Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Strategia komunikacji w social mediach: 5 błędów, których należy unikać

Anna Boenish

Anna Boenish

Strategia komunikacji w social mediach to kompleksowy plan działania, który ma na celu efektywne wykorzystanie platform społecznościowych do promocji marki, budowania relacji z klientami oraz zwiększania sprzedaży. Jakich błędów nie popełniać przy tworzeniu i realizowaniu strategii? Przeczytaj artykuł i poznaj 5 najczęstszych pomyłek. 

Błąd 1: Brak spójnej wizji i celów

Brak jasno określonej grupy docelowej, nieprecyzyjne cele oraz brak harmonogramu to częste błędy, które mogą prowadzić do chaotycznego prowadzenia mediów społecznościowych. Działania w social mediach pozbawione wyraźnej misji stają się nieskoordynowane, a to utrudnia osiągnięcie zamierzonych rezultatów.

Co w takim razie zrobić w pierwszej kolejności? Zacząć od budowania persony klienta! Określenie szczegółowego profilu pomoże w lepszym dopasowaniu treści i działań do potrzeb odbiorców_czyń. Możesz określić ogólne grupy docelowe (np. młode mamy, osoby na konkretnych stanowiskach zawodowych, nastolatkowie), a później przejść do bardziej szczegółowych person. 

Zapamiętaj

Persona to nie obraz „klienta doskonałego”, a raczej obecnego klienta. Jeśli prowadzisz już firmę, skorzystaj z danych, które posiadasz i zbuduj persony na ich podstawie.  

Oprócz tego warto sformułować i spisać cele SMART. Mają być one specyficzne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie. Może to być np. liczba konwersji czy zasięg w social mediach. 

Pobierz bezpłatną checklistę: Strategia marketingowa 

Błąd 2: Jesteśmy wszędzie i zawsze 

Obecność na wszystkich platformach społecznościowych nie jest obowiązkowa. Jeśli będziemy wszędzie, może się okazać, że nasze działania nie są skuteczne. Przeanalizuj, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy_czynie i jakie masz zasoby – finansowe i czasowe. Możliwe, że kampania na Instagramie i Facebooku da zdecydowanie lepsze efekty niż obecność na X, Pintereście, Instagramie, Facebooku i YouTube w tym samym momencie. Skup się na jakości, a nie ilości. 

W jaki sposób wybrać odpowiednie media społecznościowe? Zrób analizę konkurencji i grupy docelowej. Badanie, gdzie znajdują się kluczowi odbiorcy_czynie i jakie platformy preferują, pomoże w wyborze odpowiednich kanałów komunikacji. 

Błąd 3: Tworzenie treści bez planu

Publikowanie przypadkowych treści, które nie mają związku z marką ani celami, może dezorientować odbiorców_czynie i zmniejszać skuteczność komunikacji. Podobnym problemem jest brak regularności i wrzucanie treści ad hoc, kiedy sobie o tym przypomnimy. Działania powinny być dopasowane do strategii komunikacji, naszych celi, wartości i misji. 

  • Stwórz kalendarz treści – planuj treści z wyprzedzeniem, uwzględniając ważne daty i wydarzenia. Nie zapominaj o świętach nietypowych (związanych z Twoją marką), zaplanuj działania na okres świąteczny czy wakacyjny. 
  • Zróżnicuj formaty treści – używaj różnych typów treści (teksty, zdjęcia, wideo, infografiki, konkursy, wideo, podcasty). Zwiększa to zaangażowanie odbiorców i sprawia, że dla każdego znajdzie się coś dobrego. Pamiętaj, że ludzie mają różne preferencje. Jeśli tworzysz obszerny artykuł blogowy, podziel go na mniejsze części i stwórz na jego podstawie parę Tik Toków.
  • Utrzymuj spójny ton komunikacji (Tone of Voice) – spójność w tonie i stylu komunikacji buduje zaufanie i rozpoznawalność marki. Spisane zasady dotyczące języka, jakiego używasz, charakterystyki tonu, konkretnych sloganów czy nawet emoji, pomogą Ci w codziennej komunikacji. 

Błąd 4: Brak analizy i optymalizacji

Jeśli nie będziesz monitorować efektów działań i wprowadzać optymalizacji, to nie dowiesz się, które działania są naprawde skuteczne. Dane mają moc! Korzystaj z nich na co dzień i sprawdzaj, na co warto poświęcać zasoby. 

W jaki sposób to zrobić? 

  • Wybierz odpowiednie narzędzia do analizy – narzędzia analityczne pozwalają na monitorowanie wyników i identyfikowanie obszarów do poprawy. Korzystaj z danych z GA4 i analityki mediów społecznościowych. Możesz je spisywać do Excela lub skorzystać z dedykowanych rozwiązań, które przedstawią wszystkie dane na jednym wykresie. 
  • Regularnie raportuj wyniki – regularne przeglądanie i analizowanie danych pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji.
  • Optymalizuj działania na podstawie danych – wprowadzanie zmian na podstawie analizy danych pozwala na ciągłe doskonalenie strategii. Pamiętaj, żeby wnioski wyciągać po paru tygodniach i miesiącach, a nie dniach. Jednorazowy „strzał” i viralowa rolka jest podpowiedzią, ale nie wyznacznikiem tego, co powinno być publikowane. 

Błąd 5: Nieodpowiedzialne zarządzanie kryzysowe

Kryzysy nie są przyjemne, ale mogą się wydarzyć. Warto być na nie przygotowanym i mieć ustalony plan działania. Brak reakcji na negatywne komentarze i niewłaściwe zarządzanie kryzysem może prowadzić do utraty reputacji i zaufania klientów – a są to kwestie, które trudno później odbudować. W jaki sposób przygotować się na kryzys? 

  • Opracowanie planu zarządzania kryzysowego – przygotuj procedurę na wypadek kryzysu. Pozwoli ona na szybką i skuteczną reakcję.
  • Szybka reakcja na negatywne komentarze – odpowiednie reagowanie na krytykę może zmniejszyć jej negatywny wpływ. Chcesz dowiedzieć się, jak rozmawiać z odbiorcami_czyniami? Sięgnij po naszego e-booka: Moderacja profili w mediach społecznościowych
  • Budowanie pozytywnych relacji z odbiorcami – stała interakcja i pozytywne zaangażowanie z klientami wzmacnia relacje i buduje lojalność.

Posłuchaj naszego podcastu “W dżungli marketingu” na temat kryzysów: Czy internet szybko zapomina? Kryzysy, case’y, wskazówki. 

Unikanie powyższych błędów jest kluczowe dla skutecznej strategii komunikacji w social mediach. Pamiętaj o budowaniu spójnej wizji i celów, odpowiednim wyborze platform, planowaniu treści, regularnej analizie działań oraz odpowiedzialnym zarządzaniu kryzysowym. Przemyślana strategia social media to nie tylko narzędzie promocji, ale również budowania trwałych relacji z klientami.

Potrzebujesz wsparcia specjalistów? Napisz do nas na info@morebananas.pl i porozmawiajmy o współpracy!

Anna Boenish

Anna Boenish

Marketerka, copywriterka i content managerka specjalizująca się w storytellingu i etycznym marketingu. Z wykształcenia sztukmistrzyni pisania, z zamiłowania pisarka prozy – na co dzień zajmuje się głównie składaniem słów w historie.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii