Wpisz swój adres e-mail i pobieraj do woli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych, promocyjnych i reklamowych za pośrednictwem adresu e-mail. Informacje będą wysyłane w formie newslettera zawierającego wyłącznie wartościowe treści.

Potwierdzam, że jestem świadomy, że administratorem danych osobowych jest More Bananas Sp. z o.o. Sp. kom. z siedzibą w Krakowie i że administrator przetwarza dane jedynie na podstawie mojej zgody. Podana zgoda ma charakter dobrowolny,a ja mam prawo do wycofania jej w dowolnym momencie. Zapoznałem się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w Polityce prywatności.

#KARMIMYWIEDZĄ

#KARMIMYEMOCJAMI

Newsletter
x

ABC identyfikacji wizualnej by More Bananas

Artur Ragan

Artur Ragan

System identyfikacji wizualnej często bywa błędnie utożsamiany z brandingiem. Zapewne dlatego, że jest absolutnie niezbędny, żeby realizować jego cele, czyli efektywnie budować świadomość marki i tworzyć jej tożsamość. System identyfikacji wizualnej to, w największym uproszczeniu, ściśle określone barwy, kształty, kroje pisma i szereg innych elementów graficznych. Aby mógł powstać, trzeba znać podstawowe założenia brandu, a także wiedzieć, jakie mają być pierwsze skojarzenia odbiorców. Wszystko po to, aby wywołać w nich określone emocje, bo to one są w marketingu najważniejsze.

Żadna decyzja klienta nie jest dziełem przypadku, ale w znacznym stopniu efektem pracy specjalistów od strategii, contentu i identyfikacji wizualnej. Zapadający w pamięć logotyp, wyrazista paleta barw, charakterystyczne kroje pisma, eleganckie szablony materiałów firmowych, estetyczny layout strony www i inne elementy zapewnią Twojej marce długotrwałą obecność w umysłach konsumentów, umożliwi jej stały rozwój i generowanie regularnych zysków. 

Identyfikacja wizualna firmy – dlaczego jest tak ważna?

Fundamentalna zasada marketingu głosi „wyróżniaj się albo giń”. I właśnie o to wyróżnienie chodzi przede wszystkim. Identyfikacja graficzna firmy, zwana też identyfikacją wizualną, tworzy tożsamość marki. To ustalony zespół cech i pomysłów, który da jej w efekcie rozpoznawalność. A ta pozwala, między innymi: 

  • szybko odnaleźć produkt na sklepowej półce,
  • błyskawicznie wyszukać w e-sklepie interesujący nas artykuł,
  • w jednej chwili wybrać firmę ubezpieczeniową, rozpoznawaną jako rzetelna (czy słusznie, to osobna kwestia),
  • wyróżnić w komunikacji lokalną restaurację na tle sieciowej konkurencji,
  • szybciej i taniej wprowadzać kolejne produkty danej marki do dystrybucji,
  • … i uzyskać wiele innych wymiernych korzyści. 

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia systemu identyfikacji wizualnej?

Powyższe, a także „kto, gdzie, po co i w jaki sposób będzie wdrażać i stosować identyfikację wizualną?” to dwa najważniejsze pytania w procesie jej tworzenia. Na tym etapie trzeba także ustalić, czy części systemu mają powstać od zera (np. dla nowej marki), czy dla już istniejącej. W pierwszym przypadku grafik ma szerokie pole do popisu. Może każdy element zaprojektować tak, aby uzupełniał inne składowe. W drugim przypadku następuje rebranding. Przy użyciu różnorodnych narzędzi ujednolica się powstałe do tej pory materiały graficzne oraz dodaje nowe, tworząc spójny i efektowny przekaz wizualny.

Co możemy stworzyć dla Twojej firmy? 

  • nazwę, logo i slogan, czyli oznaczenie marki,
  • księgę znaku, zawierającą wszystkie potrzebne materiały i parametry identyfikacji graficznej,
  • zestaw barw (np. materiałów, oznaczeń, siedziby, itp.), 
  • elementy dekoracyjne,
  • kroje pisma (tak, wiemy, niektórzy nadal piszą „kroje czcionki”),
  • pieczątki firmowe (tak, nadal są w użyciu),
  • materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki),
  • design i aranżację siedziby firmy oraz jej otoczenia, 
  • projekty stoisk targowych i witryn sklepowych,
  • wygląd opakowań, sposobu i miejsc ekspozycji produktów,
  • stronę internetową i design profili w social mediach,
  • … a nawet dress code dla pracowników.

Kiedy zakończymy prace, otrzymasz gotowy do wdrożenia system elementów, które stanowią o rozpoznawalności Twojej marki. Zapewne za jakiś czas trzeba będzie nadać mu bardziej nowoczesnego wyrazu, zgodnego z aktualnymi kierunkami. Pamiętaj, że on też podlega ewolucji, a trendy w designie zmieniają się szybciej niż upodobania konsumentów. 

Co jest potrzebne, żeby stworzyć system identyfikacji wizualnej?

Zobacz, jak wyglądają poszczególne etapy praca nad identyfikacją wizualną, realizowanego z More Bananas:

  1. briefowanie, poznanie założeń, celów biznesowych klienta, 
  2. research branży i konkurencji,
  3. praca koncepcyjna; szkice, pierwsze propozycje i pomysły,
  4. przygotowanie koncepcji brandingu; założenia projektowe, dobranie kolorystyki i typografii,
  5. prezentacja koncepcji; przedstawienie założeń, argumentacja, pokazanie przykładów egzekucji (funkcjonowania znaku, np. na kubkach lub w innych materiałach promocyjnych), 
  6. konsultacje z Tobą, ewentualne poprawki/modyfikacje/feedback i…
  7. po akceptacji – przygotowanie księgi znaku z podstawowym opisem brandu, kolorystyki, typografii, moodboardów i przykładów egzekucji znaku np. (na koszulkach, materiałach reklamowych).

Wiemy, że współpraca przy systemie identyfikacji wizualnej wymaga od obu stron całkowitej szczerości, świetnej komunikacji i atmosfery zaufania. Potrafimy o to zadbać. Nasi graficy wprost nie mogą się Ciebie doczekać.

Najważniejsze elementy systemu identyfikacji wizualnej

Najważniejszym etapem jest wybranie nazwy marki, stworzenie  claimu (sloganu) i zaprojektowanie logo. Uważa się te elementy za najważniejsze, ponieważ stale powtarzają się w komunikacji i najlepiej zapadają w pamięć odbiorcom.

Kolejny etap tworzenia wizerunku marki to system identyfikacji wizualnej, a więc dobór elementów, regularnie powracających w rozmaitych materiałach i kanałach komunikacji. Mowa tu o drukach akcydensowych  jak np. wizytówki, listowniki, czy szablony zaproszeń, ale także o katalogach i pozostałych materiałach wsparcia sprzedaży.

W następnej kolejności projektuje się materiały wizerunkowe, formaty reklam i gadżety. Po zamknięciu tego procesu powinno nastąpić zaprojektowanie komunikacji marki w digitalu, czyli m.in. wyglądu strony internetowej, profili w social  mediach oraz mailingów i newsletterów. Dokument, w którym zebrane są efekty powyższych etapów, to brandbook. 

Co musi się znaleźć w brandbooku?

W profesjonalnie przygotowanym brandbooku powinny się znaleźć:

  • znak i jego zastosowanie;
  • kolorystyka firmowa;
  • siatka modułowa;
  • pole ochronne znaku;
  • niedozwolone wersje znaku;
  • najmniejszy dopuszczalny rozmiar znaku;
  • typografia;
  • ikony i ilustracje;
  • reguły i przykłady stosowania elementów identyfikacji wizualnej w postach w mediach społecznościowych, w prezentacjach, na papierze firmowym, wizytówkach, w druku oraz na innych materiałach i gadżetach firmowych.

Niech Twoja marka budzi pożądane emocje

Przekonaliśmy Cię, że warto powierzyć nam branding Twojej marki? Inwestycja w identyfikację wizualną firmy przynosi szybki zwrot. Również dlatego, że rozpoznawalna marka pozwala kształtować ceny na znacznie wyższym poziomie. Spójny i konsekwentnie wdrażany system identyfikacji wizualnej to potężne narzędzie marketingowe. Może ono pomóc Twojej firmie pozyskiwać nowych klientów i lojalizować dotychczasowych.

Paleta zastosowań elementów tego systemu jest imponująca i pozwala docierać do odbiorców w wielu różnych miejscach i sytuacjach. Ponadto, dzięki stałemu i konsekwentnemu stosowaniu zwiększa się rozpoznawalność i zapamiętywalność marki. A to bezpośrednio przekłada się na przychody firmy.

I jak? Przekonaliśmy Cię? Napisz na halo@morebananas.pl, jak możemy pomóc Twojej firmie:)

Artur Ragan

Artur Ragan

Wymyślam ludziom, przebierając w słowach i sieję ferment. A poważniej - używając języka korzyści, tworzę treści, które angażują, pomagają pozyskiwać klientów, zapoznają ich z produktami i prezentują usługi. Słowem - pomagają maksymalizować zyski.

Udostępnij

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Inne artykuły w tej kategorii