Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
Czy start-up potrzebuje marketingu

Cykl webinarów „Marketing vs biznes” cz.3.: Czy start-up potrzebuje marketingu? 

Trzecie spotkanie z cyklu webinarów Marketing vs biznes” dotyczyło start-upów i ich zapotrzebowania na działania marketingowe. Tym razem gościliśmy Agnieszkę Pałkę – CEO i współzałożycielkę start-upu getdressed. Marka ma stać się pierwszym ekosystemem zrozumienia stylu”, który pozwala użytkownikom wyróżniać się, inspirować oraz konsekwentnie kształtować wygląd, zgodnie ze swoimi upodobaniami.

Czy start-up potrzebuje marketingu? Zdaniem założycieli getdressed – niewątpliwie. To całokształt działań, które finalnie doprowadzić mają do sprzedaży i korzystania z produktu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę specyfikę potrzeb marketingowych start-upów. 

Czym marketing dla start-upu różni się od marketingu MŚP lub korporacji? 

„Marketing w kontekście start-upów to eksperymentowanie, czyli badanie rynku, podejmowanie licznych prób i otwartość na nowe rozwiązania. Często okazuje się, że grupa, do której próbowano dotrzeć, jest niewłaściwie dobrana, bo start-upy już z założenia działają w kontekście wielkiego ryzyka i przy niewystarczającej liczbie danych” – wyjaśniała Agnieszka Pałka.

Jakie działania i narzędzia pomogą rozwijać start-up?

„Ze względu na nikły początkowy budżet, startupy częściej decydują się na działania organiczne aniżeli na inwestowanie. Z tego też powodu współpraca z agencją czy reklamy odsuwane są na dalszy plan. Stawiają natomiast na proste, darmowe rozwiązania, m.in. Lean Canvas, czyli podstawowe narzędzie każdego przedsiębiorcy, które pozwala na stworzenie modelu biznesowego. Warto też zwrócić uwagę na wszechobecny w internecie mentoring i wykorzystać wiedzę, którą dzielą się inni. 

Po odpowiednim zdefiniowaniu grupy „wczesnych odbiorców” start-up jest w stanie stosunkowo niedużym nakładem wysiłku dotrzeć do tej grupy. Cel – znaleźć partnera, który zdecyduje się w jakiejś formie zakupić produkt, co przyczyni się do zasilenia budżetu marki i pozwoli na sięgnięcie po inne rozwiązania służące rozwojowi” – tłumaczyła współzałożycielka getdressed. 

Zobacz też: Aplikacje, które powinien znać każdy marketer 

Jak wyglądała ścieżka marketingowa getdressed? 

Wydaje mi się, że jednak w pierwszej kolejności była to idea i jakiś pomysł, pewien problem, który chcieliśmy rozwiązać. Konkretnie był to problem z codziennym dobieraniem ubrań. Myślę, że wszystkiego uczyliśmy się po drodzeDzięki zaangażowaniu wspólników, zdobywanie źródeł wiedzy czy dostępu do ekspertów, dawało dobre efekty. Tak samo jak popełnianie błędów i wyciąganie z nich lekcji. Pierwszym celem było stworzenie rozwiązania, z którego ktoś będzie korzystał, a które będzie ciekawe, wartościowe i realnie ułatwiające życie. Dopiero później pojawił się marketing”. – wyjaśniała CEO getdressed. 

Zobacz też: Te książki o marketingu warto przeczytać 

Jaką strategię i partnera wybrać tworząc start-up? 

Jeśli chodzi o strategię, to zanim nastąpi podjęcie decyzji, warto zainwestować w konkretne badania oraz analizę. Dzięki wynikom łatwiej będzie wybrać odpowiedni kierunek dla swojego produktu oraz znaleźć lepiej dopasowaną grupę odbiorców i poznać ich zapotrzebowania. W przypadku getdressed, kroki te podejmowane były na podstawie strategii biznesowej. Dopiero w momencie poznania klienta końcowego, marka zdecydowała się na strategię komunikacji, która zaowocowała opracowaniem 'tone of voice’ oraz tego, jakie efekty ma dawać komunikacja. 

„Wybór dobrego partnera w dużej mierze zależy od tego, jaki mamy produkt. W przypadku getdressed było to rozwiązanie kierowane pierwotnie do korporacji. Dlatego też istotne było, aby agencja miała dotąd styczność zarówno z małymi podmiotami, jak i największymi podmiotami, jak te, z którymi getdressed chciało współpracować. Liczyło się doświadczenie w interesującej nas dziedzinie oraz złapanie wspólnego flow”.

O czym warto pamiętać zakładając startup? 

  1. Pierwsze, co powinien zrobić każdy startup to wybranie problemu. Dopiero po tym etapie przychodzi czas na zaproponowanie rozwiązania. 
  2. Nie ma sensu inwestować budżetu, jeżeli nie wiemy, kto jest naszym klientem i czy ta osoba jest gotowa zapłacić za nasze rozwiązanie. 
  3. Nie da się rozwijać biznesu bez marketingu oraz strategii. 
  4. Brak strategii jest drogi. 
  5. Przydatnymi narzędziami do pozyskiwania i kontroli leadów są: Albacross oraz Leadfeeder. 
  6. Budowanie strony internetowej i śledzenie jej analityki to ważne elementy na drodze do budowania swojej marki. 
  7. Działania w zakresie personal brandingu przynoszą pozytywne skutki. 
  8. Start-up to mała firma dużego ryzyka. 
  9. W nawiązaniu do punktu 8. – przeżywalność startupów jest niska. 
  10. Nie ma założenia, które mówi, że startup musi się udać. 

Co zwiększa szanse na sukces start-upu?

„Odwaga w planowaniu, uważność w działaniu i chęć uczenia się. Pierwszą decyzją zarządu getdressed było pójście do biblioteki szkolnej i wypożyczenie trzech książek o startupach – Podręcznik Startupu, Prawo dla Startupu (w Polsce) i Modele biznesowe” – wspominała Aga Pałka z getdressed.

Pełny zapis webinaru dostępny jest na naszej stronie na Facebooku

Autorka:

Sylwia Owczarek

Junior Marketing Specialist

Udostępnij

FacebookTwitterPinterest
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments