fbpx
grafika 2018 rok

Podsumowanie roku 2018: marketing

W marketingu du偶o si臋 dzia艂o. Rok 2018 obfitowa艂 zar贸wno w sukcesy, jak i pora偶ki polskich oraz zagranicznych marek. O najlepszych kampaniach, wzlotach i upadkach dzia艂贸w marketingu opowiadaj膮 eksperci More Bananas i Social Media Now.

Anna Ledwo艅-Blacha

Co-founder & Creative Director
More Bananas

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Za sukces roku 2018 mo偶emy uzna膰 powr贸t do cz艂owieka i marketing skoncentrowany na #humanfirst, co by艂o widoczne mi臋dzy innymi podczas Forum IAB. Brawa nale偶膮 si臋 te偶 Google Analytics, kt贸ry w ko艅cu ogarn膮艂 艂膮czenie danych z desktopu i mobile pod k膮tem jednego u偶ytkownika.

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Nieefektywne wydawanie bud偶et贸w ze wzgl臋du na brak znajomo艣ci danych i grupy odbiorc贸w, brak synergii dzia艂a艅 marketingowych wewn膮trz firm (odwieczna walka dzia艂u sprzeda偶y, marketingu 聽i finans贸w). Do pora偶ek zaliczam te偶 Food Care i kampani臋 z Mikem Tysonem z okazji Powstania Warszawskiego oraz „Palesii” store i sprzeda偶 but贸w wartych 20$ za鈥 600$. Teraz ju偶 wiemy, jak 艂atwo oszuka膰 influencer贸w.

Najlepsza kampania roku 2018

„Next Exit. Follow the Arches”, czyli nagradzana kampania McDonald’s, gdzie wyrazisto艣膰 i prostota wa偶niejsze s膮 ni偶 rozr贸偶nialno艣膰 i nowe technologie. Brawa za odwag臋 nale偶膮 si臋 r贸wnie偶 firmie X-kom, za promocje na PornHubie. Do grona najlepszych zaliczam te偶 kampani臋 IKEA „Niech 偶yje to, co mi臋dzy nami” za 艣wietne kreacje i postawienie w centrum uwagi cz艂owieka oraz reklam臋 Wedla „Jak brzmi czekolada” za synestezj臋.

Karolina Kumor

Social Media Manager
More Bananas

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Promocja ruchu #ZeroWaste. Mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e dba艂o艣膰 o tak ma艂e rzeczy, jak wycofywanie przez kawiarnie s艂omek czy plastikowych sztu膰c贸w to kropla w morzu potrzeb, jakie ma nasza planeta. Jednak nawet takie niewielkie kroki wzmacniaj膮 艣wiadomo艣膰 korzy艣ci z bycia eko. Cieszy fakt, 偶e konieczno艣膰 zaprzestania nadmiernej produkcji plastiku promuj膮 znane osoby. Warto wspomnie膰 kampani臋 „Tu pijesz bez s艂omki”, kt贸rej twarzami byli m.in Anja Rubik czy Robert Biedro艅.

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Wypowied藕 dyrektor marketingu Reserved komentuj膮ca kampani臋 kolekcji jesie艅/zima „I can boogie”. W czasach #BodyPositivity, czyli ruchu nawo艂uj膮cego do promowania kobiecego pi臋kna w ka偶dym rozmiarze, Monika Kap艂an za kobieco艣膰 uznaje „posiadanie biustu i talii”. Na oburzone g艂osy nie trzeba by艂o d艂ugo czeka膰. Dyrektor marketingu Reserved musia艂a wystosowa膰 oficjalne przeprosiny, w kt贸rych t艂umaczy艂a swoj膮 opatrznie zrozumian膮 wypowied藕.

Zobacz te偶: Bezp艂atne bazy zdj臋膰. 22. darmowe stocki

Najlepsza kampania roku 2018

Projekt Tymczasem EB. Akcja skupiaj膮ca weteran贸w polskiego hip-hopu wesp贸艂 z m艂odym pokoleniem. Tacy arty艣ci jak Pezet, Sok贸艂, 呕abson i Sitek wykonywali nawzajem swoje utwory, kt贸re p贸藕niej mo偶na by艂o zobaczy膰 na kanale Projektu Tymczasem EB na YouTubie. Motywem przewodnim kampanii by艂 czas mi臋dzy m艂odo艣ci膮, a dojrza艂o艣ci膮, czyli „tymczasem”. Fina艂 odby艂 si臋 w krakowskim Teatrze im. Juliusza S艂owackiego. Miejsce nie by艂o przypadkowe – jeszcze mocniej podkre艣li艂o starcie kultur. Has艂o EB na sta艂e zapisa艂o si臋 w 艣wiadomo艣ci odbiorc贸w.

Agata Pato艂a

Social Media Specialist
Social Media Now

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Kampanie reklamowe Netflixa i Showmaxa, kt贸re pokaza艂y, 偶e seriale mog膮 wyj艣膰 do 艣wiata realnego. Na uwag臋 zas艂uguje przyk艂ad BoJacka Horsemana, kt贸ry upija艂 si臋 w krakowskich kuluarach i zamiast odbicia kopyt w alei gwiazd, zafundowa艂 nam odbicie pijanego 艂ba – o czym rozpisywa艂y si臋 media. Brawa r贸wnie偶 za promocj臋 鈥淥powie艣ci podr臋cznej鈥 w wykonaniu Showmaxa, w kt贸rej mieli艣my do czynienia m.in. ze wsp贸艂prac膮 z Showroomem.

kampania baner

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Najwi臋ksz膮 pora偶k膮 w 艣wiecie marketingu niezmiennie jest nastawienie na zysk i sprzeda偶, a nie na p艂ynne dzia艂ania marketingowe zwi膮zane r贸wnie偶 z wizerunkiem. Efekt? P艂acz, 偶e dzia艂ania s膮 nieefektywne, a reklamy wy艣wietlaj膮 si臋 przypadkowym ludziom. Brak personalizacji i stanowczo艣ci w kreowaniu marki i sprzeda偶y produktu. Przyk艂ad? Wci膮偶 wykorzystywany Robert Lewandowski jako ambasador ka偶dej marki…

Najlepsza kampania roku 2018

Jedn膮 z najlepszych kampanii tego roku jest ma艂omiasteczkowa promocja nowej p艂yty Dawida Podsiad艂o. Kompletna definicja ambientu, wykorzystanie bardzo nietypowych metod promocji od zagadki z numerem telefonu przez sympatyczny kiosk. Wszystko to budzi艂o pozytywne skojarzenia ze s艂owem 鈥渕a艂omiasteczkowy鈥 i doskonale anga偶owa艂o fan贸w oraz 艂膮czy艂o dzia艂ania digitalowe i outdoorowe. Dla mnie sztos! Dodatkowo powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋 na tzw. pierwsze i odwa偶ne kroki w marketingu, czyli X-kom i reklam臋 dla lewor臋cznych na PornHubie! To wa偶ne, 偶eby艣my wychodzili poza utarte 艣cie偶ki i szukali swoich grup docelowych wsz臋dzie!

baner kampania

Ilona Sieradzka

Social Media Specialist
More Bananas

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Xiaomi, najbardziej polska marka telefon贸w, pokaza艂o, 偶e ma do siebie dystans i adoptowa艂o nosacza sundajskiego 鈥 ma艂p臋, kt贸ra wyst臋puje na zdecydowanej wi臋kszo艣ci mem贸w z telefonami tego producenta. Nie do艣膰, 偶e pomogli gin膮cemu gatunkowi, to jeszcze udowodnili, 偶e maj膮 艣wietne poczucie humoru.

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Traktowanie pracownik贸w w Stowarzyszeniu Wiosna, organizatorze Szlachetnej Paczki. Skandal wok贸艂 ksi臋dza Jacka Stryczka rzuci艂 negatywne 艣wiat艂o na dzia艂alno艣膰 jednej z najwi臋kszych polskich organizacji charytatywnych 鈥 miejmy nadziej臋, 偶e nie zaszkodzi艂 tegorocznej edycji akcji.

Najlepsza kampania roku 2018

鈥濸odlaskie. Zasil si臋 natur膮鈥 to zdecydowanie najlepsza kampania w tym roku. Ka偶da kreacja wzbudza艂a zachwyt i ch臋膰 wyjazdu na Podlasie 鈥 to chyba najlepsza rekomendacja i nagroda dla tw贸rc贸w. Pi臋knie pokazano w niej przewag臋 offline nad online.

Kasia Witkowska

Social Media Specialist
More Bananas

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Walka z beauty hejtem. Jak pokazuj膮 badania Rimmel, z obra藕liwymi i krzywdz膮cymi opiniami na temat swojego wygl膮du spotyka si臋 co czwarta osoba zar贸wno w Internecie, jak i w realu. Z tego powodu marka zorganizowa艂a m.in. akcj臋 #Iwillnotbedeleted, by m贸c zapobiec temu zjawisku oraz pom贸c ofiarom, kt贸re do艣wiadczy艂y hejtu na w艂asnej sk贸rze.

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Spos贸b promowania energetyk贸w w Polsce. Pomimo zesz艂orocznego kryzysu Tigera, kolejne marki napoj贸w energetycznych nadal chc膮 si臋 „wypromowa膰” na kontrowersji. Idealnymi przyk艂adami 聽tego by艂a komunikacja Devila z has艂em na grafikach „ona ju偶 wie co za chwil臋 b臋dzie mia艂a w ustach鈥” czy filmy epatuj膮ce nago艣ci膮 i przedmiotowym traktowaniem kobiet w kampaniach Zb贸j Energy Drink. Miejmy nadziej臋, 偶e kary za takie dzia艂ania b臋d膮 w przysz艂ym roku jeszcze wi臋ksze, a same tre艣ci b臋d膮 szybko zg艂aszane i blokowane.

Energy Drink kampania

Najlepsza kampania roku 2018

Powr贸t do offline鈥檜, czyli kampania Dawida Podsiad艂y promuj膮ca jego nowy singiel „Ma艂omiasteczkowy”. Kiosk pod Pa艂acem Kultury, murale z krzy偶贸wkami w miastach czy teledysk bez teledysku. Dzia艂ania wzbudzaj膮 zachwyt i s膮 niezwykle sp贸jne z ca艂ym wizerunkiem artysty, brawo!

Natalia Sikora

Social Media Specialist
More Bananas

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Wzmo偶ona walka ze wsz臋dobylskim plastikiem. IKEA umieszcza s艂omk臋 w muzeum, warszawska Restauracja Si, kt贸ra stawia na s艂omki z makaronu, a Carlsberg wprowadza rozwi膮zanie, kt贸re zast膮pi foli臋 do owijania wielopak贸w. Bardzo w stylu #eko i #plasticfree. Brawo!

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Wsp贸艂praca Gellwe z Magd膮 Gessler. Mia艂o by膰 interesuj膮co, a ka偶dy zauwa偶y艂 ogromn膮 r贸偶nic臋 pomi臋dzy postami znanej restauratorki, a tymi stworzonymi stricte pod kampani臋. Wiarygodno艣膰 na minusie, niestety.

Najlepsza kampania roku 2018

Dawid Podsiad艂o i kampania promuj膮ca jego najnowszy, ma艂omiasteczkowy album. Idealnie dopasowana do artysty. Z dystansem, ale prosto z mostu. Jest w tym niesamowity urok. Zaskakuj膮cy pomys艂 zdecydowanie zas艂uguje na wyr贸偶nienie w morzu innych kampanii.

Karolina Kocio艂ek

Social Media Specialist
Social Media Now

Najwi臋kszy sukces roku 2018

Niestandardowe dzia艂ania zwi膮zane z promocj膮 drugiego sezonu „Opowie艣ci Podr臋cznej” oraz ambientowe dzia艂ania promuj膮ce p艂yt臋 „Ma艂omiasteczkowy” Dawida Podsiad艂o.

Najwi臋ksza pora偶ka roku 2018

Sporo kontrowersji wywo艂a艂a kampania wizerunkowa DOM Development z udzia艂em aktorki Kingi Preis i p艂ywaka Bartosza Kizierowskiego. W spotach wizerunkowych i billboardach wykorzystano has艂o „dobrzy ludzie powinni mieszka膰 w dobrym miejscu”, kt贸re bez obudowania w szerszy kontekst, nie kojarzy si臋 z pozytywnymi warto艣ciami, otwarto艣ci膮 i 偶yczliwo艣ci膮. W kontek艣cie dewelopera, has艂o to kojarzy si臋 z nowo艣ci膮 i luksusem. Kampania, kt贸ra w zamy艣le mia艂a wywo艂a膰 pozytywne odczucia, spowodowa艂a niesmak i wzbudzi艂a mieszane uczucia w艣r贸d wielu odbiorc贸w.

Najlepsza kampania roku 2018

Na pocz膮tku zobaczyli艣my kr贸tkie video, w kt贸rym Ma艂gorzata Rozenek i Hanna Lis czyta艂y obra藕liwe komentarze na sw贸j temat. P贸藕niej przysz艂a pora na kolekcj臋 dla kobiet inspirowan膮 „najnowszymi 艣wiatowymi trendami: dyskryminacj膮, przemoc膮 i brakiem r贸wnouprawnienia” dost臋pn膮 na Showroom.pl. Wielki fina艂 akcji nast膮pi艂 12 lipca, kiedy kobiety ubrane w charakterystyczne czerwone stroje przesz艂y ulicami Warszawy, zatrzymuj膮c si臋 pod Sejmem, Pa艂acem Prezydenckim i w Ogrodzie Saskim. Przygotowana dla Showmax Polska promocja drugiego sezonu „Opowie艣ci Podr臋cznej” nie tylko 艣wietnie po艂膮czy艂a digital i niestandardowe dzia艂ania w przestrzeni miejskiej, ale te偶 doskonale wpisa艂a si臋 w aktualne nastroje, poruszaj膮c wa偶ne, spo艂eczne kwestie.

Jakie wed艂ug Ciebie by艂y najlepsze kampanie marketingowe roku 2018? Czekamy na Tw贸j komentarz!

Udost臋pnij

FacebookTwitterPinterest