojrzałości i wyboru formy komunikacji, przez co zostaliśmy dumnie (lub mniej dumnie) określeni mianem “niemego pokolenia”.
Kim dokładnie jest “nieme pokolenie”?
Trochę teorii, nie do znudzenia. 🙂
Są to osoby urodzone w latach 80. i 90. ubiegłego wieku, które wychowane na “boomie” technologicznym, odkryły inne możliwości komunikacji, niż tylko ta werbalna. Nie lubią rozmawiać przez telefon i choć zazwyczaj nie unikają całkowicie rozmów telefonicznych, to preferują inne formy komunikacji, takie jak komunikatory internetowe (czaty, meety) czy media społecznościowe.
Określenie “nieme” nie oznacza, że jesteśmy niekomunikatywni, wręcz przeciwnie, odnosi się do naszych preferencji komunikacyjnych, które często różnią się od pokolenia naszych rodziców czy dziadków. Dla osób starszych, które przywykły do tradycyjnych metod komunikacji, takich jak rozmowy telefoniczne czy spotkania osobiste, wydaje się, że osoby z niemego pokolenia są mniej chętne do nawiązania bezpośredniego kontaktu i komunikacji werbalnej.
Dlaczego tak się dzieje?
Komunikacja pisemna jest wygodniejsza – jako pokolenie uważamy, że wysyłanie wiadomości tekstowych czy korzystanie z innych komunikatorów jest łatwiejsze i szybsze niż rozmowa przez telefon. Bardzo nie lubimy ingerowania w prywatną przestrzeń i zabierania czasu, który poświęcamy na ważne dla nas sprawy. Dodatkowo pozwala to na swobodne wyrażanie myśli i wymianę informacji bez konieczności natychmiastowej odpowiedzi. Podczas rozmów telefonicznych czujemy presję natychmiastowej deklaracji, mimo że starsze pokolenia wykorzystują ten czas na… rozmowę, bardzo często o niczym konkretnym. 🙂
Kto nie ma za sobą długich rozmów, streszczających ostatnie wydarzenia, które są dla nas pęczkiem zbędnych wiadomości?
Czujemy się zobowiązani. Często unikamy rozmów telefonicznych, ponieważ czujemy się zobligowani do przeprowadzenia rozmowy, która jest zbyt formalna lub wymagająca. Jesteśmy obecnie tak przebodźcowani, że szukamy alternatyw na dobre gospodarowanie czasem i energią.
Poza tym, nie ukrywajmy… jeśli dzwoni numer, którego nie znamy, oznacza to telefon od telemarketera lub innego sprzedawcy. Nie wyśle smsa, nie napisze maila – dzwoni. Na Twojej twarzy pojawia się grymas, bo ktoś dzwoni, by wykraść Ci Twój cenny czas, Twoją uwagę i skupienie, żeby opowiedzieć o zupełnie nieprzydatnym dla Ciebie, produkcie? Wysyłanie wiadomości pozwala na swobodną wymianę informacji bez potrzeby nawiązywania bezpośredniego kontaktu z inną osobą, jednocześnie dając czas na zapoznanie się z ofertą, produktem, opiniami w sieci i dokonaniem wyboru. Proste, prawda? 🙂
Jeśli nie telefonicznie, to jak trafić do Millenialsów?
Nie istnieje jedna uniwersalna metoda na rozmowę z “niemym” pokoleniem Millenialsów. Gdybym ją znała, pewnie byłabym już bajecznie bogatym człowiekiem. 🙂 Musimy pamiętać, że każda osoba jest inna i ma swoje indywidualne preferencje i potrzeby komunikacyjne. Jednakże chętnie podzielę się wskazówkami, które według mnie mogą być pomocne:
- Używaj jasnego i prostego języka – unikaj skomplikowanych zwrotów i ogólnych zdań oraz specjalistycznego języka, który może być niejasny dla osób spoza Twojej branży. Pytaj i słuchaj. Daj możliwość wypowiedzenia się, gdyż Millenialsi cenią sobie swobodę wypowiedzi i szanują osoby, które poświęcają czas na wysłuchanie ich opinii i pomysłów.
- Bądź autentyczny i szczery – lubimy uczciwych rozmówców, którzy mówią co myślą. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś i nie próbuj udowodnić swojej wyższości. Klątwa wiedzy i pogarda cudzą niewiedzą prowadzi donikąd. 🙂
- Używaj nowoczesnych technologii – Millenialsi są zazwyczaj zaznajomieni z najnowszymi technologiami i oczekują, że firma czy osoba, z którą rozmawiają, również będzie na bieżąco. Możesz np. korzystać z komunikatorów internetowych, mediów społecznościowych czy wideokonferencji. Ach! Jakim miodem na serca “niemych” są klarowne odpowiedzi na ich pytania… przez maila! 🙂
- Bądź otwarty na różnice – nowe pokolenia są zwykle otwarte na różne kultury, style życia i podejścia, dlatego warto wykazać się tolerancją i zrozumieniem dla ich różnorodności.
Według danych Eurostatu, w 2021 roku w Unii Europejskiej mieszkało około 94 milionów osób w wieku między 25 a 40 lat, co stanowi około 20% całej populacji UE. Obecnie (w 2023 roku) Millenialsi mają między 27 a 42 lat, zatem należą do większości grup docelowych, które posiadają stały dochód i dokonują decyzji zakupowych głównie w sieci.
Jak do nich dotrzeć?
- Komunikuj się za pomocą nowoczesnych narzędzi – media społecznościowe, możliwość rozmowy z konsultantem na czacie w czasie rzeczywistym, możliwość odbycia spotkania online, będą bardzo pomocne w nawiązywaniu relacji.
- Stawiaj na elastyczność – Millenialsi często preferują elastyczne formy zakupów i są bardziej otwarci na zmiany niż osoby ze starszych pokoleń. Wykorzystaj tę elastyczność, aby dostosować się do ich wymagań i potrzeb, m.in. elastyczne formy wysyłki, płatności, intuicyjna aplikacja, indywidualne podejście do zamówień.
- Zwracaj uwagę na wartości – nowe pokolenia, Millenialsi, czy tzw. Zetki, często kierują się określonymi wartościami, takimi jak ekologia, równość, zrównoważony rozwój czy etyczne podejście marki. Bądź świadomy tych wartości i otwarcie je komunikuj.
- Bądź otwarty na nowe pomysły – Millenialsi są zwykle bardzo kreatywni i mają wiele świeżych pomysłów. Bądź otwarty na ich sugestie i pomysły, którymi się z Tobą chętnie podzielą, zatem warto pytać o opinie i feedback.
Nowe pokolenia, w tym Millenialsi i Generacja Z, mają zupełnie inne podejście do marketingu i biznesu niż osoby starsze. Kiedyś sprzedaż telefoniczna, poprzez spoty reklamowe w telewizji czy też magazyny, była czymś bardzo naturalnym. Tak samo sprzedaż “door-to-door” cieszyła się dużym powodzeniem. Dzisiaj należy spojrzeć na swój biznes szerzej i zbadać do kogo chcemy dotrzeć.
Preferujemy komunikację online i korzystajmy z różnych narzędzi, takich jak media społecznościowe czy aplikacje mobilne. Dlatego firmy muszą dostosować strategie marketingowe i komunikacyjne do tych kanałów i powinny zwracać uwagę na tzw. doświadczenia, gdyż oczekujemy wysokiej jakości obsługi i personalizacji danych usług. Dlatego obecnie firmy muszą stawiać na innowacyjne rozwiązania, które poprawiają doświadczenie klienta i zwiększają jego zaangażowanie.
A co, jeśli grupa docelowa jest większa?
Pogodzenie komunikacji międzypokoleniowej może być sporym wyzwaniem.
Zrozumienie różnic międzypokoleniowych jest najistotniejszym punktem do zrealizowania, warto poznać wartości pokoleń, poznać ich doświadczenia i styl komunikacji.
Styl komunikacji jest bardzo ważny. Media społecznościowe zalewa content, który pokazuje idealnie te różnice. Staraj się dostosować styl komunikacji do pokolenia, z którym rozmawiasz. Niektóre osoby preferują komunikację online, podczas gdy inne wolą rozmowy twarzą w twarz. Dobrze jest zapytać, jaki sposób komunikacji jest dla nich najwygodniejszy, w myśl zasady – koniec języka za przewodnika.
Pamiętaj, aby szanować różnice między pokoleniami i unikać oceniania ich stylu życia lub sposobu myślenia. Każde pokolenie ma swoje wartości i doświadczenia, które kształtują ich perspektywę na świat.
Ok, ale od czego zacząć? Jak to zrobić?
Możesz zacząć działać na własną rękę, a możesz skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej, w której zakresie będzie m.in.:
- stworzenie i opracowanie strategii marketingowej,
- prowadzenie komunikacji w social mediach,
- opracowanie grup docelowych,
- audyt dotychczasowych działań marketingowych,
- stworzenie strategii komunikacji,
- prowadzenie kampanii reklamowych (Meta Ads, Tik Tok Ads, Google Ads, Microsoft Ads, Pinterest Ads).
Przeprowadzenie badań rynku dotyczących grup docelowych, trendów w branży i preferencji klientów jest bardzo istotne na etapie planowania. Te dane pomogą w określeniu, jakie cele marketingowe powinny być realizowane w pierwszej kolejności i jakie kanały społecznościowe będą najlepszym wyborem.