Jak podaje Meltwater, w 2023 roku w Polsce było 27,5 miliona użytkowników mediów społecznościowych. Ta zawrotna liczba mówi tylko jedno – jeśli jeszcze nie prowadzisz działań marketingowych online, czas zacząć. Jak? Przeczytaj artykuł.
Średni czas przeglądania mediów społecznościowych w Polsce według raportu Meltwater to ponad 2 godziny dziennie. Użytkownicy_czki najchętniej wykorzystują je do utrzymywania kontaktu z bliskimi, czytania newsów oraz poszukiwania inspiracji. Na pierwszym miejscu pod względem popularności nadal znajduje się Facebook, a później kolejno Messenger, Instagram, WhatsApp, TikTok i Twitter.
Kto jest Twoim odbiorcą?
Wybór odpowiednich mediów będzie zależał od grupy docelowej i contentu, jaki chcesz publikować. Przeanalizuj swoją grupę docelową, a następnie sprawdź statystyki poszczególnych portali – wybierz te, w których znajdziesz odpowiednie osoby.
Na początku warto zadać sobie parę pytań:
- Kiedy odbiorcy_czynie korzystają z social mediów najczęściej?
- Dlaczego obserwują poszczególne konta?
- Kiedy użytkownicy są aktywni?
- Na jakie treści reagują najchętniej?
Daj sobie czas na poznanie odbiorców – słuchaj o ich potrzebach i zachęcaj do wypowiadania się w komentarzach czy wiadomościach prywatnych.
Profile w social mediach
Po wyborze czas na uzupełnienie podstawowych informacji i planowanie harmonogramów. Jak zrobić to najlepiej? Na pewno pamiętając, że potencjalni klienci_ki wyszukują informacje wszędzie – zarówno na profilach firmowych, jak i… prywatnych. Z tego powodu zadbaj o spójność i aktualność informacji. Najlepszy profil, to aktualny profil.
W pierwszej kolejności ustal, z jakich zakładek będziesz korzystać na swoim profilu biznesowym. Recenzje, galeria zdjęć, sklep, grupy, wydarzenia – co jest niezbędne, a czego nie chcesz używać?
Później przejdź do uzupełniania profilu. Dodaj informacje podstawowe, kategorie strony, dane kontaktowe, zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle.
Instagram to medium, w którym konsumujemy wzrokiem i to kwestie wizualne grają tu pierwszą rolę. Uzupełnij biogram o najważniejsze kwestie. Wyróżnij relacje i dodaj pasujące okładki, zadbaj o spójny feed, pamiętaj o tworzeniu cykli postów i charakterystycznym elemencie – np. konkretnym kolorze lub ciekawej ramce.
Pinterest to świetne medium do inspiracji. Dane z raportu Digital 2023: Poland, Hootsuite & We Are Social dotyczące lutego 2023 roku wskazują, że dzięki Pinom można dotrzeć aż do 5,42 mln użytkowników_czek w Polsce. Postaw na charakterystyczne cover photo, dodaj stronę www marki, uzupełnij bio i przygotuj wygląd tablic – dedykowane i spójne okładki ułatwią poruszanie się po profilu.
TikTok
TikTok zyskał niesamowitą popularność na początku 2020 roku i utrzymuje dobrą passę do dziś. Krótkie wideo to idealny format również dla profili biznesowych. Chwytliwa i prosta nazwa, krótkie BIO, strona www, e-mail kontaktowy, zdjęcie profilowe lub film do 6 sekund, spersonalizowany URL oraz wpięcie kont Instagrama i YouTuba to podstawy, o które należy zadbać.
Content do social mediów
Niezależnie od wybranego medium, najważniejsze jest tworzenie regularnych treści i zaangażowanie odbiorców_czyń do działań z marką. Posty możesz publikować m.in. na osi czasu, w grupie czy na wydarzeniach. Powinny być one zróżnicowane, ponieważ dublowanie treści nie jest korzystne w odbiorze. Najlepszym sposobem jest praca z harmonogramem – darmowy szablon znajdziesz tu: Kalendarzu Marketera 2023.
Jak pisać posty?
Dobrą praktyką jest dodanie dłuższego opisu tego, co przedstawia zdjęcie. Wykorzystuj storytelling – opowiadanie historii klientów_ek, osób, którym pomógł nasz produkt/usługa lub tych związanych z firmą. Nie zapominaj o emojis, zadbaj o czytelność (rozdziel dłuższy tekst na akapity), oznaczaj ludzi i inne strony, aby zwiększyć zaangażowanie i widoczność posta. Staraj się dodawać CTA (call to action) czyli wezwanie do działania. Może nim być: „A Ty, co o tym myślisz?” „Napisz w komentarzu swoje przemyślenia!”, „Daj serduszko jeśli…”.
Instagram opiera się głównie o zdjęcia i filmy. Możesz zastosować wszystkie rady dotyczące Facebooka i dodać parę spersonalizowanych kwestii. Hasztagi i słowa kluczowe pozwolą użytkownikom_czkom wyszukać posty, a angażujące Stories i Rolki (Reelsy) zwiększą zaangażowanie.
Spójna siatka postów wygląda profesjonalnie. Ustal schemat kolorów oraz filtry, które stosujesz na zdjęciach. Wybierz maksymalnie dwa fonty do robienia napisów. Wypróbuj aplikacje i programy, pomagające w edycji zdjęć i wideo. Zdjęcia najlepiej będą wyglądać w formacie wertykalnym.
Programy, które warto wypróbować to m.in. Canva, Unfold, Snapseed czy Shortcut.
Hasztagi
Hasztagi, szczególnie na Instagramie i TikToku, są niezwykle istotne. Sprawiają, że słowa stają się aktywnymi tagami, które użytkownicy_czki mogą wyszukiwać. Dzięki temu docierasz do nowych osób, treści są lepiej targetowane przez algorytm, a to skutkuje wartościowszymi followersami. Dopasowuj je pod treść i nie wybieraj zbyt ogólnych, np. #dog – Twój post bardzo szybko zginie pośród innych.
Stories
Stories to bardzo ważna część Instagrama. Materiały, które znikają po 24 godzinach to doskonały sposób na codzienną komunikację z followersami. Co możesz tam robić?
- Przedstaw prawdziwe historie i sukcesy Twojej marki.
- Informuj o promocjach, wyprzedażach, nowych produktach.
- Dziel się krótkimi poradnikami, ciekawostkami i know-how.
- Odsyłaj do artykułów, case studies i e-booków dostępnych na firmowym blogu.
Wzbogać statyczne zdjęcie o naklejki, ankiety czy quizy.
Pinterest podobnie jak Instagram stawia na treści wizualne. Jeśli chcesz odnieść sukces, wykorzystuj różne formaty: standardowe grafiki i zdjęcia, filmy i karuzele. Materiały możesz tworzyć bezpośrednio w kreatorze Pinów. Dodaj do nich logo oraz link do strony www. Używaj pionowych plików multimedialnych, ponieważ większość użytkowników_czek przegląda Pinteresta z telefonu.
Pamiętaj, że możesz dodawać okładki i opisy swoich tablic, zaprosić innych użytkowników do współpracy, a nawet zmieniać kolejność Pinów.
TikTok
Mówi się, że TikTok to platforma dla dzieci. Jest to mit. Z danych serwisu Statista wynika, że w Polsce są to w ponad 60% osoby w wieku +18.
Do kręcenia filmów nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu – wystarczy smartfon z dobrej jakości aparatem. Wcześniej najlepiej rozpisz krótki scenariusz. Filmik powinien być zbudowany jak opowiadanie: z początkiem, środkiem i zakończeniem. Przed publikacją dodaj zrozumiały opis nawiązujący do treści, wykorzystaj tematyczne hasztagi i wzbogać nagrania o filtry w postprodukcji.
Przy nagrywaniu trzymaj się paru podstawowych zasad:
- Zastanów się, jak chcesz zmontować film w postprodukcji.
- Nagrywaj treści w pionie.
- Pamiętaj o oświetleniu, dobrej jakości dźwięku i czystym kadrze.
- Długość nagrania ma znaczenie – wybieraj raczej krótsze formaty.
- Stosuj filtry, ale nie przesadź.
- Podkład muzyczny to dobry dodatek – znajdziesz go w dźwiękach na TikToku.
Trendy 2023 w social mediach
Trendy to nie wyznacznik, ale wskazówka. Warto być z nimi na bieżąco i sprawdzać, co aktualnie będzie popularne i opłacalne w kontekście marketingu internetowego. Czego możemy spodziewać się w 2023 roku?
- Rozwój efektów VR czy AR – jeśli masz taką możliwość, warto z niej skorzystać. Na początek mogą to być filtry na Instagramie czy TikToku.
- Sztuczna inteligencja – o czacie GPT jest coraz głośniej. Wykorzystuj narzędzia i programy AI do ułatwiania sobie codziennej pracy i generowania pomysłów.
- Działania CSR – liczą się ludzie, wartości, działania. Nie bez powodu ekologia, feminizm czy inne tematy społeczne są w ostatnich latach tak często wykorzystywane w marketingu.
- Uczciwość i odwaga w działaniu – ludzie nie lubią fałszu i kłamstwa. Rób to, co robisz i zachowuj autentyczność, wtedy inni będą mieli do Twojej marki zaufanie.
- Więcej materiałów wideo – to trend, który obserwujemy już od jakiegoś czasu. Wideo nadal pozostanie na topie.
- Metaverse i NFT – nowoczesne technologie i rozwiązania coraz częściej pojawiają się jako strategia marek.
Dowiedz się więcej o trendach: Marketingowe trendy na 2023 rok
Z taką wiedzą możesz zaczynać działania dla swojej marki lub próbować sił w pracy jako social media specjalista. Pamiętaj, że z czasem wszystko stanie się prostsze i bardziej oczywiste – teoria jest bardzo ważna, ale praktyka czyni mistrza.
Artykuł powstał we współpracy z Instytutem Marki Online i Komunikacji. Ania Ledwoń-Blacha, Co-founder Creative Director agencji More Bananas, jest opiekunką merytoryczną kierunku Brand Manager. Zainteresowani mogą skorzystać z kodów rabatowych, które obniżają opłaty czesnego o 500 zł!
– opłata jednorazowa: MB05J
– opłata cykliczna: MB05C
Więcej można przeczytać tutaj: www.imok.edu.pl