Wyzwania dla agencji
Współpraca: marzec 2024 – lipiec 2024
MAKE MY DREAM dental & beauty to nowoczesna klinika kosmetologii, stomatologii i medycyny estetycznej. Firma zgłosiła się do nas w celu przygotowania strategii marki i strategii komunikacji marki dla trzech obszarów – stomatologia, klinika i sprzedaż kosmetyków.
Za współpracę po stronie agencji odpowiadają Anna Ledwoń-Blacha – przygotowanie strategii oraz Joanna Bitowt i Adriana Jureczko – research i analiza.
Rozwiązanie
Audyt działań
W pierwszej kolejności wykonaliśmy audyt dotychczasowych działań, który obejmował:
- analizę SWOT,
- stronę internetową,
- proces rezerwacji,
- widoczność w sieci,
- social media,
- współprace influencerskie,
- performance marketing,
- social proof,
- newsletter,
- employer branding,
- branding
- i inne działania marketingowe.
Przeanalizowaliśmy też konkurencje i określiliśmy jej wyróżniki. Ważnym etapem było przeprowadzenie ankiety podczas której zebraliśmy takie informacje jak: postrzeganie marki, główne punkty styku z marką, ocenę profesjonalizmu pracowników, komunikację, powody wyboru marki, treści przyciągające uwagę, elementy wymagające poprawy. Dowiedzieliśmy się też skąd respondenci dowiedzieli się o kosmetykach marki, co zdecydowało o zakupie oraz jaką cenę są w stanie zapłacić za produkty.
W dalszej części określiliśmy grupę docelową z podziałem na ich charakterystykę, zapotrzebowanie i miejsce zamieszkania.
Strategia marki
Kolejnym krokiem było przygotowanie strategii marki. Podzieliliśmy ją na 6 głównych obszarów:
- założenia strategiczne,
- cele strategiczne,
- archetyp i wartości marki,
- pozycjonowanie marki,
- brand is, brand isn’t,
- key message,
- claim i tagline.
Spisaliśmy założenia strategiczne oraz cele z podziałem na główne i dodatkowe, krótkoterminowe i długoterminowe. Przeanalizowaliśmy jaka jest marka i dobraliśmy do niej dwa archetypy – główny i dodatkowy. W pozycjonowaniu marki uwzględniliśmy takie aspekty jak:
- customer insights – głębokie zrozumienie potrzeb, zachowań i preferencji klientów, uzyskane przez analizę danych i informacji, które pomagają firmom lepiej sprostać oczekiwaniom rynku.
- brand promise – obietnica marki skierowana do klientów, określająca korzyści i doświadczenia, jakie mogą oczekiwać przy wyborze tej marki.
- RTB (reason to believe) – konkretny dowód lub argument, który przekonuje klientów do wiarygodności obietnicy marki.
- UVP (Unique Value Proposition).
- USP (Unique Selling Proposition).
- ESP (Emotional Selling Proposition).
- brand voice – spójny styl komunikacji marki.
Następnie spisaliśmy czym jest, a czym nie jest marka, jaka jest kluczowa wiadomość, którą chcemy przekazywać odbiorcom oraz stworzyliśmy claim – twierdzenie marki na temat swojego produktu lub usługi, mające na celu podkreślenie jej unikatowych cech lub korzyści – oraz tagline – krótkie, zapadające w pamięć zdanie lub fraza, która podsumowuje markę lub produkt, wzmacniając jej obecność na rynku.
Wszystkie działania podzieliliśmy na te dotyczące sprzedaży produktów oraz działalności kliniki – usługowej.
Strategia komunikacji marki
Strategia komunikacji marki to kolejny dokument, który przygotowaliśmy na podstawie researchu, ankiety i gotowej już strategii marki. Podzieliliśmy ją na 4 główne obszary:
- platformy komunikacji,
- Tone of Voice,
- rekomendacje wizualne,
- lejek marketingowy.
W pierwszej kolejności zaproponowaliśmy BIG IDEA, które nadawało ton całej komunikacji i dalszym działaniom. Na jego podstawie zaproponowaliśmy kampanie zarówno dla sprzedaży kosmetyków, jak i usług. Każda kampania miała opis, założone cele i proponowane aktywności w poszczególnych mediach społecznościowych/influencer marketingu/mediach.
Kolejnym krokiem był Tone of Voice – ton marki. Określiliśmy, jaki powinien być język marki, czego unikać, a na jakich elementach się skupiać. Zbudowaliśmy też charakterystykę tonu – odpowiedzieliśmy na pytania czy ma być on formalny, casualowy, entuzjastyczny czy oparty na faktach. Dobraliśmy odpowiednie hasztagi i emojis.
Skupiliśmy się również na rekomendacjach wizualnych. Zawarliśmy w nich dopasowaną kolorystykę oraz typografię, strategiczne rozróżnianie działań dla kliniki i sprzedaży kosmetyków oraz zaproponowaliśmy przykładowe moodboardy.
Kolejnym krokiem był strategiczny lejek marketingowy z dobrem kanałów komunikacji i KPI. Określiliśmy filary komunikacji dla stomatologii, kliniki i sprzedaży kosmetyków. Rozpisaliśmy działania z influencerami oraz zarekomendowaliśmy działania dla marki osobistej właścicielki MAKE MY DREAM.
W strategii komunikacji znalazły się też:
- polityka rabatowa,
- kampanie płatne,
- grupa dyskusyjna,
- sekcja “moje konto” na stronie internetowej.
Rezultaty
Naszym celem było stworzenie strategii, która pozwoli na uspójnienie działań i ich synergię, podniesie świadomość marki oraz jej rozpoznawalność, ułoży działania marketingowe i finalnie zwiększy sprzedaż.
MAKE MY DREAM otrzymał od nas kompleksową strategię marki oraz strategię komunikacji, która jest gotowa do wdrożenia. Stworzyliśmy łącznie 180 stron i zamieściliśmy je w dwóch przejrzystych prezentacjach, podzielonych na konkretne obszary.