Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Stawianie celów i określanie KPI dla agencji reklamowej

Redakcja

Redakcja

Jak mierzyć wyniki działań agencji marketingowej? Jak miarodajnie ocenić realne efekty, nie poprzestając na ogólnym przeglądzie jej dokonań? Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że odpowiednio dobierając wskaźniki, da się to zrobić dość szybko. Ten wpis unaoczni Ci, jak mierzyć cele agencji marketingowej, aby móc optymalizować swoje i jej działania.

Marketing to podróż. Nie ma linii mety – to ciągły proces, który odbywa się na wielu różnych wektorach. Twoje cele marketingowe będą się często zmieniać podczas tej podróży, a sukces inicjatyw marketingowych zależy od zdolności Twojego zespołu do efektywnego mierzenia tych zmieniających się celów.

Dlaczego cele marketingowe są ważne

Cele marketingowe są ważne, ponieważ pomagają mierzyć, jak dobrze działają Twoje kampanie marketingowe. Wyznaczenie jasnych, mierzalnych celów daje Ci sposób na ocenę sukcesu lub porażki kampanii. Dzięki temu możesz próbować nowych rzeczy, poprawiać to, co nie działa i unikać wydawania pieniędzy na metody, które nie przynoszą wartości. Jak zjeść słonia? Plasterek po plasterku! Wyznaczając małe, osiągalne cele, możesz zbudować impet, który pomoże Ci osiągnąć te większe, bardziej wartościowe. 

Ważną kwestią do zapamiętania jest to, że cele marketingowe nie są celami sprzedażowymi. Owszem, sprzedaż i marketing są ze sobą ściśle powiązane, ale sprzedaż jest efektem końcowym strategii marketingowej. Cele sprzedażowe dotyczą tego, ilu osobom sprzedajesz lub ile przychodów od nich uzyskujesz. Cele marketingowe z kolei dotyczą tego, aby w pierwszej kolejności przyciągnąć ich do Twoich drzwi.

Ustalanie celów

Istnieją tysiące celów marketingowych i punktów odniesienia, które możesz  wyznaczyć. Kluczem jest jednak wyznaczenie tylko tych, które są najbardziej istotne dla Twojego biznesu i pomogą mu się rozwijać. Jeśli ustalisz ich zbyt wiele, przytłoczą Cię, a Twoja uwaga zostanie rozproszona. To będzie jak próba wzięcia łyka z hydrantu przeciwpożarowego! 

Ustalenie skutecznych celów marketingowych zależy od zadania sobie trzech kluczowych pytań:

– jakie są Twoje cele biznesowe?

– jakie są Twoje kluczowe wskaźniki pomiaru?

– jacy są Twoi kluczowi odbiorcy?

Istnieją trzy rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę podczas ustalania celów marketingowych: twoi klienci, twój biznes i twoja strategia marketingowa. A więc należy zbriefować samego siebie i zadać sobie następujące pytania:

mając na uwadze swoich klientów:

– kim są moi klienci?

– gdzie są moi klienci?

– jakie są ich problemy?

– jak mogę im pomóc?

mając na uwadze swój biznes:

– jakie są moje cele na najbliższe 12 miesięcy?

– co chcę osiągnąć?

– czego chcę się dowiedzieć?

mając na uwadze swoją strategię marketingową:

– jakie kanały są ważne dla mojego biznesu?

– które kanały są najlepiej dopasowane do moich klientów?

– co mogę zrobić z tymi kanałami? 

Odpowiadając na te pytania, będziesz w stanie wyznaczyć skuteczne cele marketingowe, których osiąganie będzie wspierać Twój biznes.

Co mierzyć? 

Teraz, gdy już wiesz, jakie cele marketingowe wybrać i masz jasność co do swoich klientów i ich problemów, pragnień i „punktów bólu”, możesz ustalić swoje cele biznesowe. Mogą to być:

poprawa satysfakcji klienta – jest to jeden z najważniejszych celów, które warto wybrać. Jeśli możesz zwiększyć zadowolenie klienta, zobaczysz wzrost sprzedaży i pozytywne recenzje.

pozyskanie nowych klientów – musisz stale przynosić nowych klientów, jeśli chcesz nadal rozwijać swój biznes. Nie można polegać tylko na obecnych  klientach, którzy mogą przestać z Tobą współpracować i nie zostaną „na zawsze”.

poprawa rozpoznawalności marki – jeśli chcesz, aby Twoi klienci wciąż wracali i jeśli chcesz przyciągnąć nowych, musisz zwiększyć rozpoznawalność marki i zadbać o duże zaangażowanie.

zwiększenie zaangażowania w markę – chcesz, aby Twoi klienci angażowali się w Twoją markę? To oznacza to, że powinni oni klikać Twoje reklamy, komentować i  udostępniać Twoje posty, a także kupować Twoje produkty lub korzystać z Twoich usług.

zwiększenie ruchu na stronie internetowej – jeżeli potrzebujesz ruchu na stronie internetowej, żeby zwiększyć sprzedaż. Im więcej osób odwiedza Twoją stronę, tym więcej jest okazji, aby kupili Twoje produkty.

Kluczowe wskaźniki marketingowe

Najlepszym sposobem na zmierzenie efektywności agencji marketingowej, z którą współpracujesz, jest spojrzenie na kluczowe wskaźniki marketingowe (KPI). 

Istnieje pięć kluczowych wskaźników marketingowych, które mówią ci, jak skuteczna jest twoja strategia marketingowa. Powinny być mierzone co kwartał. 

Jeśli nie monitorujesz tych wskaźników, po prostu „lecisz na oślep”. Dlatego tak ważne jest, aby nie zaniedbywać tego aspektu we współpracy.

  • Klienci – ilu nowych klientów przychodzi do Twojej firmy każdego miesiąca?
  • Przychody – ile przychodów przynosi Twoja firma w każdym miesiącu?
  • Współczynnik konwersji – ile osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową, dokonuje konwersji?
  • Okres zwrotu – jak długo musi trwać inwestycja w marketing, aby się zwrócić?
  • Wartość życiowa klienta – ile wart jest każdy klient?

Mierzenie skuteczności content marketingu

Jeśli Twoja agencja marketingowa skupia się bardziej na content marketingu, sprawdzaj, ile osób klika w Twoje treści i jak dobrze konwertują. Możesz użyć do tego Google Analytics lub innych narzędzi marketingowych. Dokładniejsze liczby uzyskasz używając aplikacji takich jak Hotjar. Kolejnym narzędziem wartym uwagi jest Kissmetrics. Zweryfikujesz, jak wielu odwiedzających Twoją stronę internetową weszło na nią po przeczytaniu contentu.

Mierzenie efektywności reklam

Jeśli Twoja agencja marketingowa skupia się na reklamie, mierz współczynnik klikalności (CTR), monitoruj koszt za kliknięcie (CPC) i współczynnik konwersji. Możesz sprawdzić, ile osób klika Twoje reklamy, ile pozostaje na Twojej stronie lub klika reklamy w aplikacji mobilnej, korzystając z Google Analytics dla wyświetleń w sieci Display Network.

Jeśli chodzi o mierzenie współczynnika konwersji, zwróć uwagę na to, ile osób klika Twoje reklamy i ostatecznie konwertuje. Możesz to zrobić za pomocą Google Analytics dla ruchu na stronie internetowej i segmentacji danych lub użyć narzędzia takiego jak Hotjar, aby zobaczyć pełny lejek.

Przy kampaniach prowadzonych w social mediach bardzo pomocny będzie Sotrender, który pozwala nam analizować dane z Facebooka, Instagrama, YouTube czy Twittera, dotyczące  nie tylko aktywności użytkowników, ale także działań konkurencji. Mamy możliwość analizowania typów postów, rodzaju zaangażowanych użytkowników oraz dostęp do danych demograficznych, takich jak wiek, lokalizacja, itp.

Inne sposoby mierzenia efektywności

Nie musisz polegać wyłącznie na pięciu kluczowych wskaźnikach marketingowych, aby zmierzyć skuteczność swojej agencji marketingowej. Ciężko jest zmierzyć działania mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku, co nie znaczy, że nie da się tego zrobić. 🙂 Możesz monitorować liczbę obserwujących Twoją stronę w social media, zaangażowanie pod postami czy też ilość leadów, które generuje Twoja firma, a także proporcje konwersji do leadów. 

Innym sposobem na zmierzenie wydajności agencji jest obliczenie okresu zwrotu z inwestycji. Jak długo będzie trwała inwestycja w marketing i ile czasu potrzeba, aby się zwróciła? W jakim czasie wysiłki agencji marketingowej generują wystarczająco dużo nowego biznesu, aby pokryć ich koszt? Na przykład, jeśli agencja marketingowa pobiera opłatę w wysokości 10.000 zł miesięcznie i wygenerowała 100.000 zł przychodu, to potrzeba 11 miesięcy, aby jej wysiłki się zwróciły.

Wnioski

Mierzenie efektywności agencji marketingowej jest kluczowe dla określenia, czy wykonuje ona dobrą pracę i czy jest warta tej inwestycji. Wybór właściwych wskaźników pomiaru jest najważniejszy przy określaniu, jak skuteczna jest strategia marketingowa i jej realizacja. Żeby to wiedzieć, możesz użyć minimum pięciu kluczowych wskaźników marketingowych, aby zmierzyć skuteczność prowadzonych działań. Teraz gdy wiesz, jak mierzyć skuteczność agencji marketingowej, nadszedł czas, aby wybrać agencję, która jest odpowiednia dla Twojej firmy.

Pytania? Chętnie na nie odpowiem: halo@morebananas.pl  

Autorka: Klaudia Gruszkowska, Account Manager

Redakcja

Redakcja

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii