Audyty komunikacji w social mediach dadzą Ci odpowiedzi na pytania, jakie działania musisz prowadzić, żeby social media pomagały sprzedawać, promować, budować relacje, budzić zaangażowanie i docierać do potencjalnych klientów.
Kto potrzebuje audytu social mediów?
Audyt social mediów jest dla Ciebie, jeśli chcesz sprzedawać, zamiast pozyskiwać kolejnych „fanów”, którzy… nie zostaną Twoimi klientami. Audyt to także niezbędna część strategii komunikacji w social mediach. Przyda się w każdej branży, niezależnie od tego czy do B2B, B2C czy sektor 3.0. Sprawdza efektywność prowadzonych kanałów i pozwala zweryfikować, czy dany kanał w ogóle przynosi korzyści biznesowe. Audyt jest też potrzebny wtedy, kiedy nie wiesz, czy realnie docierasz do grupy potencjalnych klientów albo konieczna jest weryfikacja grupy docelowej. Prowadzisz profile w social mediach, ale nie wiesz, czy robisz to dobrze? Zależy Ci na zaangażowanej społeczności Twoich potencjalnych klientów? Porozmawiajmy. 🙂
Co daje audyt komunikacji w social mediach?
Zweryfikujemy, kto jest obecnie odbiorcą Twojej komunikacji w social mediach, co będzie punktem wyjścia do dalszego określania grupy docelowej i jej weryfikacji. Powiemy Ci szczegółowo, co robisz dobrze, a co… możesz zrobić lepiej. Audyt komunikacji w social mediach ma dać Ci zestaw konkretnych wskazówek, co robić, żeby lepiej komunikować swoją markę i sprzedawać więcej. Podpowiemy Ci także, na co uważać i podsuniemy mnóstwo użytecznych i praktycznych porad. Dowiesz się, co NAPRAWDĘ odbiorcy widzą w Twoich kanałach społecznościowych i otrzymasz rekomendacje, jak wznieść je na jeszcze wyższy poziom.
Jakość contentu w mediach społecznościowych
Zaczynamy od zweryfikowania, jaki content publikujesz. Dużo tekstu z użytecznymi informacjami? Dobrze. Mało treści wizualnych? Gorzej. Brak wideo? Niefajnie. Choć nie zawsze. Proporcje tej mieszanki i częstotliwość publikacji mają kluczowe znaczenie dla efektywności komunikacji. A o jakości treści będzie osobna rozmowa. Przeprowadzimy drobiazgową analizę postów, zdjęć i filmów, które udostępniasz, a następnie sprawdzimy, czy Twoje komunikaty są czytelne dla odbiorców. Zadaniem audytu jest właśnie określenie, jaki format treści jest najlepszy, a z jakiego można zrezygnować lub zmniejszyć częstotliwość. Dodatkowo zweryfikujemy czy publikowane treści trafiają w potrzeby odbiorców jednocześnie realizując cele biznesowe. Twoja marka jest pomocna dla fanów? Zdobywasz kolejny plusik.
Responsywność w social mediach
Może i banał, ale wykuj go na pamięć: social media to dialog. Jeśli reagujesz na komentarze po tygodniu, a firmowy messenger leży odłogiem, to masz… spory potencjał wzrostu. Przeanalizujemy treść wiadomości od fanów i Twoje odpowiedzi i podsuniemy najlepsze rozwiązania, a także popracujemy nad szybkością reakcji. Niekiedy to właśnie ona jest najważniejsza. Wiele marek ucierpiało przez opieszałość, ale wiemy, jak to naprawiać.
Analityka social media
Po co Ci analityka mediów społecznościowych? Po pierwsze, żeby sprawdzać, jaki efekt daje każde Twoje działanie marketingowe i sprzedażowe, które znalazło w nich odbicie. Żadna decyzja z tych obszarów nie może przecież pochodzić „z drzewa”, (chyba że to „drzewo decyzyjne”). Jeśli brak Ci kompletu danych, statystyki Facebooka, Instagrama, YouTube’a i innych mediów społecznościowych mogą Ci wiele podpowiedzieć. Nasza w tym głowa, żebyś nauczył się je czytać, rozumieć i wykorzystywać w rozwoju biznesu, a jeżeli chcesz, możemy zająć się tym od początku do końca, zdejmując Ci z głowy troskę o zasięgi, liczby fanów oraz ich zaangażowanie.
Narzędzia analityki social media
W przypadku Facebooka najważniejsze informacje, takie jak wiek, płeć i miejsce zamieszkania znajdziemy w sekcji Odbiorcy w narzędziu Audience Insights, a na LinkedInie – w narzędziu Analityka. Z całą pewnością warto także zaopatrzyć w narzędzie takie jak np. Brand24, czyli monitoring kanałów społecznościowych, w tym Facebooka, Instagrama, Twittera, YouTube’a i TikToka.
Pomocny jest również Sotrender, który zbiera i automatycznie podsumowuje działania na Facebooku, Twitterze, Instagramie oraz YouTube (niestety bez LinkedIna), pozwalając błyskawicznie generować szczegółowe raporty. Możesz się z nich dowiedzieć np. w których dniach tygodnia i w jakich godzinach zaangażowanie odbiorców jest największe, bądź które z postów wywołały największe zaangażowanie w konkretnych przedziałach czasowych. Analiza takich raportów pozwala wyciągać wnioski niezbędne do planowania dalszych działań.
Przykładowy audyt social media
a) analiza konkurencji, mająca na celu określenie pozycji, czyli porównanie działań klienta na tle działań konkurencji;
b) analiza grupy docelowej w kontekście założonych przez klienta celów i realnych grup odbiorców;
c) ocena jakości budowania świadomości marki oraz spójności brandowej, w tym także:;
a)analiza jakości brandingu strony (avatar, zdjęcie w tle itd.).
d) analiza ustawień strony oraz informacji o stronie;
e) analiza statystyk Facebooka, dotyczących profilu klienta z danych zastanych, na podstawie dostępnych narzędzi (statystyki odsłon, zasięgów, polubień, obserwujących);
f) badania wśród społeczności na Facebooku dot. odbioru komunikacji;
g) analiza obecnej komunikacji: formaty, częstotliwość publikacji, zaangażowanie, jakość, natywność (dopasowanie do platformy), dopasowanie do grupy celowej i założonych celów, ocena copy oraz jakości grafik, w tym także:
a) wykorzystywanie narzędzi dodatkowych: wydarzenia, ‘live’, grupy dyskusyjne;
b) analiza dotychczasowych działań płatnych klienta na Facebooku.
h) prezentacja wyników audytu – raport ze wskazaniami obszarów do doskonalenia oraz poprawy.