W marketingu dużo się działo. Rok 2018 obfitował zarówno w sukcesy, jak i porażki polskich oraz zagranicznych marek. O najlepszych kampaniach, wzlotach i upadkach działów marketingu opowiadają eksperci More Bananas i Social Media Now.
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director
More Bananas
Największy sukces roku 2018
Za sukces roku 2018 możemy uznać powrót do człowieka i marketing skoncentrowany na #humanfirst, co było widoczne między innymi podczas Forum IAB. Brawa należą się też Google Analytics, który w końcu ogarnął łączenie danych z desktopu i mobile pod kątem jednego użytkownika.
Największa porażka roku 2018
Nieefektywne wydawanie budżetów ze względu na brak znajomości danych i grupy odbiorców, brak synergii działań marketingowych wewnątrz firm (odwieczna walka działu sprzedaży, marketingu i finansów). Do porażek zaliczam też Food Care i kampanię z Mikem Tysonem z okazji Powstania Warszawskiego oraz “Palesii” store i sprzedaż butów wartych 20$ za… 600$. Teraz już wiemy, jak łatwo oszukać influencerów.
Najlepsza kampania roku 2018
“Next Exit. Follow the Arches”, czyli nagradzana kampania McDonald’s, gdzie wyrazistość i prostota ważniejsze są niż rozróżnialność i nowe technologie. Brawa za odwagę należą się również firmie X-kom, za promocje na PornHubie. Do grona najlepszych zaliczam też kampanię IKEA “Niech żyje to, co między nami” za świetne kreacje i postawienie w centrum uwagi człowieka oraz reklamę Wedla “Jak brzmi czekolada” za synestezję.
Karolina Kumor
Social Media Manager
More Bananas
Największy sukces roku 2018
Promocja ruchu #ZeroWaste. Może się wydawać, że dbałość o tak małe rzeczy, jak wycofywanie przez kawiarnie słomek czy plastikowych sztućców to kropla w morzu potrzeb, jakie ma nasza planeta. Jednak nawet takie niewielkie kroki wzmacniają świadomość korzyści z bycia eko. Cieszy fakt, że konieczność zaprzestania nadmiernej produkcji plastiku promują znane osoby. Warto wspomnieć kampanię “Tu pijesz bez słomki”, której twarzami byli m.in Anja Rubik czy Robert Biedroń.
Największa porażka roku 2018
Wypowiedź dyrektor marketingu Reserved komentująca kampanię kolekcji jesień/zima “I can boogie”. W czasach #BodyPositivity, czyli ruchu nawołującego do promowania kobiecego piękna w każdym rozmiarze, Monika Kapłan za kobiecość uznaje “posiadanie biustu i talii”. Na oburzone głosy nie trzeba było długo czekać. Dyrektor marketingu Reserved musiała wystosować oficjalne przeprosiny, w których tłumaczyła swoją opatrznie zrozumianą wypowiedź.
Zobacz też: Bezpłatne bazy zdjęć. 22. darmowe stocki
Najlepsza kampania roku 2018
Projekt Tymczasem EB. Akcja skupiająca weteranów polskiego hip-hopu wespół z młodym pokoleniem. Tacy artyści jak Pezet, Sokół, Żabson i Sitek wykonywali nawzajem swoje utwory, które później można było zobaczyć na kanale Projektu Tymczasem EB na YouTubie. Motywem przewodnim kampanii był czas między młodością, a dojrzałością, czyli “tymczasem”. Finał odbył się w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Miejsce nie było przypadkowe – jeszcze mocniej podkreśliło starcie kultur. Hasło EB na stałe zapisało się w świadomości odbiorców.
Agata Patoła
Social Media Specialist
Social Media Now
Największy sukces roku 2018
Kampanie reklamowe Netflixa i Showmaxa, które pokazały, że seriale mogą wyjść do świata realnego. Na uwagę zasługuje przykład BoJacka Horsemana, który upijał się w krakowskich kuluarach i zamiast odbicia kopyt w alei gwiazd, zafundował nam odbicie pijanego łba – o czym rozpisywały się media. Brawa również za promocję “Opowieści podręcznej” w wykonaniu Showmaxa, w której mieliśmy do czynienia m.in. ze współpracą z Showroomem.
Największa porażka roku 2018
Największą porażką w świecie marketingu niezmiennie jest nastawienie na zysk i sprzedaż, a nie na płynne działania marketingowe związane również z wizerunkiem. Efekt? Płacz, że działania są nieefektywne, a reklamy wyświetlają się przypadkowym ludziom. Brak personalizacji i stanowczości w kreowaniu marki i sprzedaży produktu. Przykład? Wciąż wykorzystywany Robert Lewandowski jako ambasador każdej marki…
Najlepsza kampania roku 2018
Jedną z najlepszych kampanii tego roku jest małomiasteczkowa promocja nowej płyty Dawida Podsiadło. Kompletna definicja ambientu, wykorzystanie bardzo nietypowych metod promocji od zagadki z numerem telefonu przez sympatyczny kiosk. Wszystko to budziło pozytywne skojarzenia ze słowem “małomiasteczkowy” i doskonale angażowało fanów oraz łączyło działania digitalowe i outdoorowe. Dla mnie sztos! Dodatkowo powinniśmy zwrócić uwagę na tzw. pierwsze i odważne kroki w marketingu, czyli X-kom i reklamę dla leworęcznych na PornHubie! To ważne, żebyśmy wychodzili poza utarte ścieżki i szukali swoich grup docelowych wszędzie!
Ilona Sieradzka
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2018
Xiaomi, najbardziej polska marka telefonów, pokazało, że ma do siebie dystans i adoptowało nosacza sundajskiego – małpę, która występuje na zdecydowanej większości memów z telefonami tego producenta. Nie dość, że pomogli ginącemu gatunkowi, to jeszcze udowodnili, że mają świetne poczucie humoru.
Największa porażka roku 2018
Traktowanie pracowników w Stowarzyszeniu Wiosna, organizatorze Szlachetnej Paczki. Skandal wokół księdza Jacka Stryczka rzucił negatywne światło na działalność jednej z największych polskich organizacji charytatywnych – miejmy nadzieję, że nie zaszkodził tegorocznej edycji akcji.
Najlepsza kampania roku 2018
„Podlaskie. Zasil się naturą” to zdecydowanie najlepsza kampania w tym roku. Każda kreacja wzbudzała zachwyt i chęć wyjazdu na Podlasie – to chyba najlepsza rekomendacja i nagroda dla twórców. Pięknie pokazano w niej przewagę offline nad online.
Kasia Witkowska
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2018
Walka z beauty hejtem. Jak pokazują badania Rimmel, z obraźliwymi i krzywdzącymi opiniami na temat swojego wyglądu spotyka się co czwarta osoba zarówno w Internecie, jak i w realu. Z tego powodu marka zorganizowała m.in. akcję #Iwillnotbedeleted, by móc zapobiec temu zjawisku oraz pomóc ofiarom, które doświadczyły hejtu na własnej skórze.
Największa porażka roku 2018
Sposób promowania energetyków w Polsce. Pomimo zeszłorocznego kryzysu Tigera, kolejne marki napojów energetycznych nadal chcą się “wypromować” na kontrowersji. Idealnymi przykładami tego była komunikacja Devila z hasłem na grafikach “ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach…” czy filmy epatujące nagością i przedmiotowym traktowaniem kobiet w kampaniach Zbój Energy Drink. Miejmy nadzieję, że kary za takie działania będą w przyszłym roku jeszcze większe, a same treści będą szybko zgłaszane i blokowane.
Najlepsza kampania roku 2018
Powrót do offline’u, czyli kampania Dawida Podsiadły promująca jego nowy singiel “Małomiasteczkowy”. Kiosk pod Pałacem Kultury, murale z krzyżówkami w miastach czy teledysk bez teledysku. Działania wzbudzają zachwyt i są niezwykle spójne z całym wizerunkiem artysty, brawo!
Natalia Sikora
Social Media Specialist
More Bananas
Największy sukces roku 2018
Wzmożona walka ze wszędobylskim plastikiem. IKEA umieszcza słomkę w muzeum, warszawska Restauracja Si, która stawia na słomki z makaronu, a Carlsberg wprowadza rozwiązanie, które zastąpi folię do owijania wielopaków. Bardzo w stylu #eko i #plasticfree. Brawo!
Największa porażka roku 2018
Współpraca Gellwe z Magdą Gessler. Miało być interesująco, a każdy zauważył ogromną różnicę pomiędzy postami znanej restauratorki, a tymi stworzonymi stricte pod kampanię. Wiarygodność na minusie, niestety.
Najlepsza kampania roku 2018
Dawid Podsiadło i kampania promująca jego najnowszy, małomiasteczkowy album. Idealnie dopasowana do artysty. Z dystansem, ale prosto z mostu. Jest w tym niesamowity urok. Zaskakujący pomysł zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie w morzu innych kampanii.
Karolina Kociołek
Social Media Specialist
Social Media Now
Największy sukces roku 2018
Niestandardowe działania związane z promocją drugiego sezonu “Opowieści Podręcznej” oraz ambientowe działania promujące płytę “Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło.
Największa porażka roku 2018
Sporo kontrowersji wywołała kampania wizerunkowa DOM Development z udziałem aktorki Kingi Preis i pływaka Bartosza Kizierowskiego. W spotach wizerunkowych i billboardach wykorzystano hasło “dobrzy ludzie powinni mieszkać w dobrym miejscu”, które bez obudowania w szerszy kontekst, nie kojarzy się z pozytywnymi wartościami, otwartością i życzliwością. W kontekście dewelopera, hasło to kojarzy się z nowością i luksusem. Kampania, która w zamyśle miała wywołać pozytywne odczucia, spowodowała niesmak i wzbudziła mieszane uczucia wśród wielu odbiorców.
Najlepsza kampania roku 2018
Na początku zobaczyliśmy krótkie video, w którym Małgorzata Rozenek i Hanna Lis czytały obraźliwe komentarze na swój temat. Później przyszła pora na kolekcję dla kobiet inspirowaną “najnowszymi światowymi trendami: dyskryminacją, przemocą i brakiem równouprawnienia” dostępną na Showroom.pl. Wielki finał akcji nastąpił 12 lipca, kiedy kobiety ubrane w charakterystyczne czerwone stroje przeszły ulicami Warszawy, zatrzymując się pod Sejmem, Pałacem Prezydenckim i w Ogrodzie Saskim. Przygotowana dla Showmax Polska promocja drugiego sezonu “Opowieści Podręcznej” nie tylko świetnie połączyła digital i niestandardowe działania w przestrzeni miejskiej, ale też doskonale wpisała się w aktualne nastroje, poruszając ważne, społeczne kwestie.
Jakie według Ciebie były najlepsze kampanie marketingowe roku 2018? Czekamy na Twój komentarz!