Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
SEO copywriting

SEO w 2021 roku – najważniejsze zmiany

SEO, czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to branża, której obce jest słowo „stagnacja”. Dynamika zmian w algorytmach Google, a także trendy w sposobie korzystania z internetu i urządzeń mobilnych mają nieustanny wpływ na sposób funkcjonowania całej branży.

Przewidywania i prognozy na 2021 rok

Największym wydarzeniem w 2021 r. miał być zapowiedziany przez Google update Page Experience Signal, który będzie oceniał użyteczność stron internetowych. Specjaliści marketingu internetowego sugerowali zatem konieczność zwrócenia większej uwagi na UX, indeksowanie mobile, a także dopasowanie contentu do intencji użytkownika. Jakie w rzeczywistości zmiany przyniosła nam pierwsza połowa 2021 roku i czy spełniły się przewidywania specjalistów na ten rok? Zapraszam do lektury.

Aktualizacje algorytmu

Core Update

Pierwsze miesiące tego roku obfitowały w kilka aktualizacji algorytmu Google, w tym Core Update, czyli rdzenia algorytmu wyszukiwania. Wspomniana aktualizacja rozpoczęła się 2 czerwca i trwała niecałe dwa tygodnie, a w lipcu nastąpiła jej druga część. Jeżeli nasza strona ucierpiała i jej wyniki znacznie się pogorszyły, możliwe, że pozycje nie poprawią się aż do kolejnego Core Update, które realizowane jest co kilka miesięcy. Aby to jednak nastąpiło, konieczne jest przeanalizowanie strony pod kątem głównych wytycznych wyszukiwarki i ich poprawa.

Google Product Review Update

Przed Core Update, w kwietniu miała miejsce niewielka aktualizacja, która dotyczyła stron posiadających recenzje i oceny produktów. Jej celem było docenienie wysokiej jakości komentarzy, które dostarczają rzetelnych informacji o produkcie i usługach i ich promowanie. Aktualizacja dotyczyła opinii i recenzji anglojęzycznych, lecz można się spodziewać jej dalszego rozwoju, które obejmie także inne języki.

Page Experience Update

15 czerwca rozpoczęła się (zapowiadana wcześniej na maj) aktualizacja dotycząca użyteczności strony i Core Web Vitals, czyli podstawowych wskaźników internetowych.

Aktualizacja skupia się na trzech wskaźnikach:

LCP – czas od momentu rozpoczęcia ładowania do wyświetlenia się największego elementu na stronie (blok tekstu, slajder),
FID – oczekiwanie na możliwość pierwszej interakcji użytkownika ze stroną,
CLS – przesuwanie się elementów strony podczas jej ładowania.

zrzut z Bloga Google - Search Engine Land

źródło: Blog Google – Search Engine Land

Wcześniejsza zapowiedź aktualizacji pozwoliła właścicielom stron internetowych przygotować się do niej i poprawić elementy, które tego wymagały. Raport dotyczący prawidłowych wskaźników internetowych jest dostępny w Google Search Console, gdzie widoczne są informacje o ilości stron wymagających poprawienia, zarówno w wersji na urządzeniach mobilnych jak i desktopowej.

2. Google Search Console - Podstawowe wskaźniki internetowe

3. Google Search Console - Podstawowe wskaźniki internetowe

Google Search Console – Podstawowe wskaźniki internetowe

O dostosowaniu strony internetowej do Core Web Vitals informuje nas także narzędzie Page Speed Insight, które na podstawie 28-dniowego testu przedstawia wyniki dotyczące CLS, FID i LCP.

4.Page Speed Insight

Page Speed Insight

Czy aktualizacja Core Web Vitals wpłynęła znacząco na wyniki w SERP? Według oficjalnych informacji, jej wdrożenie nie wpłynie jednorazowo na wyniki stron www – próżno więc oczekiwać gwałtownych spadków lub wzrostów pozycji. Podczas pisania tego artykułu wdrożenie aktualizacji jeszcze trwa i jej oficjalne zakończenie to koniec sierpnia 2021 r.

Google Search Releases Spam Update

Lato to dla wielu czas na relaks, ale nie dla specjalistów od reklamy w Google! Gigant z Mountain View nie pozwolił nam na odpoczynek i 23 czerwca wypuścił kolejną aktualizację, której celem jest bardziej umiejętne wykrywanie spamu. Google po raz kolejny przypomina o praktykach, które mogą osłabić pozycję strony w wyszukiwarki, a są to: systemy wymiany linków, automatyczne generowanie treści, ukrywanie treści na stronie i ich duplikacja oraz upychanie słów kluczowych.

Google Link Spam Algoritm Update

Pod koniec lipca Google ogłosił kolejną aktualizację, która identyfikuje spamerskie linki. W założeniu najnowszy update ma ignorować podejrzane odnośniki prowadzące do strony. Google po raz kolejny powtarza, aby nie stosować systemu wymiany linków na dużą skalę, prawidłowo oznaczać linki afiliacyjne atrybutem „rel=sponsored” oraz nie nadużywać linków Exact Match pochodzących z jednego wpisu.

Co o trendach w SEO mówią nam aktualizacje?

Google nieustannie wprowadza ulepszenia w swoich algorytmach, aby pokazywać użytkownikom jak najlepiej dopasowane wyniki do ich zapytań. Ustanawiając pewne standardy, niejako wymusza na właścicielach stron internetowych dbanie zarówno o optymalizację techniczną jak i treści publikowane w witrynach. Jakie trendy w SEO wyznaczają najnowsze aktualizacje? Systematyczne Core Update przypominają o dobrych praktykach i odwołują się wyznaczonych wcześniej reguł. Podobnie jak aktualizacja dotycząca spamowych linków. Istotnym trendem, o którym warto pamiętać, jest zwrócenie uwagi na użyteczność strony dla odwiedzających, czyli UX.

Co nowego w narzędziach?

Google coraz lepiej rozumie treść zamieszczoną w witrynach internetowych oraz jej poszczególne elementy. Duży wpływ ma tutaj rozwój sztucznej inteligencji, kolejne aktualizacje (m.in. BERT z 2020 r.), a także wzmocnienie znaczenia danych strukturalnych. Dzięki znacznikom schema Google lepiej odczytuje elementy na stronie, takie jak np. cechy produktu, jego cenę, dostępność, opinie i recenzje, a także kto jest autorem wpisu. Takie działanie ma na celu dostarczenie użytkownikowi jak najwięcej informacji już z poziomu wyszukiwarki.
Rozwój danych strukturalnych wymaga także odpowiednich narzędzi do ich walidacji. Google oficjalnie rezygnuje z poprzedniej wersji narzędzia „Test danych strukturalnych” na rzecz „Rich Result Test” oraz „Schema Markup Validator” dostępnych na stronie: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data.

Dużą zmianą jest także całkowite przejście na indeksowanie mobilne – mobile first index. Do marca 2021 r. w narzędziu Google Search Console można było wybrać, którą wersję strony chcemy indeksować w pierwszej kolejności. Teraz indeksowanie mobilnej wersji strony jest domyślne. Oznacza to, że trzeba zwrócić jeszcze większą uwagę na optymalizację strony pod tablety i smartfony.
W czerwcu Google Search Console udostępniło także wersję beta nowych raportów – Search Console Insight. Raport dostarcza informacji z ostatnich 28 dni o:
– ilości wyświetleń strony i średnim czasie spędzonym na stronie,
– statystykach dla nowych i najpopularniejszych treści,
– kanałach dotarcia użytkowników do strony,
– wyglądzie strony w wyszukiwarce (wyświetlenia strony, kliknięcia, najczęściej wyszukiwane zapytania),
– linkach odsyłających do strony,
– mediach społecznościowych.

5. Fragment raportu Search Console Insight

Fragment raportu Search Console Insight

Rok 2021 w SEO – co dalej?

Ten rok, obfitujący w mniejsze i większe aktualizacje może nas jeszcze zaskoczyć! Jak zawsze warto trzymać rękę na pulsie, śledzić trendy i doniesienie od samego Google. Polecam w tym celu blog Google: https://searchengineland.com/, a także obserwowanie oficjalnego konta na Twitterze: https://twitter.com/searchliaison. Jak zawsze dbajmy o witryny internetowe, optymalizując je zarówno pod kątem wyszukiwarki jak i przede wszystkim – odwiedzających ich użytkowników.

Autorka:

Alicja Stojek – SEO Specialist w DevaGroup.

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments