Reelsy zdetronizowały wszystkie inne formy wizualne, publikowane na Instagramie. To znakomite narzędzie do prowadzenia odbiorców przez kolejne etapy lejka sprzedażowego i pozyskiwania leadów. Dlatego z pomocą Wojtka Żywolta i Darii Bokowy przybliżymy Ci, w jaki sposób należy tworzyć te krótkie nagrania, zwane potocznie „rolkami”, aby skraść serca użytkowników. Wszystko zaczyna się od pomysłu, zarejestrowania i obróbki.
Zastanawiasz się, po co w ogóle tworzyć reelsy? Bo działają jak magnes na większość użytkowników Instagrama. A to właśnie tam, jak w żadnym innym medium możesz stworzyć swoją społeczność, dać się odkryć, ale także na przykład pokazać swoją pracę „od kuchni”. (Nie bez powodu program TV pt. „Jak to zostało zrobione” bił rekordy popularności na całym świecie).
Jak, gdzie i ile reelsów warto publikować?
1. Zaplanuj nagranie. Korzystaj z dostępnych funkcji i ustawień, aby znaleźć swój twórczy styl, ale zanim zaczniesz zabawę filtrami, przemyśl cały wygląd nagrania.
2. Zanim zaczniesz kręcić, zastanów się nad planem produkcji. Ustal wcześniej, jakiego rodzaju oświetlenie lub przejścia będziesz stosować.
3. Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swoich reelsów, możesz dodać ich podgląd do InstaStories z informacją, że stworzył_ś nowy film i zachęcasz do oglądania.
4. Pamiętaj, że kilka nagrań w tygodniu wystarczy, aby zwiększyć zasięgi i tworzyć pozytywne doświadczenia wokół marki.
5. Warto eksperymentować i publikować nawet kilka materiałów dziennie (podobnie jak na TikToku, nie dochodzi tu do kanibalizacji treści). To działa, bo poszczególne filmy trafiają do różnych grup docelowych, a co za tym idzie, nagrany przez Ciebie materiał nie dotrze do tych samych użytkowników.
6. „Rolki” możesz również dodawać do “aktualności”, czyli na feed, gdzie będą pomiędzy innymi postami. Oznaczone są tam za pomocą specjalnej ikony w prawym górnym rogu.
7. Jeśli żadna z klatek Twojego reelsa nie pasuje do sąsiednich postów – pamiętaj, że możesz ją zmienić i wstawić zdjęcie z galerii Twojego telefonu lub specjalnie zaprojektowaną grafikę.
Twój profil na Instagramie wygląda jak należy? A profil Twojej marki?
Sprawdź to koniecznie!
Skąd inspiracje do reelsów?
8. Przedstawiaj prawdziwe historie i sukcesy Twojej marki, informuj o nowych produktach, promocjach, wyprzedażach, dziel się krótkimi poradami, ciekawostkami oraz know-how.
9. Jeśli uzyskasz zgodę współpracowników, zaangażuj ich. Nie wahaj się kontynuować nagrywanie tylko z najlepszymi, bo nie każdy dobrze „pracuje w kadrze” i trzeba to uwzględnić.
10. Pamiętaj też, żeby odsyłać do artykułów, case studies i e-booków, które będą dostępne na firmowej stronie lub blogu. Właśnie w taki sposób robią to większe i mniejsze marki, które za pomocą „rolek” tworzą content employer brandingowy, a tym samym budują swój wizerunek pracodawcy.
Wzorcowe reelsy marek
11. Źródłem dobrych praktyk może być np. Rossmann Polska (@rossmannpl), który w zabawnych filmikach ukazuje zarówno pracowników sieci, nowości w ofercie, ale także ambasadorów projektów wizerunkowych marki, jak Artur Rojek.
12. Na uwagę zasługuje także Kutnowski Dom Kultury (@kutnowskidomkultury) przedstawiający codzienną pracę w instytucji kultury i swoją działalność społeczno-kulturalną.
13. O wysoką jakość „rolek” dba także sklep internetowy x-kom (@xkompl), który w swoich nagraniach porusza szeroko pojętą tematykę gamingową.
Łap „Parametry wideo na Instagramie 2022 – małpia ściągawka słusznych rozmiarów”
Proces tworzenia reelsów
Tworzenie „rolek” składa się z kilku elementów: przedstawiania historii, wyglądu całego nagrania, warstwy dźwiękowej i tekstowej, copywritingu posta i hashtagów. O czym należy pamiętać, aby przygotować dobry materiał?
14. Nagrywaj treści w pionie: obraz powinien być wyśrodkowany, aby przyciski po prawej stronie oraz opis na dole nie zasłaniał twarzy i innych obiektów, które chcesz przedstawiać.
15. Zadbaj o początkowe ujęcie, które przyciągnie uwagę widza – możesz przywitać się z odbiorcami, zadać pytanie lub zachęcić do dalszego oglądania.
16. Atrakcyjność reelsów to nie tylko obraz. Dźwięk jest równie ważny, dlatego w kreatorze znajdziesz bibliotekę dźwięków.
17. Tworząc filmy sponsorowane, wybierz dźwięki, które posiadają licencję na użytek komercyjny.
18. Nie zapominaj, że w contencie wizualnym przedstawiasz historię – najlepsze filmiki to te, które są zbudowane jak klasyczne opowiadanie. Z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem.
19. Warto używać „haczyka” – czegoś, co przykuje uwagę widzów na początku, aby utrzymać ich zaangażowanie przez cały czas trwania nagrania.
Hashtagi przy reelsach?
20. Chcesz, aby odbiorcy z łatwością odkrywali Twoje nagrania? Używaj hashtagów. Użytkownicy znajdują treści, które są zgodne z ich zainteresowaniami.
21. Nie używaj wyłącznie „dużych” hashtagów, które będą bezużyteczne i nie zagwarantują dotarcia do Twojej grupy odbiorców. Różnicuj ich rozmiary i wykorzystuj takie, które odzwierciedlają to, co faktycznie znajduje się na nagraniu.
Śledź „rolkowe” trendy
22. Jeżeli zauważysz trend na Instagramie, stwórz do niego nagranie! Trendem może być: filtr lub efekt, dźwięk, challenge, nagranie z konkretnym, powtarzającym się motywem.
23. Jeśli Twoje nagranie będzie zawierało popularny w danym momencie dźwięk lub filtr, masz większą szansę, że trafi do zakładki „Eksploruj”. Filmy, które tam są, cieszą się popularnością i dużą liczbą wyświetleń, dzięki którym Twoja marka może zostać zauważona.
24. Pamiętaj: kto pierwszy, ten lepszy. Liczy się szybka reakcja. Trendy przemijają – niektóre żyją kilka dni, a inne kilka tygodni – nie zwlekaj z nagrywaniem.
25. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać i obserwować pojawiające się trendy, a potem tworzyć swoje nagrania.
Uff – tyle o reelsach w tym odcinku. A że karmimy wiedzą w dużych porcjach, niebawem kolejna uczta, przyrządzona przez specjalistów More Bananas. Masz pytania? Napisz na halo@morebananas.pl
Autorzy: Daria Bokowy – Marketing Specialist, Wojtek Żywolt – Social Media Specialist & Trener