98% polskich użytkowników mediów społecznościowych wykorzystuje swoje telefony do przeglądania treści. Zastanawiasz się, jak możesz dotrzeć do osób za pomocą stories, a tym samym zwiększyć ich zaangażowanie? Idealnym rozwiązaniem będzie udostępnianie relacji na Facebooku.
Jak działają relacje na Facebooku?
Usługę wprowadzono w 2017 roku, a dzięki niej możesz udostępniać posty, zdjęcia i wiele więcej. Funkcja jest darmowa, zaś wszystko, czego będziesz potrzebować do tworzenia relacji to dostęp do internetu, laptopa bądź urządzenia mobilnego. Narzędzie działa w sposób intuicyjny, możesz użyć do tego celu oficjalnej aplikacji Facebooka. Relacje osób i stron, które obserwujesz, są widoczne przez 24 godziny od chwili ich publikacji, a odbiorcy mogą zobaczyć je na pasku u samej góry portalu i następnie na nie zareagować. Wokół zdjęcia profilowego pojawia się niebieska obwódka – to znak, że materiał jeszcze nie został przez Ciebie wyświetlony.
Relacje z poziomu urządzenia przenośnego
Aby dodać materiał, wystarczy stuknąć w przycisk „Utwórz relację”, następnie zostaniesz przeniesiony do mini-kreatora: możesz utworzyć tekst, boomeranga, selfie, ankietę lub wybrać twój obecny nastrój. Masz również dostęp do plików multimedialnych w swoim urządzeniu, a w prawym, dolnym rogu ujrzysz ikonę z aparatem. W tym miejscu utworzysz zdjęcie lub nakręcisz wideo. W górnym rogu będziesz mógł przejść do ustawień prywatności relacji i ustalisz, kto może ją zobaczyć.
Relacje z poziomu desktopa
W przypadku kont prywatnych masz możliwość tworzenia relacji w dwóch lokalizacjach: strony głównej Facebooka i własnego profilu. Najedź na „Utwórz relację”, a wtedy zobaczysz taki widok:
Tworzenie relacji z poziomu komputera jest nieco uboższe – możesz wgrać gotowy plik lub utworzyć relację tekstową, a także wzbogacić ją o link przekierowujący na stronę zewnętrzną. Prowadzisz stronę marki w Menedżerze firmowym? Wystarczy kliknąć „plus” przy awatarze i wykorzystać odpowiednie multimedia
Różnica między transmisją live a relacją
Transmisje live na Facebooku różnią się od relacji tym, że prowadzone są w czasie rzeczywistym. Możesz tworzyć je z poziomu zarządzanej strony lub prywatnego profilu, wykorzystując w tym celu zarówno komputer, jak i urządzenie mobilne. Na bieżąco odpowiesz na pytania użytkowników i przeanalizujesz ich reakcje. Więcej na temat transmisji przeczytasz tutaj.
Jak włączyć/wyłączyć relacje na Facebooku?
Relacje, tak jak na Instagramie, wyłączają się (a raczej znikają) automatycznie. Możemy do nich powrócić w archiwum relacji. Jak to zrobić? Korzystając z urządzenia przenośnego, przytrzymaj ikonę ze swoim zdjęciem na pasku głównym. Przejdziesz do archiwum twoich relacji, które są widoczne tylko dla Ciebie. W tym miejscu sprawdzisz, kto widział udostępniane multimedia, czy i jak na nie zareagował (w postaci komentarza lub polubienia), będziesz mógł pobrać plik lub go ponownie udostępnić, a także wyróżnić całą kolekcję. Możesz ją spersonalizować, dodając miniaturę i wybrane przez siebie relacje oraz nadając odpowiedni tytuł.
Jak usunąć relacje na Facebooku?
Dodałeś relację, ale chcesz ją usunąć? To nic trudnego. Zobacz, co należy zrobić:
Biznesowe wykorzystanie relacji na Facebooku
Wiele marek wykorzystuje potencjał drzemiący w marketingu online. Zastanawiasz się, jak wykorzystać relacje na Facebooku, aby promować swoją firmę w mediach społecznościowych? To tanie, skuteczne narzędzie, dzięki któremu będziesz w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami, zaprezentujesz Twoją organizację od środka, przekażesz informacje o nowych produktach lub usługach, a także będziesz mógł prowadzić sprzedaż. Zobacz, jak w trzech krokach możesz zaprezentować swoją firmę.
Zbuduj relacje między klientami a swoją marką
Nie bój się „ludzkiej” twarzy firmy – publikuj filmy i zdjęcia, które nie byłyby przez Ciebie publikowane na stronie marki na Facebooku. Zamiast idealnie przygotowanych multimediów, sprawdzą się te nieobrobione. Przedstaw ludzi, którzy pracują nad wspólnym projektem dla klienta. Dzięki relacjom możesz zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, pokazać, co robicie podczas wspólnych przerw lub w czasie wolnym, jak świętujecie urodziny współpracowników i angażujecie się w ważne akcje społeczne. Stories wspierają także działania employer brandingowe. To także świetna okazja do zaprezentowania swoich produktów w nietypowy, kreatywny sposób – zaintryguj swoich odbiorców tak, aby nie mogli doczekać się kolejnego materiału. Nawiązywanie interakcji i budowanie trwałych relacji z klientami na pewno zaowocuje w przyszłości.
2. Poinformuj o nowych produktach, usługach i promocjach
Wielu użytkowników przegląda relacje, aby być na bieżąco z produktami, które są oferowane przez marki. Aż 62% odbiorców na Facebooku wskazuje, że są bardziej zainteresowani usługami po odkryciu ich w Stories. Wykorzystuj drzemiący w nich potencjał – możesz wpłynąć na przyszłe decyzje zakupowe, przekierować ruch na stronę Twojej marki, poinformować o nowym szkoleniu lub webinarze.
3. Twórz zróżnicowany content
Treści udostępnianie w relacjach powinny różnić się od tych, które przedstawiasz na stronie marki i w innych profilach w mediach społecznościowych. Dlaczego? Przeglądający poszukują interesującego contentu, którego nie znajdą w aktualnościach. Podczas promocji usługi, produktu lub webinaru postaraj się zaintrygować swoich odbiorców – opublikuj tajemniczą zajawkę, która ich zaciekawi i zachęci do dalszego obserwowania. Bliżej premiery odkrywaj więcej kart, buduj nastrój i baw się formą. Relacje to świetne miejsce na prezentowanie nieoczywistych kreacji.
Jakich relacji oczekują odbiorcy?
Zastanawiasz się, co możesz prezentować w swoich relacjach?
- Przedstaw prawdziwe historie i sukcesy Twojej marki,
- informuj o promocjach, wyprzedażach,
- …a także nowych produktach.
- Twórz angażujący content – wzbogać statyczne zdjęcie o naklejki czy ankiety.
- Dziel się krótkimi poradnikami, ciekawostkami i know-how.
- Odsyłaj do artykułów, case studies i e-booków, dostępnych na firmowym blogu.
Autor:
Wojciech Żywolt
Social Media Specialist