Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
dziewczyna

Dlaczego wystąpienie Reshmy Sajani „Teach girls bravery, not perfection” powinno być obowiązkową lekturą dla każdej kobiety?

Reshma Sajani to urodzona w 1975r. adwokatka i założycielka organizacji non profit Girls, who Code[2]. Jest autorką książki Odwagi! Nie musisz być doskonała[3]oraz Dziewczyny kodują[4]. Dlaczego polecam jej wystąpienie każdemu? Ponieważ dotyka kwestii tego, jak wychowujemy nasze dzieci i jak to wpływa na ich późniejsze relacje zawodowe i społeczne.

Reshma swoje wystąpienie na Konferencji TED zaczyna od wspomnienia wydarzenia, które większość z nas schowałoby głęboko w zakamarkach pamięci. Opowiada o przegranej w wyborach do Kongresu Stanów Zjednoczonych w 2010. Badania pokazywały, że nie ma żadnych szans na wygraną. Przez chwilę gazety zachwyciły się jej postawą i faktem, że ciemnoskóra kobieta, Hinduska, próbuje przebić się do amerykańskiego kongresu i pisały o niej jako o wschodzącej gwieździe polityki. W dniu wyborów okazało się jednak, że badania odzwierciedlały prawdę i przegrała z kretesem.

Reshma mówi o tym nie dlatego, że gloryfikuje czy analizuje swoją porażkę, ale dlatego, że uważa, że była to najbardziej odważna decyzja w jej życiu. Miała 33 lata i to był pierwszy raz jak zrobiła coś odważnego/głupiego w jej życiu. Podjęła ryzyko, którego jej nigdy nie uczono. Bo ryzyko jest domeną chłopców. Chłopcom zaleca się również: brak okazywania emocji („nie płacz jak baba”), podejmowanie ryzyka i parcie do przodu za wszelką cenę. Dziewczynkom nie wypada robić czy mówić wielu rzeczy, powinny być skromne i grzeczne („zachowuj się! Jesteś dziewczynką”). Wychowuje się dziewczynki tak, aby były perfekcyjne. Wychowuje się chłopców tak, aby byli odważni. I nie patrzymy na konsekwencje tych stereotypów.

Porażka i co dalej?

Co zrobiła Reshma po przegranej? 2 lata później założyła organizację wspierającą dziewczynki w kodowaniu i robotyce. Dlaczego? Dlatego, ze zauważyła w swojej pracy, że dziewczynki stanowią niewielki procent uczestników zajęć. „Według danych 66% amerykańskich dziewczynek między 6. a 12. rokiem życia wykazuje zainteresowanie dyscyplinami matematyczno-technologicznymi. Poziom ten spada o połowę w grupie wiekowej 13-17 lat, a co więcej w przypadku studentek obniża się aż do 4%.”[5]

Zrozumienie tego fenomenu tkwi w każdym z nas i w przekonaniach, w których wyrośliśmy i w których wychowujemy najmłodsze pokolenie. Dziewczynki są uczone perfekcji od najmłodszych lat. Powoduje to, że na zajęciach kodowania wolą pokazać pusty ekran niż zły kod, podczas gdy chłopcy nie mają problemu z popełnianiem błędów. To w dużej mierze powoduje, że kobiety wpadają w spiralę dążenia do bycia perfekcyjną w każdej dziedzinie. A tak się po prostu na dłuższą metę nie da. Nie powinien zatem dziwić fakt, że mężczyźni w dorosłym życiu aplikują na posady, w których pokrywa się tylko/aż 60% ich kompetencji. Kobiety aplikują w momencie spełnienia 100% wymogów w ogłoszeniu.

Dlaczego?

To, co mnie zdumiewa ciągle to fakt, że pomimo iż kobiety stanowią większą część społeczeństwa, są bardziej wykształcone to jednak mężczyźni wiodą prym w tytułach naukowych, publikacjach i wystąpieniach.[6]

Dlaczego? Nie zaprzeczam, że istnieje wielu specjalistów płci męskiej w danej dziedzinie ale daję sobie głowę uciąć („kilka” historii znam z autopsji), że tuż obok nich są wspaniałe kobiety, które często mają zdecydowanie szerszą wiedzę od swoich kolegów, a którym rzucano kłody pod nogi tylko dlatego, że nie są mężczyznami.

Więc dlaczego jest tak, że super kobiety, które mają wiedzę i doświadczenie w często specjalistycznych obszarach marketingu, tak rzadko występują na konferencjach naukowych? Albo inaczej! Dlaczego tak niewiele kobiet jest w stanie wybić się pomimo szerokiej wiedzy?

  • Dlaczego trzeba tworzyć listy 25 kobiet do obserwowania na LI, a nie listę 25 najlepszych profili do obserwowania na LI[7]?
  • Dlaczego na 65 osobowości marketingu tylko 18 z prezentowanych nazwisk to kobiety (27%)?[8].
  • Dlaczego na największej Konferencji Marketingowej I love Mkt w 2018 roku na 100 prelegentów tylko 20 to kobiety[9]. W roku 2021 na 20 prelegentów tylko 5 to kobiety[10].
  • Dlaczego na Konferencji Tigers United na 23 mentorów tylko 5 z nich jest kobietami[11]?

Kobieta Kobiecie wilkiem…

Ja mam swoją teorię na ten temat. Nazwijcie ją teorią spiskową ale jest to teza, którą przypłaciłam zawodową „persona non grata”, zerwaniem kilku znajomości, ale i poczuciem sprawiedliwości i wewnętrznego spokoju.

Według mnie kobiety na wysokich stanowiskach w dużej mierze nie wspierają kobiet aspirujących. Kobiet z dużą dawką energii, pomysłów i wiedzy. Wiem, że wrzucam w tej chwili „kij w mrowisko”, ale spójrzcie wstecz. Jeśli na Twojej drodze stała mentorka, która wspierała Cię i pomagała – to gratulacje. Super wzorzec do naśladowania. Niestety, w dużej mierze to „kobiety kobietom wilkiem”. Dlaczego tak się zdarza? Osobiście nie znajduję odpowiedzi na to pytanie. Mogę domniemywać, że może niektóre z nich boją się utraty prestiżu czy pozycji? Może po trochu zazdroszczą? A może po prostu taki mają życiowy drogowskaz?

Uważam, że pobudki takiego postępowania są nieistotne ponieważ zasady funkcjonowania w społeczeństwie w moim mniemaniu są bardzo proste. Masz czuć się ze sobą dobrze i postępować fair = nie krzywdzić innych. To oznacza, że nie donosisz na nikogo, nie podkładasz świń, nie wystawiasz na rzeź. To oznacza, że pomagasz, wspierasz, współpracujesz, aby osiągnąć wspólny cel. To oznacza, że nie jesteś perfekcyjna w każdej dziedzinie, ale jesteś (wystarczająco) dobra w tym w czym się specjalizujesz.

Wystarczająco dobra i odważna

Zostałam wychowana w przekonaniu, że wykształcenie to wszystko (córka profesora akademickiego😊). Teraz wiem, że to jest częściowa prawda. Wykształcenie tak ale takie, które pasuje Tobie i Twojej drodze rozwoju. Dlatego pozwalam córce „zapomnieć” odrobić pracę domową w postaci bzdurnego rysunku, ale nie pozwalam opuścić żadnej lekcji angielskiego. Dlatego nie mówię jej, że bazgrze jak kura pazurem, ale posyłam na lekcje kodowania. Bo wiem, że pismo odchodzi do lamusa a znajomość choćby podstawowa IT pomoże jej w życiu. Kodowanie wymaga podejmowania wielu prób i mierzenia się z porażkami. Wymaga cierpliwości ale i odwagi. Widzę u niej czasem zachowania, o których mówiła Reshma, na przykład córka nie chce pokazać pracy z błędnym kodem, bo nie umie go znaleźć. Na szczęście coraz częściej zadaje pytania i docieka co jest nie tak z zadaniem. Powoli zaczyna być odważna w popełnianiu błędów.

Żałuję, że zajęło mi ładnych kilka lat aby zrozumieć, że nie muszę być perfekcyjna we wszystkim. Że odważne jest zadawanie pytań i kwestionowanie „zastanego otoczenia”. Wystarczy jak będę perfekcyjna w tym, co robię i kocham.  W tym duchu się szkolę i uczę. W tym duchu wychowuję moją córkę. W tym chcę być perfekcjonistką. Na szczęście mam wiele koleżanek, które mnie wspierają. Wiele z nich na wysokich stanowiskach. Zarządzają swoimi firmami, odpowiadają za pół świata finansowo czy po prostu są genialnymi matkami. Chciałabym, aby nie były traktowane w kontekście „kobiet na stanowiskach” ale genialnych ludzi, którzy osiągnęli „coś” w życiu. Żeby nie było osobnej kategorii w stylu  „kobiety w marketingu” . Chciałabym nie musieć pisać takich tekstów. Wspierajmy się. Bądźmy odważne!

Autorka:
Ula Leszczyńska
www.ulaleszczynska.pl

Jednorożec marketingu od prawie 20 lat zajmuje się szeroko pojętym marketingiem. Uważa, że problemy nie istnieją – są same rozwiązania. Zwolenniczka prawdy i dialogu. Prywatnie spełniona żona i matka 10-letniej Grażki.

___

[1] Dla Chłopców i Ojców również 😊
[2] https://girlswhocode.com/
[3] https://www.empik.com/brave-not-perfect-saujani-reshma,p1230060659,ksiazka-p
[4] https://www.empik.com/dziewczyny-koduja-poradnik-saujani-reshma,p1207587750,ksiazka-p
[5] https://szajnmag.pl/perfekcyjnie-albo-wcale/
[6] https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C400308%2Cminister-nauki-liczba-kobiet-w-nauce-stale-rosnie.html
https://www.pulshr.pl/edukacja/kobiet-naukowcow-wciaz-jest-za-malo,61312.html
https://www.pulshr.pl/edukacja/kobiet-naukowcow-wciaz-jest-za-malo,61312.html
[7] https://www.forbes.pl/kariera/kobiety-na-linkedin-kogo-warto-obserwowac/kl4h1kt
[8] https://widoczni.com/blog/65-polskich-osobowosci-marketingu-ranking-2021/
[9] https://sprawnymarketing.pl/szkolenia/konferencja-virtual/
[10]https://sprawnymarketing.pl/konferencja/?utm_source=Pakulska&utm_medium=Promo&utm_campaign=specialedition&fbclid=IwAR2W0L02jB73qvj0OM27vPcWF1gvamIALXPLTtY7704V4YRGQC0fdLGwTmw
[11] https://tigersunited.pl/

 

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments