Influencer marketing to względnie nowe pojęcie, które czasem trudno idealnie sklasyfikować. W nazwie mamy “marketing”, więc chcielibyśmy, żeby influencer sprzedawał nasze produkty, ale czy to na pewno dobre podejście?
Wbrew pozorom influencer marketing ma bardzo dużo wspólnego z Public Relations i o tych “relations” powinniśmy pamiętać. Chcąc robić to dobrze, warto pamiętać o 3 krokach.
Zrób research
Jeśli chcesz, aby dany influencer dobrze zareklamował Twój produkt, powinieneś wiedzieć, z kim rozmawiasz. Sprawdź, co publikuje. Przede wszystkim, czy treści są zgodne z wartościami Twojej marki. Jeśli twórca popiera praktyki, które z etycznego punktu widzenia budzą wątpliwości, może niebawem czekać go kryzys wizerunkowy, a wówczas Twoja marka może być z tym kojarzona.
Przeczytaj także Autentyczność na wagę złota w influencer marketingu
Zwróć też uwagę, czy u danego influencera jest przestrzeń na reklamę Twojego produktu. Jeśli, dajmy na to, chciałbyś zareklamować sukienkę na Instagramie, to niezbyt trafnym wyborem będzie konto influencerki publikującej jedynie zdjęcia swoich obrazów, a nie jej samej.
Dobry research uchroni Cię nie tylko przed doborem niewłaściwej osoby, ale pomoże Ci też dobrze zacząć relację z influencerem.
Pisz personalne wiadomości do influencerów
Wiedząc z kim rozmawiasz, wiesz dlaczego Twój wybór padł na danego influencera. Powiedz mu o tym, pisząc do niego wiadomość. Napisz, dlaczego doceniasz jego twórczość, co Ci się w niej podoba, co jest dla niego ważne, jakie jego wartości podzielasz… Jest to szalenie istotne.
Po pierwsze, relację dużo lepiej rozpoczyna się od spersonalizowanej wiadomości niż wklejki, którą mógłby dostać każdy, a to od relacji będzie zależała jakość Waszej przyszłej współpracy. Powód wyboru influencera wydaje się być najlepszym polem do stworzenia tej spersonalizowanej części. 😉 Zwłaszcza, jeśli do kampanii chcesz zaangażować więcej niż jednego twórcę, co do których Twoje oczekiwania pozostają niezmienne. Wtedy logicznym wydaje się wysłanie wszystkim tej samej części, dotyczącej opisu współpracy.
Zainteresuje Cię również: Brief jako przewodnik po kampanii z influencerami
Relacja Twoja i influencera jest o tyle ważna, że lubiąc współpracę z Tobą twórca automatycznie bardziej naturalnie i z większą przyjemnością będzie polecał Twój produkt. Bez tego, niestety ryzyko odbioru Waszej współpracy jako wymuszonej, jest bardzo duże, a wtedy szanse na pozytywny odbiór Twojego produktu, czy usługi maleją.
Po drugie, gdy influencer wie dlaczego go wybrałeś, dużo łatwiej przygotować mu treści dobrze dopasowane do potrzeb Twojej marki. To jak z pójściem do cukierni i poproszeniem o tort vs. pójściem do cukierni i podaniem przy zamówieniu tortu informacji, dlaczego właśnie tę cukiernię wybrałeś. W tym drugim przypadku cukiernia ma dużo większe szanse na spełnienie Twoich oczekiwań, nawet jeśli Ty nie potrafisz ich dokładnie określić. 😉
Daj przestrzeń influencerowi
Influencer najlepiej zna swoją grupę odbiorczą i prawdopodobnie najlepiej dobierze formę oraz słowa do przekazania Twojego komunikatu. Jeśli zaplanujesz wszystko od A do Z za niego, istnieje ryzyko, że nie wyjdzie z tego nic dobrego.
A jeśli masz wypracowane relacje z influencerem? To jest etap, w którym możesz zbierać owoce tej relacji 😉 Twórca, z którym współpracujesz Cię zna, miał okazję poznać Twoje wartości i potrzeby. W tym miejscu zabiera się więc za odpowiednie połączenie tego ze znajomością swojej grupy docelowej. Jeśli coś może być niespójne z dotychczas publikowanym materiałem, to najprawdopodobniej też w tym miejscu Ci o tym powie, a nie będzie próbował robić czegoś na siłę.
Finalnie, to właśnie kampanie oparte na dobrych relacjach są najbardziej naturalne, a co za tym idzie najbardziej wiarygodne. To z kolei sprawia, że odnoszą największe sukcesy. Dobra relacja natomiast powoduje, że cały proces współpracy idzie Wam dużo łatwiej i przyjemniej.
Autorka:
Anna Boczar
Specjalistka ds. influencer marketingu