Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter

Kalendarz
pełen niespodzianek

Każdego dnia odkrywaj
jedno okienko i zgarniaj prezenty!

Sprawdź!
x

Marketingowe trendy na 2023 rok

Redakcja

Redakcja

    Rok 2022 pokazał, że przewidywanie czegokolwiek może okazać się zgubne. Jednak eksperci od marketingu przewidują pewne trendy, które w 2023 roku mogą dla wielu firm okazać się dobrą wskazówką. Jakie? Przeczytaj

    Anna Ledwoń-Blacha
    Creative Owner
    More Bananas

    • Coraz większy nacisk na naturalność i szczerość w marketingu, czego odzwierciedleniem jest chociażby aplikacja BeReal.
    • Powrót do łask contentu statycznego, który powrócił na Facebooka w postaci postów czy we wcześniej wspomnianej aplikacji BeReal.
    • Dalszy rozwój contentu audio, tym razem w Social Media. Przewiduje, że platformy otworzą się na dodawanie postów audio (nie mylić z pokojami głosowymi)
    • “Odwrócenie” się od tworzenia typowych person. Coraz mniejsze znaczenie będą mieć dane demograficzne, coraz większe behawioralne i po prostu wykorzystanie w komunikacji potrzeb klienta.
    • Dalszy rozwój technologii opartych na AI, AR i VRze w działaniach marketingowych. Coraz częstsze ich wykorzystanie.
    • Z jednej strony Q-commerce, czyli bardzo szybkie dostawy, z drugiej strony stały wzrost świadomości ekologicznej i mówienie o niej w kampaniach oraz zwrot w stronę działań marketingowych emitujących jak najmniejszy ślad węglowy.
    • Coraz częstsze wykorzystywanie płatności odroczonych i zakupów na kredyt w e-commerce. Nie dajesz takiej opcji? Stracisz na tym!
    • Coraz większe rozwarstwienie i podział grup docelowych. Coraz częściej będziemy mówić o mikrospołecznościach i bardzo niejednorodnych grupach docelowych.
    • Chęć odreagowania kryzysu geopolitycznego, gospodarczego, pandemii. Zwrot ludzi w stronę treści rozrywkowych, lekkich.
    • Zacieranie się granic świata online z offline, w szczególności wśród młodych pokoleń. O pojęciach z pogranicza phygital będziemy na pewno słyszeć coraz więcej z 2023 roku.
    • 2022 to wybuch raportów, artykułów i kampanii wokół Pokolenia Z, 2023 przyniesie ze sobą prawdopodobnie start zainteresowania jeszcze młodszym pokoleniem, czyli Pokoleniem Alpha.
    • Rozwój metaverse, ale w bardziej wyważony, przemyślany i “nieprzehajpowany” sposób.

    Kuba Gołębiowski
    CEO
    Rek House

    Większa stabilność i odporność działań marketingowych.

    Na początku wojny w Ukrainie obawiałem się zapaści budżetów marketingowych i sytuacji podobnej do tej z początku pandemii. Branża marketingowa wtedy dosłownie na miesiąc stanęła i wiele miesięcy wracała do normalności. Okazało się jednak, że chyba COVID-19 nauczył zarządy i działy marketingu ważnej lekcji – kto przestaje wydawać na marketing, ten traci pozycję rynkową. W efekcie tego, w 2022 roku budżety tylko rosły. Dlatego nie obawiam się możliwej recesji w gospodarce w 2023 roku, która może zaskakująco łagodnie obejść się z branżą marketingową.

    Przesycenie podcastami.

    Pierwszym znakiem przemijającej mody jest to, że wszędzie ją widać. Czuję, że podcasty przeżywają swój szczyt i w przyszłym roku trend może się odwrócić.

    Powrót lekko zakurzonych technik i kanałów.

    W branży widać mocną koncentrację na obszarach, które są modne  – Tik Tok, podcasty, reelsy. Z tego powodu techniki i kanały reklamowe uznawane obecnie za przestarzałe mogą ponownie stać się atrakcyjne. Zmniejszyła się w nich konkurencja, a klienci znowu stają się wrażliwi na przekaz w tej formie. Przykładem niech będzie e-mail marketing. Już teraz widać wzrost budżetów w tym zakresie, a konsumenci są do tej formy reklamy bardziej przychylni niż przed pandemią. Z tego powodu wiele innych tradycyjnych form reklamy digital również może przeżyć swój renesans.

    Klaudia Raczek
    Marketing Manager
    CSHARK

    Od kilku lat odpowiadam za działania marketingowe B2B w branży technologicznej, dlatego trendy, o których piszę, dotyczą szczególnie tego wycinka rynku, ale nie tylko. Jeśli miałabym wymienić najważniejszy trend w marketingu, to coraz szersze wykorzystywanie sztucznej inteligencji, machine learningu oraz NFT.

    AI i ML posłużą w kolejnych latach do wszelkich automatyzacji czy tworzenia predykcji w miejscach, gdzie nie jest potrzebna ludzka kreatywność. Dzięki temu, że sam proces tworzenia materiałów reklamowych, sposób, miejsce i czas komunikacji oraz analizowania danych będzie bardziej zautomatyzowany, marketerzy będą mogli w większym stopniu skupić się na tym co najważniejsze, żeby się wyróżnić – wymyślaniu koncepcji, pracy stricte kreatywnej.

    Na pewno warto zwrócić uwagę DALLE-2, rozwiązanie AI, które w oparciu o tekst jest w stanie wygenerować nasze realistyczne, bądź bardzo fantazyjne obrazki. Poniżej tekst, który wpisałam i grafiki, które dostałam.

    Szersze wykorzystanie tego typu narzędzi przed nami. Co ciekawe, DALLE-2 zostało użyte do stworzenia kampanii dla BMW w Izraelu. Zwróciło też na problem dysproporcji i wykluczeniu kobiet w kontekście wyobrażania sobie ich jako prowadzących pojazd. Niestety, uprzedzenia, które ma człowiek, ma także maszyna.

    Z drugiej strony, jeśli chodzi o wykorzystanie AI do tworzenia tekstu, do krótszych treści znakomitą pomocą może być Jasper.ai albo Copy.ai, które pomagają w szybszym tworzeniu tekstów wysokiej jakości. Znowu, jak wszystko w rozwiązaniach opartych na danych, rezultat zależy od tego, czym nakarmimy algorytm, jakiej jakości dostarczymy informacje. W Jasper.ai są opcje “poprawiania” efektów naszej pracy.

    Poniższy przykład to post na Facebooku zamieszczony przez CSHARK, promujący najświeższy artykuł o innowacji, napisany przez jednego z naszych developerów. Po lewej to, co dostarczyłam, a po prawej, propozycje usprawnione przez AI.

    NFT to inny wątek, jednak również zaawansowany technologiczne i graficznie, który na pewno będzie wykorzystywany przez kolejne firmy do promocji swoich działań i generowania zysków. Globalne marki korzystają z tego, że mają ogromne społeczności i mogą wykorzystywać swoją kultowość w świecie Web3.

    W tym roku ogromnych echem odbiła się kampania Nike, która wprowadziła kolekcję wirtualnych butów CryptoKicks. W sierpniu 2022 roku za buty NFT Nike klient zapłacił 134 tysiące dolarów. Według danych Dunn Analytics, Nike mogło sprzedać NFT w sumie za 185 milionów dolarów. Ta kwota w porównaniu do prawie 37,5 miliarda dolarów całościowych przychodów nie robi wrażenia, jednak zakładam, że jesteśmy raczej na początku trendu, który mimo obecnie odczuwalnych spadków, bessie w kryptowalutach i załamaniach na rynku NFT, odbije się i pozostanie już z nami na kolejne lata.

    Pozostałe marki nie będą mogły w nieskończoność pomijać tej rewolucji, kiedy do standardu wchodzi płacenie w social mediach w kryptowalutach, możliwość chwalenia się posiadanymi przez nas NFT, organizowane są wydarzenia tylko dla posiadaczy danych tokenów. Nawet Poczta Polska zajęła się wypuszczaniem kryptoznaczków:

    W 2023 roku i kolejnych, wykorzystujemy zatem naszą kreatywność do tworzenia kampanii i reklam, jednak korzystajmy z rozwoju technologicznego i oddawajmy maszynom to, co mogą za nas zrobić szybciej i często lepiej. Nie ma się co na nie obrażać. 😉

    Agnieszka Stachurska
    Copywriterka
    Ringier Axel Springer

    Zrównoważony rozwój. Wojna i związany z nią kryzys, w tym energetyczny, to na pewno przeszkoda w realizacji tego trendu. Jednak nie sądzę, żeby mogła ona skutecznie zahamować ten trend. Tej siły już nie zatrzymamy! I dobrze! W inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju angażuje się coraz więcej osób. Najmocniej widać to wśród przedstawicieli pokolenia Z, którego reprezentanci stworzyli m.in. inicjatywę Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Na skuteczność tego trendu w marketingu może wskazywać sukces trzeciej już edycji nagradzanej Effie akcji Onetu – Niech Żyje Planeta.

    Sztuczna inteligencja. Ten trend już od jakiegoś czasu idzie jak burza, nieustannie zaskakując nas swoimi nowymi aplikacjami. Jeszcze nie tak dawno temu zachwycaliśmy się botami z wbudowaną funkcją uczenia maszynowego – teraz na rynku dostępne są o wiele bardziej skomplikowane rozwiązania. Ostatnio na tapecie znajdują się aplikacje generujące grafiki na podstawie danych tekstowych opracowanych przez AI. Internet podbija Midjourney, ale to nie jedyne narzędzie. Internauci mogą skorzystać też z Dall-E Mini czy Craiyon. AI nie ominęło także copywritingu i content marketingu, gdzie wśród aplikacji generujących treści za sprawą sztucznej inteligencji warto wymienić choćby Rytr.me.

    Normalizacja seksualności. Mam wrażenie, że jeśli chodzi o ten temat to Polska przez długi czas pozostawała w tyle za wieloma krajami rozwiniętymi. Powody tego stanu rzeczy znamy chyba wszyscy. Na szczęście wreszcie widać zmianę ku lepszemu. Myślę, że warto wymienić tu kampanię „Pełnosprawni w miłości”, organizowaną w ramach projektu Sekson przez Fundację Avalon i Agencję Nie Do Ogarnięcia.

    Srebrne tsunami. Kolejnym trendem jest nasilająca się obecność” silversów” w komunikacji. Według danych GUS, osoby 50+ stanowią dziś niemal 40% polskiego społeczeństwa. To całkiem spora grupa odbiorcza i nabywcza. Nic dziwnego, że marketerzy budzą się i coraz częściej kierują do niej dedykowane kampanie. Wśród agencji castingowych i modelingowych widać też zwiększanie udziału tej grupy wiekowej.

    Neuroróżnorodność w marketingu. To trend polegający na inkluzywnym projektowaniu kampanii reklamowych i innych doświadczeń marketingowych, ze świadomym uwzględnieniem osób neuroatypowych, w tym osób w spektrum autyzmu, ADHD, z dyskalkulią czy dysleksją. Tego typu działania mogą być realizowane na wielu polach, od projektowania i designu, przez inkluzywne rekrutacje i talent scouting, aż po codzienne ułatwienia, jak ciche godziny w sklepach. Te ostatnie to już dość powszechna praktyka rynkowa w wielu polskich sieciach handlowych. Oby nie ostatnia!

    Odwrót od clickbaitów. Cickbaity to jedna z najgorszych plag Internetu. Pisane tak, aby treści pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwania, często nie zawierają rzetelnych informacji. Google wreszcie powiedział „dość” tej praktyce i konsekwentnie prowadzi działania wymierzone przeciwko niejakościowym treściom w sieci. Trend ten widać też wśród wydawców mediowych, którzy coraz częściej tworzą własne algorytmy i narzędzia mierzące jakość publikowanych treści. To doskonała wiadomość! Ma to też swój wkład w walkę z wszechobecnymi fake newsami.

    Jagoda Ramotowska
    Head of Social Media
    Agencja Nie Do Ogarnięcia

    Normalizacja seksualności i cielesności – Był to trend poprzedniego roku, tego, ale podejrzewam, że będzie i kilku kolejnych. Moim zdaniem to dobrze, bo wiele mamy w tym obszarze jeszcze do nadrobienia, ale też i do powiedzenia. Myślę, że użytkownicy mediów społecznościowych z coraz większą śmiałością podchodzą do tematyki cielesności i seksualności, dlatego te treści przestają wywoływać skrępowanie czy zawstydzenie. O rosnącej popularności, albo raczej potrzebie, dowiadywania się o swoim ciele świadczy stale powiększająca się społeczność takich kont jak  @youknow_pl czy @sexedpl.  Poprzedni rok zamknęliśmy świetnym zdjęciem Wojtka i Agaty z @lifeonwheelz w Tygodniku Powszechnym, którzy podzielili się opowieścią o swojej miłości. W sieci zawrzało. Niedługo później mogliśmy oglądać kampanię Sekson, edukacyjnego projektu  Fundacji Avalon, “Pełnosprawni w miłości”.

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez You KNOW by Your KAYA (@youknow_pl)

    To był ważny moment i w moim odczuciu komunikacja  seksualności i cielesności nabrała wtedy jeszcze większego tempa i poruszyła kolejny temat tabu w mediach społecznościowych – niepełnosprawność. Takie kampanie otwierają odbiorcom oczy, ale też budzą w nich potrzebę, by nie upiększać rzeczywistości, ani nie okrywać jej płaszczykiem skrępowania. Użytkownicy oczekują treści ukazujących rzeczywistość, którą przecież doskonale wszyscy znamy. Obserwuję, że treści o tej tematyce spotykają się z dużym zaangażowaniem, widzę, że użytkownicy chętnie na nie reagują i coraz częściej komentują. Sądzę, że kolejne miesiące, przyniosą nam większą otwartość użytkowników, którzy śmielej będą generować wartościowe dyskusje normalizując ciało i intymność. Jeśli prowadzisz swój biznes i decydujesz się na obecność w mediach społecznościowych, możesz wykorzystać ten trend, pokazując w swoich zdjęciach normalnych ludzi, bez retuszu. Myślę, że Twoja społeczność to doceni.

    Autentyczność – o autentyczności w mediach społecznościowych nie mówimy od wczoraj, ale dzisiaj jest to raczej must have, niż “fajnie by było”. Jest to trend, który dotyczy każdego, kto chce być obecny w SM. Przez wiele lat media społecznościowe pokazywały nam bardzo wyidealizowany wycinek życia / działalności marek, karmiliśmy się tym nie myśląc, co nam to przyniesie. A nie przyniosło nic dobrego, coraz więcej badań to potwierdza ale przede wszystkim czują to użytkownicy SM. Myślę, że autentyczność staje się czynnikiem, który decyduje o sukcesie platform mediów społecznościowych, a świadczy o tym popularność TikToka, czy zdobywająca sympatię użytkowników BeReal.

    Social Media nie są już tylko miejscem, w którym chcemy się rozerwać i zainspirować, spędzamy tam coraz więcej czasu, dlatego tworzymy sobie przestrzeń, w której czujemy się dobrze i która jest z nami fair. Sympatię odbiorców budzą te konta, w których nie boimy się pokazać, że nie zawsze wszystko się udaje i że jak u każdego zdarzają się problemy. Dobrym przykładem jest tu komunikacja @milabyli z NAREE, która w bardzo otwarty sposób mówi o prowadzeniu swojej firmy ale także pokazuje prawdziwe życie pełne autentycznych emocji. Moim zdaniem, planując obecność w mediach społecznościowych, należy stawiać na autentyczność i pokazywać odbiorcom prawdziwą, ludzką twarz i rzeczywistość bez upiększania.

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez Mila Piwowarska | NAREE (@milabyli)

    Short-form video – rozwój tego trendu obserwujemy wraz z rozwojem TikToka i w rolkach na Instagramie. Te krótkie filmiki zyskują coraz większą popularność u twórców ale także wśród odbiorców, którzy chętnie je wyświetlają i tworzą swoje treści wykorzystując ten format. Biorąc pod uwagę fakt, że czas skupienia uwagi odbiorcy na przestrzeni ostatnich lat uległ skróceniu oraz zważywszy na to, że przygotowanie takich wideo jest szybkie, niedrogie i dość łatwe, myślę, że pewnym jest to, że ten trend będzie rósł w siłę.

    Kasia Witkowska
    Senior Social Media Specialist
    Agencji Nie Do Ogarnięcia

    Rok 2022 pokazał, że w życiu nie możemy być niczego pewni. Z tego powodu mówiąc o tym, co będzie działo się w kolejnym, postawię na te trendy, które moim zdaniem jeszcze bardziej się rozwiną. Mam nadzieję, że będzie to też inspiracja dla wielu marek w ich planach marketingowych na 2023.

    • łamanie tabu i normalizacja “trudnych” tematów – bardzo się cieszę, że coraz więcej marek podejmuje się tematów, które do tej pory były na marginesie. Mowa tu m.in. o seksualności, menstruacji,  nie-heteroseksualności, chorobach psychicznych czy niepełnosprawności. Liczę, że w kolejnym roku jeszcze bardziej rozwinie się burzenie stereotypów, stawianie w  swoich działaniach na inkluzywność i edukację społeczeństwa. A uczyć się w tych tematach jest od kogo! Szczególnie polecam tu konsekwentne działania takich marek jak Your Kaya, Biżuteria Yes, Twój Psycholog, Projekt Sekson – Fundacji Avalon czy “Młode głowy” Martyny Wojciechowskiej.

     

    Wyświetl ten post na Instagramie

     

    Post udostępniony przez @mlode_glowy

    • jeszcze większe znaczenie video – rolki na Instagramie czy TikToki pozwalają skupić uwagę użytkownika na dłużej, co w obecnych czasach wcale nie jest takie proste. Inwestowanie więc w krótkie, dynamiczne formaty video należy wziąć pod uwagę w swoich planach marketingowych w 2023. Ich potencjał jest naprawdę duży. Za ich pomocą możemy bowiem np. ciekawie pokazać produkt, wyeksponować usługę czy rozwinąć rozpoznawalność swojej firmy. Tutaj dla inspiracji warto sprawdzić takie profile jak np. Westwing, Agencja digitalowa Beefective czy sklep odzieżowy Naree – ich content potrafi zachwycić i często też wywołać uśmiech. A dla tych, którzy obawiają się tworzenia takich filmów – weźcie pod uwagę współpracę np. z influencerami, którzy dla Was przygotują takie treści. Mają oni duże możliwości, doświadczenie  i mocno też siedzą w trendach.
    @beeffectivepl No cóż… jak nie dziś, to jutro 💁 #B#Beeffectivep#pracaa#agencjamarketingowap#pracawagencjireklamoweja#agencjareklamowas#spotkaniep#projekt ♬ dźwięk oryginalny – Vogule Poland

    • stawianie na ambasadorów marki – ten trend szczególnie da się zauważyć przy większych brandach, ale może się to przenieść w kolejnym roku również na mniejsze marki i one również dostrzegą w nich potencjał.  Takie działania często wiążą się z wysokimi kosztami i ryzykiem, ale również daje nam to szansę na precyzyjnie dotarcie do konkretnej grupy docelowej i wpływa na rozwój brandu. Przy mniejszym budżecie oczywiście również jest to możliwe – trzeba  tylko znaleźć i dopasować do charakteru marki odpowiedniego twórcę. Współprace ambasadorskie w tym roku, które polecam sprawdzić: Żabson i Samsung, Michał Szpak i Pantene, Magda Mołek i Triumph. Aleksandra Kwaśniewska oraz Maja Ostaszewska  i Biżuteria Yes.

    Justyna Bakalarska-Stankiewicz
    specjalistka ds. content marketingu
    trenerka i autorka treści justynabakalarska.pl

    W obszarze strategicznym warto zwrócić uwagę na:

    • Inkluzywność i różnorodność zarówno w aspekcie tworzenia treści, poruszanych tematów, jak i budowania kultury organizacyjnej firmy.
    • Zrównoważony rozwój już nie jako dodatek, forma wyróżnienia się, ale jako swego rodzaju ważny obowiązek
    • Autentyczność, szczególnie w kontaktach z młodymi pokoleniami (w końcu z jakiegoś powodu powstał BeReal 🙂 )
    • Marketing konwersacyjny i interaktywny wciąż będą zwyżkować. Aktywizowanie odbiorców i wchodzenie z nimi w dialog, dzięki sztucznej inteligencji, filtrom, botom i innym narzędziom staje się powoli czymś naturalnym.

    W obszarze narzędzi:

    • Dalszy rozwój i wdrażanie sztucznej inteligencji. Szczególnie w content marketingu i copywritingu. Jednak moim zdaniem wciąż AI najlepiej sprawdza się przy analizie, nie zaś przy samym tworzeniu treści. Rytr.me, Contadu, copy.ai mogą być bardzo przydatne twórcom treści.
    • Agile marketing. Trend, który przyszedł do marketingu z branży IT. Pozwoli na lepszą optymalizację działań i łatwiejszą adaptację do zmian na rynku.
    • Nadal na topie będą krótkie formaty video i live streaming. Ten drugi szczególnie może wesprzeć przyszłoroczną sprzedaż.
    • Przygotowanie się do zmian w obszarze zbierania danych marketingowych. Choć Google dał nam dodatkowy rok na to żeby wypełnić pustkę po ciasteczkach, nie warto tego odkładać na później.

    Olgierd Cichoń
    Optiwriting

    Mając na uwadze marki wchodzące na rynek polski, jak i rodzime podmioty, które planują ekspansję zagraniczną, przewiduję wzrost zapotrzebowania na usługi tłumaczeniowe. Choć pokrycie tradycyjnego obszaru tłumaczeniowego jest czymś oczywistym, coraz więcej firm pochyla się nad pojęciami lokalizacji i transkreacji. Obejmują one pracę nad tekstem w taki sposób, aby wpisywał się on w konkretny kontekst kulturowy.

    Odpowiadasz po stronie klienta za rozwój usług, aplikacji lub produktów? Będziesz potrzebować specjalisty od lokalizacji. Jeśli natomiast zależy ci na przekuciu pomiędzy językami obszaru strategicznego, z pomocą ruszy transkreacja. Określenie customer-oriented nabiera dzięki temu innego wydźwięku.

    W 2023 r. firmy zaczną częściej sięgać po narzędzia językowe, które umożliwią im nawiązanie głębszej interakcji z klientami. Gry słowne, odnoszenie się do tekstów kultury, stosowanie języka neutralnego płciowo, a także spójna narracja w prowadzeniu działań marketingowych – liczę, że będziemy się z tym spotykać częściej!

    Marcin Karolak
    Brand & Communication Strategist
    Funktional

    Trendy to bardzo obszerny i multidyscyplinarny temat, więc ramach swojej cegiełki chciałbym podzielić się z Wami kilkoma moimi przemyśleniami odnośnie tego, czego możemy się spodziewać w przyszłym, jak i najbliższych latach. Szczególnie lubię przyglądać się trendom w makroskali, bo z nich kiełkują wiele innych, których odbicie jako marketerzy znajdujemy później w briefach i zapytaniach przetargowych.

    • Rezyliencja

    Jednym z dużych, globalnych trendów, który przykuł moją uwagę w ostatnich miesiącach jest rezyliencja, czyli zdolność do adaptacji bardzo dynamicznie zmieniającego się świata, która wpływają na kształtowanie się procesów przedsiębiorstw, stawiając na niezależność, samowystarczalność, współpracę i odpowiedzialność. Dosyć pojemne pojęcie związane z megatrendem deglobalizacji. Rezyliencja obejmuje bardzo szeroko następujące obszary: klimat, jedzenie i natura; ludzie edukacja i organizacje; zdrowie; zrównoważony rozwój gospodarczy; handel i łańcuch dostaw; cyfryzacja, zaufanie i inkluzywność oraz finanse i zdolność do ryzyka (źródło: „Resilience for Sustainable,Inclusive Growth”, World Economic Forum, McKinsey & Company, maj 2022 roku). Wszystko w celu zachowania i wzmacniania zrównoważonego rozwoju. Owocem budowania jej przez przedsiębiorstwa może być dla marek np. zmiana miejsc lub procesu produkcji, stawianie na lokalne surowce. Ten trend widać już powoli w działaniach przedsiębiorstw, jak też w redefinicji wielu marek, również w Polsce. Parę miesięcy temu RASP zorganizował bardzo ciekawą konferencję na ten temat. Kształtowanie rezyliencji wpłynie na narrację i komunikację marketingową nie tylko największych graczy. Na pewno będzie pojawiać się coraz więcej innowacji i pomysłów, które będą chciały odpowiadać na sytuację na świecie. Oby tylko marki robiły to szczerze, a nie na siłę.

    • Odpowiedzialność społeczna lokalnie

    Skoro już jesteśmy przy zrównoważonym rozwoju, to obecne, trudne czasy na pewno będą stymulować działania i kampanie odpowiedzialne społecznie, ale skupią się szczególnie na społecznościach lokalnych i tym, co możemy zrobić “na swoim podwórku”. Globalnie mówi się o trendzie hiperlokalności (również związanym z deglobalizacją), który będzie mieć zapewne też swoje co bardziej lokalne odbicie. Z wojną po sąsiedzku, światem po pandemii, w dobie kryzysu gospodarczego w człowieku budzi się pewne poczucie plemienności i chęć zatroszczenia się o najbliższych, czując bezsilność wobec makroświata. O który to świat wciąż będziemy walczyć, a najlepiej robić to oddolnie.

    • AI

    Nie słabną zachwyty nad coraz to lepszymi aplikacjami twórczymi (jak np. Midjourney) napędzanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Są coraz sprawniejsze, coraz bardziej kreatywne. Gdzieniegdzie już słyszałem zaniepokojone głosy wśród ludzi pracujących w branży kreatywnej, którzy poczuli zagrożenie, ale raczej rekomendowałbym spokój. To wciąż są jedynie narzędzia, które potrzebują “nadzorcy” w postaci człowieka. Niemniej rozwoju sztucznej inteligencji nie powstrzymamy. W tym miejscu może najść refleksja, co się stanie, jeśli takowa uzyska samoświadomość? Skynet z “Terminatora” i Ultron z “Avengersów” nie napawają optymizmem. 😉

    • Metaverse, NFT, kryptowaluty

    …to przykłady źle wykorzystanej technologii, która “wykopyrtnęła się” o własne nóżki i musi iść za karę do kąta. Meta Facebook zwalniając 11 tys. osób odpowiedzialnych za metaverse pokazała, że musimy uważać z niektórymi przedwcześnie hype’owanymi trendami. Z podobnym losem mierzy się oparty na blockchainie NFT, a obecny kryzys kryptowalut dał również wiele do myślenia. Może nie zawsze jesteśmy gotowi na niektóre technologie? Może potrzebujemy do nich dorosnąć, aby móc wykorzystać ich potencjał? Na pewno warto mieć to z tyłu głowy, kiedy media technologiczne zaczną trąbić o kolejnej nowince i obwieszczać ją trendem przyszłości.

    • Marki bliżej faktycznych potrzeb odbiorców

    Na pewno pandemia znacznie wpłynęła na zachowania konsumenckie ludzi, ich styl życia (m.in. praca zdalna), codzienne nawyki, postawy, a także zachowania społeczne. Relacje międzyludzkie rozluźniły się niejednokrotnie, ludzie przyzwyczaili się do zamknięcia na home office, rzadszych kontaktów. Ta alienacja może to rodzić poczucie pustki. Jest to szansa dla marek, które potrafią to uszanować i nienachalnie wychodzić naprzeciw swoim klientom, dając wartość, z którą realnie mogą się utożsamić. Dla mnie takim przykładem jest nowa strategia komunikacji Żabki “Uwolnij swój czas”. Marka zwraca się do klienta, odpowiadając bezpośrednio na jego problem – notoryczny brak czasu. A jako ludzie chcemy się otaczać tymi, którzy nas rozumieją i wiedzą, jak nam pomóc, zwłaszcza w trudnych czasach.

    • Nowe aplikacje, platformy i kanały social media

    Pamiętacie Clubhouse? Ja musiałem chwilę pogłówkować, żeby sobie przypomnieć jego nazwę. W przyszłym roku zapewne powstanie wiele platform, które będą chciały się wbić do mainstreamu i w nim pozostać. Obecnie trenduje np. BeReal, ale ciężko wyrokować, czy zostanie z nami na dłużej. TikTok przecież też chwilę się rozkręcał, jeszcze jako Musical.ly. Myślę, że możemy też spodziewać się ofensywy ze strony Meta, która będzie chciała sobie odbić tymczasowe fiasko z metaverse. Twitter w rękach Elona Muska raczej znajduje się na równi pochyłej. Niestety fanaberie miliarderów (tak Muska, jak i Zuckerberga) najbardziej odbijają się na ludziach, ich pracownikach. Niewątpliwe szykuje się jakieś przetasowanie. Dla nas jako marketerów ważne jest, aby trzymać rękę na pulsie i przyglądać się, jakie mamy możliwości dla komunikacji organicznej oraz działań płatnych.

    Tomasz Palak
    radca prawny
    tomaszpalak.pl

    • coraz bardziej aktualny problem praw autorskich do treści marketingowych wytworzonych przez sztuczną inteligencję. Nie tylko grafik – coraz częściej także tekstów czy dźwięków. Czy należą do autora tworzącego je narzędzia, do osoby klikającej “generuj”? Przewiduję rosnącą liczbę wątpliwości tego typu.
    • w początku roku, zwłaszcza w e-commerce – wymagania w związku z wdrożeniem unijnej dyrektywy Omnibus. Oznaczanie obniżek cen czy sposoby realizacji obowiązków prawnych przy “płaceniu danymi” przez internautów to tylko część z nich.
    • banery cookies i konieczność ich uaktualnienia – coraz mniej mile widziane będą takie z konstrukcją na zasadzie “mamy tu cookies i możesz to zmienić w przeglądarce”. Konieczne będzie danie możliwości odmowy i wyboru rodzajów cookies, a także powrotu do tych ustawień w przypadku zmiany zdania przez odwiedzającego stronę.
    • warto też śledzić hasła DSA i DMA – to będą niemal “konstytucje internetu”. Raczej nie dotkną marketingu bezpośrednio w roku 2023, ale czuwać nie zaszkodzi.

    Natalia Sikora
    Head of Marketing
    More Bananas

    Moim zdaniem to przede wszystkim jeszcze większe znaczenie treści video. Widzimy, w którą stronę zmierzają social media i ich algorytmy. Marki będą tworzyć coraz więcej tego typu contentu. Do tego z pewnością dołączą także transmisje na żywo – czy to sprzedażowe czy w duchu Q&A. Trend na naturalność i autentyczność trwa w najlepsze, dlatego w nadchodzącym roku najpewniej coraz więcej marek będzie przybliżać kulisy swoich działań, przedstawiać zespół i podkreślać czynnik ludzki. Z pewnością niedawno zapoczątkowana fala języka inkluzywnego będzie mocno widoczna w komunikacji marek.

    Asia Bitowt
    Marketing Manager
    More Bananas

    W roku 2023 w marketingu dopiero kiełkujące trendy spotkają się z tymi, które królują na rynku od dobrych kilku sezonów.

    W cenie nadal będzie autentyczność, czego dowodem jest wciąż rosnąca popularność aplikacji BeReal oraz formatu TikTok Now. Razem z nią w parze idzie budowanie zaufania oraz transparentność. Odbiorcy są już zmęczeni treściami, które krzyczą wprost “kup to”, “zrób tamto” czy “zobacz, jacy jesteśmy fajni”. W końcu “It’s time to BeReal” – nawet wśród firm i osób publicznych! Na fali będzie również wideo – najchętniej oglądany przez userów i dodatkowo premiowany przez algorytmy format.

    Trendem, który od początku obserwuję z dużą uwagą, jest sztuczna inteligencja w marketingu cyfrowym. Fascynującym narzędziem z tej dziedziny jest Midjourney AI – generator obrazów, które powstają na podstawie wpisanych przez użytkownika słów. W ciągu 60 sekund algorytm generuje 4 obrazy. Co ciekawe, jest w stanie przetworzyć nawet całe opisy i modyfikować już gotowe materiały! Wychodzą z tego naprawdę niespodziewane rzeczy. Podobny filtr na bazie AI udostępnia też TikTok, umożliwiając na platformie kreatywną zabawę formą.

    Co jeszcze wniesie do świata marketingu 2023 rok? Pewnie to, czego się jeszcze nie spodziewamy 🙂

    Wyniki po wpisaniu “More Bananas” w Midjourney AI:

    • po kilku sekundach (12%),

    • po 60 sekundach (100 %),

    • wariacja na temat gotowego obrazka.

    Wyniki po wpisaniu frazy “Frida chihuahua dog from Poland”:

    Wojtek Żywolt
    Social Media Specialist & Trener
    More Bananas

    Mam nadzieję, że w 2023 roku będziemy mogli zauważyć zwiększenie działań employer brandingowych w social mediach, które budują pozytywny wizerunek marki. Obecnie wykorzystujemy w tym celu takie platformy, jak Facebook, Instagram i LinkedIn, jednak warto skupić także uwagę na TikToku. W tym medium możemy zobaczyć content humorystyczny tworzony przez firmy, aby przedstawić pracowników i ocieplać wizerunek miejsca pracy.

    Zobacz przykłady nagrań agencji marketingowej Beeffective i software house fireup.pro:

     

     

    @fireuppro Do you remember? 😅 #relatable #remember #dontremember #programowanie #coding #codinglife #codinghumor #humor #programista #fy #fyp #backend #frontend #dc #dlaciebie #work #officelife #programming #junior #dev #socialmedia #codingmeme #meme ♬ original sound – Mossbot

    @beeffectivepl Już hamujcie bajerę! 😎 #koniecpracy #agencjamarketingowa #agencjasocialmedia #pracawmarketingu #hamujbajere #hamujciebajerę ♬ dźwięk oryginalny – ⚔️Wojowniczka🥷

    W 2022 roku mogliśmy zaobserwować jak social commerce wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. To jeden z tych trendów, który nadal będzie aktualny! Wykorzystujemy w tym celu środowisko Meta (szczególnie Instagrama), ale kluczowymi serwisami społecznościowymi stają się również Pinterest i TikTok. Już teraz możemy tworzyć reklamy zachęcające do rozważenia zakupu na Pintereście i czekamy na rozszerzenie funkcji TikTok Shopping na pozostałe regiony.

    W marketingu będziemy chętniej sięgać po narzędzia AI, które znacznie usprawnią pracę. Dzięki nimi z łatwością przygotujemy kilkanaście nagłówków do reklam, krótkie teksty, a nawet grafiki. Przydatne staną się takie narzędzia, jak copy.ai czy Rytr.

    Coraz częściej sięgamy po materiały wideo, szczególnie koncentrujemy się na TikToku i Rolkach (Reels) na Instagramie. Formaty dynamiczne znacząco przyciągają uwagę użytkowników, dlatego warto uwzględnić je w strategii działań na 2023.

    Karolina Mrowiec
    Social Media Specialist
    More Bananas

    Używanie feminatywów w komunikacji, kierowanie treści do osób o różnej płci i orientacji seksualnej, modelki i modele w kampaniach odzieżowych, noszący rozmaite rozmiary to już norma – i bardzo dobrze! W ubiegłych latach stopniowo coraz bardziej podkreślamy wagę pięknej różnorodności. Stopniowo też zwiększamy dostępność usług i treści dla każdego – również dla osób niepełnosprawnych.

    Jeszcze początkiem 2022 roku marka Durex wraz z  Life on Wheelz przełamywali tabu na temat seksualności osób niepełnosprawnych. British Council ruszył z kampanią “Jestem artystą”, która miała zwrócić uwagę na artystów i artystki z niepełnosprawnością, podkreślając wagę ich sztuki. Pójdźmy o krok dalej – w listopadzie Joanna Okuniewska ogłosiła translacje jej kultowego podcastu “Ja i moje przyjaciółki idiotki” na polski język migowy. Dostępność formy mówionej, która – chcąc czy nie chcąc – była wykluczona dla osób niesłyszących to inicjatywa godny pochwały. W końcu emocje, które przeżywają bohaterki odcinku możemy przeżywać bez względu na sposób, w jaki się komunikujemy.

    Z niecierpliwością czekam na podobne pomysły i rozwiązania, które pozwolą przybliżyć elementy pop-kultury, sztuki, mediów dla osób z niepełnosprawnościami i sprawią, że staną się im bliższe.

    Kolejny trend, który z pewnością będzie się rozwijał w 2023 roku to wykorzystywanie sztucznej inteligencji: graficznie i słownie. W jaki sposób nowoczesne technologie będą w stanie wspomóc (a może zastąpić?) pracę profesjonalnych grafików lub lektorów? Czy można sprawić, że “dzieła”, które tworzą staną się jeszcze doskonalsze?

    Dowiemy się w ciągu najbliższych miesięcy.

    Dagmara Adamczyk
    Social Media Specialist
    More Bananas

    W 2023 będą królować AI, hiperpersonalizacja, social listening, recykling treści, brand purpose, wciąż język inkluzywny, feminatywy i autentyczno

    Hiperpersonalizacja – proces sprzedaży powinien być jak najbardziej indywidualny. Klient nie chce być kolejnym numerkiem w Twojej bazie danych, chce poczuć się jak “prawdziwa osoba”. To wyższy poziom personalizacji. Jak na ironię, w stworzeniu jak najlepiej dopasowanej oferty biorą udział skomplikowane algorytmy i zautomatyzowane procesy.

    Social listening – nie możesz budować marki w oderwaniu od klientów. Social listening polega na lepszym poznaniu oczekiwań i problemów klientów. To także wyszukiwanie nowych trendów i ścieżek rozwoju w danej branży. To proces, w którym analizujemy dane i wyciągamy w nich wnioski. Wsłuchaj się w głos swoich klientów (w jak największej liczbie kanałów).

    Recykling treści – wykorzystaj istniejące treści i przeredaguj je na inny kanał. Odśwież content, jeśli stracił na aktualności, udostępnij content, który nie stracił na aktualności albo podejmij jeszcze raz, ale w innej formie dany temat.

    Napisał_ś posta, którego treść nadaje się na wideo? Do dzieła. Opublikował_ś wpis na blogu zawierający 1000 słów? Wyślij go jako newsletter, ale nie w całości – napisz zajawkę i dołącz link przekierowujący ruch na stronę. Możesz nawet dodać film podsumowujący treść, aby przyciągnąć odbiorców, którzy wolą oglądać i słuchać, niż czytać. Dwie pieczenie na jednym ogniu. Oszczędność czasu i wartościowy (sprawdzony) content gotowy.

    Brand purpose – wyższa idea, cel poza biznesowy/pozamaterialny, słuszna sprawa, z którą marka się utożsamia, temat, który podejmuje.

    źródło: xara.com

    Język inkluzywny – formy niedyskryminujące, feminatywy i inne niewykluczające zwroty zaczynają wchodzić do radia, telewizji, prasy i… Internetu. Coraz więcej marek zwraca uwagę na język, jakim zwracają się do swoich odbiorców. Niezadowoleni lepiej niech szybko się oswoją, bo ten trend będzie wkrótce normalnością, czego nam wszystkim życzę.

    Autentyczność – odczarowany z wymuskanych, nieprawdziwych zdjęć instagram, modelki Curvy, osoby z niepełnosprawnościami i silver influencerzy na wybiegach i okładkach, “moda na brzydotę”, oznaczenia retuszu na zdjęciach, rosnąca popularność aplikacji Be.Real – to tylko niektóre przykłady marketingu autentycznego. Marki rozumieją, że klienci są coraz bardziej świadomi, wyczuleni na sztuczność.

    Mam szczerą nadzieję, że trend na prawdziwe emocje i marketing przez doświadczenie zostaną z nami w 2023 roku.

    Anna Boenish
    Copywriterka
    More Bananas 

    Krótkie formaty wideo

    Krótkie formaty wideo są widoczne na większości social mediów (Reelsy na Instagramie, YouTube shorts, rolki na Facebooku. Nawet Netflix w aplikacji znalazł miejsce na „Krótkie i zabawne” – najśmieszniejsze klipy). Tworzą tam influencerzy_ki, korporacje, początkujące marki i celebryci_ki. Nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał przeminąć w 2023 roku. Prawdopodobnie obecność na TikToku, który nadal króluje wśród innych mediów społecznościowych pod względem wideo, stanie się obowiązkowa. Nic dziwnego. To format, dzięki któremu można złapać spore zasięgi zupełnie za darmo. Warto wziąć to pod uwagę i jeśli jeszcze tego nie robimy, dodać krótkie filmy do strategii promocyjnej naszej marki.

    Sztuczna inteligencja

    Końcówka tego roku to gorące dyskusje na temat sztucznej inteligencji i sposobów jej wykorzystywania np. do działań marketingowych. Takie rozwiązania mają zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Nie zmienia to faktu, że technologia będzie rozwijać się w szybkim tempie, więc dobrze wiedzieć, jak ją wykorzystać.

    Programy, które piszą teksty czy generują grafiki i ilustracje nie muszą zastąpić marketerów_ek, ale mogą pomóc im w codziennych zadaniach i zautomatyzować procesy. Artykuł napisany przez AI w parędziesiąt sekund nie będzie finalnym tworem. Potraktujmy go jako inspirację i podstawę do stworzenia swojej, bardziej spersonalizowanej wersji.

    Autentyczność i inkluzywność 

    Social media przeszły drogę od bycia miejscem, które przedstawia idealny (nierealny) świat, do trendu na autentyczność. Nie chcemy już oglądać nienaturalnie wygładzonych twarzy i czytać o samych superlatywach.

    W autentyczności trzeba zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie – transparentność i inkluzywność. Transparentność oznacza komunikację na jasnych i konkretnych zasadach. Za przykład mogą posłużyć niektóre polskie marki odzieżowe. Często pod produktami na WWW umieszczają informacje, ile procent z całej kwoty idzie na poszczególne działania (koszt produkcji, marża, działania promocyjne, wysyłka itd.). Ich zakładki „o nas” pełne są deklaracji gdzie dokładnie szyją ubrania, skąd pozyskują materiały, ile osób jest w teamie i jakie są ich wartości.

    Inkluzywność również będzie nadal mile widziana. Modelki i modele nie muszą już być bardzo szczupli i nieskazitelni. Chcemy oglądać cellulit, rozstępy, trądzik, krzywe zęby i nierówne biusty. Oprócz podejścia do ciała istotny jest też równy dostęp (np. dodawanie napisów do wszystkich materiałów) i uwzględnienie kwestii tożsamości płciowej w komunikacji.

     

    A jakie według Was trendy w 2023 roku będą królowały w marketingu? Podzielcie się nimi z nami.

    Redakcja

    Redakcja

    Udostępnij

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Justyna
    Justyna
    1 rok temu

    Czy przygotowaliście artykuł o trendach 2022? Chętnie porównałabym czy jakieś narzędzia, dziedziny, przepowiednie marketerów się sprawdziły 🙂 Z czystej ciekawości.

    Co do trendów na 2023 to zdecydowanie naturalność i autentyczność w SM oraz sztuczna inteligencja.

    Agnieszka Gałczyńska
    Agnieszka Gałczyńska
    1 rok temu
    Reply to  Justyna

    Tak. 🙂 Trendy na 2022 rok są dostępne w formie e-booka w naszym sklepie.
    Klik: https://morebananas.pl/sklep/inne/podsumowanie-2021-i-trendy-na-2022-i-more-bananas

    Ania Ledwoń
    Anna
    1 rok temu
    Reply to  Justyna

    A ja nawet robiłam webinar na ten temat! Nagranie znajdziesz na FB More Bananas.

    Inne artykuły w tej kategorii