fbpx
More Bananas Zostań naszym klientem

Memy w komunikacji marki [CASE STUDY SZOPI.PL]

18 listopada 2019 | Tagi:
memy w komunikacji szopi.pl

Memy w komunikacji marketingowej na Facebooku okazały się w przypadku naszego klienta, Szopi.pl, strzałem w dziesiątkę. Dlaczego się na nie zdecydowaliśmy?  Przeczytaj case study, by dowiedzieć się więcej!

Jednymi z najpopularniejszych stron internetowych przez wiele lat były Demotywatory, Joemonster, Mistrzowie.org czy Kwejk. Co je łączy? Ano to, że zawierają lolcontent, czyli śmieszne treści mocno angażujące użytkowników.

Kiedyś do ich oglądania i tworzenia służyły stworzone dla nich strony internetowe. Dziś lolcontent oglądamy tam, gdzie spędzamy w sieci najwięcej czasu i poszukujemy prostej rozrywki, dobrej zabawy i oderwania się od codzienności – w mediach społecznościowych. W jednym kanale mamy dostęp do wszystkich treści, które jeszcze niedawno były rozrzucone po wielu osobnych serwisach.

Memy w social mediach

Dlaczego lolcontent jest wprost stworzony do wykorzystywania go w mediach społecznościowych? Nigdzie indziej nie wchodzimy z nim w interakcje tak często. Możemy go polubić, skomentować, oznaczyć znajomego, który musi to zobaczyć, udostępnić, a nawet przerobić i puścić dalej w obieg.

Jako marketerzy chcemy angażować użytkowników, przywiązywać ich do marki i budzić dobre skojarzenia z nią. Aby to osiągnąć, warto w komunikacji wesprzeć się właśnie lolcontentem.

Czemu memy pojawiły się na Facebooku Szopi.pl?

Fani Szopi.pl to przede wszystkim osoby młode, głównie między 25. a 34. rokiem życia, w dużej części także młodsze. Media społecznościowe to dla nich środowisko naturalne. Chętnie wchodzą w interakcje z markami, które rozumieją ich potrzeby, język i przede wszystkim żyją tym, czym żyją oni. Ze statystyk grup odbiorców wiemy, że lubią takie fanpage’e jak Mordor na Domaniewskiej, Korposzczur płakał jak czelendżował, Korpo Biurwa, AszDziennik czy memy Marty Frej.

To skłoniło nas do sprawdzenia, czy fanom spodoba się dodanie memów do komunikacji marki na Facebooku.

Naszym celem było:

  • zwiększenie aktywności fanów na profilu marki,
  • budowanie pozytywnych skojarzeń z marką,
  • dostarczenie fanom rozrywki, która jest silnie powiązana z tym, jaka jest marka (nowoczesna, prokliencka, rozumiejąca potrzeby, nawyki i zwyczaje klientów).

Przebieg działań i główne założenia

Po pierwsze, memy zawsze były i są powiązane z marką. Dbamy o to, żeby to nie były przypadkowe obrazki, ale treści nawiązujące do tego, czym zajmuje się Szopi – gotowania, jedzenia czy zakupów.

Po drugie, tworzymy memy sami, tj. nie wykorzystujemy gotowych obrazków krążących po sieci, tylko przygotowujemy własne kreacje, mniej lub bardziej inspirując się tym, co już się gdzieś pojawiło.

Po trzecie, każdy mem jest graficznie dostosowany do tego, jak marka prezentuje się na Facebooku, dzięki czemu cała komunikacja jest spójna nie tylko tematycznie, ale i wizualnie.

Po czwarte, memy stanowią ok. 1/10 wszystkich treści pojawiających się na fanpage’u. Ma być ich na tyle dużo, żeby fani czuli, że pojawiają się one cyklicznie i choćby dlatego warto śledzić profil marki, i na tyle mało, żeby ten typ postów nie stał się nużący.

W ciągu roku opublikowaliśmy kilkanaście memów:

  • w formie RTM-ów,
  • w nawiązaniu do aktualnych trendów w tworzeniu memów,
  • w nawiązaniu do szeroko rozumianej gastronomii, branży spożywczej, jedzenia.

Nawiązania do aktualnych memowych trendów

Na początku marca popularna była seria memów: „Naprawdę jesteś X? To powiedz coś po X-owemu”. Postanowiliśmy wpisać się w ten trend i stworzyć mem o tym, co może powiedzieć szoper, czyli pracownik Szopi robiący zakupy dla klienta marki.

Mem spotkał się z ogromnym uznaniem – fani polubili go (dzięki działaniom organicznym i płatnym) prawie 540 razy. Pojawiło się także 55 komentarzy i 15 udostępnień. Był to najlepszy post marki w 2018 roku.

Memy z nosaczem typowym Januszem to coś, co bardzo długo było na fali. Mimo że nasz mem pojawił się już pod koniec okresu popularności tego trendu, został bardzo ciepło przyjęty przez fanów marki. Dzięki działaniom organicznym i płatnym uzyskał ponad 100 polubień, 34 komentarze i 4 udostępnienia.

Nawiązania do jedzenia, gastronomii i branży spożywczej

Któż z nas nie przeżył podobnych dylematów co bohaterka mema. Dzięki odwołaniu do codziennych doświadczeń fanów marki pod postem udało się zgromadzić 424 polubienia, 124 komentarze i 12 udostępnień.


Jednym z najbardziej angażujących postów tego typu był post, w którym wykorzystaliśmy naprawdę brzydkie zdjęcia z Shutterstocka. Efekt? 108 polubień, 97 komentarzy i 4 udostępnienia.

Nawiązanie do piramidy zdrowego żywienia i piramidy zdrowego żywienia inaczej, które miało formę mema, przyniosło 137 polubień, 25 komentarzy i 3 udostępnienia.

RTM i nawiązania do bieżących wydarzeń/świąt

Reakcja na ślub księcia Harry’ego spotkała się nie tylko z uznaniem fanów, ale i portalu „NowyMarketing”, który uznał naszą kreację za jedną z najlepszych reakcji marek na to wydarzenie.

Post zebrał organicznie 141 polubień i został 10 razy udostępniony.

 


Na Dzień Matki zorganizowaliśmy konkurs, w którym zadanie polegało na napisaniu, jaki tekst wypowiadany przez mamę najbardziej zapadł w pamięć uczestnikowi. Dzięki użyciu mema w grafice pod postem pojawiło się nie tylko 100 komentarzy, ale także 101 polubień.


W lipcu odwołaliśmy się do doświadczeń fanów marki związanych z pakowaniem się na wakacje. Mem przedstawiający walizkę spakowaną na wyjazd i na powrót z wyjazdu zebrał 304 polubienia, 52 komentarze oraz 14 udostępnień.

Memy jako element kampanii sprzedażowej

Mem stał się też jedną z kreacji w kampanii sprzedażowej targetowanej na pracowników warszawskich korporacji. Mimo że treści sprzedażowe z zasady klikają się słabiej, tu dzięki zastosowaniu grafiki z memem i wykorzystaniu korpomowy zebraliśmy 274 polubienia, 43 komentarze i 5 udostępnień.


W wakacje – jako że to okres wyjazdów, a nasz klient dostarcza zakupy tylko w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie, chcieliśmy przypomnieć pozostałym w mieście o możliwości zamówienia zakupów do domu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz i mierzenia się z upałem. Chcieliśmy, aby post sprzedażowy był jednocześnie atrakcyjny i budzący zaangażowanie, dlatego wykorzystaliśmy mem. Poniższa kreacja zebrała 233 polubienia, 14 komentarzy i 21 udostępnień.

 

Czy warto było szaleć tak? Wnioski

Czy warto było włączyć memy do komunikacji marki? Zdecydowanie tak. Nie wszystkie z powyższych kreacji były promowane, a mimo tego generowały duże zaangażowanie, a tym samym – zasięgi organiczne.

Wśród 20 najlepszych postów marki (od 1.03.2018 do 28.02.2019) aż 11 to memy – to one zebrały najwięcej polubień, komentarzy i udostępnień.

Co ważne, fani reagowali na nasze kreacje bardzo pozytywnie:

opinia klientów o marketingu marki 1 opinia klientów o marketingu marki 1

Z pewnością nie jest to działanie, które sprawdzi się u każdej marki. Jeśli jednak prowadzicie media społecznościowe dla firmy na luzie, z przymrużeniem oka, a grupa odbiorców jest dość młoda i lubi ten typ komunikacji (jak już pisałam, to sprawdzicie w Audience Insights) spróbujcie. Jak widać, korzyści, czyli wzrost świadomości istnienia marki, zaangażowania i ogólnej sympatii do marki, mogą być ogromne.

Zainteresowany/zainteresowana tematem? Sprawdź także moją prezentację o lolkontencie: prezentacja.

INNE ARTYKUŁY W KATEGORII: Case Study

Stażystę z dystansem na poważny staż zatrudnimy od zaraz

19 listopada 2019 MoreBananas

Social Media Małpka poszukiwana

19 listopada 2019 MoreBananas

More Bananas zadbało o piękne włosy wspólnie z kosmetykami An...

23 października 2019 Case Study

New Business poszukiwany!

07 października 2019 MoreBananas

Magia Podróżowania z More Bananas [CASE STUDY]

19 sierpnia 2019 Case Study

More Bananas ociepla wizerunek branży budowlanej z BOLIX SA [CAS...

16 lipca 2019 Case Study

More Bananas osładza życie z kawiarnią Nakielny [CASE STUDY]

27 maja 2019 Case Study

Otwórz się na sztukę jedzenia! More Bananas i Art Restauracja ...

04 kwietnia 2019 Case Study

More Bananas razem z Printu robią niespodzianki blogerom [CASE S...

04 marca 2019 Case Study

6 rzeczy, które już nie działają
na Instagramie

31 sierpnia 2018 Inspiracje

Wielkie otwarcie Nakielnego
w sercu Krakowa [CASE STUDY]

13 czerwca 2018 Case Study

Walentynki – jak rozkochać w sobie fanów? [CASE STUDY]

29 marca 2018 Case Study
MAŁO Bananów? Kliknij aby załadować więcej!