System identyfikacji wizualnej często bywa błędnie utożsamiany z brandingiem. Zapewne dlatego, że jest absolutnie niezbędny, żeby realizować jego cele, czyli efektywnie budować świadomość marki i tworzyć jej tożsamość. System identyfikacji wizualnej to, w największym uproszczeniu, ściśle określone barwy, kształty, kroje pisma i szereg innych elementów graficznych. Aby mógł powstać, trzeba znać podstawowe założenia brandu, a także wiedzieć, jakie mają być pierwsze skojarzenia odbiorców. Wszystko po to, aby wywołać w nich określone emocje, bo to one są w marketingu najważniejsze.
Żadna decyzja klienta nie jest dziełem przypadku, ale w znacznym stopniu efektem pracy specjalistów od strategii, contentu i identyfikacji wizualnej. Zapadający w pamięć logotyp, wyrazista paleta barw, charakterystyczne kroje pisma, eleganckie szablony materiałów firmowych, estetyczny layout strony www i inne elementy zapewnią Twojej marce długotrwałą obecność w umysłach konsumentów, umożliwi jej stały rozwój i generowanie regularnych zysków.
Identyfikacja wizualna firmy – dlaczego jest tak ważna?
Fundamentalna zasada marketingu głosi „wyróżniaj się albo giń”. I właśnie o to wyróżnienie chodzi przede wszystkim. Identyfikacja graficzna firmy, zwana też identyfikacją wizualną, tworzy tożsamość marki. To ustalony zespół cech i pomysłów, który da jej w efekcie rozpoznawalność. A ta pozwala, między innymi:
- szybko odnaleźć produkt na sklepowej półce,
- błyskawicznie wyszukać w e-sklepie interesujący nas artykuł,
- w jednej chwili wybrać firmę ubezpieczeniową, rozpoznawaną jako rzetelna (czy słusznie, to osobna kwestia),
- wyróżnić w komunikacji lokalną restaurację na tle sieciowej konkurencji,
- szybciej i taniej wprowadzać kolejne produkty danej marki do dystrybucji,
- … i uzyskać wiele innych wymiernych korzyści.
Na co zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia systemu identyfikacji wizualnej?
Powyższe, a także „kto, gdzie, po co i w jaki sposób będzie wdrażać i stosować identyfikację wizualną?” to dwa najważniejsze pytania w procesie jej tworzenia. Na tym etapie trzeba także ustalić, czy części systemu mają powstać od zera (np. dla nowej marki), czy dla już istniejącej. W pierwszym przypadku grafik ma szerokie pole do popisu. Może każdy element zaprojektować tak, aby uzupełniał inne składowe. W drugim przypadku następuje rebranding. Przy użyciu różnorodnych narzędzi ujednolica się powstałe do tej pory materiały graficzne oraz dodaje nowe, tworząc spójny i efektowny przekaz wizualny.
Co możemy stworzyć dla Twojej firmy?
- nazwę, logo i slogan, czyli oznaczenie marki,
- księgę znaku, zawierającą wszystkie potrzebne materiały i parametry identyfikacji graficznej,
- zestaw barw (np. materiałów, oznaczeń, siedziby, itp.),
- elementy dekoracyjne,
- kroje pisma (tak, wiemy, niektórzy nadal piszą „kroje czcionki”),
- pieczątki firmowe (tak, nadal są w użyciu),
- materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki),
- design i aranżację siedziby firmy oraz jej otoczenia,
- projekty stoisk targowych i witryn sklepowych,
- wygląd opakowań, sposobu i miejsc ekspozycji produktów,
- stronę internetową i design profili w social mediach,
- … a nawet dress code dla pracowników.
Kiedy zakończymy prace, otrzymasz gotowy do wdrożenia system elementów, które stanowią o rozpoznawalności Twojej marki. Zapewne za jakiś czas trzeba będzie nadać mu bardziej nowoczesnego wyrazu, zgodnego z aktualnymi kierunkami. Pamiętaj, że on też podlega ewolucji, a trendy w designie zmieniają się szybciej niż upodobania konsumentów.
Co jest potrzebne, żeby stworzyć system identyfikacji wizualnej?
Zobacz, jak wyglądają poszczególne etapy praca nad identyfikacją wizualną, realizowanego z More Bananas:
- briefowanie, poznanie założeń, celów biznesowych klienta,
- research branży i konkurencji,
- praca koncepcyjna; szkice, pierwsze propozycje i pomysły,
- przygotowanie koncepcji brandingu; założenia projektowe, dobranie kolorystyki i typografii,
- prezentacja koncepcji; przedstawienie założeń, argumentacja, pokazanie przykładów egzekucji (funkcjonowania znaku, np. na kubkach lub w innych materiałach promocyjnych),
- konsultacje z Tobą, ewentualne poprawki/modyfikacje/feedback i…
- po akceptacji – przygotowanie księgi znaku z podstawowym opisem brandu, kolorystyki, typografii, moodboardów i przykładów egzekucji znaku np. (na koszulkach, materiałach reklamowych).
Wiemy, że współpraca przy systemie identyfikacji wizualnej wymaga od obu stron całkowitej szczerości, świetnej komunikacji i atmosfery zaufania. Potrafimy o to zadbać. Nasi graficy wprost nie mogą się Ciebie doczekać.
Najważniejsze elementy systemu identyfikacji wizualnej
Najważniejszym etapem jest wybranie nazwy marki, stworzenie claimu (sloganu) i zaprojektowanie logo. Uważa się te elementy za najważniejsze, ponieważ stale powtarzają się w komunikacji i najlepiej zapadają w pamięć odbiorcom.
Kolejny etap tworzenia wizerunku marki to system identyfikacji wizualnej, a więc dobór elementów, regularnie powracających w rozmaitych materiałach i kanałach komunikacji. Mowa tu o drukach akcydensowych jak np. wizytówki, listowniki, czy szablony zaproszeń, ale także o katalogach i pozostałych materiałach wsparcia sprzedaży.
W następnej kolejności projektuje się materiały wizerunkowe, formaty reklam i gadżety. Po zamknięciu tego procesu powinno nastąpić zaprojektowanie komunikacji marki w digitalu, czyli m.in. wyglądu strony internetowej, profili w social mediach oraz mailingów i newsletterów. Dokument, w którym zebrane są efekty powyższych etapów, to brandbook.
Co musi się znaleźć w brandbooku?
W profesjonalnie przygotowanym brandbooku powinny się znaleźć:
- znak i jego zastosowanie;
- kolorystyka firmowa;
- siatka modułowa;
- pole ochronne znaku;
- niedozwolone wersje znaku;
- najmniejszy dopuszczalny rozmiar znaku;
- typografia;
- ikony i ilustracje;
- reguły i przykłady stosowania elementów identyfikacji wizualnej w postach w mediach społecznościowych, w prezentacjach, na papierze firmowym, wizytówkach, w druku oraz na innych materiałach i gadżetach firmowych.
Niech Twoja marka budzi pożądane emocje
Przekonaliśmy Cię, że warto powierzyć nam branding Twojej marki? Inwestycja w identyfikację wizualną firmy przynosi szybki zwrot. Również dlatego, że rozpoznawalna marka pozwala kształtować ceny na znacznie wyższym poziomie. Spójny i konsekwentnie wdrażany system identyfikacji wizualnej to potężne narzędzie marketingowe. Może ono pomóc Twojej firmie pozyskiwać nowych klientów i lojalizować dotychczasowych.
Paleta zastosowań elementów tego systemu jest imponująca i pozwala docierać do odbiorców w wielu różnych miejscach i sytuacjach. Ponadto, dzięki stałemu i konsekwentnemu stosowaniu zwiększa się rozpoznawalność i zapamiętywalność marki. A to bezpośrednio przekłada się na przychody firmy.
I jak? Przekonaliśmy Cię? Napisz na halo@morebananas.pl, jak możemy pomóc Twojej firmie:)