„Influencer marketing u mnie nie działa” to zdanie stosunkowo rzadko jest prawdziwe. W wielu przypadkach wystarczyło lepiej zaplanować kampanię lub znaleźć innych influencerów.
Poniżej znajdziecie kilka powodów braku oczekiwanych rezultatów po współpracy z twórcami.
Wielu obserwujących, małe zaangażowanie
Tak jak najlepszy aparat fotograficzny w ręku nie czyni z nas fotografa, tak samo wysoka liczba obserwatorów nie wystarcza do bycia dobrym influencerem. W jednym i w drugim przypadku trzeba potrafić z tego dobra korzystać.
Jeśli zatem widzisz influencera, który – choć zebrał wokół siebie rzeszę fanów (w tym kontekście mniej istotne, czy zrobił to w pełni legalnie, czy nie) – nie potrafi wykorzystać swojej pozycji, odpowiednio angażując odbiorców, najprawdopodobniej promocja Twojego produktu również nie będzie skuteczna.
Zawsze przed rozpoczęciem współpracy sprawdzaj więc nie tylko ile osób śledzi interesującego Cię twórcę. Zobacz też, ile kont reaguje na jego publikacje. Może się zdarzyć, że osoba, którą śledzi 50 tys. osób, pod zdjęciami ma zaledwie 200 „lajków” i tylko kilka komentarzy. Prawdopodobnie znajdziesz także konto, które – choć ma 2 tys. obserwatorów – reakcji pod zdjęciem będzie miało na podobnym lub nawet wyższym poziomie. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej zdecydować się na mniejszego twórcę z dużo bardziej zaangażowaną publicznością. Przy diametralnie niższym budżecie będziesz w stanie osiągnąć podobne wyniki, co w przypadku kogoś z (teoretycznie) większymi zasięgami.
Potęga mikroinfluencerów
Stwierdzenie ‘less is more’ znane było jeszcze przed erą influncer marketigu, ale i tu ma swoje zastosowanie. Ten temat poruszyłam już w pierwszym punkcie. Jednak ma on jeszcze jeden aspekt, który zasługiwał na odrębne wypunktowanie.
Więksi influencerzy często nie mają aż tak zaangażowanej społeczności jak mikroinfluencerzy. Po prostu nie są w stanie aż tak dobrze zadbać o wielką rzeszę fanów, jaka ich otacza. Gdy w skrzynce odbiorczej codziennie pojawia się kilkadziesiąt jeśli nie kilkaset wiadomości, trudniej zatroszczyć się o odbiorców niż gdy skala wiadomości, na które trzeba odpowiedzieć, jest dużo mniejsza. To z kolei sprawia, że pomiędzy mikroinfluencerami i ich odbiorcami tworzy się bliższa więź niż pomiędzy dużymi twórcami i ich fanami. A chętniej kupujemy coś z polecania kumpli niż z polecenia sławnych, ale prywatnie mniej znanych nam osób.
Będziesz jednym z wielu
Jeśli chcesz, by Twój produkt nie zginął w tłumie innych rekomendacji, wybieraj przede wszystkim twórców, u których posty promocyjne nie stanowią większości publikowanych przez nich treści.
Być może zainteresuje Cię również: 5 rzeczy, o których musisz pamiętać, tworząc podcast
Im mniej rzeczy ktoś nam poleca, tym waga tej rekomendacji jest większa. Jeśli posty sprzedażowe dominują u influencera, w głowach jego odbiorców może pojawiać się wątpliwość, czy on poleca ten przedmiot, bo naprawdę uważa, że jest wartościowy, czy tylko dlatego, że mu za to zapłacono. A im szczersza rekomendacja, tym większe szanse na osiągnięcie założonego celu.
Influencer nie podziela Twoich wartości
Pamiętaj, że influencer marketing to nie tylko pojawienie się wzmianki o Twoim produkcie na kanale influencera. To pewnego rodzaju utożsamienie się z produktem i promowanymi przez Twoją firmę wartościami. Jeśli więc Twoja marka promuje ubrania szyte w Polsce i wspieranie lokalnych biznesów, nie podejmuj współprac z influencerami ubierającymi się w sieciówkach szyjących koszulki w Bangladeszu. Aby rekomendacja influencera była naprawdę wartościowa, powinna być czymś więcej niż jednorazowym postem na feedzie.
Wśród obserwujących nie ma Twojej grupy odbiorczej
Czy zabawki zawsze powinniśmy reklamować u blogerów parentingowych a kosmetyki u twórców z kategorii ‘beauty’? Nie. Co więcej, czasem współpraca z influencerem z innej branży może okazać się strzałem w dziesiątkę. Dotrzemy wówczas do zupełnie nowej grupy. Ważne jednak, by wśród grupy odbiorczej twórcy, z którym podejmujemy wspólne działania, były osoby zainteresowane naszym produktem. Jeśli tematyka podejmowana przez wybranych influencerów, sprawia, że oglądają ich przede wszystkim kobiety niezainteresowane macierzyństwem, to najprawdopodobniej nie będzie to najlepsze miejsce na reklamę zabawek dla dzieci. Jednak jeśli profil nie ma nic wspólnego z parentingiem, ale przez swą specyfikę skupia młodych rodziców, to jest to świetne miejsce dla Ciebie i Twojego produktu.
Pamiętaj więc, że influencer marketing polega nie tylko na pozyskaniu twórców do kampanii. Wiąże się też z przygotowaniem i analizą kont osób, z którymi planujesz współpracować. Jeśli zdecydujesz się pominąć ten krok ryzyko, że influencer marketing nie zadziała, ma prawo wzrosnąć.
Autorka:
Ania Boczar
Specjalistka ds. influencer marketingu
Zgoda z tym co piszesz, tylko uzupełniłbym że trafny dobór influencerów jest duuużo łatwiejszy jeśli robi się to z wykorzystaniem specjalnych narzędzi. W ten sposób można analizować miliony influencerów i microinfluencerów z całego świata real time. Robienie tego ręcznie to tak jakby chcieć zastąpić excela kartką i ołówkiem 😉
Wszystko zależy od briefu i wielkości / rodzaju influencerów, których chcemy do kampanii zaangażować. 🙂 Czasem kartka przydaje się bardziej niż excel, zależy co chcemy zrobić. ;p
Hej Robert – jakie narzędzia polecasz? 🙂