Jaki był rok 2019 w social media? Pełen wrażeń – to na pewno. Przeczytajcie, jak mijający rok podsumowują pracownicy More Bananas.
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director
More Bananas
Największy sukces roku 2019
Nadal żyjemy kampanią “Podlaskie. Zasil się naturą.” Kontynuacja komunikacji z 2018 roku jest strzałem w dziesiątkę.
Za sukces 2019 roku uznaję powolne przyzwyczajanie się marketerów do tego, że Pokolenie Z istnieje, egzystuje na Tik Toku, a sam Tik Tok to wcale nie takie zło wcielone. Pierwsze kampanie z influencerami, ale i płatne w Polsce.
Ukrycie liczby polubień na Instagramie i Facebooku, co prawda to dopiero beta testy, ale zdecydowanie krok w przód dla: psychiki, uczciwości i edukacji, co tak naprawdę jest ważne w Social Media.
Zobacz też: Strategia content marketingowa krok po kroku
Sukces to też Quora po polsku!
Wprowadzenie w Social Media narzędzia w służbie zdrowia psychicznego. Instagram i Facebook – możesz sprawdzić, ile czasu spędzasz na platformie, wspomniana wcześniej liczba polubień, komunikaty na IG i Tumblr z odesłaniem do źródeł pomocy, gdy wrzucamy za dużo “smutnego” contentu.
Największa porażka roku 2019
Pomimo “trąbienia” o prywatności i bezpieczeństwie, nadal nie wiemy za wiele o bezpieczeństwie w social media, a uwierzytelnienie dwuskładnikowe czy stałe zmiany hasła są czymś równie odległym, co biegun północny.
Kampania #HeartOfPoland by Polska Fundacja Narodowa. Wygooglajcie, sprawdźcie jaki był budżet, uczcijcie minutą ciszy.
Niezrozumienie Tik Toka i ignorancja przez duże I przez marketerów. Lekka dychotomia w stosunku do punktu poprzedniego.
Najlepsza kampania roku 2019
Moim zdaniem najlepszą kampanią 2019 roku jest OLX i “A co gdyby”.
Nie zapominam też o Poczcie Polskiej! Jak dla mnie wygryw roku. Możemy mówić, że żenada, że dno, że cringe, ale…. do grupy docelowej idealne. A co się potem działo w RTMach. Do dzisiaj wywołuje uśmiech na mej twarzy. 😀
Profil Gucci na IG, istne “sacrum profanum” i doskonała niedoskonałość:
Karolina Kumor
Social Media Manager
More Bananas
Największy sukces roku 2019
Podcasty!
Gdy paradoksalnie od kilku lat mówiło się “o roku wideo”, to 2019 nazwano rokiem podcastów.
Oczywiście treści wizualne mają się doskonale i nie ustępują swojego podium, to popularność tych audiowizualnych rośnie. Co więcej potencjał w podcastach dostrzegły też marki. Jedne realizują kampanię z podcasterami, bądź tworzą własne podcasty, które przede wszystkim budują pozytywne skojarzenia z marką i stanowią element na ścieżce zakupowej klienta, jak np. “Dziewczyny z sąsiedztwa” marki Showroom we współpracy z topową polską podcasterką Joanną Okuniewską.
Największa porażka roku 2019
Lajki. A konkretnie ich ilość. Wiosną gruchnęła wiadomość, że Instagram testuje usunięcie widoczności liczby lajków pod zdjęciami. I choć większości wydawało się, że serwis polubieniami stoi i eksperyment nie wypali, to rozwiązanie przechodzi powyższe testy dość pozytywnie. Zmiany wprowadzane są cyklicznie, w poszczególnych państwach. Wszystko po to, by Instagram spełniał swoją pierwotną funkcję – był miejscem inspiracji, a nie tylko bańką próżności. Co najważniejsze, ma to mieć też pozytywny wpływ na psychikę użytkowników.
Najlepsza kampania roku 2019
W dobie wyczulenia konsumentów na brak autentyczności i fake influencerów, przeprowadzenie wartościowej kampanii z influencerami, to nie lada wyzwanie!
Na wyróżnienie zasługuje kampania Intimissimi promująca biustonosze dla dużego biustu z Instagramerkami m.in. Radzką i Joanną Banaszewską.
Przykłady te wpisują się w promocję ruchu body positive, który propaguje wiele marek sektora beauty. Marka bieliźniana Etam w ramach kampanii #ReadToGo publikowała na swoich kanałach zdjęcia bez obróbki graficznej, a sieciówka H&M w kampanii kostiumów kąpielowych wykorzystała modelki, których wymiary odbiegają od tych narzucanych przez wybiegi.
Natalia Sikora
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2019
Pierwsza pszczoła influencreka! @bee_nfluencer wleciała na Instagrama i zachwyciła. Są tu modne zdjęcia z podróży i codziennych czynności instagramowej pszczoły. Konto powstało jako kampania edukacyjna francuskich ekologów z ciekawym założeniem – im więcej obserwujących, tym więcej uratowanych owadów, ponieważ wszystkie przychody ze swojej działalności, wynikające ze współprac z markami, przekazywane są francuskiej fundacji Bee Fund, która prowadzi działania mające na celu ochronę pszczelego społeczeństwa.
Szkoda tylko, że liczba followersów zatrzymała się na poziomie nieco ponad 250 tys. i sława B. przygasła.
Największa porażka roku 2019
Wydawnictwo Ojców Franciszkanów Niepokalanów. Posty celowo poruszające sporne kwestie i to w taki sposób, że wywołują falę negatywnych emocji. Przy tym bardzo szybko zyskują rozgłos. Karuzela się napędza i powstają kolejne posty, admini dalej idą tą drogą. Tego typu stronie nie przystoi takie zachowanie.
Najlepsza kampania roku 2019
ALDI pod odpowiedni region, w tym np. Dolny Śląsk, Wielkopolska czy Małopolska. Hasła takie jak: „Codziennie świeże angielki”, „Nie rób siupy, polub Aldi” czy „Hejbnij się na lajka”. Blisko odbiorcy i z humorem. Wyróżnienie także za całokształt – ciekawe posty z zabawą słowem, coś w stylu Lidla, ale jednak trochę inaczej.
Kasia Witkowska
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2019
Coraz więcej marek decyduje się na pokazywanie naturalności i autentyczności, która przyciąga. W 2019 roku sporo kampanii było tworzonych w duchu #bodypositive. Do pochwały zasługuje m.in. współpraca Intimissimi z influencerkami m.in. Joanną Banaszewską oraz Magdą Kanoniak (Radzką), które promowały w swoich social mediach bieliznę w większych rozmiarach.
Największa porażka roku 2019
Boty na Instagramie. Myślę, że ten rok był totalnie przesiąknięty używaniem botów przez wiele profili, które najpierw notorycznie komentowały posty, a teraz przeszły do insta stories. Instagram ciągle podejmuje z nimi walkę i blokuje takie konta, więc mam nadzieję, że już w 2020 roku ludzie zrozumieją, że nie na tym buduje się zaangażowanie i relacje w medium.
Najlepsza kampania roku 2019
Zdecydowanie walka z wulgarnością, oszustwem i hejtem w internecie, którą podjęło OLX w swojej kampanii “A co gdyby?” z Januszem Chabiorem. Chociaż filmiki mają humorystyczny charakter, to pokazują “brzydką” prawdę o zachowaniach osób, które czując się anonimowo przed komputerem, obrażają innych. Filmiki dają do myślenia i myślę, że po ich obejrzeniu liczba chamów – nie tylko na OLX – się zmniejszy.
Ilona Sieradzka
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2019
Wyjście do ludzi z produktami bankowymi przez BNP Paribas! Pokazali, że mimo tego, że są poważną instytucją, w social mediach mogą mieć bardziej ludzkie oblicze. Świadectwem tego są doskonałe RTM-y i działania proekologiczne, które podejmuje marka.
Największa porażka roku 2019
Macademian Girl i Lenor to świetny przykład kiepskiego wykorzystywania influcencer marketingu. Zdjęcie z blogerką czytającą swojemu płynowi do płukania nie tylko obiegło sieć, ale przy okazji doczekało się wielu parodystycznych przeróbek (w tym jednej naszego autorstwa).
Zasięg z pewnością był ponadprzeciętny, pytanie jednak, czy przyniosło to coś pozytywnego dla marki, skoro o kampanii mówiło się głównie w prześmiewczym kontekście.
Pod koniec listopada w socialach mocno odbiło się także udawanie przez Filipa Chajzera ataku paniki w DDTVN. Tym bardziej absurdalne, że odbyło się tuż po rozmowie o tym, jak poważny jest to problem dla osób, które się z tym zmagają. Bagatelizowanie problemów psychicznych w 2019 roku jest poniżej wszelkiej krytyki.
Najlepsza kampania roku 2019
Na uwagę zasługują według mnie kampanie zwracające uwagę na nasze zdrowie. Świetny spot wypuściła Okręgowa Izba Lekarska – uświadamia, że walka o władzę w Polsce odsuwa na dalszy plan te aspekty funkcjonowania państwa, które naprawdę się liczą i jak dramatyczny jest stan służby zdrowia.
Październik był w tym roku różowy. Z innymi agencjami (i nie tylko) zjednoczyliśmy się w przypominaniu Polkom, jak ważna jest profilaktyka raka piersi w akcji #RóżowyPaździernik. Rak był też tematem kampanii Świat do góry nogami stanowiącej gest solidarności z chorymi.
To dla mnie wielki sukces, że coraz głośniej mówi się o tym, jak ważne jest dbanie o siebie i o zdrowie.
A Wy, co uważacie za sukces i porażkę 2019 w kategorii social media? Czekamy na Wasze komentarze na naszym profilu facebookowym!