Czy rok 2023 był rokiem kryzysów? Zdecydowanie tak! Przeczytaj, jak miniony rok podsumowują Małpki i przyjaciele agencji More Bananas.
Monika Czaplicka
CEO
Wobuzz
Grupa Kryzysy wybuchają w social media w weekendy zagłosowała na top 3 kryzysy:
– #pandoragate i wszystkie tematy pokrewne; trudno się dziwić – skutki tej sytuacji dla wielu osób, ceWEBrytów oraz firm będziemy odczuwać jeszcze długo.
– MamaGinekolog, która przyjmowała znajomych w publicznym gabinecie po godzinach. Sroga kara pieniężna od regulatora pokazała, że oburzenie internetów na ten proceder było słuszne, chociaż sama zainteresowana nie widziała problemu. Warto nadmienić, że MamaGinekolog miała też inne akcje w tym roku.
– Viola & Dawid – Viola wyraziła zaniepokojenie, że Dawid reklamuje się jej wynikami reklamowymi po przejęciu jej klientki. Dawid początkowo nagrał filmik z oddawanego samochodu (w czasie jazdy), że teraz nie może odpowiedzieć. Jego kolejna odpowiedź była bardziej merytoryczna i sprawa byłaby zamknięta. Niestety, Dawid postanowił pociągnąć Violę do odpowiedzialności prawnej. Z tego tytułu opublikował post o RODO dla osób uczestniczących w grupie. Nie najlepiej napisany post wygenerował wrażenie, że Dawid chce pozwać wszystkich komentujących post Violi. Tak powstał “sąd emotkowy”. Viola przeprosiła w poście na grupie, ale Dawid domagał się 170 tysięcy złotych. Ostatecznie Viola przekazała pewną kwotę na cele charytatywne.
Anna Ledwoń-Blacha
Creative Owner
More Bananas
Cały rok 2023 podsumowałabym jak jeden wielki kryzys. I nie chodzi mi tu o marketing, ale całe życie. Kryzys gospodarczy, pogłębiające się kryzysy geopolityczne, (nie)widoczne skutki pandemii w naszej głowie i ciele – zdecydowanie najbardziej wpłynęły na konsumentów, a co za tym idzie również na biznes i marketing.
Padło sporo nazw, nazwisk i sytuacji związanych z kryzysami wizerunkowymi: Pandora Gate. Gargamel, Gonciarz, Mama Ginekolog, Martyna Kaczmarek, małżeństwo Pazurów czy Dowbor, Wojewódzki który pokazuje dane swojej karty kredytowej, afery wokół Kanału Sportowego, Caroline Derpienski i Natalia Janoszek – działo się.
A ja podsumowałabym to pojęciowo:
- nieadekwatne reagowanie na trendy społeczne i środowiskowe w postaci pinkwashingu czy greenwashingu,
- brak poszanowania prawa, praw autorskich,
- nieudane kampanie z influencerami wynikające często z braku planowania, briefowania i “lustracji” influencera,
- coraz większy brak zaufania do autorytetów wśród konsumentów,
- kontrowersje wokół praktyk korporacyjnych.
Wychodzę również z założenia, że kryzysy, choć wyzwaniem, stanowią również okazję do nauki i wzrostu. Firmy, które umiejętnie wykorzystują te doświadczenia, mogą wzmocnić swoją pozycję na rynku i zbudować trwały, pozytywny wizerunek.
Natalia Sikora
Head of Marketing
More Bananas
Największa porażka? Niezaprzeczalnie Pandora Gate i to pod wieloma względami. Z jednej strony samo wypłynięcie tego tematu, historii, z których każda kolejna chyba szokowała coraz bardziej. Z drugiej strony wszystkie znane twarze ścigające się we wzajemnych oskarżeniach i mające kolejne “asy” w rękawie. A na koniec smutne podsumowanie, że to jedynie kropla w oceanie. Niemniej warto mieć nadzieję, że takie sytuacje choć w 1% zmienią cokolwiek – czy podejście do współprac czy podniesienie świadomości.
Dagmara Adamczyk
Social Media Specjalistka
More Bananas
Firmy tną wydatki na marketing – już zaczynamy odczuwać kryzys w branży, a związana z przesytem i niepewnością świata recesja ma podobno dopiero uderzyć.
Najgłośniejszym kryzysem jest z pewnością trwający Pandora Gate, problem złożony na tylu płaszczyznach, że możnaby o nim napisać kilka osobnych artykułów. O wiele ostrzejszym kryzysem jest dla mnie sprawa patostreamera o ksywie “Kawiaq” – obrzydliwe obrazki, nie sprawdzajcie – mam nadzieję, że szybko go ukarzą. Policja i prokuratura podobno zajęły się uszczelnieniem definicji i przepisów regulujących takie zachowania. Mam nadzieję, że procedury umożliwiające sprawne łapanie sprawców będą coraz skuteczniejsze.
Sprawdź też: Największe kryzysy wizerunkowe w mediach 2022 roku
Najlepszy kryzys – mój “ulubiony”, w dodatku uważam, że mimo wszystko zrobił coś dobrego – to zmyślona kariera Natalii Janoszek. Sprawa przycichła dzięki aferze z Youtuberami, braku reakcji samej zainteresowanej i mediów, jednak wszyscy dostaliśmy cenną lekcję. Jako marketerzy jesteśmy odpowiedzialni za to co i kim promujemy – nie polegajmy na emocjach, wykorzystujmy narzędzia do weryfikacji wiarygodności influencerów.
Wojtek Żywolt
Social Media Specialist
trener i wykładowca
Na początku 2023 roku sieć obiegła informacja o Nicole Sochacki-Wójcickiej, czyli Mamie Ginekolog, która przyjmuje znajome koleżanki poza kolejką. Dokładnie na wizyty w ramach NFZ. Wszystko wyszło na jaw podczas jednego ze streamów, kiedy influencerka/lekarka tłumaczyła, że „to jest też sposób, żeby skrócić kolejki i dostęp po prostu do lekarza” i nie widzi w tym niczego kontrowersyjnego. Sprawą bardzo szybko zainteresował się Narodowy Fundusz Zdrowia, publikując komunikat, w którym nie zgadza się na przyjmowanie koleżanek i rodziny poza kolejnością w ramach kontraktu z NFZ.
View this post on Instagram
Kryzys z Mamą Ginekolog z początku roku przyćmiły inne, jednak najgłośniejszym z nich jest tzw. Pandora Gate. Sprawę nagłośnił Sylwester Wardęga, który dotarł do zatrważających informacji o przemocy seksualnej i groomingu wobec nastolatków przez znanych polskich youtuberów (m.in. Stuu). W następstwie inni streamerzy demaskowali kolejnych twórców, którzy również byli zamieszani w aferę. Pandora Gate momentami zdeklasowała trwającą w Polsce kampanię wyborczą, a październik 2023 przejdzie do historii polskiego Internetu oraz mediów społecznościowych. Czy influencer marketing może stracić na takim precedensie? Mam nadzieję, że taka sytuacja nauczy nas, aby baczniej przyglądać się influencerom i ich działaniom oraz lepiej dobierać współprace w przyszłości.
A Ty, co uważasz za największy kryzys 2023? Podziel się nim w komentarzu.